Gå til innhold

ER det så farlig med denna pepsiMax`n da? Eller er den O`sååå uberfarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som regel er det koffeinet i brusen som gir avhengighet, men selvfølgelig kan sikkert "den gode følelsen" man får av å drikke og vanen i seg selv, gi en slags avhengighet. Det samme kan man få av forskjellig mat, drikke og godteri.

Lettbrus er ikke spesielt sunt, men ikke spesielt usunt heller. Det verste er vel i grunnen at tennene blir syreskadet, det blir de jo av juice, brus og flaskevann tilsatt smak også. http://www.nrk.no/livsstil/_-flaskevann-kan-skade-tennene-1.8314217

Det er enormt mye forskning som er gjort på aspartam, og det finnes vel knapt noe det har vært forsket mer på ;)

Det noen er redde for er at når aspartam fordøyes og brytes det ned til metanol, og senere til formaldehyd i kroppen. Disse ordene høres jo litt skumle ut... Men man får i seg vesentlig mer metanol ved å spise en banan eller et eple.

Aspartam brytes også ned til fenylalanin, men dette er også helt ufarlig for mennesket. Man får i seg mye mer fenylalanin ved å drikke melk eller spise kjøtt og frukt.

Et annet nedbrytningsprodukt er formaldehyd, men dette igjen kommer fra metanol, og er ikke farlig for menesker. Dette finnes i frukt, juice, øl og vin. 

Man har gjort flere dyreforsøk for å finne ut hvor stor dosen kan være før den er farlig, og den anbefalte maksgrensen ligger 100 ganger lavere enn det disse forsøkene har vist er trygt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828671 For å nå maksinntaket må man drikke mange titalls liter lettbrus i timen. Altså vil et slikt inntak om det var vann, også være svært farlig.... 

FDA i USA har gått i gjennom over hundre studier, og man finner ingen sammenheng mellom aspartam og kreft. http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/artificial-sweeteners Den samme har franske myndigheter og EFSA gjort.

Her er et par studier gjort på apartam og gravide, den viser at det ikke er sammenheng med inntak av aspartam og for tidlig fødsel. http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2089.htm

Man har etter forskning ikke funnet noen sammenheng mellom aspartam og nyretrøbbel http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20032963?dopt=Abstract

Her er resultatet på forskning som viser at aspartam ikke trigger epilepsi. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7614911

Denne studien ble gjort etter at enkelte mente å se en sammenheng, og slik er det jo ofte. Har man tatt en vaksine og blir syk en uke etterpå, vil mange skylde på vaksinen. Dette selv om de hadde blitt syke allikevel... I den siste tiden har det vært en del kritiske påstander om energidrikker i media og på nettet, da dukker det med en gang opp historier som "gutt døde etter å ha drukket energidrikk" osv.

Den samme mekanismen oppstår når man i enkelte miljøer har startet en skepsis kampanje mot aspartam. I en periode flommet det over av mistanke om at aspartam kunne føre til den ene eller andre skaden, da er det naturlig at enkeltmennesker begynner å se sammenhenger selv.

Men som sagt, etter mange år, og mange, mange forsøk på å finne mulige skader ved inntak av aspartam, har man ikke greid det. Etter gjennomgang av flere studier finner man heller ingen sammenheng mellom aspartam og slag, eller hjertesykdommer.

Det er studier som viser at de som drikker lettbrus er gjennomsnittelig tykkere enn de som ikke gjør det. Det er nok fordi det ofte er de som prøver å slanke seg som drikker dette.

Det har også vært antydninger i noen studier at når man drikker lettbrus vil man spise mer kalorier enn de som drikker sukkerholdig brus. Dette mener man er fordi folk flest føler at de kan spise mer kaloririk mat og mer sukker, siden man har vært såå "flink", dette kan i hvert fall jeg kjenne meg litt igjen i...

Allikevel, aspartam er på ingen måte sunt, og smaker jo egentlig ikke godt... ;)

Skrevet

Hvor mange som har svart her, drikker kaffe, og da gjerne kaffe laget i presskanne? 

