Gå til innhold

Noen som har peiling på patent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pris, kommer det an på hva det gjelder? Og hvor nøyaktig kan en patent være?

Store forskjell på feks patent i Norge eller hele Europa?

Anonymous poster hash: 81136...f3a

Skrevet

Gubben, men han sover nå. Han har skrevet noen patenter i sitt liv og etter hva jeg skjønner er det ikke bare bare. Den skrives på en spesiell måte.

Anonymous poster hash: e4965...4ea

Skrevet

Det er litt av en jobb, du må søke om å få patent på et produkt og det skal dokumenterest opp og ned i mente... Henvend deg til patentkontoret, så går du info og svar.. Dyrt? Tja... Vet det er mye som skal godkjennes før en får patent godkjent, populære produkt blir jo laga piratkopier av med en gang.. Dyreste er vel å produsere å utvikle et produkt. Vet ikke pris på forløpet med å søke patent, men koster nok en del

Skrevet

Jeg jobber med patenter, og kan mye om det. I stedet for at jeg skal skrive side opp og side ned så foreslår jeg at du leser deg opp på Patentstyret.no, særlig her http://patentstyret.no/no/Jeg-har-en-oppfinnelse/

Takk for svar :) Ja, jeg fant den siden, var mye god informasjon der men også mye forvirrende.

Forstår det uansett sånn at det vil koste mange, mange tusen, og vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre.

hi

Skrevet

Jeg jobber med patenter, og kan mye om det. I stedet for at jeg skal skrive side opp og side ned så foreslår jeg at du leser deg opp på Patentstyret.no, særlig her http://patentstyret.no/no/Jeg-har-en-oppfinnelse/

Takk for svar :) Ja, jeg fant den siden, var mye god informasjon der men også mye forvirrende.

Forstår det uansett sånn at det vil koste mange, mange tusen, og vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre.

hiAnonymous poster hash: 81136...f3a

Det kan være lurt å ta et kurs på forhånd, eller skaffe deg hjelp fra en patentfullmektig, det koster litt, men selve patenteringen koster ikke så mye i utgangspunktet. Å søke i Norge koster fra 800 kr og å få godkjenning koser 1100. Så kommer årsavgifter fra noen hundrelapper og oppover. Skal du patenterte i flere land, koster det en del å få patenter oversatt. Her er reglene i ferd med å endres.

Når det gjelde selve oppfinnelsen. Må dem være ny og "not obvious to the skilles man in the art", dvs det må ikke være innlysende for en fagperson hvordan det kan gjøres.

Det finnes mange "hjelpere", patentfullmektige, teknologioverføringskontorer, innovasjon Norge osv, det kommer helt an på hva det er snakk om. Sender du meg en pm kan jeg KANSKJE hjelpe deg.

Skrevet

Det kan være lurt å ta et kurs på forhånd, eller skaffe deg hjelp fra en patentfullmektig, det koster litt, men selve patenteringen koster ikke så mye i utgangspunktet. Å søke i Norge koster fra 800 kr og å få godkjenning koser 1100. Så kommer årsavgifter fra noen hundrelapper og oppover. Skal du patenterte i flere land, koster det en del å få patenter oversatt. Her er reglene i ferd med å endres.

Når det gjelde selve oppfinnelsen. Må dem være ny og "not obvious to the skilles man in the art", dvs det må ikke være innlysende for en fagperson hvordan det kan gjøres.

Det finnes mange "hjelpere", patentfullmektige, teknologioverføringskontorer, innovasjon Norge osv, det kommer helt an på hva det er snakk om. Sender du meg en pm kan jeg KANSKJE hjelpe deg.

Tusen takk for svar :) skal prøve å få sendt deg en pm senere, da har jeg litt bedre tid.

Men en ting - er det ikke forskjellige typer patent. Altså, det jeg vil søke om er ikke selve produktet for det finnes fra før, men det er måten å utføre en type design på som ikke finnes fra før. Og jeg mener jo naturligvis at det er genialt, og ville derfor hatt patent på akkurat den utførelsen, hvis du skjønner?

hi

Skrevet

Du må søke mønsterbeskyttelse sier gubben.

Du har 2 typer . Du har patent som som varer i 20 år også har du mønsterbeskyttelse som du kan fornye så lenge du vil.

Skrevet

Du må søke mønsterbeskyttelse sier gubben.

Du har 2 typer . Du har patent som som varer i 20 år også har du mønsterbeskyttelse som du kan fornye så lenge du vil.

Takk! :)

hi

Skrevet

Mønsterbeskyttelse heter nå Designregistrering. Har hett det i mange år. :) mye enklere enn patent.

Anonymous poster hash: 2914c...7e3

Skrevet

Tusen takk for svar :) skal prøve å få sendt deg en pm senere, da har jeg litt bedre tid.

Men en ting - er det ikke forskjellige typer patent. Altså, det jeg vil søke om er ikke selve produktet for det finnes fra før, men det er måten å utføre en type design på som ikke finnes fra før. Og jeg mener jo naturligvis at det er genialt, og ville derfor hatt patent på akkurat den utførelsen, hvis du skjønner?

Å, da er det designbeskyttelse du snakker om, ikke patent. Det blir noe annet. Jeg jobber ikke så mye med det, men alt du trenger å vite står på samme side, inkl priser http://patentstyret.no/no/Design/Hvor-mye-koster-det/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...