Gå til innhold

få baby til å sovne selv?

andrelillegull

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en gutt som er 4 mnd om 9 dager:)

Han klara ikke å sovne av seg selv, han må enten puppes, bæres eller trilles i søvn 

hver gang han skal sove.

På dagtid sover han max 30 min om gangen, noe som er veldig slitsomt, da han er like trøtt når han våkner.

Så er det noen som har tips eller trix til å få han til å finne roen selv?

Han nekter å ta smokk, å flaske, vil KUN ha pupp...

Alt mottas med stor takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det akkurat på samme måten med min lille på 6 måneder....er så slitsomt altså, både for snuppa som ikke får nok søvn og for meg :( :( :( henger meg på om det kommer noen bra tips, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har en gutt på 11 mnd som hele tiden har sovet kun 30 minutter x 3 daglig,nå er det kun x 2 daglig der den ene luren kan være på 1 time :)

Tar ikke smokk eller flaske KUN pupp... Har sovet med meg til nå på natta, og sover i vognen på dagen. 

Har prøvd en stund nå å sitte inne av han til han sovner,men det kunne ta alt fra 15 minutt til 2,5 t så i går fikk han pupp så la jeg han i senga hans og gikk ut.

Stod ute på gangen hele tid, og gikk inn og trøstet han innimellom.. skrek  35 minutt i går, i dag var det kun 15 minutt med protest før han sovnet.

Skal sies at han er ofte våken om natta (sover 2-3 timer sammenhengende før han våkner for pupp).. Det er nok kosen han vil ha på natten,så det får jeg ta når han er blitt flink til å sovne av seg selv. Kan ikke ta alt på en gang :)

Ser nå at det er den mest effektive metoden for å få de til å sovne av seg selv.. Og jeg syns det var mer vondt å siitte inne på rommet i flere timer før han klarte å sovne enn å gå inn/ut av rommet i 30 min en kveld, og 15 min en kveld.. håper det fortsetter slik :)

Anonymous poster hash: 188d3...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har en gutt på 11 mnd som hele tiden har sovet kun 30 minutter x 3 daglig,nå er det kun x 2 daglig der den ene luren kan være på 1 time :)

Tar ikke smokk eller flaske KUN pupp... Har sovet med meg til nå på natta, og sover i vognen på dagen. 

Har prøvd en stund nå å sitte inne av han til han sovner,men det kunne ta alt fra 15 minutt til 2,5 t så i går fikk han pupp så la jeg han i senga hans og gikk ut.

Stod ute på gangen hele tid, og gikk inn og trøstet han innimellom.. skrek  35 minutt i går, i dag var det kun 15 minutt med protest før han sovnet.

Skal sies at han er ofte våken om natta (sover 2-3 timer sammenhengende før han våkner for pupp).. Det er nok kosen han vil ha på natten,så det får jeg ta når han er blitt flink til å sovne av seg selv. Kan ikke ta alt på en gang :)

Ser nå at det er den mest effektive metoden for å få de til å sovne av seg selv.. Og jeg syns det var mer vondt å siitte inne på rommet i flere timer før han klarte å sovne enn å gå inn/ut av rommet i 30 min en kveld, og 15 min en kveld.. håper det fortsetter slik :)

Anonymous poster hash: 188d3...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er 7 mnd nå og vi har hatt akkurat samme problem. Vi har siste uken latt han ligge å grine på kvelden med jevne tilsyn underveis. Første dagen tok det en time og etter det har det tatt kortere tid, forleden kveld tok det kun 10 min. Når han nå sovner så sover han meget godt. Ble lagt kl 19 i går og våknet ikke før 05 :) Tidligere var det flere oppvåkninger på natta for pupp, som jeg tipper er mest for kosen, da han spiser godt på dagtid....

Men på dagtid derimot så funker ikke helt denne metoden ennå, så da er det byssing som gjelder... Har som oftest 2 powernap a 30 min pluss en på ca 1 time - 1.5 time i vogna.

Har aldri tatt smokk, mn drikker vann på flaske og kopp nå. Fremdeles ikke begeistret hvis det plutselig kommer melk ut av flaska....

Anonymous poster hash: 384e2...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Legg ham i sengen og gå ut, gå inn om han gråter. Ta ham opp og trøst, legg ham så ned igjen. Eller klapp ham på kinnet og gå ut igjen. Etterhvert vil ha lære at han skal sove og finne roen selv.

