Gå til innhold

ER det så farlig med denna pepsiMax`n da? Eller er den O`sååå uberfarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke veit jeg.

Jeg er en stordrikker.

Her i huset går det vel mellom 1.5 til 2 liter hver dag, noen ganger mer.

Jeg drikkelig litt gjevne igjennom dagen. Det er det vi drikker til middag. Og gubben drikker ett par-tre store glass om kvelden.

Jentungen på 9 liker ikke brus noe serlig, skal hun ha så får hun 1/4 oppi ett glass, men det er to super så står det igjen.

Så hun får funligth.

Jeg har som mål å drikke halvannen liter vann, noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke. Men jeg prøver.

Prøver å dempe ned på det generelle inntaket av pepsimax.

Men jeg blir ikke klok på HVORFOR jeg bør det, for nå leser jeg at Overlege Jørgen Hjelmsæth skriver:

NEI, lettbrus gir IKKE rus og avhengighet.

NEI, lettbrus gir ikke beinskjørhet.

Nei, lettbrus gir ikke kreft,

Nei, Lettbrus gir ikke hjertesykdom,

Nei;lettbrug gir IKKE overvekt og fedme.

Dette er hentet ut fra søndagsVG,han her er overlege i vektklubb.no.

Nei nei, da er det jo bare å drikke da?? Er det ikke?

Aspartam?

Nei, det er så lite aspartam man får i seg ved å drikke en liter pepsimasx, atman skal drikke umåtelig mange liter hver dag før det er skaldelig.

Ja ingen drikker så mye.

Jeg leste ett sted, jeg husker desverre ikke hvor, så t det for det det er, kunne vert i vg, eller i en blogg, så husk det at jeg ikke har noe belegg eller referanse for dette......, men jeg mener jeg leste at man skulle drikke mer enn 10 liter pepsimaks, hver dag i en periode på minsty 3 år,  før mengden aspartam ble skadelig.

Så,hvorfor er det så ille med pepsi max?

Anonymous poster hash: 53874...9cd
Skrevet

Tja, ikke vet jeg, men er du avhengig av det så er det vel ikke greit uansett, tenker jeg.. Og det koster en del. Og tennene dine får syreskader. Jeg husker da jeg stumpet røyken i sin tid, det beste var å føle seg fri på en måte, at man ikke må tenke "har jeg nok til helgen/hytteturen/ferien/festen".. Det  verste med pepsi max må være at du ødelegger tennene dine. Hvorfor kan dere ikke drikke vann til måltidene? Ødelegge ungenes tenner, også?

Anonymous poster hash: 771f3...2ae
Skrevet (endret)

Fordi tannemaljen ikke reparerer seg selv.

Og dessuten, hva tror du pepsi max gjør med resten av kroppen når den klarer å bryte ned tannemaljen (det hardeste materialet kroppen har)? Har ikke svaret selv, er vel sikkert helt ufarlig siden legen du henviser til sier det.

EDIT: En annen ting. Ikke tro på alt du leser i vg osv. Finn heller ut hvilken artikkel/undersøkelse de har basert seg på og les den isteden. Da vet mer om hvordan forsøkene ble gjort og selv konkludere om forskningen er troverdig eller ikke.

Endret av millemille
Skrevet

Det som er, er at INGENTING er bra i store mengder:) Det er ikke så bra å drikke 2 liter lett-saft om dagen heller, hvis du skulle byttet ut med noe annet sukkerfritt. Jeg tror ikke 2 kg gulrøtter om dagen ville vært bra heller, eller 2 kg bananer, selv om det er sunt i utgangspunktet. 1,5 - 2 liter brus er ganske mye :)

Men det er jo mye andre e-stoffer i brus, og det er vel ting som stort sett ikke er helt naturlig for kroppen. Og da sier det seg kanskje seg selv at ikke det er så bra å pøse i seg for mye av det. Jeg vet ikke jeg... Så lenge man ellers tar vare på kroppen sin, trener og spiser variert og sunt, så kan det ikke akkurat være dødelig nei:p Det handler om balanse.

