Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det ultralyd du mener? Hcg må du ha et blodprøveskjema for og ultralyd kan du enten bestille selv privat eller så kan legen din bestille offentlig. Samme gjelder for røntgen forøvrig.

Jeg bestiller privat ultralyd, og da må jeg samtidig ha en ny resept for medisiner, hvis alt er bra der inne  :wub:

Hcg vet jeg ikke om jeg vil måle siden det bare er etpar uker til eventuell ultralyd. Fastlegen min synes ikke at jeg behøver å måle hcg og da blir det vanskeligere. Har ikke lyst til å punge ut med 1200-1300 kr kun for å få et slikt skjema fra gynekologen min. Fikk du ikke med et slikt skjema fra klinikken hvor du hadde forsøket? (Jeg hadde forsøket i utlandet og må derfor ordne alt selv).

Lykke til!

Hsg røntgen er en røntgenundersøkelse av livmor, eggeledere og eggstokker. Det sprøytes inn kontrastvæske for å se etter avsnevringer eller annen unormal anatomi. Ikke det samme som Hcg altså. 

Undersøkelsen tas som ledd i utredning, og jeg vil tro det er noe man får henvising til via klinikken/gynekologen man er tilknyttet. Jeg fikk beskjed fra Riksen om å forsøke å få tatt undersøkelsen her. Ringte da til det lokale sykehuset og forhørte meg om de utførte den her, og gav tilbakemelding til riksen når det var klart. Så sendte de henvisninga direkte dit. Har ikke hørt om at dette er noe man kan gjøre privat. 

Annonse

Vet ikke om dette er vanlig å gjøre ved utredning. Jeg gjorde det for å unngå lapraskopi. Ingen som sa at jeg trengte dette. Siden dette ikke er en vanlig prosedyre, vil jeg tro at du får det som en del av utredningen på sykehuset om de mener det er nødvendig.

Jeg fikk bare høre at det var lurt å ta blodprøvene før henvisning, da disse må tas på bestemte dager i syklusen. Da slipper du å vente på dette når du først er i gang med utredning.

Jeg ville sendt en mail til sykehuset ditt og spurt hva de trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...