Dere som er redde for om babyen gråter: tenk på oss som har tvillinger. Det er ikke mulig å gå og byssr og bære hele tiden, så de må nødvendigvis skrike av og til. Vi går inn til dem og trøster, men de lærer å sovne selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hysj-metoden! Sitt ved senga, evnt ha en hånd på brystet, hold i hånda eller ha hånda på kinnet til barnet. Ikke stryk, det virker stimulerende, bare hold den der. Lag rolige hysjlyder til barnet sover. Hvis barnet gråter kan du si hysj høyere, men viktig å ikke endre tonefall å bli sint/irritert. Heller ikke noe "stakkars lille babyen min", prøv å hold deg rolig og bestemt. Babyen skal sove. Sørg for at du har skiftet bleie og tilbydd mat + fått til rapen før du legger babyen ned, så vet du at alt er i orden.

Første gangen var det en time gråt før babyen sovnet. Etter det har vi aldri brukt mer enn 10 minutter. Var vel litt over 4 måneder da vi startet, men mener det sto i "Sov i ro" boka av Karin Napstad (?) at denne metoden kan brukes allerede fra 12 ukers alder.. 

Anonymous poster hash: fd57e...3df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bysse baby i søvn, når hun var 6 mnd begynte hun å bli tung. Dessuten våknet hun ofte..

Jeg syntes det var så trist å la henne grine alene. Så jeg satt ved senga hennes. Pratet rolig til henne, type "mamma er her", "nå må du sove". Tok 1 time første kveld, 30 min andre kveld, tredje kveld gråt hun ingenting. Nå koser hun seg i senga og skravler litt før hun sovner. Hun sover mye bedre etter jeg sluttet å bysse på henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker her er å amme han en stund og så legge han i sengen når han er så trøtt at han nesten sovner.. Da pleier han bare å legge seg i sovestiling og sovne, noen dager når han ikke gjør det så sitter jeg rett utenfor og går inn hvis han gråter ikke for andre ting, har erfart at å sitte ved siden av sengen hans bare trekker ut tiden for da blir han gira. I begynnelsen gikk jeg inn hvis han lå å pludret og hvis han sutret men fant ut at han sovnet raskere hvis jeg ikke gikk inn Dette er ganske nytt for oss da vi siden fødsel brukte minimum 2 t på legging og når bruker vi kanskje 30-40 min som en må regne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lar dere barnet gråte? Gj.snitt tiden er ca 30 min her. Har da vært inne hos han et par ganger. Vi har prøvd dette i en drøy uke nå, trodde det skulle gå fortere for han å finne søvnen etterhvert.... Men den gang ei... Bør en eventuelt ta en pause fra denne metoden og prøve igjen om et par uker?

Positive med denne metoden til sammenligning byssing er at når han endelig sovner så sover han godt, våkner da ikke før på slutten av natten/ tidli tidlig morgen. Når vi bysset han våknet han flere ganger i løpet av kvelden.

Tar i mot tips/råd med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...jeg synes det er litt vondt at du lar gutten din gråte seg i søvn. Det anbefales forøvrig ikke at man begynner med søvntrening før barnet er 6 mnd gammelt. Har en gutt som er akkurat like gammel, og det er virkelig ikke noe problem at han helst vil bysses eller puppes i søvn. Jeg tenker at det går seg til etterhvert. Storesøster begynte å sovne selv da hun var 2,5 mnd - alle babyer er forskjellige og jeg tenker at det er greit at de får styre litt selv hvordan de vil ha det. 

MEN et konkret tips jeg har er å reive og så legge før babyen er for trett (altså før han er så trett at han sutrer litt). Når du reiver får han ikke til å kave seg opp og mange babyer finner roen mye fortere når de reives. Min lille krabat sovner fint selv hvis jeg reiver og legger ham på akkurat riktig tidspunkt, det er mest for kos at jeg liker å la ham sovne i armene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt problemer med å få veslemor til å sovne av seg selv.

Men jeg har ikke hjerte til å la henne gråte seg i søvn....

Jeg tåler litt gråt men her er det hyling på høyt nivå og hun blir livredd så jeg orker ikke at hun skal sovne skrekkslagen.

Her så legger jeg henne når hun skal sove for da er hun blid når hun ligger i senga.

