Gå til innhold

Fersk gjær vrs. tørrgjær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker som regel tørrgjær og kaldhever deigen over natten.

En bekjent skulle for litt siden bake "min" focaccia, men brukte fersk gjær. Hun fulgte min oppskrift til punkt og prikke, men resultatet ble katastrofalt :o

Jeg hadde på forhånd forsikret henne om at oppskriften min var sååå grei og det ville bli suksess :(

Hun skulle server brødet i selskap og ringte meg helt fortvilet. Brødet var blytungt, smakte deigete og var så hardt utenpå at man kunne slå i hjel en mann med det.

Nå sitter jeg og vrir mine små grå.

Hva gikk galt? Oppfører fersk og tørr gjær seg så forskjellig? Kan det ha vært noe galt med gjæren hun brukte? Gammel?

Noen som har en formening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fersk gjær hever mye fortere enn tørr gjær, og faller derfor sammen igjen når den hever for lenge. Skal det heves over natta må man bruke tørrgjær.

Skrevet

Ikke så stor forskjell, men en klump fersk gjær er 50 gram. En pose tørrgjær tilsvarer en klump fersk gjær, men det er ikke 50 gram. Bruker man 50 gram tørrgjær, da får man trøbbel!

Anonymous poster hash: b17ce...182

Skrevet

Fersk gjær hever mye fortere enn tørr gjær, og faller derfor sammen igjen når den hever for lenge. Skal det heves over natta må man bruke tørrgjær.

Det må ha vært det som gikk galt.

Takk for svar :)

Skrevet

Kan jeg få oppskriften? :)

Jeg og! :-)

Anonymous poster hash: 6e539...37e

Skrevet

Jeg bruker en form som er ca. 30x20 cm. (4-6 pers)

Rør sammen:

1/2 kg mel (siktes to ganger for ekstra luftig resultat), en klype sukker, en pose TØRRgjær og ca.6 dl. fingervarmt (eller romtemperert hvis du skal kaldheve) vann til _tynn_ deig. Jeg kaldhever den i 12 timer/over natten, men det holder fint å heve til dobbel størrelse på varmt sted.

Bland 0,75 dl. olivenolje med 1ts.oregano, 1ts.basilikum, 1ts.rosmarin og 1ts.timian. La det stå å trekke så lenge som mulig - gjerne over natten.

Legg bakepapir i form og tøm deigen i. La etterheve i formen i minst 15 min. Tøm over oljen og stikk hull i deigen med fingrene slik at oljen kommer til overalt. Strø over litt Maldonsalt. Om du vil kan du legge på oliven, hele hvitløksfedd (med skall), biter av feta eller parmesan kan stikkes nedi, alternativt spekeskinke, biter chorizo eller pancetta. Stekes på 220 grader i ca.30 minutter (sjekk fra ca.25 min). La brødet "hvile" på rist i minst 15 min før servering.

Håper at det smaker!

Skrevet

Takk! Den så virkelig bra ut. Jeg er utrolig dårlig til å lage foccacia, og har blitt hengt ut for dette tidligere. Gleder meg til å motta hyllest i stedet for hets på søndag :-D

Skrevet

Man kan fint bruke fersk gjær selv om man kaldhever, jeg gjør ihvertfall det når jeg baker rundstykker. De koser seg i kjøleskapet natta gjennom. Mengden gjær er imidlertid omtrent halvert i forhold til bakst som skal heve i romtemperatur. Foccacia er forresten himmelsk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...