Koffein er det i PepsiMax, så også i kaffe. Og husk det at om du drikker kaffe som ikke er filtermalt, og laget korrekt, så får du i deg mye fett som er skadelig.

:D

Alt er skadelig, til og med gulrøtter i større mengder.

Og syreskader på tennene... juice, sitrusfrukter, brus og alt mulig surt gir dette. Så ikke gi ungene sitrus eller juice :D

En ting skal PepsiMax også ha - det beskytter faktisk mot karries, for det er for surt. Men det sliter emaljen. Men min erfaring er at det beskytter mer enn det skader.

Nei, kunstige søtningsstoffer gir IKKE økt snopbehov. Det kan jeg skrive under på.

Anonymous poster hash: 3dd07...91c
Skrevet

Overlegen kan ta seg ei bolle!! En trenger ikke være lege for å skjønne at den brune gørra er usunn :(

Skrevet

Fordi tannemaljen ikke reparerer seg selv.

Og dessuten, hva tror du pepsi max gjør med resten av kroppen når den klarer å bryte ned tannemaljen (det hardeste materialet kroppen har)? Har ikke svaret selv, er vel sikkert helt ufarlig siden legen du henviser til sier det.

EDIT: En annen ting. Ikke tro på alt du leser i vg osv. Finn heller ut hvilken artikkel/undersøkelse de har basert seg på og les den isteden. Da vet mer om hvordan forsøkene ble gjort og selv konkludere om forskningen er troverdig eller ikke.

Dårlig argument med tannemaljen. Vet du hva som lager rust? Luft....

Anonymous poster hash: 8b10d...6a0

Du vet at luft ikke er *ingenting*. Jern ruster pga fukt i luft....

Anonymous poster hash: 79014...d77

Skrevet

Og dessuten, hva tror du pepsi max gjør med resten av kroppen når den klarer å bryte ned tannemaljen (det hardeste materialet kroppen har)? Har ikke svaret selv, er vel sikkert helt ufarlig siden legen du henviser til sier det.

EDIT: En annen ting. Ikke tro på alt du leser i vg osv. Finn heller ut hvilken artikkel/undersøkelse de har basert seg på og les den isteden. Da vet mer om hvordan forsøkene ble gjort og selv konkludere om forskningen er troverdig eller ikke.

Du vet at luft ikke er *ingenting*. Jern ruster pga fukt i luft....

Anonymous poster hash: 79014...d77

Hva har rust med saken å gjøre? Og som noen andre også har svart så er ikke luft, men oksygen og vann som skal til for å få rust.

Skrevet

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.Anonymous poster hash: 3286c...c96

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet. Anonymous poster hash: 94625...1e0
Så du mener at det er et faktum som leger og ernærings eksperter glatt velger å overse eller fortelle om fordi??

Anonymous poster hash: 3286c...c96

Fordi de ofte ikke har kunnskap eller erfaring med det. Fordi de som regel forholder seg til pH i blod, som vil holde seg stabil nesten uansett. Hvis pH i blod ikke holder seg stabilt så risikerer man å dø, derfor vil kroppens mekanismer alltid balansere pH i blod - ofte ved hjelp av kroppens egne basiske mineraler.

Så lenge det ikke er snakk om de aller alvorligste tilfellene, så er de ofte ikke villig til å se på at dette for mange kan skape store helseproblemer. Mye fordi de også forholder seg til blodprøver som stadig blir sett opp mot "referanseområdet", og ikke blir sett indivuelt ift ekstra behov osv.

Men for all del - tro de du vil. Det er din kropp, ditt valg :)

Men hvis du er en av dem som sliter med overvekt eller andre helseproblemer så mener jeg det blir for dumt å ikke kutte brus i en periode for å få kroppen i bedre balanse. Gjør det gjerne sammen med en terapeut som er dyktig på dette. Å fortsette å være overvektig og/eller ha andre helseproblemer og ikke er villig til å prøve, men bare søker etter grunner til å opprettholde en avhengighet - vel, da er det også et valg man tar.

