Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle sjekke interessen for en "treningstråd" der vi kan dele litt erfaringer og tips til trening i 2. trimester.

Jeg har væt rimelig stillesittende/liggende i 1. trimester, dvs de siste 7-8 ukene på grunn av kvalme og oppkast og generelt vanvittig lite overskudd. Har kun vært litt yoga, turer og svømming. Men mesteparten av tiden har jeg sittet/lagt rundt om kring, eventuelt sovet. Jeg trente ca. 3 ganger i uken før jeg begynte å få symptomer, og har alltid likt å være aktiv. Men trente veldig lite i mitt forrige svangerskap. Jeg ble nærmest invalid mot slutten av svangerskapet grunnet bekkenløsning, og generelt veldig dårlig form, og det frister svært lite til gjentakelse.

Håper på å forsøke å holde kroppen litt mer ved like denne gangen. Først og fremst fordi jeg håper jeg holder meg på beina til siste slutt, men også fordi jeg håper det kan hjelpe til på fødselen.

Nå er formkurven stigende i min 13. svangerskapsuke og jeg har våget å komme i gang igjen med treningen så smått. Har forsøkt meg på litt styrketrening, og det har gått over all forventning. Har en del bekkenproblemer, så jeg er litt i beit for hvordan jeg kan trene kondisjon. Noen som har tips?

Styrkeøvelser for underkroppen som fungerer til tross for skralt bekken, er for meg knebøy med vekt og markløft. Har mye mindre vekt på enn vanlig, og tar heller 10-12 rep. x 3. Ellers kjører jeg vanlig styrke på overkroppen, men også der med mindre vekt enn vanlig og flere repitisjoner. Vet ikke om det er blodtrykk eller økt blodmengde, men det skal ikke så mye til før det brenner i musklene. Susete i hodet blir jeg mye raskere enn vanlig, så her går det i meget rolig tempo!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144128239-treningstr%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med, jeg! Sliter jo også litt med låsning i bekkenet. Styrke går fint her i gården, og kiropraktoren anbefalte også knebøy og dype utfall uten for tunge vekter og med veldig fokus på teknikk. Har trent nå i dag faktisk, og merker enorm forskjell i forhold til en relativt stillesittende helg ... da stivner jeg totalt, og det er sykt vondt! Så bevegelse er helt klart tingen.

Skulle gjerne kommet i gang med litt mer kondisjonstrening også. Foreløpig har det bare blitt gåturer, men tenkte kanskje at jeg kan klare å sykle?

Jeg har gått til fysioterapeut og fått satt sammen et treningsprogram. Hadde vondt i bekkenet men det er mye bedre nå. Trente absolutt ingenting de første tre månedene pga kvalme. Er nå i uke 16 og ting er mye bedre:)

Jeg har fått forbud mot: løping, alle aparater man sitter på, benpress.

Jeg gjør nå øvelser i slynge og med kroppen som motstand. Planke, sideplanke, vanlige situps. Fikk beskjed om at jeg kan gjøre alt bare det ikke gjør vondt og at det vil bli vanskelig med stor mage etterhvert. Mye fokus på de store muskelgruppene. Går også mye tur i helgene.

Forbudet mot løping er pga jeg fikk så mye vondt i magen og bekkenet.

Anonymous poster hash: 2b709...678

Trener (gratis!!) med manuellterapeut pga dårlig bekken, slyngetrening og knebøy. I dag testet jeg romaskinen som kondisjon og synes det funket bra. Svømmer innimellom, kjenner det er tungt for ryggen, men hvis jeg passer på teknikken går det greit. Forrige gang satt jeg mye i ro, denne gangen skal jeg teste aktivitet som behandling!

Så fin tråd! Forløpig trener jeg som vanlig, men gått ned ca 20% i tyngde. Egentlig bare for å spare kroppen:-) Kan fortsatt løpe, og fortsetter med det til kroppen sier fra. Løper også 20% roligere ca.. Har ikke merket noe til smerte på verken knebøy eller benkpress enda, så det synes jeg er flott! Ellers prøver jeg å trene litt alternative mageøvelser enn vanlige situps. Mer fokus på de skrå, og selve buken :)

Annonse

Når bør man slutte å trene de rette magemusklene egentlig? Er det sånn at det er greit så lenge man får det til, og at det begrenser seg selv etter hvert, eller bør jeg bare kutte det ut nå? Er bare 12+4 og har ikke noe mage, så jeg har foreløpig trent mage som tidligere, har liksom ikke tenkt noe over det.

Fått litt forskjellig tilbakemelding på det! En PT sa la være etter første 13 ukene, jordmor sa at man kunne kjøre rolige rette situps bare for å få kontakt med musklene av og til, f. Eks ved å ha mer fokus på å holde igjen på vei ned.. Og en annen sa at det ville begrense seg selv, og når magen kom hadde det lite for seg. Jeg er i uke 20 selv, men har ikke mage så jeg har kjørt litt moderat av og til. Kjører mer planke og skrå, og av og til de rette. Ikke noe godt svar til deg, haha men jeg tror det meste går bra så lenge man lytter til kroppen :P

Har jeg bor er det faktisk startet opp gravidtrening, gratis en gang i uka. Genialt, blir sliten (nå har jeg ikke trent mye siden jeg ble mamma for 2 år siden) og får trent hele kroppen. Treningen ledes av fysioterapeut. Men k en hektisk hverdag og en aktiv jobb er det jammen meg den nesten lille biten av trening jeg får til. Håper varmere vårvær og kanskje litt mindre jobb frister til mer utesktivitet!

Jeg har en pilates-DVD for gravide jeg bruker. Føler meg ofte ganske uggen, men pilates er så rolig at jeg får måkt meg til å trene en del likevel. Det merkes at turgåing har gått ut av repertoaret, skal noe til å erstate det som lettvint aktivitet. Ellers lurer jeg på å kjøpe meg inn på gravid-trening hos jordmor/fysioterapeut, men det er dyrt og ofte starter timene i tre-tida og jeg er alltid på jobb til fire, og jeg må jo også ha i meg middag før jeg er klar til å trene, så har ikke fått det til enda...

Synes det var bra svar jeg, Fillibobba! :) Det er sånn omtrent det jeg har tenkt selv. Regner med at det blir slutt på vanlige situps uansett når magen blir større, men jeg kjører vanligvis ikke så mye av det. Er glad i planke i ymse varianter (eller, glad og glad ... :ler:), så har tenkt å fortsette med det. Får vel bare se etter hvert. Har også blitt tipset om omvendte situps, altså starte oppreist og senke seg bakover. Og gjør diverse øvelser som går på de skrå magemusklene, selvfølgelig. :)

Så nå i går at mitt Sats-senter starter opp egen smågruppetrening for gravide, skulle veldig gjerne vært med, men det begynner jo et kvarter etter at jeg er ferdig på jobb, så har ikke sjans i havet til å rekke det. :(

Jeg har en pilates-DVD for gravide jeg bruker. Føler meg ofte ganske uggen, men pilates er så rolig at jeg får måkt meg til å trene en del likevel. Det merkes at turgåing har gått ut av repertoaret, skal noe til å erstate det som lettvint aktivitet. Ellers lurer jeg på å kjøpe meg inn på gravid-trening hos jordmor/fysioterapeut, men det er dyrt og ofte starter timene i tre-tida og jeg er alltid på jobb til fire, og jeg må jo også ha i meg middag før jeg er klar til å trene, så har ikke fått det til enda...

Her er gravidtreningen gratis faktisk :) også her er den kl 15, men har ordnet litt på vakter på jobb så jeg alltid er ferdig til 3 på onsdager :) dessuten var også sjefen enig i at det er en god investering for jobben også om jeg holder meg i form og får trent. Hør med sjefen om du kan gå før den ene dagen i uka.

Jeg er så utrolig misunnelig på dere :) litt vondt å være misunnelig, eller sjalu om dere vil... Savner trening, drømmer om spinntimer ;) desverre har jeg null sjans, rusleturer er alt som fungerer her, i uke 24 som bør være midt i den beste tiden før man blir for tung... To etasjer opp om gangen er maks, får melkesyre og blir anpusten. Heldigvis får jeg sommerbaby og kan trille maaange, laaaange og raske turer i tillegg til mor&barn trim på høsten. Gleder meg :)

Stå på med treninga, er forøvrig enig i at man gjør alt man klarer så lenge det føles greit. Her utløser 10 m svømming, tre etasjer i trappa eller rask gange smertefulle kynnere og oppkast - har innsett at kroppen min er sterkt uenig i at trening er bra for gravide (egentlig tror jeg ikke kroppen min synes at den skal være gravid i det hele tatt ;) ).

Lykke til :) ingenting som er så flott som spreke gravide :)

Annonse

Jeg er ofte på saltimer som step, spinn o.l., og trener bekken ellers. Glutebridge blir ofte brukt, og at jeg ligger på rygg med føttene hevet på yogaball - og trekker den til meg. Hehe, vanskelig beskrivelse :P

Jordmor sa jeg ikke burde trene så mye mage, da det kan føre til at bekkenmusklaturen blir slappere. Planke er greit, da det også tar rygg, men hun anbefalte å droppe situps...

Så trist camillok:( Det må være kjedelig! Enda godt premien er fantastisk, og at sommeren kan brukes til herlige trilleturer i Soool:)

Rart jordmødre er så forskjellig! Min mente at det var så mange eldre jordmødre som var lite oppdaterte på trening, og at det var viktig å trene både framside og bakside av buken - mage/rygg :P Jaja, vi får kjenne etter litt da:D

Kjekt med treningstråd!
Jeg trente 3-4 ganger i uken før jeg ble gravid, og fortsatte å trene (litt redusert) de første 7-8 ukene av svangerskapet. Etter det forsvant energien helt, og jeg klarte ikke å trene. Fikk til en og annen økt i helgene, men da endte det stort sett med at jeg lå rett ut på sofaen dagen etter. Etter jobb hadde jeg ikke sjanse. Prøvde å gå mye for å holde meg i aktivitet, men det blir jo ikke det samme.

Nå har jeg heldigvis fått tilbake energien (er i uke 21), så jeg har så vidt kommet i gang med treninga igjen. Var på intervalltime med step/styrke på søndag. Det var superhardt, både kondis og styrke har fått seg en real knekk. Men formen var fin etterpå (men veldig støl :fnise: ). I dag har jeg planer om 3 km på mølla (gruer meg!!) og en halvtime styrketrening etterpå.

Jeg har også lurt litt på dette med trening av magemusklene. Allerede i uke 10 syntes jeg det føltes litt rart å ta situps. Har derfor gått over til planke og benhev når jeg trener mage/rygg. Planke er jo en killer øvelse som trener hele kjernen :) Begynte frisk etter jul og skulle kjøre litt planke hver dag, men det har sklidd ut gitt..

Jeg har fått beskjed fra både PT og kiropraktor/fysioterapeut at mage- og plankeøvelser kan utgå fra nå av, jeg har barn fra før, i tyvende uke og har fått mage. TRX-trening og baseøvelser går fint her, med litt lavere belastning. Kondis er ikke min sterkeste side, men holder da ut en liten stund i elipsemaskin eller romaskin. Synes det gjennomgående rådet er å høre på kroppen...

Så gøy at dette er noe som opptar mange! Jeg har vært nærmest invalid grunnet grusom 2.dags gangsperre i lårene i dag, og haltet fra møte til møte på jobb. Det positive er at jeg ikke kjenner noe som helst til bekkenløsningen, som har fått meg til å stabbe rundt de siste tre ukene! Vet ikke om gangsperra overskygger bekkenet, eller om treningen har vært magisk. Jeg holder en knapp på det siste! Gangsperra er uansett "gode" smerter, og det går over. Og jo mer jeg kommer i gang igjen, jo bedre blir den!

Skulle egentlig forsøke meg på litt kondisjonstrening i dag, men det er mulig det bare blir rolig vandring på mølla, og litt mage/rygg etterpå for å forsøke å løse opp de mørbanka lårene  :fnise: Gode tips her til mage/ryggtrening, og ikke minst skal romaskinen testes framover! 

Trening har jeg ikke orket tanken på før de siste ukene, da jeg har vært så utrolig dårlig før det. Å gå over stuegulvet føltes som en hard treningsøkt i første trimester. 

De to andre svangerskapene trente jeg så og si ikke noe som helst, men det var fordi det skjedde så mye annet som flytting og denslags at jeg ramlet helt ut av treningsrutinene.   Men fødslene gikk likevel kjapt og greit og jeg var i toppform etterpå.  Deilig å ta første joggetur etter nummer to var født og ikke føle noe ubeheg noensomhelst plass, bortsett fra litt støle muskler dagen etterpå da;)

Jeg kjenner mer ubehag i bekkenet for hvert svangerskap. Jogget en god del før jeg ble gravid nå sist og var i god form. Så gikk det 3 mnd før jeg tok første joggeøkt igjen, men kunne ikke jogge lenge av gangen før jeg fikk litt smerter på innsiden av lårene (lysken): Så det ble mye løping og gåing om hverandre. Og resten av dagen var jeg stiv som en stokk i bekkenet. Gikk som en krøpling resten av dagen. Så derfor tror jeg at jeg skal la løpingen ligge på hylla for en stund.  Eller er det noen som har opplevd forbedring etterhvert som de har løpt en stund? 

Uansett, så har jeg spinningsykkelen stående. Har syklet på den et par ganger og det har funket kjempebra. Har ikke kjent noe som helst i bekkenet, så det skal jeg fortsette med.

Utover det enkel styrketrening som jeg gjør på gulvet hjemme. Vi har ikke treningssenter her hvor vi bor, så da tager hva man haver ;)

Ellers kan jeg anbefale bloggen: cathrineslilleboble.blogg.no   Hun har skrevet en hel masse om trening og svangerskap. Jeg vet hun pauset bloggen en stund, men det ligger sikkert fortsatt gode tips der hvis man går litt tilbake i tid. Blogginnleggene er sortert etter måneder og år på høyreside :)

Jeg sniker meg litt inn her jeg om det er ok, selv om jeg enda er i første tri. (Ti uker i morgen). Jeg trenger nemlig alle råd og all den inspirasjon jeg kan få fra likesinnede.. har og trent minimum tre ganger i uken før graviditeten, og relativt harde økter. Så, PANG, ble jeg helt ubrukelig og har knapt nok trent de siste fem ukene..jeg vil tro kanskje fire ganger totalt. Blir rett og slett deppa av det, men nå kjenner jeg at formen langsomt blir bedre og da vil jeg hive meg på m trening igjen. Tror jeg skal forsøke en del sone 1 løping hvor pulsen knapt øker...blir så fort svimmel og uvel hvis ikke. Har og lurt på pt nå som jeg er gravid for å få tilpasset fra en som kan dette..noen som har erfaring med det (ikke generelt men med pt i svangerskapet?)?

trente hele mitt første svangerskap og trente styrke, løping/intervaller. kunne løpe til uke 32, men hadde kynnere ganske tidlig, så stoppet opp med jogging og byttet ut til ellipsemaskinen istede pga tissetrengthet rett å slett nå har jeg en baby på 8 mnd og gravid 14+0 har trent 4-6 ganger i uken condisjon og styrke, ettersom jeg har knøtten i barnepass mens jeg trener så løper jeg helst intervaller som gjør at jeg får mest ut av treningen.. så får jeg bytte ut løpingen med intervaller på ellupsemaskin når den tid kommer... jeg trener som vanlig egentlig, kan løfte tung og trene tungt, men av erfaring så lytter jeg til kroppen. alle er forskjellige og alle

Jeg er så glad for at energien min har kommet tilbake og at jeg har mulighet til å være i aktivitet.

Trente 5-6 ganger i uka før graviditet, både utholdenhet og styrke. Løping er favoritt!

Trente styrke frem til uke 12- 13. Da fikk jeg er låsning i korsryggen. Aldri opplevd dette før, og dette er fjerde svangerskap. Grusomt. Kom meg ikke opp fra krakk/sofa og andre lave sittestillinger uten å skrike av smerte fastlåst i en stilling:/ Gikk mange rolige turer i en periode på fire uker, - så løsnet det!

Nå har jeg jogget siden uke 18. Er i uke 25 nå. Går greit, men begynner å kjenne vekten nå. Jeg går på spinningtimer, og dette fungerer veldig bra. Eller så går jeg lange turer med barnevogn. Styrken har jeg med eller mindre sluttet med fordi jeg prioriterer utholdenhet og kjenner at kroppen setter begrensninger. Blir fortere sliten nå som jeg er gravid. 

Jeg tilpasser dagsform og lytter til kroppen. Har begynt å svømme for å variere litt, og det synes jeg er et flott alternativ. Håper kroppen holder seg så smertefri og samarbeidsvillig i lang tid fremover. Skjønner jeg er heldig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...