Anonymous poster hash: 79014...d77
Gjest usababy
Skrevet

Det som er, er at INGENTING er bra i store mengder:) Det er ikke så bra å drikke 2 liter lett-saft om dagen heller, hvis du skulle byttet ut med noe annet sukkerfritt. Jeg tror ikke 2 kg gulrøtter om dagen ville vært bra heller, eller 2 kg bananer, selv om det er sunt i utgangspunktet. 1,5 - 2 liter brus er ganske mye :)

Men det er jo mye andre e-stoffer i brus, og det er vel ting som stort sett ikke er helt naturlig for kroppen. Og da sier det seg kanskje seg selv at ikke det er så bra å pøse i seg for mye av det. Jeg vet ikke jeg... Så lenge man ellers tar vare på kroppen sin, trener og spiser variert og sunt, så kan det ikke akkurat være dødelig nei:p Det handler om balanse.

Anonymous poster hash: 79014...d77

Enig i dette. Balanse er tingen :)

For mye er ikke bra verken av gullerøtter eller andre ting.

Skrevet

Tror jeg ville satset på vann til barnet - trenger jo ikke skape et behov som egentlig ikke er der.

Selv er jeg skeptisk til de tilsetningsstoffene som er i brus, spesielt lettbrus.

Det er jo også gjort forskning som viser at man får økt søtbehov og totalt sett spiser mer snop om man drikker lettbrus.

I tillegg har du tenner da.... og hvilke vaner du legger deg til.

Greit å venne iallefall barna til at det er vann som er tørstedrikk.

Anonymous poster hash: 028ee...780
Skrevet

Og dessuten, hva tror du pepsi max gjør med resten av kroppen når den klarer å bryte ned tannemaljen (det hardeste materialet kroppen har)? Har ikke svaret selv, er vel sikkert helt ufarlig siden legen du henviser til sier det.

EDIT: En annen ting. Ikke tro på alt du leser i vg osv. Finn heller ut hvilken artikkel/undersøkelse de har basert seg på og les den isteden. Da vet mer om hvordan forsøkene ble gjort og selv konkludere om forskningen er troverdig eller ikke.

Stoler litt på denne artikelen, siden det er en lege i vektklubb, ikke en tilfeldig artikkel.  Men jeg vet ikke jeg altså.

Skrevet

Stoler litt på denne artikelen, siden det er en lege i vektklubb, ikke en tilfeldig artikkel.  Men jeg vet ikke jeg altså.

Selvfølgelig, men han baserer sikkert utalelsene sine på publiserte forskningsartikler. Han slenger vel ikke rundt seg med påstander.

Skrevet

Du virker så bestemt på å fortsette å drikke at det ikke ser for meg at noe noen sier vil endre på det - eller?

Hvordan er helsen til deg og mannen, HI?

Hvordan er vekten deres?

Har dere helseproblemer?

Et av de største problemene med slik brus er at den er så sur. Men du får lese litt om pH-balanse hvis du er interessert.

Hvis denne legen du refererer til har sagt det du skriver så kategorisk som du skriver det, da stiller jeg spørsmålstegn til hvilke holdninger han formidler.

Det har vært dødsfall pga for stort inntak av slik brus - hjerteproblemer pga syren i brusen har tappet kroppen for kalium. Det er et faktum. Ja det må gjerne større mengder til, men problemet er også når et stort (ikke enormt) inntak foregår over tid. Da blir resten av kosthold og drikke være avgjørende for hvor raskt evt symptomer gir seg uttrykk.

Hvorfor voksne personer stadig prøver å forsvare hvorfor de skal fortsette et slikt unormalt forbruk av brus, det forstår jeg ikke.