Som et minste minimum så bør man være villig til å forsøke hvis andre tiltak ikke fungerer tilfredsstillende. Og skal man forsøke så må man være villig til å forsøke lenge nok, for å gi kroppen tid til å reparere seg.

Anonymous poster hash: 94625...1e0

Du er klar over at det er blodet som bringer næring rundt i kroppen, ikke sant? Og at det ikke er sånn at lettbrus har sitt eget sirkulasjonssystem? Det vil vel strengt tatt si at siden ph i blodet holdes mellom 7, 35-7, 45, så kan ikke ph i kroppen som helhet gå nevneverdig ned av å drikke Pepsi Max? Magen og tarmen, muligens, men i magen mener jeg å ha hørt at det er ganske lav ph fra før.........

Når det er sagt, er jeg for måtehold. Og tennene har uansett ikke godt av det. Når det gjelder hvorfor "tjukkaser" er de som typisk drikker mest lettbrus, tror jeg (uten å ha noe vitenskapelig støtte for det) at brusdrikkingen bare er enda et symptom på det komplekse tilgrunnliggende problemet som gjør at de putter for mye i munnen. Det finnes sikkert like mange "tjukkaser" som drikker sukkerholdig brus, de blir bare ikke like synlige, fordi det er jo bare som forventet at de er tjukke.

Anonymous poster hash: af660...693

Skrevet

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.

Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet.

Søker du på ph-balanse, syreoverskudd osv, finner du mange alternativsider med uvitenskapelig svada som omhandler dette. Disse menneskene er stort sett de samme som mener aspartam er gift, vaksiner er livsfarlige, homeopati virker, kreft kan kureres med healing over telefon og automatiske strømmålere blir egentlig innstalert for å overvåke deg, og ikke minst gir fra seg "strålepulser" som gjør deg skikkelig syk, bare for å nevne noe...

Det er veldig lurt å skjekke hvem som står bak "informasjonen" du finner på nettet, og stol mer på fagfolk og eksperter enn lettere paranoide, men en svært alternativ virkelighetsoppfatning...

Her er litt sakelig info om ph-balanse og syre/base i kroppen fra en velrennomert lege. http://perpelle.wordpress.com/2010/09/27/syrer-og-baser-og-ph-og-slikt/

Her kan du lese litt om han som står bak ph-teorien http://www.sciencebasedmedicine.org/ph-miracle-living-dr-robert-o-young-finally-arrested-but-will-it-stop-him/

Han er en velkjent kvakksalver som har tjent enorme summer på å kalle seg "doktor" og funnet opp en masse teorier om kropp og helse som er hinsides all fornuft. Han står bak en mengde remedier, og dette selger han til kreftsyke (som han ber slutte med konvensjonell medisin) og andre med plager, for enorme summer. Han har selvfølgelig blitt arrestert....

Skrevet

Nei, pepsi max er IKKE farlig!! Ikke i det hele tatt, så lenge du holder deg under 5 liter om dagen :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/Frikjenner-lettbrusen-7402232.html#.UzH4MOXvI8Z

Og ikke er det fetende heller... man spiser ikke mer og legger ikke på seg av Pepsi max....

http://sunnskepsis.wordpress.com/2013/02/03/spiser-du-mer-hvis-du-drikker-lettbrus/

Så bare drikk og kos deg du, skååål ;)

Anonymous poster hash: d575e...43c
Skrevet

.

Anonymous poster hash: d575e...43c
Skrevet

Hvor vidt det er farlig eller ei skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke sitter på riktig kompetanse. Men, det jeg av egen erfaring kan si om denne bruden er at den for meg er skummelt vanedannende.

Før jeg begynte å drikke Pepsi max drakk jeg i hovedsak cola. Dette begrenset seg selv til et glass i ny og ne. Kunne gjerne gå dager uten.

Med Pepsi max økte forbruket ganske raskt til opp mot 2 liter for dag. Gikk det en dag uten fikk jeg en intens hodepine.