Blir det gråt så forsøker jeg å berolige i senga med å hysje og holde en hånd på hodet. (Funker sjeldent)

Funker det ikke så tar jeg henne opp til hun er rolig nok til å legges igjen og hysjer når det blir gråt.

osv,osv og til slutt så sovner hun.

Anonymous poster hash: 7c6ad...af0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil så gjerne få lillegutt på 6 mnd til å sovne uten puppen i munn, men han sovner alltid ved puppen på kvelden. Får meg liksom ikke til å vekke han da for så å legge han våken ned i senga..skal jeg ta han fra puppen før han sovner da? Føler liksom ikke at jeg vet at han er mett da...for han fortsetter å "spise" etter han har sovnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil så gjerne få lillegutt på 6 mnd til å sovne uten puppen i munn, men han sovner alltid ved puppen på kvelden. Får meg liksom ikke til å vekke han da for så å legge han våken ned i senga..skal jeg ta han fra puppen før han sovner da? Føler liksom ikke at jeg vet at han er mett da...for han fortsetter å "spise" etter han har sovnet..

Hvis han sovner fint ved puppen og det ikke er mer styr med det, ser jeg ikke helt problemet. Poenget er jo at han sovner på kvelden og at han føler seg trygg og er fornøyd. Tenk så kort tid av livet du kommer til å ha den kosestunden med en baby som sovner ved puppen! Og det er forskjell på kosepupp og spisepupp, hvis han fortsetter å sutte litt innimellom når han har sovnet betyr ikke det at han egentlig spiser, så lenge du ikke hører at han svelger ned.

Hvis det er sånn at du synes det er viktig med en puppefri kveldsrutine kan du forsøke å gi ham siste pupp en halvtime før vanlig leggetid og så overlate leggingen til pappaen. La pappaen ta leggingen til babyen har vent seg til å sovne uten pupp, og så kan du begynne å legge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd ut litt forskjellig her..11 mnd. Tar jeg økten med skrik, går jeg alltid inn hvert minutt..gir smokk, legger ned og går ut. Det har gått max fire dager tidligere..nå har jeg ikke fått det til..så sovner hun ikke med en gang nå sitter vi og stryker ryggen hennes..dum vane, men er sliten pga lite søvn om natta så minst mulig pes om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi prøvd litt forskjellig her.. Siste kveldene har jeg sittet i stolen helt inntil sengen og bare sittet der når hun har protestert.. Hun er jaggu sta! :( etterhvert overtrøtt- men spreller med armer og ben, vrir seg fra side til side og holder på..ser at tiden på protesten går ned for hver dag, spent å se når hun klarer å roe seg uten at det tar så altfor lang tid!

Må jo le litt av henne da, bamsen, andre kosedyr og suttekluter fikk gjennomgå og lå etterhvert spredd utover i sprinkelsengen, selv sovnet hun på tvers, i fotenden i sengen i går og med bena opp;)

Jeg merker at jeg ikke klarer å la henne gråte alene på rommet sitt, uansett om jeg stikker hodet innom ofte for å sjekke :( den metoden er helt grusom for ei hønemor som meg :)

Så får vi se om denne metoden funker og er til å leve med da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som tror dere har et problem dersom babyen ikke klarer å sovne av seg selv: der er helt normalt!! Bruk heller tid nå med å få de til å føle seg trygge så kommer dette helt av seg selv. De er små babyer, de var i magene deres i ni måneder å er vant til å være nær og bli bysset i søv. Gi babyen pupp, byss eller vær nær, uansett hva som funker, hovedsaken er at de føler seg trygg så kommer selvstendigheten av seg selv. Jeg ville ikke la babyen gråte seg i søvn alene på et rom, på sikt tror jeg man gjør seg selv og babyen en bjørnetjeneste. Når de slutter å gråte etter å ha ligget alene å grått er det ikke fordi de har det bra, men fordi de har gitt opp! Studier har vist at etter en gråtekur så har babyene et høyt nivå av stresshormonet kortisol i hjernen, å det i flere dager etterpå!