Det at så mange sliter med å slutte, at de får abstinenser, hodepine, blir rastløse osv. osv., når de forsøker å slutte - det viser med all tydlighet at det er snakk om avhengighet.

Hvis du og mannen ikke er avhengige - hvorfor kan dere ikke da bare slutte?

Anonymous poster hash: 94625...1e0
Skrevet (endret)

Du virker så bestemt på å fortsette å drikke at det ikke ser for meg at noe noen sier vil endre på det - eller?

Hvordan er helsen til deg og mannen, HI?

Hvordan er vekten deres?

Har dere helseproblemer?

Et av de største problemene med slik brus er at den er så sur. Men du får lese litt om pH-balanse hvis du er interessert.

Hvis denne legen du refererer til har sagt det du skriver så kategorisk som du skriver det, da stiller jeg spørsmålstegn til hvilke holdninger han formidler.

Det har vært dødsfall pga for stort inntak av slik brus - hjerteproblemer pga syren i brusen har tappet kroppen for kalium. Det er et faktum. Ja det må gjerne større mengder til, men problemet er også når et stort (ikke enormt) inntak foregår over tid. Da blir resten av kosthold og drikke være avgjørende for hvor raskt evt symptomer gir seg uttrykk.

Hvorfor voksne personer stadig prøver å forsvare hvorfor de skal fortsette et slikt unormalt forbruk av brus, det forstår jeg ikke.

Det at så mange sliter med å slutte, at de får abstinenser, hodepine, blir rastløse osv. osv., når de forsøker å slutte - det viser med all tydlighet at det er snakk om avhengighet.

Hvis du og mannen ikke er avhengige - hvorfor kan dere ikke da bare slutte?

Enig. Legen sier det ikke gir avhengighet, men du, TS, sliter med å holde deg under 1,5 liter om dagen?  

Endret av millemille
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan folk har tid til å supe brus hele dagen

Anonymous poster hash: dcf28...d54
Skrevet

Håper ikke du gir jenta di brus/saft hver dag. Hvorfor ikke gi henne vann?

Har en ett åring og her er vann hoveddrikke. Hun får aldri saft eller juice, når hun blir eldre kommer hun til å få saft i helgene bare.

Hysterisk? Kanskje det, men jeg vil det beste for henne.

Anonymous poster hash: c34a4...a84

Skrevet

Hvordan forklarer du at svært mange som drikker på litervis med det skvipet er bælfeite da? Har to bekjente som drikker 1-3 liter av det svineriet hver dag og de er begge kraftig overvektige begge to.

Anonymous poster hash: cf66b...cbd

Skrevet

Hvordan forklarer du at svært mange som drikker på litervis med det skvipet er bælfeite da? Har to bekjente som drikker 1-3 liter av det svineriet hver dag og de er begge kraftig overvektige begge to.

Fordi de spiser andre ting som det er mye kalorier i.. Kosthold er en helhet. Jeg elsker grønnsaker og salat, og spiser masse av det! Men jeg er ikke tynn allikevel, og det er fordi jeg også spiser sjokolade...

Anonymous poster hash: c717b...cc5

Skrevet

Dessuten så går det ikke an å legge på seg av noe det ikke er kalorier i. Man blir ikke feit av vann heller.