Jeg bestemte meg derfor i januar å kutte ut denne brusen. De to første ukene var nesten uutholdelig. Jeg hadde en slik hodepine at jeg kastet opp. Paracet og ibux hjalp ikke. Jeg ønsket ikke å bruke koffein preparater for å begrense siden jeg da følte jeg bare utsatte problemet. Men, valgte å ha en 0,5 liter med cola når det ble på det værste.

Jeg vet dette ikke er unikt for Pepsi max, og jeg vet dette er et resultat av koffein abstinenser. Men, det jeg ikke skjønner er at jeg utviklet samme "avhengighets forholdet" til cola. Så uten hold i noe forskning så mistenker jeg kombinasjonen koffein og aspartam som en uheldig kombinasjon...

Anonymous poster hash: 121da...7dd

Skrevet

Hvor vidt det er farlig eller ei skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke sitter på riktig kompetanse. Men, det jeg av egen erfaring kan si om denne bruden er at den for meg er skummelt vanedannende.

Før jeg begynte å drikke Pepsi max drakk jeg i hovedsak cola. Dette begrenset seg selv til et glass i ny og ne. Kunne gjerne gå dager uten.

Med Pepsi max økte forbruket ganske raskt til opp mot 2 liter for dag. Gikk det en dag uten fikk jeg en intens hodepine.

Jeg bestemte meg derfor i januar å kutte ut denne brusen. De to første ukene var nesten uutholdelig. Jeg hadde en slik hodepine at jeg kastet opp. Paracet og ibux hjalp ikke. Jeg ønsket ikke å bruke koffein preparater for å begrense siden jeg da følte jeg bare utsatte problemet. Men, valgte å ha en 0,5 liter med cola når det ble på det værste.

Jeg vet dette ikke er unikt for Pepsi max, og jeg vet dette er et resultat av koffein abstinenser. Men, det jeg ikke skjønner er at jeg utviklet samme "avhengighets forholdet" til cola. Så uten hold i noe forskning så mistenker jeg kombinasjonen koffein og aspartam som en uheldig kombinasjon...

...IKKE utviklet samme "avhengighet forhold"....

Skrevet

Jeg synes fun light er skumlere enn light-brus, den saften er jo helt kjemisk, og en av de beste maurmidlene vi har på markedet

http://www.nrk.no/norge/fun-light---ukult-for-maur_-1.6214299

Jeg ville heller gitt ungen min vanlig husholdningssaft, blåbærsaft e.l. som faktisk er laget av bær enn den fun light greia altså. At det er litt sukker i et glass saft er ikke noe problem i det hele tatt så lenge de bruker vann som tørstedrikk. Mine barn drikker 1-2 glass husholdningssaft om dagen, ellers drikker de vann, fun light kunne jeg aldri finne på å kjøpe.

Er glad i Cola Zero selv, og drikker kanskje 2-3 liter i uken til sammen. Men selv om det er godt og man ikke blir feit av det er det veldig mye syre i det og jeg tror ikke det er sunt akkurat. 

Noen mener det er direkte farlig da:

http://www.side2.no/helse/--lettbrus-delegger-skjelettet/5181212.html

Anonymous poster hash: 13b57...e30
Skrevet

Jeg synes fun light er skumlere enn light-brus, den saften er jo helt kjemisk, og en av de beste maurmidlene vi har på markedet

http://www.nrk.no/norge/fun-light---ukult-for-maur_-1.6214299

Jeg ville heller gitt ungen min vanlig husholdningssaft, blåbærsaft e.l. som faktisk er laget av bær enn den fun light greia altså. At det er litt sukker i et glass saft er ikke noe problem i det hele tatt så lenge de bruker vann som tørstedrikk. Mine barn drikker 1-2 glass husholdningssaft om dagen, ellers drikker de vann, fun light kunne jeg aldri finne på å kjøpe.

Er glad i Cola Zero selv, og drikker kanskje 2-3 liter i uken til sammen. Men selv om det er godt og man ikke blir feit av det er det veldig mye syre i det og jeg tror ikke det er sunt akkurat. 

