Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Barnet mitt på snart 11 kom veldig lei seg hjem fra butikken i dag. Hun hadde vært for å kjøpe lørdagsgodt da ei klassevenninne hadde spurt om ikke hun også skulle i bursdag til NN. Jenta mi hadde jo ikke fått noen invitasjon, så hun ble nok litt satt ut. Det kom videre fra klassevenninna at ytterligere tre venninner til, skulle i denne bursdagen. Hun som har bursdag er et år eldre, men disse fem går på samme fritidsaktivitet. Det er kun disse fem som går på denne aktiviteten på hele skolen deres. Syns det var utrolig dårlig gjort å invitere tre av fire... Har trøstet og trøstet, og går etterhvert greit. Vet ikke om jeg greier å la være å si noe neste gang jeg møter mora... Hadde dere sagt noe? Denne mora er faktisk pedagogstudent, skal snart begynne å jobbe med barn.... Anonymous poster hash: b7f65...44a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Dårlig gjort. Akkurat som den saken i VG. Anonymous poster hash: b5e9d...eea
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Hvorfor ikke ta en telefon og spørre? Noen ganger blir invitasjoner borte ol. Anonymous poster hash: 1d72b...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Barnet mitt på snart 11 kom veldig lei seg hjem fra butikken i dag. Hun hadde vært for å kjøpe lørdagsgodt da ei klassevenninne hadde spurt om ikke hun også skulle i bursdag til NN. Jenta mi hadde jo ikke fått noen invitasjon, så hun ble nok litt satt ut. Det kom videre fra klassevenninna at ytterligere tre venninner til, skulle i denne bursdagen. Hun som har bursdag er et år eldre, men disse fem går på samme fritidsaktivitet. Det er kun disse fem som går på denne aktiviteten på hele skolen deres. Syns det var utrolig dårlig gjort å invitere tre av fire... Har trøstet og trøstet, og går etterhvert greit. Vet ikke om jeg greier å la være å si noe neste gang jeg møter mora... Hadde dere sagt noe? Denne mora er faktisk pedagogstudent, skal snart begynne å jobbe med barn.... Anonymous poster hash: b7f65...44a Hvor skal grensen gå da? Hun har sikkert bedt jentene i klassen og de hun leker mest med utenom. Skal en liksom be alle på fritidsaktiviteten nr1 , alle på aktivitet nr2 osv. Må da være lov å ta noen valg av fri vilje. Anonymous poster hash: bce5e...512
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Skjønner det er trist for datteren din men jeg syntes ikke du skal si noe til moren. Jenta er et år eldre og det at de går på samme fritidsaktivitet betyr ikke at det MÅ invitere ditt barn. Anonymous poster hash: 4286b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Som mamma hadde jeg aldri tillatt at 1 fra en gruppe ble utelatt. Ikke 2 eller 3 heller. Det er så utrolig sårt for den ene det gjelder og selv om vi har liten plass så har vi alltids plass til noen flere gjester. Der det er hjerterom..... ♥ Anonymous poster hash: 46763...9e9
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 Ifølge klassevenninna var invitasjonen sendt på sms, så den liksom ikke forsvinne heller? Sendte jenta mi nettopp avgårde på overnatting til besteforeldrene, var et godt plaster på såret iallfall! Må tenke godt gjennom hva jeg skal si til moren neste gang jeg treffer henne. Vil liksom ikke forsure ting ytterligere, i et lite miljø... Anonymous poster hash: b7f65...44a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Hadde ikke reagert i det hele tatt om hun hadde invitert kun et av de fire andre på fritidsaktiviteten. Det jeg reagerer på er samtlige utenom min datter blir invitert! Anonymous poster hash: b7f65...44a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Som mamma hadde jeg aldri tillatt at 1 fra en gruppe ble utelatt. Ikke 2 eller 3 heller. Det er så utrolig sårt for den ene det gjelder og selv om vi har liten plass så har vi alltids plass til noen flere gjester. Der det er hjerterom..... ♥ Anonymous poster hash: 46763...9e9 Enig! Anonymous poster hash: 8c3db...a02
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 En gang ringte en mamma meg fordi hun syntes jeg gjorde urett ved ikke å be datteren hennes. Da takket jeg så mye for at hun gjorde meg oppmerksom på det, og sa at selvfølgelig kunne hennes datter også komme. En annen gang ble det gjort urett mot sønnen min. Da tok jeg en tlf til moren og forklarte saken. Jeg forklarte at jeg ikke ville trenge oss på, men jeg har et barn som gråter fordi....sånn og sånn. Han fikk komme og hun beklaget også. Poenget er at foreldre gjerne retter opp med glede om de blir gjort oppmerksom på at det har blitt gjort en feil. Anonymous poster hash: 436b1...f9a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Gutten min er 8 år og har til nå bedt alle guttene i 2.klasse. Ser allerede nå at noen mødre har begynt å be kun de som går i klassen til ungene. Synes det er helt greit. Ikke alle som har plass til alle, og etterhvert ber man de nærmeste. Gutten min leker med de fleste, men om noen år kommer han kun til å be de nærmeste. En ting om man utelukker 1, men det er ikke det jeg mener. Har hørt om enkelte mødre som ringer, og tenker folk ofte kan føle seg "tvunget" til å be unger. Anonymous poster hash: c590c...e3c
