Gå til innhold

Hvor mye verre -angstmessig- vil jeg bli de første ukene med antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mye angst, at det har tatt over livet mitt! Sliter veldig om dagen, og har fått resept på beroligende- uten helt den store virkningen!

Går til psykolog 1 gang i uka.

Nå skal jeg starte på antidepressiva (vet ikke hvilken enda) og lurer sånn på dette med de første ukene.. Vil jeg bli mye verre? Hatt mye panikkangst siste tiden, spes på natta, hvor jeg tror jeg skal dø.. Men skjønner jo at det er angsten!

Noen med erfaringer her inne?

Anonymous poster hash: c2847...c2e

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ble overhodet ikke verre.

Men jeg ble kraftig deprimert av en av typene jeg forsøkte. Tok noen runder før jeg fant det antidepressivaet som fungerer for meg.

Anonymous poster hash: 3ddfd...d2e
Skrevet

Ehh...ca 1000?

Anonymous poster hash: e2bb5...807
Skrevet

Har så mye angst, at det har tatt over livet mitt! Sliter veldig om dagen, og har fått resept på beroligende- uten helt den store virkningen!

Nå skal jeg starte på antidepressiva (vet ikke hvilken enda) og lurer sånn på dette med de første ukene.. Vil jeg bli mye verre? Hatt mye panikkangst siste tiden, spes på natta, hvor jeg tror jeg skal dø.. Men skjønner jo at det er angsten!

Det blir ganske mye verre. Det er mulig det er individuelt men jeg ble helt satt ut den føste uka. Fikk ikke sove, lå og badet i svette og hadde hjertebank hver kveld. Grusomt. Men så gikk det over og da var den helvetes uka egentlig verdt det.

Kan du ikke få noe beroligende som du kan ta på kvelden, slik at det ikke blir så ille på natta?

Anonymous poster hash: d7b98...cb4

Skrevet

Jo, må høre om å få noe å roe ned med. Fikk truxal først, men det var bare bivirkninger og lite vits. Var like stressa/nervøs, bare med en veldig tung og trøtt kropp. Fikk i tillegg hjertebank og høy puls også, så lite vits i å ta de...

Skrevet

Skal holde ut ei uke eller to med ekstra angst, bare jeg vet det er en ende på det :-) får bare prøve å gjøre det beste ut av det!

Annonse

Skrevet

Jeg har prøvd cipralex (?) og wellbutrin (?).. Har aldri merket noe til at angsten har blitt forverret..

Eneste negative bivirkning var at jeg begynte å miste håret!! :(

Går heldigvis ikke på dem lenger, og det virker som om håret er på vei ut igjen :D

Anonymous poster hash: ccd8e...8fd

Skrevet

Jeg var veldig syk/deprimert da jeg startet opp. Startet opp på lav dose men ble fryktelig dårlig. Første uken var værst. Husker bare bruddstykker av denne uken da det kjentes ut som jeg gikk ut og inn av meg selv i hjernen. Hadde en sterk følelse at jeg ville ta livet mitt, disse tankene sliter jeg med i perioder den dag i dag også. Hadde kontakt med lege flere ganger i uken den første perioden og det vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre.

Andre uken på nye medisiner var også forferdelig men noe bedre. Etter det var det opptrapping av dosen som jeg senere har gått på i over ti år.

Vil også si jeg har hørt om andre som ikke har like store bivirkninger av medisinene den første perioden.

Mitt råd er å sørge for god oppfølging fra lege/psykolog. Sørg også for å ha noen f. eks hjemme som passer litt på deg om du skulle bli veldig dårlig.

Anonymous poster hash: c40dd...4bd

Skrevet

Jeg ville ikke gått på det. Det er mange dritskumle bivirkninger (plutselig død, selvmordstanker), og man blir ikke nødvendigvis mindre deppa eller har mindre angst. Mye skummelt og lureri i legemiddelindustrien.

Jeg kjenner ensom gikk på medisiner i mange år, følte seg dårlig. Da han sluttet, ble det mye bedre!

Anonymous poster hash: dbda4...1b3

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor tror du at du vil bli verre? Det er da mer vanlig å bli bedre.

Nytter ikke å komme med enkeltobservasjoner som henne over her ("jeg kjenner en som..."). Alle bivirkninger er kartlagt, du får be om en medisin som ikke har registrert de typene bivirkninger som du ikke kan leve med?

Skrevet

Jeg ville ikke gått på det. Det er mange dritskumle bivirkninger (plutselig død, selvmordstanker), og man blir ikke nødvendigvis mindre deppa eller har mindre angst. Mye skummelt og lureri i legemiddelindustrien.

Jeg kjenner ensom gikk på medisiner i mange år, følte seg dårlig. Da han sluttet, ble det mye bedre!

