Gå til innhold

Dere som tjener 400 000++ og ikke har utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jobber dere med.

Jeg har yrkesfaglig utdanning og tjener 360 000 med 10 års ansiennitet.

Kjenner at jeg blir litt nedfor. Kanskje jeg skal bytte jobb, gå over til privat bedrift.

Anonymous poster hash: 506f4...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjelpepleier og har en årslønn mellom 6 og 700000. Ansatt i privat helsevesen. Bestemmer selv når og hvor mye jeg vil jobbe. Helt gull med små barn. :-)

Anonymous poster hash: cd65d...581

Skrevet

Jobber innen finans. 18 års erfaring. Ingen utdannelse. Bare bedriftens egne kurs.

Anonymous poster hash: f0b74...936

Skrevet

Salg og markedsføring uten engang å ha fullført videregående.

Skrevet

Butikksjef.

Har 20 års erfaring fra butikk, 12 års erfaring som butikksjef og mange interne kurs (HMS, flere salgskurs, markedsføring, vareeksponering o.l.) Skulle ønske jeg hadde litt mer peiling på regnskap og økonomi, det er det eneste stedet jeg føler jeg mangler noe...

Anonymous poster hash: 37cee...aa0
Skrevet

Sprøtt at mennesker uten utdannelse skal tjene mer enn de som faktisk har høyskoleutdannelse, som appåtil sitter igjen med et saftig studielån!

Anonymous poster hash: 386e6...c67

Skrevet

Jeg har 390 000 i grunnlønn pluss tillegg, så blir vel mellom 410-420 Jobber på økonomi avd som timefører og med timebank. Startet på 350 000 juli 2012. Forhandlet meg opp.

Anonymous poster hash: 0c4e3...806

Skrevet

Sprøtt at mennesker uten utdannelse skal tjene mer enn de som faktisk har høyskoleutdannelse, som appåtil sitter igjen med et saftig studielån!

Enig med du.

Anonymous poster hash: 1901d...349

Skrevet

Sprøtt at mennesker uten utdannelse skal tjene mer enn de som faktisk har høyskoleutdannelse, som appåtil sitter igjen med et saftig studielån!Anonymous poster hash: 386e6...c67

Enig med du. Anonymous poster hash: 1901d...349
Jobber selv i helsevesenet, har høyere utdannelse og tjener rundt 380 000,-, noe som jeg mener er skikkelig urettferdig!

Skrevet

Jobber som saksbehandler i offentlig bedrift. Tjener rett over 400 000. Ikke utdanning.

Anonymous poster hash: acc34...196

Skrevet

Renholder. 412 000.

Anonymous poster hash: e2d94...666

Skrevet

Selvstendig næringsdrivende innenfor eventmarkedet. Ingen utdannelse utover grunnskolen. Mellom 500-700 000.

Anonymous poster hash: d7e78...c22

Skrevet

Det er jo en form for utdanning og begynne på bunnen å jobbe for lav lønn også bruke 10-15 år på å jobbe seg opp i en bedrift også, en praktisk utdanning kan en kanskje kalle det.

Ulempen er at den "utdannelsen" sjelden kan brukes i andre bedrifter enn den du er opplært i da, så du er litt låst til samme arbeidsgiver.

Går ikke an å sammenligne offentlig og privat sektor heller, det er jo to helt forskjellige verdener når det kommer til økonomi. En offentlig ansatt vil aldri kunne oppnå samme lønn som en i privat sektor.

Anonymous poster hash: 37cee...aa0
Skrevet

Jeg er hjelpepleier og har en årslønn mellom 6 og 700000. Ansatt i privat helsevesen. Bestemmer selv når og hvor mye jeg vil jobbe. Helt gull med små barn. :-)

Anonymous poster hash: cd65d...581

Det har jeg vanskelig for å tro gitt. I USA da eller?

Anonymous poster hash: 7e286...7e5

Skrevet

Sprøtt at mennesker uten utdannelse skal tjene mer enn de som faktisk har høyskoleutdannelse, som appåtil sitter igjen med et saftig studielån!Anonymous poster hash: 386e6...c67

Å, hvorfor det? :)

Å studere på høyskolen er frivillig det, for dem som måtte ønske å bruke årene på det..

Mannen min har vgs utdannelse, men tjener bortimot 800.000,- i året.

Anonymous poster hash: 71752...1c2

Skrevet

Å studere på høyskolen er frivillig det, for dem som måtte ønske å bruke årene på det..

Mannen min har vgs utdannelse, men tjener bortimot 800.000,- i året.Anonymous poster hash: 71752...1c2

Fordi jeg syntes at det er noe som skurrer når de med høyere utdanning,og som spesialiserer seg innen et felt,skal tjene dårligere enn de som kommer rett fra vgs!

Skrevet

Mannen min har vgs utdannelse, men tjener bortimot 800.000,- i året.Anonymous poster hash: 71752...1c2

Fordi jeg syntes at det er noe som skurrer når de med høyere utdanning,og som spesialiserer seg innen et felt,skal tjene dårligere enn de som kommer rett fra vgs!

Men du skjønner vel at de færreste har 800 000 fra første året? Starter som oftest med en lavere lønn og arbeider seg oppover. Hvorfor skulle det være mer lønnsomt å lese seg til en utdannelse enn å faktisk jobbe for å tilegne seg kunnskap?