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Man unnlater ikke å invitere én, det gjør man bare ikke uansett hva! Vet dere hva jeg måtte gjøre i dag? Jeg måtte svelge en del kameler når dama som min sambo har flørta med mens vi har vært i lag kom med sønnen til guttens bursdag! Jeg måtte være hyggelig og snakke med dama, selv om jeg egentlig hadde lyst å gjøre noe helt annet! Jeg kunne ikke si til sønnen min at han ikke får invitere denne gutten da alle i hannes avdeling var invitert. Og ikke hadde jeg latt han unnlate å invitere én heller. Helt uakseptabelt. Anonymous poster hash: 6d897...698
Gjest Antarctica Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 (endret) Men dette blir jo videre og videre sirkler. Mine sønner går på en idrett der det er blanda gruppe, 6- og 7-åringer fra ulike klasser og skoler. Tilfeldigvis er en av seksåringene også klassekamerat av min yngste. Betyr det at når jeg ber inn til hans bursdag, må jeg be alle 6- og 7-åringene fra denne idretten fordi det er noen som naturlig vil bli bedt i bursdagen? Og når han som er et år eldre, og går på 2 idretter, har bursdag, skal alle fra begge sportsgreinene bes fordi noen av dem allerede står på klasselista og MÅ bes? Jeg skjønner at den aktuelle jenta er lei seg, men jeg tror også det kan bli litt unaturlig å komme i en bursdag der alle går i klassen over deg, og du bare kjenner de tre-fire som du trener eller gjør en aktivitet sammen med en dag i uka. Ikke alle definerer "venninner" likt. Endret 23. mars 2014 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 I klassen til poden er det 6 jenter, han ville invitere fire av de i bursdagen sin, og nekta på de siste to. Han fikk valget om å invitere klassen, og ikke bare guttene. Mora til dette bursdagsbarnet kunne jo fint si at hun da fikk nøye seg med klassen, og faktisk ikke invitere noen fra koret/ballettens/håndballen, eller invitere med siste også. Ring mora du :-) Anonymous poster hash: eebf8...dd7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #15 Skrevet 23. mars 2014 Når de begynner å bli så store som 11 år, synes jeg man kanskje må godta at de opplever urettferdigheter, og heller preppe dem på at slike ting skjer...Min sønn ble utelatt fra en trinnfest fordi han og bursdagsjenta er erkefiender (i følge han selv) og på tross av at han var forbanna, ringte ikke jeg rundt på denne måten. Unger i den alderen går tross alt i de siste trinn på barneskolen og nærmer seg ungdomsalder. Hvor lenge skal foreldre holde på å løfte sverdet for sine barn i slike situasjoner? Da tenker jeg det er viktigere å utstyre barna med verktøy slik at de klarer å ordne opp seg i mellom verbalt! Min sønn og jeg snakket sammen om hvor ufint det er å utelate å invitere 1-2 personer på denne måten, og jeg tror han kommer styrket ut av det. I tillegg hadde denne jenta fått massivt pes fra samtlige i klassen om hvorfo 2 personer manglet på festen, så hun hadde nok en heller dårlig opplevelse av å stenge ute på den måten. Det er sårt....men verden er ikke alltid rettferdig. Jeg vil råde HI til å heller la jenta konfrontere sin venninne selv fremfor å ringe mor. Anonymous poster hash: fb8b1...e1d
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. mars 2014 #16 Skrevet 23. mars 2014 Jeg synes at frem til de er 10 må de be alle, og etter det kan man velge selv. Synes og at det hadde stilt seg anderledes dersom det hadde vært fra klassen. Her arrangeres det hvert år sommerfest hos ei i klassen, hvor hun ber alle barna i gata, og området. Dvs hele klassen, med unntak av 4 stykker. Det er nesten litt mer på kanten, men det får gå.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #17 Skrevet 23. mars 2014 Jeg synes at frem til de er 10 må de be alle, og etter det kan man velge selv. Synes og at det hadde stilt seg anderledes dersom det hadde vært fra klassen. Her arrangeres det hvert år sommerfest hos ei i klassen, hvor hun ber alle barna i gata, og området. Dvs hele klassen, med unntak av 4 stykker. Det er nesten litt mer på kanten, men det får gå. Den er ikke litt mer på kanten, men direkte slem, syns jeg. Å arrangere sommerfest å utelate 4 stykker i klassen er slemt. Jeg skjønner virkelig ikke problemer med å invitere alle når man først inviterer til fest. Når jeg inviterer folk fra jobben til fest så inviterer jeg alle på avdelingen, jeg utelater ikke noen få stykker. Anonymous poster hash: 46763...9e9
