Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Har fått søvm apne, oh siden før jul har eg prøvd å sove med pustemaskin, men eg har ikke klart det. Har revet den av meg i panikk i halvsøvne etter en times tid. Den siste uka, har eg klart å sove med den rundt 5 timer, tre ganger. Så kanskje eg nå endelig har knekket koden.. Men...eg trodde eg nå da sku endelig føle meg litt mer uthvilt og få energi? Eg føler meg nesten verre enn eg har gjort på lenge.. og har vært samme følelsen alle tre gangene.. Har fryktelig vondt i hodet, er vondt å bevege øynene. Vondt i skuldrer og nakke har eg og.. så føler meg nesten dårligere nå enn når eg sov uten maske. (Bare nesten. Så lenge eg får sove til eg våkner på egenhånd, fungerer eg noenlunde. Sover jo ikke ordenlitg om natten, bare drømmer. Og sovner stadig vekk om dagen) Er det normalt å ikke føle seg mer utsovet? Å få så vondt i hodet hver gang, eller er det noe som ikke stemmer med meg? Har jo vondt i nesen og hele trynet og etter å ha sovet med masken på.. nesen blir trykt opp og er helt øm.. ingen behagelig opplevelse desverre... noen erfaringer? ble så glad da eg endelig hadde klart å sove litt lenger, så hjalp det ikke..;-) men er vel kanskje over tid? Anonymous poster hash: 235f8...3bc
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Ingen? Anonymous poster hash: 235f8...3bc
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Sjekk om masken passer skikkelig, og at du ikke strammer for hardt. Også må du alltid ha nok vann i beholderen slik at det ikke hår tørt! Du bruker litt tid på å bli vant, men hodepine og slikt kommer nok av at du spenner musklene fordi masken sitter feil på.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Har du helmaske eller nesemaske? Jeg fikk helmaske først, den fikk jeg totalt panikk av når jeg våknet, så fikk jeg nesemaske, gikk mye bedre men er ikke helt komfortabel ennå, går greit, men den forsvinner iløpet av natten Fått beskjed om at man bruker litt tid på å venne seg til det. Jeg har ikke hatt noe hodepine, har du justert fukt? Ellers er det en bra gruppe på Facebook, hvor der er mange erfarne cpap brukere Anonymous poster hash: c9aa9...b1a
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Hva heter den gruppen på facebook da?:-) eg har en helmaske, men har propper som gåt inn i nesen, og ikke maske som går over hele nesen. Er kronisk tett i nesen, så sleit litt med den som eg bare hadde over nesen..;-) tror ikke den er for stram, den er ikke behagelig, men slakker eg den, lekker den. Kan jo knapt bevege meg uten at det kommer litt lekasje når eg skal sove. Ingen gode stillinger..;-) vet det tar lang tid å venne seg til. Har som sagt holdt på siden begynnelsen av desember, og hatt flere turer inn for å bytte maske..;-) men trodde ikke eg sku bli dårlig når eg endelig klarte sove noen timer med maska.. men får prlve justere litt mer på ting, evt prøve en an maske igjen og... må man ha fukting? Eg fikk ikke beskjed om at eg måtte det? Fikk med en maskin som hun sa eg kunne bruke når eg brukte kun nesemaske eneste.. men hun sa ikke noe om det når eg bruker helmaske... noen som har prøvd bittskinne isteden? HI Anonymous poster hash: 235f8...3bc
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 Hvordan kunne du plutselig få søvnapnoe? Hjelper ofte å gå ned i vekt hvis man er overvektig. Anonymous poster hash: 65e91...637
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Min mann har søvnapnè..... Han har skjegg, derfor har han nesemaske. Vi forventet at han kom til å få så mye menergi, og bli sååå mye mer utvilt når han begynte med dette. Det var det legen forespeilet oss. Men han er like trøtt, like uopplagt, og alt er likt. Eneste forskjellen er at han ikke har mer enn 3-5 puste stopp om natta. Hvilket jo er ingenting. Anonymous poster hash: 9a8f0...d32
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Min eks bruker c-pap pga søvnpné. Han er tydeligvis en av de heldige,for han føler seg uthvilt og er mer "med" på dagtid enn tidligere. Han har helmaske. Han prøvde nesegrime først,men puster både med nese og munn,og måtte derfor bytte. Han syns det var ubehsgelig i starten,men ble raskt vant til det. Han hadde pustestopp opp mot 45 sekunder opp mot 35 ganger i timen da han målte. Han fikk også beskjed om å gå ned i vekt. Han er ikke overvektig,men har(hadde) relativt stor mage. Nå har han trent bort den,og er bedre,men trenger fortsatt c-pap. Husker det var en drøm for meg da han startet med masken,for det ble slutt på den forferdelige snorkingen som vekte hele huset... Og ennå en drøm at han faktisk våknet av barna på natta når han endelig fikk normalt oksygen og normal søvn! Kanskje du har for liten/stor maske, eller strammer for mye? Ta en prat med sykehuset og få testet ut en annen type maske. Lykke til :-) Anonymous poster hash: 31532...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå