Gå til innhold

Er det helt feil om bunaden er litt kort? Og hvor kjøper jeg bunadsko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bunaden rekker meg til litt over ankelen. Ser det veldig rart ut?

Anonymous poster hash: e2073...a9e
Skrevet

Det er vanlig fra gammelt av. Har en slik jeg også, arvet i generasjoner.

Skrevet

Det er vanlig fra gammelt av. Har en slik jeg også, arvet i generasjoner.

Og det ser ikke rart ut? Er ca samme lengde som denne tenker jeg (jeg har romeriksbunaden da).bunad_1912_900bg.jpg

Skrevet

Hvis bunaden skal være sidere, så ser det litt "fravokst" ut om den når til over ankelen. Kanskje den er synn slik at det er mulig å senke den litt i livet uten allverdens jobb?

Bunadsko finner du i de leste skobutikker og hos Husfliden fra nå og utover våren. Anbefaler å investere i et godt par i skinn, og droppe de i plast fra billigbutikken. Det er tross alt en dag der man er på beina fra morra til kveld. Jeg er veldig glad i mine fra Klaveness. Har hatt de i mange år og de er like fine og gode og gå i, og absolutt verd pengene.

Skrevet

Wow, jo akkurat det syns jeg ser ganske rart ut. Ville kommentert det om jeg gikk forbi noen i en så kort bunad. Ser ut som om du har vokst fra den for mange herrens år siden. Jeg syns det er finest når bunaden er si. 

Men jeg er ikke noe bunadspoliti, kan ikke en døyt om bunader. Skriver bare hva jeg syns er fint.

Anonymous poster hash: 9f570...eff
Skrevet

Wow, jo akkurat det syns jeg ser ganske rart ut. Ville kommentert det om jeg gikk forbi noen i en så kort bunad. Ser ut som om du har vokst fra den for mange herrens år siden. Jeg syns det er finest når bunaden er si.

Men jeg er ikke noe bunadspoliti, kan ikke en døyt om bunader. Skriver bare hva jeg syns er fint.

Ikke alle bunader skal være fotside.

Kommer an på snitt og mote og tidsepoke. Men stygge broderte kjedelige bunader som ikke bygger på ekte folkedrakter er som oftest fotside ja.

Anonymous poster hash: d7838...c9f

Skrevet

Mange nye bunader skal være fotside, men flere av de gamle skal gå til ca midt på leggen. Noen har vært slik at de gikk til leggen f.eks for 50 år siden, så har nye design tatt over og de er nå fotside. 

Det finnes ingen konkret fasit på dette, med mindre akkurat din bunad alltid har vært fotsid da.

Som regel går det an å felle ned fem cm eller så, ville tatt den med til noen som syr bunad og spurt om det er mulig med din.

Anonymous poster hash: 623a2...34f
Skrevet

min bestemor hadde kortere en det jeg fikk , mulig det er litt " mote" /"nytid" selv om bunadpolitiet mener muligens noe annet. Bunaden min bestemor hadde brukes nå av et barnebarn og den er kort til anklene. Jeg synes ikke det er rart.

Anonymous poster hash: 0e9bc...f58

Skrevet

Haha, så du ville sagt til meg at du syntes bunaden min er for kort altså? Da ville jeg har sagt til deg at jeg syntes du var litt kort!

Skrevet

Jeg personlig ville faktisk foretrukket om bunaden min var litt kortere. Jeg har østfoldsbunad som går til spenna på skoa og syntes det er noe slit å måtte rense bunaden etter hver gang jeg bruker den fordi den legger seg ned i bakken når jeg sitter eller bøyer meg. Når man har små barn i tillegg som skal bæres, tørkes rundt munn og hender, knyting av lisser osv, så er det vanskelig å holde bunaden oppe samtidig som man skal gjøre slike ting.

Hadde ikke brydd meg om hva andre mente eller tenkte om at bunaden var litt kort på leggen så lenge jeg hadde følt meg fin selv.

Anonymous poster hash: db63b...ee8
Skrevet
Ville nok ikke hatt den noe kortere enn denne.

Velg skinn når du velger bunadsko. Ofte litt dyrere. Jeg har prøvd billigsko og har nå skinnsko (Klaveness tror jeg det er), og det er 2 vidt forskjellig sko og gå i. Huske de skal ofte brukes i mange timer.

Anonymous poster hash: b2402...beb
Skrevet

Ville nok ikke hatt den noe kortere enn denne.

Velg skinn når du velger bunadsko. Ofte litt dyrere. Jeg har prøvd billigsko og har nå skinnsko (Klaveness tror jeg det er), og det er 2 vidt forskjellig sko og gå i. Huske de skal ofte brukes i mange timer.

Anonymous poster hash: b2402...beb

Den er nok i den lengden der tenker jeg! Klaveness skal jeg se etter. Ja, jeg har brede vonde føtter så jeg må finne noe som er godt å gå i. Takk for tips:-)

Skrevet

Jeg har bestemor sin bunad som ho sydde selv. Den går til over anklene, fordi det var moderne da hun sydde den. Men da jeg ble konfirmert for ti år siden, var det moderne at skjørtet skulle gå helt til bakken. Jeg har beholdt min kort fordi det viser bedre at den er gammel og at jeg har arvet den. Man må ikke ha den kort eller lang, man kan velge selv. Er usikker på om noen bunader har en lengde som er "korrekt". Da må du ev. spørre de som syr den der du bor :)

Skrevet

Jeg har bestemor sin bunad som ho sydde selv. Den går til over anklene, fordi det var moderne da hun sydde den. Men da jeg ble konfirmert for ti år siden, var det moderne at skjørtet skulle gå helt til bakken. Jeg har beholdt min kort fordi det viser bedre at den er gammel og at jeg har arvet den. Man må ikke ha den kort eller lang, man kan velge selv. Er usikker på om noen bunader har en lengde som er "korrekt". Da må du ev. spørre de som syr den der du bor :)

Tusen takk for fint og beroligende svar:-) Jeg har akkurat hatt den hos en "sydame" som er godkjent bunadsømmerske. Hun sa at lengden var kjempefin og at det ikke så rart ut (går heller ikke an å sy den ned). Jeg burde jo stole på henne men tenke jeg skulle høre med den yngre garde også:-)

Skrevet

Tror det er mer feil med helt fotsid. Min skulle være 18 cm over bakken, men valgte litt lenger. Helt fotside bunader syns jeg ser "serkete" ut.

Skrevet

Tror det er mer feil med helt fotsid. Min skulle være 18 cm over bakken, men valgte litt lenger. Helt fotside bunader syns jeg ser "serkete" ut.

Ja, nå leste jeg at den skulle være 15-20 cm over bakken så da er jeg innafor:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...