Gå til innhold

Frarådet magnesium av fastlegen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med utrolig urolige ben om kvelden og natten, som gjør at jeg ikke får sovet noen ting. Er helt utslitt. Ikke direkte kramper, men slik at det kribler i de og må hele tiden bevege de. Mange har tipset om magnesium, men jeg er veldig var på å ta noe som helst i svangerskapet. Men nå orker jeg ikke mer, og ville for sikkerhets skyld høre med fastlegen om dette. Ringte via forkontoret og forklarte problemet, og hun skulle ta det videre til legen. De ringte tilbake nå, og sa at man IKKE skulle ta magnesium under graviditeten???? Men jeg har jo hørt om flere som har fått dette anbefalt av både jordmor og lege mot nettopp leggkramper og restlesslegs?

Endret av Stella&My+2

Fortsetter under...

Både legen og jordmoren min er "for" magnesium...

Jeg har tatt det gjennom store deler av svangerskapet og har begges velsignelse :)

Jeg har også lest mange steder at dette er helt ok og at det er veldig mange som tar det.

Så merkelig at du fikk en slik beskjed. Så du fikk ikke noen grunn for at du ikke skulle ta det?

Tipper vitaminer og mineraler er slikt noen leger sier ja eller nei til uten å ha satt seg veldig inn i det, eller at de sier nei på generelt grunnlag med mindre det er påvist mangel? Jeg har ikke sett noen studier på magnesiumtildskudd spesielt, men vg og Dagbladet slår jo opp store anti-kosttilskudd overskrifter innimellom.

Håper det er noen leger her inne som kan svare!

Kramper i leggene og urolige ben kan være tegn på magnesium mangel og jeg har begynt på magnesium selv.

Annonse

Hm. Jeg sliter med det samme og ligger våken i evigheter hver kveld nå. Begynner litt utpå kvelden og er helt utrolig irriterende. 

Var på tvillingkontroll hos overlege på Riksen i går, klagde min nød, og han foreslo magnesiumtilskudd. Så det er tydeligvis ulike meninger blant de lærde...

Anonymous poster hash: a20f8...aee

Det er anbefalt å ta en viss mengde magnesium frem til uke 34 eller no (usikker på eksakt grense) dersom man har problemer med leggkramper, men etter dette er det anbefalt at man ikke tar det fordi magnesium teoretisk kan være redusere rier (virke riehemmende). Og det er jo noe man gjerne ikke ønsker mot slutten av svangerskapet. Jeg var hos jordmor for 2 uker siden (i uke 30) og spurte om jeg kunne begynne å ta magnesium fordi leggkrampene var blitt verre. Hun sa at det ikke var noen vits fordi det uansett vil ta noen uker før magnesiumen vil gi effekt. Så innen jeg ville få virkning av det så ville jeg allerede være over i den fasen hvor man ikke anbefaler gravide å ta magnesium....

Men det er sikkert ulike meninger ute og går ja blant jordmødre og leger på om denne teoretiske effekten av magnesium i slutten av svangerskapet har noen betydning eller ikke. Mangler sikkert nok forskning på det.

Hei!

Min jordmor anbefalte meg å prøve "Eisgel" mot restless legs i graviditeten. Magnesium hadde ingen effekt på meg.

"Eisgel" er en blå gele som du smører på beina, og den hemmer faktisk den kilende følelsen i beina! Den har aller best effekt om huden på området du smører på er noe fuktig.

Finnes på de fleste apotek. Nå virket dette som en ren reklame, men for min del var det virkelig gull verdt!

Jeg brukte magnesium før svngs. Og legen min spurte meg hvilke vitaminer jeg tar og han syntes det bare hørtes flott ut.. For jeg har tatt kompleks B-vitamin (tror det heter det. Alle B-vitamin sortene i en pille) magnesium, omega3,D-vitamin og C-vitamin.  

Han nevnte aldri at jeg ikke skulle ta magnesium hvertfall.. Skjønner egnetlig ikke helt hvorfor du ikke skal ta det eller.. 

Annonse

Jeg ble anbefalt magnesium av overlegen som følger meg opp på sykehuset. Jeg har gått et par måneder på det nå og er i dag uke 34. Jeg går i tillegg til akupunktur hos en lege mot rastløse bein. Leggkrampene er helt slutt men sliter fortsatt med urolige bein som kommer med en gang jeg legger meg på sofaen for kvelden. Men, de siste dagene er det blitt noe bedre så jeg håper det er magnesiumen/ akupunkturen som slår til. Det er så slitsomt når en ikke får hvile eller sove grunnet dette Lykke til!

Takk for svar! Hmm...kanskje på tide at jeg bytter fastlege? Har uansett bestilt time til refleksolog til uken som sa at hun kunne hjelpe mot dette. Verdt et forsøk før jeg evt kjøper magnesium,- på tross av legens order...

Sliter også med kramper og urolige bein. Tar magnesium og det hjelper en del, men våkner fortsatt flera ganger hver natt. Forsøker å drikke rikelig med vann og noe melk/biola og tror riktig væskebalanse er det som er viktigst hos meg. Merker med en gang om jeg ikke passet på å drikke i løpet av dagen.

I mitt første svangerskap tok jeg Sana sol mot rastløse bein, og det hjalp bra etter noen uker.

Nå i andre svangerskap tar jeg det også, men merker litt mer kribling denne gang. Mulig det hadde vært verre uten.

Anonymous poster hash: 766d4...719

Noen som har prøvd å spise bare en banan?:P Har hørt at det skal hjelpe. Vet ikke hvor mye banan, kansje 1 daglig!? Tenkte jeg skulle starte med det i første omgang, begynner å bli plaget av kramper i leggene om natten nå (uke 28)

Anonymous poster hash: cc9e1...014

Noen som har prøvd å spise bare en banan?:P Har hørt at det skal hjelpe. Vet ikke hvor mye banan, kansje 1 daglig!? Tenkte jeg skulle starte med det i første omgang, begynner å bli plaget av kramper i leggene om natten nå (uke 28)

Anonymous poster hash: cc9e1...014

Jeg var veldig plaget av kramper i leggene og leamus i første svangerskap. I dette har jeg spist banan så godt som hver dag, og foreløpig ingen kramper i uke 34. Aner ikke om det har noen sammenheng, men godt mulig:)

Veldig spesielt av legen å fraråde bruk av magnesium, når de kosttilskuddpakkene man kjøper på apoteket FOR GRAVIDE bla. har en egen tablett man tar hver dag som inneholder magnesium og kalsium... 

Anonymous poster hash: 94bf2...1fe
  • 2 uker senere...

Ville bare komme med et innspill om kriblende ben. Jeg har det også litt utenom graviditet, når jeg begynner å bli sliten og trøtt. Mitt tips er å bare duppe/sove med EN gang, før det blir verre. Da roer det seg for meg. Får jeg det f.eks. om ettermiddag, så må jeg få meg en powernap for å holde ut til kvelden. Jo lenger jeg venter før jeg sover, jo verre blir det, og da blir det til slutt vanskelig å sovne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...