Skrevet

Du virker så bestemt på å fortsette å drikke at det ikke ser for meg at noe noen sier vil endre på det - eller? Hvordan er helsen til deg og mannen, HI?Hvordan er vekten deres?Har dere helseproblemer? Et av de største problemene med slik brus er at den er så sur. Men du får lese litt om pH-balanse hvis du er interessert. Hvis denne legen du refererer til har sagt det du skriver så kategorisk som du skriver det, da stiller jeg spørsmålstegn til hvilke holdninger han formidler.Det har vært dødsfall pga for stort inntak av slik brus - hjerteproblemer pga syren i brusen har tappet kroppen for kalium. Det er et faktum. Ja det må gjerne større mengder til, men problemet er også når et stort (ikke enormt) inntak foregår over tid. Da blir resten av kosthold og drikke være avgjørende for hvor raskt evt symptomer gir seg uttrykk. Hvorfor voksne personer stadig prøver å forsvare hvorfor de skal fortsette et slikt unormalt forbruk av brus, det forstår jeg ikke.Det at så mange sliter med å slutte, at de får abstinenser, hodepine, blir rastløse osv. osv., når de forsøker å slutte - det viser med all tydlighet at det er snakk om avhengighet.Hvis du og mannen ikke er avhengige - hvorfor kan dere ikke da bare slutte? Anonymous poster hash: 94625...1e0

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.

Anonymous poster hash: 3286c...c96

Skrevet

Hvordan forklarer du at svært mange som drikker på litervis med det skvipet er bælfeite da? Har to bekjente som drikker 1-3 liter av det svineriet hver dag og de er begge kraftig overvektige begge to. Anonymous poster hash: cf66b...cbd

Da er det noe annet som gjør det en brusen. Jeg gikk ned 5 kilo i vekt BARE av å kutte ut sukkerbrus til lettbrus.

Skrevet
Dessuten så går det ikke an å legge på seg av noe det ikke er kalorier i. Man blir ikke feit av vann heller.

Joda, det går an å legge på seg av noe som ikke inneholder kalorier - hvis det påvirker kroppen negativt på en slik måte at fettlagring fremmes og fettap hemmes.

Men du har rett - man blir ikke feit av vann. Drikker du enorme mengder av det så kan du imidlertid bli syk av det også.

Skrevet
Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.

Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet.

Skrevet

Når du får i deg søtstoff gjør det at du automatisk vil spise mer. Så om du ikke legger på deg av selve brusen vil du totalt sett få i deg mer kalorier. Og det stemmer godt med mine observasjoner, de fleste som drikker store mengder lett brus er overvektige.

Anonymous poster hash: edfcb...112
Skrevet

Pepsi og cola kan påvirke vekt hos noen på en annen måte også - gjennom koffeinen.

Enkelte reagerer med å få ustabilt blodsukker av koffein i slike mengder. Hvor grensen går er individuelt.

Så da kan dere søke informasjon om hva ustabilt blodsukker gjør med kroppen ift å fremme fettlagring og hemme fettap - og hvordan det påvirker søtsug/matlyst.

Syreoverskudd kan i tilleg også påvirke blodsukkerstabiliteten hos enkelte.

Store mengder kaffe har samme effekt - koffein samt syreoverskudd i kroppen.

Skrevet

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.Anonymous poster hash: 3286c...c96

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet.    Anonymous poster hash: 94625...1e0

Så du mener at det er et faktum som leger og ernærings eksperter glatt velger å overse eller fortelle om fordi??

Skrevet

Ikke veit jeg.

Jeg er en stordrikker.

Her i huset går det vel mellom 1.5 til 2 liter hver dag, noen ganger mer.

Jeg drikkelig litt gjevne igjennom dagen. Det er det vi drikker til middag. Og gubben drikker ett par-tre store glass om kvelden.

Jentungen på 9 liker ikke brus noe serlig, skal hun ha så får hun 1/4 oppi ett glass, men det er to super så står det igjen.

Så hun får funligth.

Jeg har som mål å drikke halvannen liter vann, noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke. Men jeg prøver.

Prøver å dempe ned på det generelle inntaket av pepsimax.

Men jeg blir ikke klok på HVORFOR jeg bør det, for nå leser jeg at Overlege Jørgen Hjelmsæth skriver:

NEI, lettbrus gir IKKE rus og avhengighet.

NEI, lettbrus gir ikke beinskjørhet.

Nei, lettbrus gir ikke kreft,

Nei, Lettbrus gir ikke hjertesykdom,

Nei;lettbrug gir IKKE overvekt og fedme.

Dette er hentet ut fra søndagsVG,han her er overlege i vektklubb.no.

Nei nei, da er det jo bare å drikke da?? Er det ikke?

Aspartam?

Nei, det er så lite aspartam man får i seg ved å drikke en liter pepsimasx, atman skal drikke umåtelig mange liter hver dag før det er skaldelig.

Ja ingen drikker så mye.

Jeg leste ett sted, jeg husker desverre ikke hvor, så t det for det det er, kunne vert i vg, eller i en blogg, så husk det at jeg ikke har noe belegg eller referanse for dette......, men jeg mener jeg leste at man skulle drikke mer enn 10 liter pepsimaks, hver dag i en periode på minsty 3 år,  før mengden aspartam ble skadelig.

Så,hvorfor er det så ille med pepsi max?

Mest ødeleggende for tennene. Dessuten er ikke brus eller sukkerfri saft sunt i store mengder heller for kroppen, sånn er det bare! Skjønner heller ikke hvordan noen har tid til å helle inn på en svær flaske brus ++ hver eneeste dag, drikker dere det i lunsjen på jobb og da eller? Min ex drakk gjerne 3 store flasker brus ( Cola zero) om natta mens han gamet, og han har visst ikke sluttet heller iflg min datter. 

Anonymous poster hash: 576c5...bf6

Skrevet

Men har du noen linker som underbygger det du sier da? Jeg leste den artikkelen HI refererer til, og har også sett det samme bli konkludert i programmet Matagentene på NRK. Jeg gikk også et vektkurs på mitt treningssenter, hvor det samme ble påstått. Så nei lettbrus er ikke farlig. Men det er jo ikke noe som er særlig sundt i før store mengder, ikke engang vann.Anonymous poster hash: 3286c...c96

Har ikke tid eller ork til å finne frem linker nå. Men søker du på pH-balanse, syreoverskudd osv, så finner du nok til å forstå at så stort inntak av en så sur væske vil påvirke kroppen. Dette er noe de ikke tar hensyn til i slike artikler og program.Du kan finne gode artikler og også bøker om temaet.    Anonymous poster hash: 94625...1e0

Så du mener at det er et faktum som leger og ernærings eksperter glatt velger å overse eller fortelle om fordi??

Fordi de ofte ikke har kunnskap eller erfaring med det. Fordi de som regel forholder seg til pH i blod, som vil holde seg stabil nesten uansett. Hvis pH i blod ikke holder seg stabilt så risikerer man å dø, derfor vil kroppens mekanismer alltid balansere  pH i blod - ofte ved hjelp av kroppens egne basiske mineraler.

Så lenge det ikke er snakk om de aller alvorligste tilfellene, så er de ofte ikke villig til å se på at dette for mange kan skape store helseproblemer. Mye fordi de også forholder seg til blodprøver som stadig blir sett opp mot "referanseområdet", og ikke blir sett indivuelt ift ekstra behov osv.

Men for all del - tro de du vil. Det er din kropp, ditt valg :)

Men hvis du er en av dem som sliter med overvekt eller andre helseproblemer så mener jeg det blir for dumt å ikke kutte brus i en periode for å få kroppen i bedre balanse. Gjør det gjerne sammen med en terapeut som er dyktig på dette. Å fortsette å være overvektig og/eller ha andre helseproblemer og ikke er villig til å prøve, men bare søker etter grunner til å opprettholde en avhengighet - vel, da er det også et valg man tar.

Som et minste minimum så bør man være villig til å forsøke hvis andre tiltak ikke fungerer tilfredsstillende. Og skal man forsøke så må man være villig til å forsøke lenge nok, for å gi kroppen tid til å reparere seg.

Skrevet

Dårlig argument med tannemaljen. Vet du hva som lager rust? Luft....

Anonymous poster hash: 8b10d...6a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...