Gå til innhold

Vannavgang og hodet ikke festet - skal en legge seg ned og vente på hjelp?

Anbefalte innlegg

... det fortalte nemlig legen min meg her om dagen, da jeg spurte hva en gjør om hodet ikke fester seg. (jeg venter nr3, og hodet festet seg både på nr 1 og 2. - er uerfaren med at vannet går før fødsel) 

Jeg mener å ha lest at det å legge seg ned hvis vannet går, var noen en gjorde før - men at en nå mener det er viktigere å komme seg på fødestua..?  

Hva er deres oppfatning/erfaring? Hva har dere hørt/lest? 

Synes det virker vel dramatisk å legge seg ned, uansett hvor en er... ;-) 

Fortsetter under...

Jeg spurte legen min om det og hun sa at man trenger hvertfall ikke rave rundtom om vannet går. Hvis det skjer så er det vel bare å legge seg ned for sikkerhets skyld og ringe føden :-)

Endret av Fru Pinne

Jeg spurte jordmor om dette sist jeg var der og da sa hun at det å legge seg ned var noe man gjorde "før". Så lenge jeg var over 34 uker på vei behøvde ikke jeg å legge meg ned dersom vannet går.

Jeg er også 3.gangs :)

Jeg har fått streng beskjed om å legge meg ned. Babyen står fortsatt høyt, og man er redd for at navlestrengen skal følge med vannet hvis det går. Jordmor fortalte meg at hun hadde hatt et par tilfeller der navlesnoren har fulgt med vannet og kommer i klem mellom barnets hode og mors bekken. Da har hun fysisk måttet holde barnets hode unna navlesnoren til msn ankom sykehuset og fikk tatt keisersnitt. Mulig hun sa dette for å skremme meg litt, men hvis vannet går denne gangen kommer jeg ihvertfall ikke til å nøle med å legge meg ned!;)

Sist gikk vannet midt i lekebutikken, og jeg visste st hodet ikke var festet. Men d var midt på en lørdag, og jeg gikk ut selv for å slippe oppstyr. Fikk skikkelig kjeft av ambulansearbeiderne, som spurte om jeg visste bedre enn jordmor.

Annonse

Jeg har fått streng beskjed om å legge meg ned. Babyen står fortsatt høyt, og man er redd for at navlestrengen skal følge med vannet hvis det går. Jordmor fortalte meg at hun hadde hatt et par tilfeller der navlesnoren har fulgt med vannet og kommer i klem mellom barnets hode og mors bekken. Da har hun fysisk måttet holde barnets hode unna navlesnoren til msn ankom sykehuset og fikk tatt keisersnitt. Mulig hun sa dette for å skremme meg litt, men hvis vannet går denne gangen kommer jeg ihvertfall ikke til å nøle med å legge meg ned! ;)

Sist gikk vannet midt i lekebutikken, og jeg visste st hodet ikke var festet. Men d var midt på en lørdag, og jeg gikk ut selv for å slippe oppstyr. Fikk skikkelig kjeft av ambulansearbeiderne, som spurte om jeg visste bedre enn jordmor.

Ok, bra å høre, på et vis... Jeg vil jo absolutt gjøre det som er riktig, men kunne helt sikkert være truende til å gjøre som deg i lekebutikken. :) En vil jo liksom ikke være til bry eller lage oppstyr ;-) 

Forrige fødsel startet med vannavgang. Fikk beskjed om å komme rett ut på føden for en sjekk. Etter de hadde sjekket meg, fikk jeg beskjed om å ut å gå, og gå og gå... Riene stoppet opp, og jeg gikk rundt i nesten ett døgn før de satte meg igang. Hodet var ikke festet, baby lå langt oppi bekkenet. Jeg gikk flere mil løpet av det døgnet. Fikk ikke legge meg ned før de satte meg i gang. Kun de få timene på natten fikk jeg ligge. Jeg fikk ikke beskjed om at navlestrengen kunne falle ut. Da hadde jeg ikke turt å gå så mye :-O

Anonymous poster hash: 1d09d...8cc

Sånn jeg har tolket jordmor er det idet vannet går at navlestrengen kan bli med "på bølgen", hvis dere skjønner;) Det skjer sjelden, men når vi har to timer til nærmeste sykehus blir det lange timer hvis uhellet skulle være ute.

Min forrige fødsel var også litt spesiell med det at fra vannet gikk til jeg hadde full åpning gikk det 4 timer. Men fordi barnet sto høyt i bekkenet måtte jeg nærmest presse han ned på viljen. Den jobben tok meg 7,5 timer. Da han endelig traff bekkenbunnen og nerven som gir pressrier tok der meg bare tre press å få ham ut.

Jeg hadde termin i går, og liker ikke at mageboern står høyt i bekkenet denne gangen også...*krysse fingrene*

Det er jo helt avgjørende om hodet er festet. Hos meg gikk vannet uten at hodet var festet ved sist kontroll. Dessuten kom det så mye vann, at jeg forsto at hodet ikke kunne være festet. Da jeg ringte føden, fikk jeg beskjed om å ligge rolig. De bestilte ambulanse og jeg ble bært ned trappa fra andre etasje. Så ja, er ikke hodet festet, er det best å holde seg i ro! Da jeg kom på føden og hodet var sunket ned, kunne jeg få gå igjen:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...