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. mars 2014 #18 Skrevet 23. mars 2014 Jeg synes at frem til de er 10 må de be alle, og etter det kan man velge selv. Synes og at det hadde stilt seg anderledes dersom det hadde vært fra klassen. Her arrangeres det hvert år sommerfest hos ei i klassen, hvor hun ber alle barna i gata, og området. Dvs hele klassen, med unntak av 4 stykker. Det er nesten litt mer på kanten, men det får gå. Den er ikke litt mer på kanten, men direkte slem, syns jeg. Å arrangere sommerfest å utelate 4 stykker i klassen er slemt. Jeg skjønner virkelig ikke problemer med å invitere alle når man først inviterer til fest. Når jeg inviterer folk fra jobben til fest så inviterer jeg alle på avdelingen, jeg utelater ikke noen få stykker. Anonymous poster hash: 46763...9e9 Neida, jeg er nok litt enig. Men det er flere enn bare folk fra klassen, er vel derfor jeg har latt det passere
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #19 Skrevet 23. mars 2014 Er de andre jentene hun går på denne aktivisten med like gamle som bursdagsbarnet? Går de i klasse sammen? Isåfall syntes jeg lkke du skal ringe Anonymous poster hash: f46bc...b48
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #20 Skrevet 23. mars 2014 Er jenta di på besøk hos denne jenta i fritiden? Eller går de kun på samme idrett? Dat kan jo hende at de andre jentene er mer venninner som går sammen selv når de ikke er på idretten ig at det derfor er naturlig å invitere dem. Anonymous poster hash: ba76c...71a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #21 Skrevet 23. mars 2014 Man slutter da ikke å lære ungene sinefolkeskikk fordi om de er 11 År! Jeg har snart bursDAG selv. Vi er fem i vårt team på jobben, jeg kommer enten til å invitere alle, eller ingen. Er jo ikke sånn at man skal slutte å oppføre seg fordi man er ferdig med småskolen. Dette med å invitere alle, og passe på at ingen faller utenfor er jo noe barna våre skal lære, likemye som deter at ikke noen skal falleutenfor. Det er ikke et nødvendig onde man skal lide seg igjennom i barnehage og småskole, for da har skolen bestemt. Det har jo noe med å lære verdiene vi som samfunn ønsker. Anonymous poster hash: eebf8...dd7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #22 Skrevet 23. mars 2014 Jøss, er ikke voksenbursdager forbeholdet den aller nærmeste familien og kanskje noen nære venner? Kunne ikke falt meg inn å invitere kolleger som ikke falt inn i disse kategoriene. Anonymous poster hash: 1c0f5...1ad
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #23 Skrevet 23. mars 2014 Etter tiårsdagen er det fritt frem for å invitere akkurat de man vil. Da er det slutt på alle eller ingen-prinsippet her altså. Jeg er så lei av å bli diktert av foreldre som mener alt er urettferdig, og at deres barn bare blir sååå lei seg og føler seg utelatt. Vi har forøvrig aldri invitert alle i klassen eller alle av samme kjønn. Her har barna fått velge fritt siden førsteklasse, og alle invitasjoner har vært sendt ut privat. Noen sure miner har det blitt, men vårt hus = våre regler. Anonymous poster hash: 40291...240
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #24 Skrevet 23. mars 2014 Er de andre jentene hun går på denne aktivisten med like gamle som bursdagsbarnet? Går de i klasse sammen? Isåfall syntes jeg lkke du skal ringe Anonymous poster hash: f46bc...b48 De andre jentene går i klassen til dattera mi. Altså: de er fire klassevenninner og hun som er et år eldre. Det var hun eldste som inviterte, hun inviterte da tre av fire fra denne fritidsaktiviteten. Hadde de som ble invitert gått i klasse med bursdagsbarnet, at jenta mi var et år yngre, hadde jeg IKKE reagert! Jeg har full forståelse for at de nå er begynt å bli store, at de nå i større grad må få velge venninner. Synes likevel ikke de er modne nok til å ta alle avgjørelser selv. Personlig hadde jeg IKKE tillatt at min datter hadde invitert tre av fire i ei gruppe, på samme måte. Hi Anonymous poster hash: b7f65...44a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2014 #25 Skrevet 23. mars 2014 Etter tiårsdagen er det fritt frem for å invitere akkurat de man vil. Da er det slutt på alle eller ingen-prinsippet her altså. Jeg er så lei av å bli diktert av foreldre som mener alt er urettferdig, og at deres barn bare blir sååå lei seg og føler seg utelatt. Vi har forøvrig aldri invitert alle i klassen eller alle av samme kjønn. Her har barna fått velge fritt siden førsteklasse, og alle invitasjoner har vært sendt ut privat. Noen sure miner har det blitt, men vårt hus = våre regler. Anonymous poster hash: 40291...240 Regner med at dine barn ikke er de som aldri ville blitt invitert dersom alle valgte å gjøre som dere? Du framstår som lite inkluderende. Forhåpentligvis tenker du annerledes den dagen ditt barn aldri får være med. Anonymous poster hash: 78b8e...91e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå