Gå til innhold

Hus på tvangssalg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine sitt hus er på nippet til tvangssalg.
Om jeg så betaler den summen, som trengs for å få stoppet dette. Men også på en måte kan ordne huset som forskudd på arv? Hvordan stiller dette seg med gjeld?

Det er gjeld (lån) på huset.

Hvem kan jeg eventuelt ta kontakt med for å få vite hvordan det fungerer? Bank? Advokat?

Anonymous poster hash: 4e093...c7b

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt vs du spør om...

Om du betaler det som trengs for å få stoppet dette så stopper det jo... Helt frem til evt neste gang de unnlater å betale. Om du vil sikre "betaling" via forskudd på arv så må du jo være helt sikker på at det faktisk blir noe å arve på foreldrene dine da, slik at du får det igjen i et arveoppgjør. Men da bør du skaffe advokat, for å unngå at de kan endre på dette senere (i utgangspunktet er jo arv frivillig), eller unngå at andre i familien hevder at det er en ugyldig avtale feks.

Anonymous poster hash: 9f44c...ee4

Skrevet

Var kanskje litt uklar. Jeg vil gjerne ta over huset. Altså, hus MED gjeld som forskudd på arv?

Jeg betaler min mor og far det som må til (for og stoppe tvangssalget), for så og få hus og gjenstående gjeld som forskudd på arv?

Eller er det noen andre måter og gjøre det på??
Er banken rette stedet og spørre på?

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe huset da?
De bestemmer prisen, det er arven din?

Anonymous poster hash: cb064...cd8
Skrevet

Hvordan blir det eventuelt om de selger huset til meg for den summen tvangssalget "går på", hvordan blir det da med gjelden?

Skrevet

Hvordan blir det eventuelt om de selger huset til meg for den summen tvangssalget "går på", hvordan blir det da med gjelden? Anonymous poster hash: 4e093...c7b

Det kommer an på hvor mye gjeld som er på huset, det er viktig at du undersøker. Pantedokument til bank og eventuelle utleggsforretninger står opplyst i grunnboka. Den kan du få kopi av ved å ta kontakt med Statens kartverk, oppgi gårds- og bruksnummer m.m.

Dersom tvangssalget allerede er begjært/i gang må du huske på at det er saksøker som aksepterer bud, ikke dine foreldre. Dersom du ønsker å kjøpe hus som forskudd på arv bør du ta kontakt med de som har begjært tvangssalget og høre om det i det hele tatt er mulig. Det er ikke alltid slik at saksøker samtykker til frivillig salg til feks barn, kommer an på gjeldsbildet og grad av samarbeid/betalingsvilje (har jobbet med dette og det varierer veldig). Dersom det er pant i huset (lån i bank) skal først gjelden der og eventuelt skyldig legalpant til kemneren (kommunale avgifter) innfris.

Anonymous poster hash: 2c458...ff5

Annonse

Skrevet

Men si tvangssalget er på 100 000 kr.
De har lån på huset, som er... la oss si... 500 000 kr.

Om jeg betaler de 100 000 kr, er det likevel saksøker som bestemmer? Takk for svar:)

Skrevet

Ta kontakt med banken og hør om muligheten for å kjøpe huset og få innvilget lån i ditt navn. Eventuelt kan du søke om lån i annen bank.

Hvis det er andre som har utlegg i eiendommen vil disse bli slettet hvis huset selges på tvangssalg. Hvis du kjøpe huset før det går så langt må du kontakte hver og en av de for at de skal samtykke i å slette utleggget.

Jeg ville kontaktet en advokat som kan hjelpe deg med dette slik at alt blir riktig

Anonymous poster hash: 8c0b7...1e7

Skrevet

Men si tvangssalget er på 100 000 kr.

De har lån på huset, som er... la oss si... 500 000 kr.

Om jeg betaler de 100 000 kr, er det likevel saksøker som bestemmer? Takk for svar:)

Når huset går på tvangssalg er hele lånet forfalt i sin helhet og må normalt innfris før at de skal trekke saken. Ville tatt kontakt med banken for å høre, det er en individuell vurdering de tar i hvert enkelt tilfelle

Skrevet

Mener og huske at totalbeløpet for tvangssalget var som skrevet 100 000 kr (Ikke den riktige summen det som er skrevet her, men tar det som summen, imed konkrete tall ikke fins i minnet mitt)

Men mulig du har rett, jeg aner jo ikke :o

Skrevet

Hvis dine foreldre går mye i tap ved salget, så er det lite sannsynlig at det i det hele tatt blit noe arv på dere. Regner med det gjenspeiler resten av dine foreldres økonomiskesituasjon. Så da vil "forskudd på arv" ikke være et tema, det må jo trossalt bli likt på dere unga ved et arveoppgjør om dere er flere søsken.

Og- i Norge sitter ikke gjelden i huset, den er stiftet til person, så det dere praktisk gjør er jo å kjøpe huset, og tar opp lån for å finansiere om dere ikke har pengene tilgjengelig. Du får jo ikke kjøpt dette billigere enn det går for ved tvangssalg. Prøver dere å lure systemet så kan du komme i en erstatnihnsposisjon, og det vil du ikke. Spill med åpne kort til banken.

Anonymous poster hash: 9f44c...ee4

Skrevet

Mener og huske at totalbeløpet for tvangssalget var som skrevet 100 000 kr (Ikke den riktige summen det som er skrevet her, men tar det som summen, imed konkrete tall ikke fins i minnet mitt)

Men mulig du har rett, jeg aner jo ikke :o

Jeg som svarte jobber i bank med disse tingene. Det er klart at foreldrene dine ligger etter med et visst beløp, noen ganger kan banken akseptere å få inn det, noen ganger vil de ha inn alt. Blir en helhetsvurdering i forhold til hvor mye utfordringer det har vært rundt kundeforholdet og hvor langt tvangssalgsprosessem har gått. Kontakt en god eiendomsadvokat som kan råde deg videre før du betale inn noe

Skrevet

Ok, skal først prate med foreldrene mine, så får vi se om vi tar kontakt med advokat. Noe jeg trolig gjør, før jeg tenker og betale noe som helst..

Er litt av en "jungel" dette :(

Takk for svar! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...