Gå til innhold

Hva er et "A4" guttenavn?

Anbefalte innlegg

Selv mener jeg navn som Thomas, Martin, Kristian, Morten, Anders, Stian, Andreas, Mathias osv er kjedelige (dog fine) og vanlige navn. Mye brukt i min generasjon. Og jeg tenker nok at disse vil vi styre unna.

Men nå virker de som om disse navnene går igjennom en slags renessanse. Og at mange velger disse navnene fremfor engelsk- og latinamerikansk-inspirerte eventyr navn. Om dere skjønner hva jeg mener...?

Vi liker godt klassiske navn, men ikke de vi synes er litt sånn "A4-kjedelige" som jeg har listet opp over... Når jeg tenker klassiske navn dukker det opp navn som Oskar, Viktor, Wilhem, Gustav, Alfred, Albert, Olav, August, Johan, Jakob, Alexander, Henry, Nikolai..

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 1df7e...112

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144129899-hva-er-et-a4-guttenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo rart med det der: jeg valgte et navn til min sønn for 12 år siden, som jeg ALDRI hadde hørt noen hete før. Det var i mine øyne svært spesielt og unikt. Det er det definitivt ikke lenger! Det er blitt et av de store stigmatiserte motenavnene. Ja, så moralen er: det er svært vanskelig å vite hva som er unikt og hva som er A4 10 år frem i tid- følg hjertet:-)

Aksel og Matheo er kanskje de to guttenavnene med aller størst vekst de siste årene. Det er nok flere trender ute og går. Navnene du nevner nederst er full fart på vei inn fordi de som brukte å hete dem er døde. De øverst (med unntak av Mathias) er det mest voksne som heter, de som blir foreldre nå er så vant med å høre dem at de ofte blir ungått, mens de under høres mer spennende ut.

Endret av sommertiara

Det virker på meg som om det er mer spredning på valg av jentenavn enn guttenavn. Takhøyden for når et guttenavn er usedvanlig eller eksotisk er på en måte lavere for guttenavn enn den er for jentenavn.

Egentlig er samtlige navn du nevner helt vanlige "A4" guttenavn i mine øyne. Vanlige, kjente og mye brukte navn som ingen vil finne på noen måte usedvanlige. - Men mange av dem veldig fine. ;)

Velg et navn dere liker. Navn som vil være til ulempe for barnet blir ikke godkjennt. Ut over det har man rett til å ha sin egen smak. Lykke til med valget. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...