Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å bake mer brød selv, både fine og grove. Går greit å ta det på slump, men trenger tips til gode oppskrifter for å tenke litt nytt om hva som blir godt. Noen tips til gode brødoppskrifter? Tips til andre ting tas også i mot med takk, helst gjærdeig :)

Skrevet

Jeg finner den ikke fra mobilen, men jeg har posta oppskrifta mi på ausebrød her før. Bedre (eller enklere) får du dem ikke ;)

Skrevet

Tror mariaskappel har en god på bloggen sin

Skrevet

Da skal jeg prøve begge oppskriftene :) Tusen takk! Men jeg tar gjerne i mot fler oppskrifter.

Skrevet

1kg hvetemel(eller fibra fullkornshvetemel)

1/2 kg grovmelblanding

172 kg kornbrødblanding

5 dl frø(lin,sesam,solsikke og gresskarfrø)

1 boks valnøtter

ca 12 dl vann

100 g gjær

1 ts salt

3-4 ss soyaolje

Eltes godt, og la den stå og heve i 1 time.Bak ut i te brød og la de heve 30 minutter eller til de er dobbelt så store. Sett de nederst i ovnen på 225-250 grader i 1 time.

Skikkelig gode brød!!

Anonymous poster hash: b988d...bf2
Skrevet

1kg hvetemel(eller fibra fullkornshvetemel)

1/2 kg grovmelblanding

172 kg kornbrødblanding

5 dl frø(lin,sesam,solsikke og gresskarfrø)

1 boks valnøtter

ca 12 dl vann

100 g gjær

1 ts salt

3-4 ss soyaolje

Eltes godt, og la den stå og heve i 1 time.Bak ut i te brød og la de heve 30 minutter eller til de er dobbelt så store. Sett de nederst i ovnen på 225-250 grader i 1 time.

Skikkelig gode brød!!

Skulle stå 1/2 kg kornbrødblanding selvsagt!!

Skrevet

Kornbrødblanding - er det en type "ferdigblanding" som de har på butikken?

Og et lite tips til dere som baker brød: når brødet har en kjernetemperatur på 92 grader er det ferdig. Aldri fått så gode brød som etter at jeg begynte å bruke elektronisk steketermometer som piper ved rett temperatur :)

Skrevet

Kornbrødblanding - er det en type "ferdigblanding" som de har på butikken?

Og et lite tips til dere som baker brød: når brødet har en kjernetemperatur på 92 grader er det ferdig. Aldri fått så gode brød som etter at jeg begynte å bruke elektronisk steketermometer som piper ved rett temperatur :)

Ja,det er ferdigblanding!

Skrevet

Ingen ferdigblanding og alt på slump her, men basisen er lik fra gang til gang. Jeg tar ca 200 g hver av store havregryn, hele hvetekorn og grov sammalt rug, heller over en liter med kokende vann, rører rundt og lar det stå over natten eller til det har passe temperatur. Så plasker jeg i en liter vann til, en pakke gjær og fyller på med mer mel. Gjerne litt mer rug, eller sammalt hvete, fibra etc, og topper det hele med siktet hvetemel til en passelig ikke alt for tørr deig. Hev og bak ut tre brød. Jeg steker i former nederst i ovnen på 225 grader omtrent i en time.

Du får enormt saftige og holdbare brød på grunn av at du skolder melet. Hvis du skal fryse ned brød bør de legges varme i poser, og så fryses etter at de er avkjølt i posen.

Skrevet

Har lyst å bake mer brød selv, både fine og grove. Går greit å ta det på slump, men trenger tips til gode oppskrifter for å tenke litt nytt om hva som blir godt. Noen tips til gode brødoppskrifter? Tips til andre ting tas også i mot med takk, helst gjærdeig :)

Dropp olje og erstatt heller dette med appelsinjus. Mindre smuler, og mer saftig brød.

En dæsj kardemomme gir nydelig smak.

Litt frø og linfrø etc er supergodt og sunt.

En og annen gang kan du krydre med litt nøtter, rosiner eller liknende for å få litt variasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...