Gå til innhold

Er det ingen som gir bort kattunger lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner så lite på finn og ingenting i avisa.

Anonymous poster hash: f6702...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok litt tidlig på året. Min erfaring er at det blir født flest kattunger litt senere på våren som da er leveringsklare tidlig på sommeren.

Anonymous poster hash: 23960...e84
Skrevet

Det er vel ikke helt "sesong" for det nå.

Anonymous poster hash: ec332...616
Skrevet

Jepp. Dessverre har nok ikke folk sluttet med det :(

Anonymous poster hash: 4b7d0...8d9

Skrevet

Så lenge det er folk som ønsker seg katt er det da bare fint at det gis bort kattunger. Det er herlige dyr og selv om de tar litt mus og fugler så vil jeg gjerne ha dem i Norge.

Skrevet

Det er mange vill katter, er vel bedre at de blir gitt bort enn å bo på gaten

Anonymous poster hash: a0c58...13a

Skrevet

Kontakt dyrebeskyttelsen, de har alt for mange katter, både unger og voksne som trenger et hjem. Uansett årstid. 

Skrevet

Så lenge det er folk som ønsker seg katt er det da bare fint at det gis bort kattunger. Det er herlige dyr og selv om de tar litt mus og fugler så vil jeg gjerne ha dem i Norge.

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i problematikken.

Når man gir bort dyr gratis, sier man at dyret ikke har verdi, hvem som helst kan ta imot dyret uten å tenke på det på forhånd, og uten å gi dyret et verdig liv. De kan også bli dyremat. Eller menneskemat (kaniner og geiter).

Tar man 5000kr for en kattunge, forsvinner de mest useriøse "kjøperne", fordi de "ikke vil betale så mye for en katt. Det er jo bare en katt".

Ved å ta imot en gratis kattunge, bidrar du til å si at katter ikke er verdt noe - uansett hvordan du forsøker å argumentere imot ;)

Så hvis du liker katter, kjøper du deg en.

Skrevet

Heldigvis er det færre og færre som gir bort dyr.

Hvis du har så liten respekt for dyret og dets egenverdi at du ikke er villig til å betale for dyret, så er min personlige mening at du ikke bør anskaffe et dyr. 

Hva når du da blir lei katten? Næsj, siden du fikk den gratis, så blir vel oppfølgingen deretter, vil jeg tro. :-(

Anonymous poster hash: cb1ca...cde
Skrevet

Når man gir bort dyr gratis, sier man at dyret ikke har verdi, hvem som helst kan ta imot dyret uten å tenke på det på forhånd, og uten å gi dyret et verdig liv. De kan også bli dyremat. Eller menneskemat (kaniner og geiter).

Tar man 5000kr for en kattunge, forsvinner de mest useriøse "kjøperne", fordi de "ikke vil betale så mye for en katt. Det er jo bare en katt".

Ved å ta imot en gratis kattunge, bidrar du til å si at katter ikke er verdt noe - uansett hvordan du forsøker å argumentere imot ;)

Kaniner og geiter er jo god mat som mennesker har spist til alle tider. Det gjør da ingen ting.

Blir markedet slik at man får 5000,- for en kattunge vil selvfølgelig mange sette i gang produksjon. Til den prisen skulle jeg kunnet levere mange. Hvorfor skal oppdrettere tjene grovt på katteoppal når mange vil gjøre jobben gratis.

Skrevet

Har vært parringssesong nå, så kattungene kommer ikke før mot sommeren.

Jeg har hørt at flere setter en pris på kattungene, for det er mange som henter gratis kattunger for å gi som mat til slanger og andre reptiler.

Når vi gav bort fikk vi flere spm om hvorfor vi ikke satte en pris på de slik at vi fikk sila ut de som ville ha kattunger for å gi som mat. Dette hadde jeg aldri hørt om før.

Anonymous poster hash: 4ec14...982

Skrevet

Synes det minste man skal gjøre før man gir bort kattungene er å gi dem ormekur, vaksine og få dem kastrert. Kattunger skal være 3 mnd før man tar dem fra moren, og selv om det er tidlig å kastrere er det bedre enn alternativet; at det ikke blir gjort.

Når man har gjort dette selger man katten for summen man har brukt på dyrlegebesøket. Det hadde luket ut en hel haug useriøse.

Anonymous poster hash: 99e69...ab7
Skrevet

Det går ann å kontakte dyrebeskyttelsen, de har både kattunger og voksne katter som sårt trenger et hjem :)

Anonymous poster hash: 4fb4b...af6
Skrevet

Vanlig at det står en liten pris, men at man får katten når man kommer å henter den. Mange som henter kattungen for å gi de til slanger osv. 

Anonymous poster hash: d6943...120
Skrevet

Vanlig at det står en liten pris, men at man får katten når man kommer å henter den. Mange som henter kattungen for å gi de til slanger osv. 

Anonymous poster hash: d6943...120

Da burde man heller angripe dem som holder slanger og andre dyr som skal ha levende for. Det er jo ikke værre om slangen mates med kattunger eller mus. Begge er levende vesner.

Skrevet

Kaniner og geiter er jo god mat som mennesker har spist til alle tider. Det gjør da ingen ting.

Blir markedet slik at man får 5000,- for en kattunge vil selvfølgelig mange sette i gang produksjon. Til den prisen skulle jeg kunnet levere mange. Hvorfor skal oppdrettere tjene grovt på katteoppal når mange vil gjøre jobben gratis.

Nei, mange vil ikke selvfølgelig sette igang med produksjon. Se på hunder, de koster tusenvis av kroner, hvor mange hjemløse hunder løper rundt husdøra di?

Hvorfor har hunder generelt høyere status enn katter? Fordi de koster penger! Ikke fordi de er søtere. Det å ha dyr SKAL være en luksus, for de som ønsker å ta seg råd til det. Ikke for hvermansen som hentet en gratis kattunge på finn og slipper den ut som 4 mnd gammel, fordi katter skal være ute.

Det er få som betaler 15 000kr for en hund, og slipper den løs i hagen eller forsømmer den på samme vis som folk gjør med katter.

Sulle vært forbudt å gi bort dyr.

Skrevet

Nei, mange vil ikke selvfølgelig sette igang med produksjon. Se på hunder, de koster tusenvis av kroner, hvor mange hjemløse hunder løper rundt husdøra di?

Hvorfor har hunder generelt høyere status enn katter? Fordi de koster penger! Ikke fordi de er søtere. Det å ha dyr SKAL være en luksus, for de som ønsker å ta seg råd til det. Ikke for hvermansen som hentet en gratis kattunge på finn og slipper den ut som 4 mnd gammel, fordi katter skal være ute.

Det er få som betaler 15 000kr for en hund, og slipper den løs i hagen eller forsømmer den på samme vis som folk gjør med katter.

Sulle vært forbudt å gi bort dyr.

1: Jeg ser hverken hjemløse hunder eller katter rundt her. Det er riktignok noen  hunder som reker rundt alene og som burde ha vært passet bedre på (to huskyer ble avlivet her for noen uker siden), men de har sansynlig vis et hjem. Det vandrer noen katter også rundt i området, men meg bekjent har alle gode hjem selv om de går ute uten bånd.

I forhold til hundeoppdrett er det mye dyrere for oppdretteren enn for katter, men i og med at folk er villige til å betale såpass mye for en del hunder er det mange useriøse oppdrettere som bare tenker penger og ikke bahandler hundene pent. "Bastarder" får du ofte billig av hunder også.

Gjest Tittentott
Skrevet

Jeg ville kontaktet enten dyrebeskyttelsen eller kattens vern. Da hjelper du en som trenger det istedenfor å bidra til videre oppdrett. Jeg personlig tror at om man får ned overbestanden av katter vil kattene få høyere verdi. 

Om du adopterer igjennom dyrebeskyttelsen tror jeg de er kastrerte (?) eller om det er en kattunge tror jeg også det er en avtale om at dyret må kastreres, og når det gjelder kaniner iallefall betaler dyrebeskyttelsen det, virker jo naturlig at de gjør det på katter og. Da betaler du vel kun et adopsjons gebyr som uansett ikke er så høyt. 

Anbefaler kastrering uansett 

http://www.ddoo.no/kastrering.html

Skrevet

Er det galt å gi kattungen verdi i penger nå da? Trist. Syns det er bra at kattunger selges. Det koster faktisk penger å ha dyr.

Skrevet

Er det galt å gi kattungen verdi i penger nå da? Trist. Syns det er bra at kattunger selges. Det koster faktisk penger å ha dyr.

Det koster å ha barn også. Hvorfor skal det da være forbudt å selge barn?

Skrevet

Kontakt omplasseringen for dyr. Der har de som regel både kattunger og voksne katter som kanskje er en "perfekt match" til din familie :) Vi fikk en voksen, STOOOOR, kastrert hannkatt derifra (alle er kastrert/sterilisert, bortsett fra kattungene, men da blir man bedt om og gjøre det) derifra som var helt "oss"...Han ble hos oss i 7år før vi valgte og la ham få "hvile".....Da kom han haltende på to ben en dag,- og på ettermiddagen så han verre ut..

Så anbefaler det altså :)

Ellers så er det generelt mindre kattunger på denne tida enn sen vår og sommer. Men ansett så ser jeg at det er MYE mindre av det enn hva det var. Heldigvis! Og jeg tror en grunn er at flere og felre kastrer hannkatter og ikke minst, steriliserer hunnkatter. Har man "prøv det" en gagn, så går man aldri tilbake til hunnkatt på p-piller...Ikke bare slipper man være redd for at p-pillen blir kastet opp, eller at de ikke er hjemme de dagene de skal ha pillen, men man slipper løpetid! og alle som har hatt hunnkatt med løpetid vet hvordan DEN perioden utarter seg..På netter og grytidlig morgener,- og kattepisslukt hele hagen!  Det slipper man ved og sterilisere,- og da er det vel verdt 1200-1800 kr som det koster i området jeg bor i alle fall :)

Anonymous poster hash: e4e3f...734
Skrevet

Hunder er overpriset. Å sette en sum på ett dyr fordi det er den eller den rasen bidrar ihvertfall til ett klasseskille. For da er tydeligvis en hund vesentlig mer verdt enn en annen.

Så at de fleste katter er gratis gjør dem alle like attraktive. Og dermed får alle samme grunnlag for ett hjem.

Å prise noen son trenger hjem/hjelp er ren kapitalisme, som går på bekostning av de svakeste/billigste.

Anonymous poster hash: 0b98e...af4

Skrevet

Det koster å ha barn også. Hvorfor skal det da være forbudt å selge barn?

Er du dum eller later du bare som?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...