Anonymous poster hash: d7e78...c22

Skrevet

Fordi jeg syntes at det er noe som skurrer når de med høyere utdanning,og som spesialiserer seg innen et felt,skal tjene dårligere enn de som kommer rett fra vgs!Anonymous poster hash: 386e6...c67

Men du skjønner vel at de færreste har 800 000 fra første året? Starter som oftest med en lavere lønn og arbeider seg oppover. Hvorfor skulle det være mer lønnsomt å lese seg til en utdannelse enn å faktisk jobbe for å tilegne seg kunnskap? Anonymous poster hash: d7e78...c22

Ser den, men ser ikke du min?

Skrevet

Fordi jeg syntes at det er noe som skurrer når de med høyere utdanning,og som spesialiserer seg innen et felt,skal tjene dårligere enn de som kommer rett fra vgs!Anonymous poster hash: 386e6...c67

Men du skjønner vel at de færreste har 800 000 fra første året? Starter som oftest med en lavere lønn og arbeider seg oppover. Hvorfor skulle det være mer lønnsomt å lese seg til en utdannelse enn å faktisk jobbe for å tilegne seg kunnskap? Anonymous poster hash: d7e78...c22

Ser den, men ser ikke du min?

Enig med dere. Jeg har 3-årig høyskole og jobber innenfor et komplisert felt i helsevesenet. Er ofte på forskjellige kurs som gir meg mer ansvar og oppgaver i jobben. Men får ikke noe bedre betalt for det. Tjener 363 000 i året :(  Elsker jobben min og føler virkelig at jeg jobber meg oppover i den forstand at jeg hele tiden tilegner meg mer kunnskap og erfaring.

Har nå begynt på en videreutdanning som vil gi meg litt mer i årslønn, men blir ikke så veldig stor forskjell i det store og det hele. Går kanskje opp 50 000 i året. 

Min samboer har ikke fullført vgs engang og tjener 580 000 i året. Vi jobber i staten begge to

Anonymous poster hash: 2c378...980

Skrevet

Advokatsekretær. 468 000 i årslønn.

Anonymous poster hash: 69dd3...b37

Skrevet

Utdanning skal gi uttelling, i hvert fall dersom det er en utdanning med nyttefunksjon (kunsthistorie eller filosofi er nok mer for spesielt interesserte og ikke dem som trenger et levebrød senere i livet).

Jeg syns det er helt ok at folk uten utdanning tjener mye hvis de starter egen bedrift og har et viss risiko at det kan gå galt, men syns ikke det er greit hvis de jobber som ansatte og tjener mer enn folk som studerer i flere år, får et gigantisk studielån og går glipp av flere hundretusen de ellers kunne fått i lønn.

Eksempel sykepleier. Ferdig med studiene 23, har da 300.000 i studielån. En uten utdanning utover vgs har da tjent fullt i 4 år, la oss si relativ lav lønn på 350.000 i året. Det betyr at han har tjent 4 x 350.000 (1,4 mill) mens sykepleier har minus 300.000 ved 23. Usannsynlig at hun noen gang kommer til å tjene inn de 1,7 mill som skiller henne og vgs-utdannete. Det gjør det ikke akkurat interessant å ta utdannelse, ikke sant?

Likevel er det en stor fordel med å studere: man har formell kvalifikasjoner som alltid har en verdi i seg selv, lavt utdannede kan ha flaks å finne en jobb også i fremtiden, men det blir mer vanlig at arbeidsgivere krever formell kompetanse. Enkle jobber forsvinner fra næringslivet og konkurransen øker.

Skrevet

Jeg er sykepleier og tjener 380.000kr i året.

Mannen min har kun videregående og tjener nå 1.1 mill i året. Men han har jobbet hardt for å komme dit.

Men litt surt allikevel at jeg tjener så dårlig. Det er tungt å være sykepleier også.......

Anonymous poster hash: 14fb6...861

Skrevet

Jeg tror det blir litt vanskelig å sammenligne dem som har utdanning VS dem som ikke har det her inne. De fleste brukerne er mellom 20-40 år. Det vil si at de fleste av de som har utdannelse her inne har nettopp startet i jobb på sin "grunnlønn" mens dem som ikke har det har jobbet seg opp over 10-ish år og er på sin maks lønn. De som har utdannelse vil nok stige i langt større grad.

Jeg, f.eks, har en startlønn på 470, 000 og kommer til å ende på 630,000 om 5-10 år. Det er min lønnsramme innenfor offentlig sektor. I det private kan jeg tjene enda mer. I tillegg har jeg fleksibiliteten til å kunne jobbe i mange forskjelige bedriter, og i både inn- og utland. Jeg tror de som kun har videregående skole mister mye av enne fleksibiliteten.

Anonymous poster hash: caaaa...d1b
Skrevet

Hva jobber dere med.

Jeg har yrkesfaglig utdanning og tjener 360 000 med 10 års ansiennitet.

Kjenner at jeg blir litt nedfor. Kanskje jeg skal bytte jobb, gå over til privat bedrift.

Anonymous poster hash: 506f4...728

Er butikksjef hadde 520 000 i fjor, i år blir det nok en bra økning :)

Har ikke fullført videregående engang, så er veldig glad for at jeg har fått denne muligheten for å jobbe meg oppover. Men det krever sin innsats og det er ikke uvanlig å komme opp i arbeidsuker på 80 timer. Heldigvis er det ikke ofte, som regel ligger jeg på rundt 45 timer.

Anonymous poster hash: e31dc...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...