Gå til innhold

Dere med fibromyalgi, hvilke smertestillende bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og virker de?

Jeg bruker paralgin forte (codaxol) og bruker det fast men ikke mer enn anbefalt daglig dose (6 piller). 

De virker godt på smertene men hodet blir jo lobotomert føler jeg. Så jeg må velge pest eller kolera..Er lei av å være zombie men uten smertestillende har eg så vondt at jeg ikke klarer dagligdagse ting som å rydde litt, lage mat osv (klarer ikke å stå lenge av gangen).

Men nå orker jeg ikke mer av de pillene, tror jeg blir deprimert av de også. Skal til legen snart og må si i fra til ham og helst komme med et nytt forslag. Jeg har forsøkt nærmest alt av lykkepiller uten effekt.

Problemet mitt et i hovedsak søvn og smerter. (og depresjon men det kommer av smertene tror jeg og codaxolen)

Anonymous poster hash: feb00...980
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paracet og Tramadol, liker Tramadol myr bedre en PF. Når jeg er på det værste tar jeg en voltaren 100mg stikkpille til natten eller tidlig om morgen for å komme i gang.

Anonymous poster hash: 0caee...503
Skrevet

Paracet og Tramadol, liker Tramadol myr bedre en PF. Når jeg er på det værste tar jeg en voltaren 100mg stikkpille til natten eller tidlig om morgen for å komme i gang.

Tramadol. Hva er det (ja da jeg kan sikkert google, men bedre å høre med en som har tatt de), blir man ikke "dopet" av de?

Skrevet

Har du prøvd Sarotex? Jeg spurte legen om jeg kunne få noe annet fordi jeg ble sånn dopa i huet, men så sa han at det går over etter 2-3 uker og det gjorde det. Så sluttet jeg da følte meg bedre, og nå bruker jeg en kombinasjon av Pinex Forte og Ibux før jeg skal legge meg.

Anonymous poster hash: bbb38...bef
Skrevet

Tramadol. Hva er det (ja da jeg kan sikkert google, men bedre å høre med en som har tatt de), blir man ikke "dopet" av de?

"Tramadol er et smertestillende legemiddel som brukes til behandling av moderate og sterke smerter. Det er et morfinlignende (opioid) legemiddel og er bare aktuelt å bruke dersom svakere smertestillende legemidler ikke gir tilstrekkelig effekt eller ikke kan brukes av spesielle grunner."

Jeg kjenner at, om noe, så blir jeg i bedre humør når jeg tar Tramadol og slipper å få bomulshode. Ikke blir jeg så treg i magen som jeg ofte gjør med PF. Tror ikke du blir like lett avhengige av de som PF heller.

Skrevet

Alt dette er jo avhengighetsskapende og rusende. Herlig.

Anonymous poster hash: 0946c...cb6

Skrevet

"Tramadol er et smertestillende legemiddel som brukes til behandling av moderate og sterke smerter. Det er et morfinlignende (opioid) legemiddel og er bare aktuelt å bruke dersom svakere smertestillende legemidler ikke gir tilstrekkelig effekt eller ikke kan brukes av spesielle grunner."

Jeg kjenner at, om noe, så blir jeg i bedre humør når jeg tar Tramadol og slipper å få bomulshode. Ikke blir jeg så treg i magen som jeg ofte gjør med PF. Tror ikke du blir like lett avhengige av de som PF heller.

Og de er mildere enn pf? 

hi

Skrevet

Alt dette er jo avhengighetsskapende og rusende. Herlig.

Anonymous poster hash: 0946c...cb6

Har du lest hva jeg skriver? Tror du jeg syntes det er herlig?

Skrevet

Og de er mildere enn pf? 

hi

Vet ikke va du mener med mildere, det er jo et helt anna virkestof. Men hos meg virker de heller bedre en PF på smertene og uten alle de ubehagligheter PF gir. Ikke sikkert du vil oppleve det samme. Må nesten høre med legen din og prøve dere litt frem.

Skrevet

En anna ting. Har du prøvd Voltaren? De hjelper meg veldig godt mot morgen smerter og de er ikke vanedannende. Ulempen er at det tar veldig lang tid før en får virkning og får lett mavesmerter av de. Derfor jeg har fått de som stikkpiller.

Skrevet

Trodde ikke det var anbefalt at kroniske smertepasienter skulle bruke smertestillende som gir kortvarig effekt lenger. mente de fleste anbefalte paracet + et depotpreparat f.eks oxycodon som virker i 12 timer evt nevroleptika/tricykliske antidepressiva som også kan virke smertelindrende. PF er egentlig kun til å behandle akutte smerter i en overgangsperiode, ikke noe en bør bruke daglig. 

Btw, litt off topic, men mange kroniske smertepasienter har god effekt av kognitiv atferdsterapi, lindrer ikke direkte smerten, men lærer en å leve med den så en slipper å ta så mye smertestillende.

Anonymous poster hash: a7cb9...41a
Skrevet

Trodde ikke det var anbefalt at kroniske smertepasienter skulle bruke smertestillende som gir kortvarig effekt lenger. mente de fleste anbefalte paracet + et depotpreparat f.eks oxycodon som virker i 12 timer evt nevroleptika/tricykliske antidepressiva som også kan virke smertelindrende. PF er egentlig kun til å behandle akutte smerter i en overgangsperiode, ikke noe en bør bruke daglig. 

Btw, litt off topic, men mange kroniske smertepasienter har god effekt av kognitiv atferdsterapi, lindrer ikke direkte smerten, men lærer en å leve med den så en slipper å ta så mye smertestillende.

Anonymous poster hash: a7cb9...41a

Godt poeng. Jeg selv bruker Tramadol kun de dagene jeg ikke klarer meg uten noe "sterkere". Dvs. ca 2 dager i uken.

Skrevet

Vimovo. En ny medisin med syrenøytraliserende stoff i for de med ømfindtlig mage.

Anonymous poster hash: ad1ac...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...