Noen mener det er direkte farlig da:

http://www.side2.no/helse/--lettbrus-delegger-skjelettet/5181212.html

Anonymous poster hash: 13b57...e30

Det er det samme stoffet i Fun light som i Cola Zero, aspartam....

At den sterkt konsentrerte saften (en til 9) Fun light tar livet av maur er kanskje ikke så rart. Husk at en maur veier rundt 0,004 gram. Det er ca 20.000 ganger mindre enn et menneske. Ettersom farligheten av et stoff alltid avhenger av dose, er det slettes ikke så rart at en maur bukker under for denne saften ;) Maur dør også av blandingen melis/potetmel... ;)

Aspartam brytes bl.a ned til fenylalanin, metanol, formaldehyd og diketopiperazin. Dette høres jo skummelt ut, men rent vann kan også kalles dihydrogenmonoksid, uten at det gjør rent vann noe mer farlig for mennesker å innta.

F.eks inneholder et glass melk eller et stykke kjøtt mer fenylatamin enn et glass lettbrus gjør. Du får mere formaldehyd i deg ved å spise et økologisk eple enn å drikke et glass lettbrus, og du får mere metanol i deg ved å drikke et glass tomatjuice enn å drikke et glass lettbrus... 

Så igjen, det er som regel mengden av et stoff som kan være skadelig.

Man har forsketså mye på aspartam, at man kan konludere med at det ikke er skadelig hvis man ikke overstiger en viss dose. Den "dosen" som er satt av helsemyndighetene er veldig mange ganger lavere enn dosene man fant ut var ok når det ble gjort dyreforsøk, men man ønkser uansett og være restriktiv, noe som er bra.

Jeg er ikke fan av hverken "lettprodukter" halvfabrikat, konserveringsmidler, fargetilsetninger etc. men dette har mer med unødvendig ressursbruk under produksonen, all embalasje det ofte medfører og at vi blir lurt til å gjøre dyre og unødvendige valg, istedet for å lage god og sunn mat med mest mulig naturlige ingredienser.

Men der har du jo det typiske forbrukersamfunnet....

Skrevet

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.

Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet.

Søker du på ph-balanse, syreoverskudd osv, finner du mange alternativsider med uvitenskapelig svada som omhandler dette. Disse menneskene er stort sett de samme som mener aspartam er gift, vaksiner er livsfarlige, homeopati virker, kreft kan kureres med healing over telefon og automatiske strømmålere blir egentlig innstalert for å overvåke deg, og ikke minst gir fra seg "strålepulser" som gjør deg skikkelig syk, bare for å nevne noe...

Det er veldig lurt å skjekke hvem som står bak "informasjonen" du finner på nettet, og stol mer på fagfolk og eksperter enn lettere paranoide, men en svært alternativ virkelighetsoppfatning...

Her er litt sakelig info om ph-balanse og syre/base i kroppen fra en velrennomert lege. http://perpelle.wordpress.com/2010/09/27/syrer-og-baser-og-ph-og-slikt/

Her kan du lese litt om han som står bak ph-teorien http://www.sciencebasedmedicine.org/ph-miracle-living-dr-robert-o-young-finally-arrested-but-will-it-stop-him/

Han er en velkjent kvakksalver som har tjent enorme summer på å kalle seg "doktor" og funnet opp en masse teorier om kropp og helse som er hinsides all fornuft. Han står bak en mengde remedier, og dette selger han til kreftsyke (som han ber slutte med konvensjonell medisin) og andre med plager, for enorme summer. Han har selvfølgelig blitt arrestert....

I like you😃

Skrevet

Jeg tror ingenting er bra for kroppen i store mengder. 

Jeg tror heller ikke så mye syre er bra for tannhelsen.

Ellers er vel folk forskjellige.

Jeg reagerer kraftig på kunstig søtning (blir uvel, svimmel og får en merkelig uvirkelighetsfølelse) Reagerer ikke på sukker. Andre er kanskje omvendt. 

Ellers må jeg henge meg på de andre som setter spørsmålstegn på at du ikke er avhengig, men drikker så mye hver dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...