I tillegg så blir ikke grunnen for angst borte ved medisinering. Den blir kun skjøvet unna og ignorert av medisiner. Jeg vil anbefale kognitiv terapi og hard jobbing med å bli kvitt angsten.
Skrevet

Hvorfor tror du at du vil bli verre? Det er da mer vanlig å bli bedre.

Nytter ikke å komme med enkeltobservasjoner som henne over her ("jeg kjenner en som..."). Alle bivirkninger er kartlagt, du får be om en medisin som ikke har registrert de typene bivirkninger som du ikke kan leve med?

Det er vanlig at man blir verre først og at det varer i et par uker. Så blir det bedre.

Skrevet

I tillegg så blir ikke grunnen for angst borte ved medisinering. Den blir kun skjøvet unna og ignorert av medisiner. Jeg vil anbefale kognitiv terapi og hard jobbing med å bli kvitt angsten.

Jeg hadde sterk angst, så begynte jeg på Cipralex og gikk på det ett år før jeg trappet ned. Nå har jeg ikke angst lenger. Jeg sier ikke at det ikke er noen vits i kognitiv terapi eller annen type trapi, men det kommer helt an på hva som utløser angsten.

Annonse

Skrevet

Jeg hadde sterk angst, så begynte jeg på Cipralex og gikk på det ett år før jeg trappet ned. Nå har jeg ikke angst lenger. Jeg sier ikke at det ikke er noen vits i kognitiv terapi eller annen type trapi, men det kommer helt an på hva som utløser angsten.

I de fleste tilfeller vil den komme tilbake. Ikke for å skremme eller være dust altså. Håper den ikke gjør det hos deg da:-) Problemet med antidepressiva er jo faren for selvmord blandt annet. Det er gjort mye mer forskning på dette utenlands. Norge henger desverre etter på forskning og studier på medisinering av angst, depresjoner, rus osv. Og på behandling og medisinering av dette.
Skrevet

Tenker at det må være bedre enn å ha det sånn jeg har det nå... Derfor vil jeg ha medisiner. Går til psykolog, så vil forhåpentligvis hjelpe på sikt.

Men har veldig angst, så vil slippe å ha det sånn..

Skal til ny legetime nesten uke, da får jeg resept.

Er det den medisinen på C som er mest vanlig?

Skrevet

Jeg kjenner ensom gikk på medisiner i mange år, følte seg dårlig. Da han sluttet, ble det mye bedre!Anonymous poster hash: dbda4...1b3

Jeg hadde sterk angst, så begynte jeg på Cipralex og gikk på det ett år før jeg trappet ned. Nå har jeg ikke angst lenger. Jeg sier ikke at det ikke er noen vits i kognitiv terapi eller annen type trapi, men det kommer helt an på hva som utløser angsten.Anonymous poster hash: d7b98...cb4

I de fleste tilfeller vil den komme tilbake. Ikke for å skremme eller være dust altså. Håper den ikke gjør det hos deg da:-) Problemet med antidepressiva er jo faren for selvmord blandt annet. Det er gjort mye mer forskning på dette utenlands. Norge henger desverre etter på forskning og studier på medisinering av angst, depresjoner, rus osv. Og på behandling og medisinering av dette.

Faren for selvmord er størst i oppstartsfasen. Denne "bivirkningen" gir seg som regel etterhvert. Og legene er fullt klar over dette, nettopp derfor passer de godt på. Og så lenge man selv også er klar over at det kan skje, klarer man gjerne å be om hjelp hvis det trengs.

Har du selv gått på antidepressiva? Jeg har gått/går på dette i to perioder, og det har gjort en enorm forskjell for meg. Av og til er man på et så mørkt sted at man trenger medisinhjelp for å stabiliseres, slik at man har kapasitet til å nyttiggjøre seg terapi. De færreste leger skriver ut ad uten å samtidig anbefale terapi. Det er altså ikke noe substitutt, men et tillegg.

Anonymous poster hash: b5b98...5fb

Skrevet

Jeg bruker fontex (antidepressivum) for tvangslidelse og sosial angst. Litt mer kroppslig uro/angstfølelse i kroppen "uten grunn" de første ukene, men helt klart overlevbart... og jeg fikk et helt nytt og angstfritt liv med med medisiner, håper det samme gjelder deg. Det kan være greit å ta  beroligende (feks sobril) i tillegg i oppstartsfasen for å unngå den verste uroen, i alle fall ha en liten pakke liggende til nødsfall... lykke til!!!

Anonymous poster hash: 7e36f...3f5
Skrevet

Dette er andre perioden i livet mitt jeg bruker Cipralex pga depresjoner. Jeg ble ikke verre ved oppstart noen av gangene.

Og som legen har fortalt meg, når man går på antidepressiva venner man hjernen til å ha det bra. Så jeg har kun trengt det for å komme over en kneik.

Anonymous poster hash: c7934...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...