Jeg holder alltid babyen min når han gråter,. Jeg ammer han i søvn, vi samsover så jeg ammer han i halvsøvne på natta. Han er straks 8 måneder å klarer noen ganger å sovne helt av seg selv, uten å ha fellt en eneste tåre fordi han føler seg trygg! Han var en veldig urolig baby i begynnelsen, så jeg har pøst på med nærhet, å nå er han trygg, tålmodig og en blid liten kar! Jeg sier ikke at det funker på alle, men det har gjort susen her:)

Jeg er helt enig med at de skal lære å sove av seg selv men jeg synes de må få den tiden de trenger:)

Nedenfor finner dere en link om dette.

http://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out

Anonymous poster hash: 4f5fe...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Jeg spør igjen dere som ikke klarer at babyen gråter litt noen dager før h*n lærer å sovne selv, og må bysses eller puppes i søvn: Hva hadde dere gjort om dere hadde hatt tvillinger eller trillinger? :)

Sånn som noen mener her blir de fleste tvillinger og trillinger traumatiserte. Eller ser dere for dere at en skal bysse og puppe to eller tre babyer på en gang? Evt bruke hele dagen på byssing om de sover litt i utakt på dagtid? :)

Lurer litt på hvordan dere hadde løst dette, og om dere virkelig mener at det er helt greit og bare koselig å bruke nesteparten av dagens timer til byssing og pupping (for de sover jo både daglurer og skal sove om kvelden, og da går timene...)

Jeg mener en gjør en selv og babyen en bjørnetjeneste ved å ikke lære h*n å sovne selv. Det sier jeg også ut fra erfaring fra forrige barn...da var jeg nemlig en av dem som måtte bysse og bære og puppe for at hun skulle sovne. Og jeg fikk ikke gjort noe som helst, knapt spist selv, og ble helt utslitt av alle timene med bæring.

Må legge til at alle selvfølgelig må gjøre det de syns er best selv. Lurer bare på hvordan dere ville løst det med flere enn en om dere ville satset på byssing og bæring i søvn.

Endret av usababy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen dere som ikke klarer at babyen gråter litt noen dager før h*n lærer å sovne selv, og må bysses eller puppes i søvn: Hva hadde dere gjort om dere hadde hatt tvillinger eller trillinger? :)

Sånn som noen mener her blir de fleste tvillinger og trillinger traumatiserte. Eller ser dere for dere at en skal bysse og puppe to eller tre babyer på en gang? Evt bruke hele dagen på byssing om de sover litt i utakt på dagtid? :)

Lurer litt på hvordan dere hadde løst dette, og om dere virkelig mener at det er helt greit og bare koselig å bruke nesteparten av dagens timer til byssing og pupping (for de sover jo både daglurer og skal sove om kvelden, og da går timene...)

Jeg mener en gjør en selv og babyen en bjørnetjeneste ved å ikke lære h*n å sovne selv. Det sier jeg også ut fra erfaring fra forrige barn...da var jeg nemlig en av dem som måtte bysse og bære og puppe for at hun skulle sovne. Og jeg fikk ikke gjort noe som helst, knapt spist selv, og ble helt utslitt av alle timene med bæring.

Må legge til at alle selvfølgelig må gjøre det de syns er best selv. Lurer bare på hvordan dere ville løst det med flere enn en om dere ville satset på byssing og bæring i søvn.

Helt enig!!! Jeg har god erfaring selv, samt flere kjente, med at babyene sover bedre og lenger når de har lært seg å sovne selv. Så litt gråt noen dager gir gjerne god belønning både for baby og mamma med bedre søvn for alle sammen!

Er veldig lei alt hysteriet om hvor skadelig det er for babyene å gråte litt, som førstegangsmamma får man utrooooolig dårlig samvittighet av å lese slikt. Jeg mener ikke at man skal kjøre en gammeldags skrikekur med 10 min intervaller på små babyer, men at de ligger og klager litt er ikke skadelig. Ved kolikk eller andre plager av helt små babyer mener jeg selvfølgelig at man skal bysse/bære og lindre så godt man kan. Men hvis babyen er overtrøtt må den gjerne gråte litt før den lærer seg å sovne av seg selv.

Anonymous poster hash: e9640...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg ikke tvillinger, det hadde vært krise!!! Jeg kan bare svare for meg selv, men her er det ikke snakk om å bysse og holde på i timesvis. Når mini er trett går jeg med ham et par minutter til han har sovnet godt og så legger jeg ham i sengen. Nå er han fire måneder og rutinene begynner å komme på plass. Nå når det er leggetid på kvelden tar jeg kveldsstellet, reiver og legger ham i sengen, så legger jeg meg ved siden av ham og synger nattasangene mens jeg stryker ham på kinnet. Det hender han ikke blir rolig nok av det til at han sovner og da tar jeg ham opp og bysser til han sovner (det tar maks 10 minutter, som regel rundt 3). Jeg regner med at byssingen snart blir overflødig, men foreløpig trenger han ofte den ekstra hjelpen for å sovne. Han er såpass liten at jeg ser på det som helt uproblematisk - til og med de gangene han er litt overtrøtt og trenger litt ekstra tid og kanskje til å med må få kose puppen litt for å få sovne.

