Gå til innhold

Panikken tar meg............datteren min har en kul i lysken

Anbefalte innlegg

I kveld så sa datteren min på 8 år: "Mamma, kjenn her, jeg har en kul her, den er øm"

Det går kaldt nedover rygen min, KREFT, er det første jeg tenker.....lymfekreft.

-"Åh,nei, mammajeg vil ikke ha kreft" sier 8 åringen, som har "erfaring" med at bestefar og morfar har hatt kreft, og katten, 2 av de 3 døde av det.

Jeg svelger og prøver virke uanfektet der jeg lar fingeren stryke ned lysken hennes, og der, der kjenner jeg kulen.

Jeg er kvalm. Er det bare en ufarlig lymfeknute som er hoven?

Det er bare å dra til legen, mandag den dag,  ikke sant?

Anonymous poster hash: 8e26c...9f4

Fortsetter under...

Ømme kuler er et bedre tegn enn kuler som ikke er ømme :) Hvordan kjennes den ut og hvor stor er den? Det kan være alt fra lymfeknute til lyskebrokk, så ville prøvd å holde kreftangsten borte så godt det lar seg gjøre!

Anonymous poster hash: 699c1...2c3

Sikkert hoven lymfe. Jo mer dere kjenner på den jo mer øm blir den.

Mitt barn har slike på halsen. De er der hele tiden. Min venninne sine barn hadde både i lysk og på hals, fikk ultralyd og er bare hovne lymfer.

Kan den beveges? Kjennes den glatt ut?

Dra til lege og få de til å sjekke den ut. Når jeg var ned mitt barn sa faktisk legen( som jeg kjenner fra før) at hun selv bestandig har kuler i lymfen.

Er jenta di forkjølet? Brygger på noe? Nettopp vært syk?

Anonymous poster hash: 9b221...1bf

Annonse

Min sønn hadde en kul rett over pungen/lysken. Ble sendt rett fra legevakten til akutten på sykehuset, fordi de mistenkte brokk (det må visst opereres ganske fort). Det viste seg å være en vanncyste, og helt ufarlig.

Jeg vet hvordan det er å kjenne på frykten når barnet har en kul. Jeg tenkte også kreft med en gang. Men det kan være så mangt, og som regel er det helt ufarlig.

Jeg ville ringt legevakta og forhørt meg...

Jeg er også oppvokst med kreft rundt meg, og mamma sa alltid at om en kul var vond, var den ikke farlig.

Det er sikkert vare en hoven lymfeknute. Mn om den ikke er borte il mandag kan du jo dra til legen. Om lymfene blir hoven, kan det hende hun brygger på noe (snakker da om influensa o.l)

Hun er ikke syk, men hun var lett forkjølt for et par uker siden.

Hun pleier ikke få hovne lymfeknuter i halsen slik som mange får når hun er forkjølet. Hun er generelt lite syk.

Men bun er bleik. Altis så bleik. Ofte jeg har sagt det, at hun er så bleik.

Jeg veit ikke hvordan den kjenners ut egentlig, jeg har bare fått dra fingeren lett over, for hun var så redd for at det var ømt. Den var vel mer en liten klinkekule enn en ert.

Ruglete eller glatt? Nei jeg vet ikke.

Hi.....

Hei!

Du kan nok ta det med ro, dette er nok ganske sikkert en hoven lymfekjertel. Det er svært vanlig at barn har hovne lymfer, både på halsen og i lysken.

Det skal ikke mye til før de hovner opp, et lite sår eller en rift i området kan være nok. Infeksjoner som forkjølelse o.l fører også til hovne lymfer.

Det at kulen du kjenner er øm er et godt tegn! Forsøk å ikke klemme på den så ofte, men følg med litt på størrelsen slik at du vet om den øker i størrelse.

Ta kontakt med fastlegen om den øker i størrelse eller om den ikke forsvinner Ila noen uker, de kan nemlig bli der en stund etter at infeksjonen er over.

Om du ikke klarer å slå deg til ro ville jeg snakket med legen slik at du og datteren din ikke engster dere unødig:)

Dette går nok bra!!!

Hilsen helsesøster med erfaring fra barnekreftavdeling:)

Hun er ikke syk, men hun var lett forkjølt for et par uker siden.

Hun pleier ikke få hovne lymfeknuter i halsen slik som mange får når hun er forkjølet. Hun er generelt lite syk.

Men bun er bleik. Altis så bleik. Ofte jeg har sagt det, at hun er så bleik.

Jeg veit ikke hvordan den kjenners ut egentlig, jeg har bare fått dra fingeren lett over, for hun var så redd for at det var ømt. Den var vel mer en liten klinkekule enn en ert.

Ruglete eller glatt? Nei jeg vet ikke.

Hi.....

Dra til legen mandag og få det sjekket ut. Ta samtidig å få målt litt verdier for jern og andre ting siden hun er så blek. Skjønner du er redd for kreft da jeg husker selv hvor redd jeg ble, og det nyttet ikke hvor mye andre sa jeg ikke trengte bekymre meg;-)

Anonymous poster hash: 9b221...1bf

Annonse

Hei!

Du kan nok ta det med ro, dette er nok ganske sikkert en hoven lymfekjertel. Det er svært vanlig at barn har hovne lymfer, både på halsen og i lysken.

Det skal ikke mye til før de hovner opp, et lite sår eller en rift i området kan være nok. Infeksjoner som forkjølelse o.l fører også til hovne lymfer.

Det at kulen du kjenner er øm er et godt tegn! Forsøk å ikke klemme på den så ofte, men følg med litt på størrelsen slik at du vet om den øker i størrelse.

Ta kontakt med fastlegen om den øker i størrelse eller om den ikke forsvinner Ila noen uker, de kan nemlig bli der en stund etter at infeksjonen er over.

Om du ikke klarer å slå deg til ro ville jeg snakket med legen slik at du og datteren din ikke engster dere unødig:)

Dette går nok bra!!!

Hilsen helsesøster med erfaring fra barnekreftavdeling:)

Dette var gode ord, til en bekymret mamma <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...