Jeg mener det viktige er å ha gode rutiner som gir trygghet og at ting har det med å falle på plass av seg selv rundt det. Trådstarter har også en gutt på fire måneder - jeg mener at dette er såpass tidlig at det ikke bør være et mål i seg selv at baby skal finne søvnen selv, men at det heller må settes fokus på gode rutiner så babyen har rom til å selv finne tryggheten som skal til for å komme dithen uten gråtekurer og andre triks. Når barnet begynner å nærme seg et år skjønner jeg det kan oppleves som et problem om det fortsatt ikke har lært seg å sovne selv, og da kan man jo se på forskjellige metoder for søvntrening, men et barn på fire mnd er for liten til det etter min oppfatning.

Når det er sagt så er alle barn forskjellige og det er som regel mammaen som kjenner dem best. Jeg tror det viktigste er å følge magefølelsen og gjøre det som kjennes riktig både for mor og barn, så blir det som regel bra. For meg er det riv ruskende galt å søvntrene en fire mnd gammel baby som etter mitt skjønn ikke er klar for det, men det kan hende at det er riktig for andre mammaer med andre babyer. Når en av dem likevel ber om råd på et forum som dette vil jeg likevel legge inn et ord for mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gå langt inn i faglitteratur for å se at skrikekurer definitivt ikke er forsvarlig.

Det virker nok, fordi barnet gir opp. Det er jo ikke det vi vil at barnet skal.

Det er mye som virker, men som også kan, og som regel vil få med seg negative konsekvenser. Som kanskje ikke kommer til syne med en gang.

Du som skriver ift tvillinger. Jeg ser ingen grunn til at man må forlate babyer skrikende på et rom selv om man har to ? Den må jeg isåfall forklares. Man trenger ikke nødvendigvis holde og bysse for å være tilgjengelig og tilstede. Det finnes også bærealternativer, sjal, seler, om det skulle være nødvendig. Mange er jo dessuten også to foreldre.

Jeg har aldri hørt om voksne som må bæres i søvn. Ikke hørt om tiåringer heller. Det går over :) Prøv heller å la babyen styre hverdagen litt. Det er begrenset med tid det er snakk om. Tro meg man savner det faktisk !

Anonymous poster hash: 1d6ee...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kan jo være til skrekk og advarsel for andre som ikke har født enda.  :fnise:

Å gi babyer den uvanen det er å bruke puppen som smokk er noe dere legger opp til selv. Dere som ikke har født enda: Don´t do it! 

Anonymous poster hash: adb9d...483
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste innlegg her, jeg var absolutt ikke klar for å bli brukt som smokk, hadde med smokker på barsel. Jeg prøvde de litt hver dag der, men fikk " kjeft" av barnepleierne for å prøve dette så tidlig.

I tillegg har vi prøvd alle typer flere ganger daglig etter vi kom hjem, men babyen brekker seg og blir illsint. Så foreløpig er jeg smokk og hun sovner ved puppen hver gang. Men jeg koser meg! Denne perioden varer kort, jeg er i permisjon og jobben min er å ta meg av babyen min, og det koser jeg meg med. Så får jeg jobbe litt med smokken hver dag, og håpe at hun etterhvert finner roen mer av seg selv.

Anonymous poster hash: c8fbe...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste kunne ligge i opptil en time før ho sovna (gjer det forsåvidt enda) utan å bli misfornøyd. Vi hørte ho sutta på smokken og strekte litt på seg berre. Låg forresten 20-09 utan å kreve noko som helst også.

Yngste er ei heilt anna jente. Ho er stort sett superlett å legge, ned i vogga med smokk og kos, sovnar nesten umiddelbart om kvelden. Men dei gongane det ikkje er slik er det ikkje snakk om "klaging". Det er hyling på full spiker! Då må ho ammast eller berast i søvn, nyttar ikkje åroe ho i vogga då. Ho våknar 4-10 gongar på natta og treng pupp/smokk/trøst etc også.

Eg trur ikkje det er opp til dei vaksne å lære ungsne noko som helst, dei er som dei er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...