Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Hei:) Jeg er ansatt i en matbutikk som tilkallingsvakt. Problemet mitt er at jeg har fått spandert på meg en ferietur i påsken som er ganske vanskelig å avbestille. Jeg informerte så vidt om dette på jobbintervjuet, men nå etter at jeg har blitt ansatt sier sjefen at jeg da må velge mellom jobben og ferie..Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har som tilkallingsvakt? Ganske dumt om de som har spandert turen på meg og samboer skal miste alle pengene på en tur som var planlagt et år før jeg i det hele tatt fikk jobben. Anonymous poster hash: e816a...af1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Hæ? Men hvis du er tilkallingsvikar så har du vel ikke fått vakter for påsken allerede? Kan du da ikke bare takke nei til eventuelle vakter i tiden du er på ferie? Anonymous poster hash: 08066...e28
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar er det du selv som bestemmer om du vil si ja eller nei når de ringer. Men da kan de slutte og ringe deg også om de føler du ikke er tilgjenngelig. På min jobb trenger vi vikarer som stiller når vi ringer så da får de som er pålitelige mest jobb. Anonymous poster hash: d1e38...72f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Hæ? Men hvis du er tilkallingsvikar så har du vel ikke fått vakter for påsken allerede? Kan du da ikke bare takke nei til eventuelle vakter i tiden du er på ferie? Anonymous poster hash: 08066...e28 Jo, vi har fått vakter for påsken allerede. Sjefen skriver oss opp 5-6 uker av gangen. HI Anonymous poster hash: e816a...af1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Du kan dra. Du er på tilkalling og de kan ikke forvente at du er tilgjengelig 365 dager i året. Du kan dog risikere å aldri bli ringt til. Men truslene til din nye sjef er totalt latterlige. Er han 21 år og kommer rett fra skolebenken? Anonymous poster hash: b3c12...1fc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar er det du selv som bestemmer om du vil si ja eller nei når de ringer. Men da kan de slutte og ringe deg også om de føler du ikke er tilgjenngelig. På min jobb trenger vi vikarer som stiller når vi ringer så da får de som er pålitelige mest jobb. Anonymous poster hash: d1e38...72f Sjefen min mente at dersom jeg var oppskrevet på en vakt (som det er han som gjør) så er det mitt eget ansvar å bytte den vakten..Jeg kan ikke bare si at jeg ikke kan jobbe. Anonymous poster hash: e816a...af1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Hæ? Men hvis du er tilkallingsvikar så har du vel ikke fått vakter for påsken allerede? Kan du da ikke bare takke nei til eventuelle vakter i tiden du er på ferie? Anonymous poster hash: 08066...e28 Jo, vi har fått vakter for påsken allerede. Sjefen skriver oss opp 5-6 uker av gangen. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Hvis du er satt opp på vaktlista er du da ikke tilkallingsvikar. En tilkallingsvikar er en som blir ringt til gjerne samme dag eller dagen før de trenger hjelp. Gjerne pga sykdom. Anonymous poster hash: b3c12...1fc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Du kan dra. Du er på tilkalling og de kan ikke forvente at du er tilgjengelig 365 dager i året. Du kan dog risikere å aldri bli ringt til. Men truslene til din nye sjef er totalt latterlige. Er han 21 år og kommer rett fra skolebenken? Anonymous poster hash: b3c12...1fc Problemet er jo det at han ikke ringer folk, men skriver oss opp lenge i forveien.. Og slike trusler kommer han med til alle som jobber der. Hadde en som studerte samtidig som han jobbet og rakk da alltid ikke å være på jobb til de tidene han fikk. Han ga beskjed om dette på forhånd til sjefen og fikk til svar at han måtte velge mellom jobb og skole.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Hæ? Men hvis du er tilkallingsvikar så har du vel ikke fått vakter for påsken allerede? Kan du da ikke bare takke nei til eventuelle vakter i tiden du er på ferie? Anonymous poster hash: 08066...e28 Jo, vi har fått vakter for påsken allerede. Sjefen skriver oss opp 5-6 uker av gangen. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Hvis du er satt opp på vaktlista er du da ikke tilkallingsvikar. En tilkallingsvikar er en som blir ringt til gjerne samme dag eller dagen før de trenger hjelp. Gjerne pga sykdom. Anonymous poster hash: b3c12...1fc Står tilkallingsvakt i kontrakten min.. Anonymous poster hash: e816a...af1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Du kan dra. Du er på tilkalling og de kan ikke forvente at du er tilgjengelig 365 dager i året. Du kan dog risikere å aldri bli ringt til. Men truslene til din nye sjef er totalt latterlige. Er han 21 år og kommer rett fra skolebenken? Anonymous poster hash: b3c12...1fc Problemet er jo det at han ikke ringer folk, men skriver oss opp lenge i forveien.. Og slike trusler kommer han med til alle som jobber der. Hadde en som studerte samtidig som han jobbet og rakk da alltid ikke å være på jobb til de tidene han fikk. Han ga beskjed om dette på forhånd til sjefen og fikk til svar at han måtte velge mellom jobb og skole.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Tror ikke jeg hadde giddet å jobbe for en slik idiot. Finn deg noe annet der sjefen kan lover og regler og vet hvordan man oppfører seg som sjef. Anonymous poster hash: b3c12...1fc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #11 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Tusen takk! Jeg har enda til gode å si nei til en vakt og er alltid igjen i butikken etter at min vakt er over dersom det trengs. Jeg har også informert han om at jeg kan jobbe i ALLE andre ferier og høytider, men han mente at dersom han sa ja til meg så måtte han si ja til alle i påsken.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1
GeeGee Skrevet 16. mars 2014 #13 Skrevet 16. mars 2014 Tilkallingsvakt er tilkallingsvakt, hvis du ikke har en stillingsprosent i kontrakten din, kan han ikke tvinge deg til å jobbe. Det skal fungere sånn at du får tilbud om vakter, og takker ja eller nei til dem, etter som det passer for deg. Hvis han sier deg opp fordi du ikke kan jobbe i påsken, har du grunnlag for å ta det videre. MEN, vil du virkelig jobbe for en sjef som behandler deg på denne måten? Jeg forslår at du søker nye jobber. Jeg ville IKKE gitt opp en ferie med familien for en sjef som behandler meg sånn! God ferie
Pratsom Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Er man tilkallingsvakt har man ikke rett på at arbeidsgiver gir deg noen spesifik menge jobb, og arbeidsgiver har heller ingen garanti for at du kan jobbe noen spesifik menge. I såfall er man deltidsansatt, og jobber 30, 40, 50% osv. Da får sjefen jaggu bestemme seg for om han virkelig vil ha "tilkalling" i kontrakten, eller om han ønsker å signere en ny med gitt prosent-stilling. Blir oppgitt over alle de dumme sjefene der ute
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #15 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Man har ikke tilkallingsvakter ofor at de faste ansatte skal få avviklet planlagt ferie. Dette er ferievikarer - altså vikarer og skal ha en kontrakt på er vikariat over en bestemt periode (f.eks ferieperioden). Tilkallingsvakter har ingen faste vakter, men kan bli ringt opp på kort varsel og kan selv velge om de vi ha vakten eller takke nei. Tilkallingsvakter brukes fir å dekke ufrutsett fravær, f.eks sykdom. Planlagt fravær skal dekeks av ordinære vikarer og ikke tilkallingsvakter. Hvis leder setter opp vakter 5-6 uker i forveien, regnes du som vikar og skal ha kontrakt på tilsvarende!den fulle perioden du skal jobbe. Anonymous poster hash: aeb94...c5e
mamma_bergen Skrevet 16. mars 2014 #16 Skrevet 16. mars 2014 Du kan dra. Du er på tilkalling og de kan ikke forvente at du er tilgjengelig 365 dager i året. Du kan dog risikere å aldri bli ringt til. Men truslene til din nye sjef er totalt latterlige. Er han 21 år og kommer rett fra skolebenken? Anonymous poster hash: b3c12...1fc Problemet er jo det at han ikke ringer folk, men skriver oss opp lenge i forveien.. Og slike trusler kommer han med til alle som jobber der. Hadde en som studerte samtidig som han jobbet og rakk da alltid ikke å være på jobb til de tidene han fikk. Han ga beskjed om dette på forhånd til sjefen og fikk til svar at han måtte velge mellom jobb og skole.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Hæ? Det høres merkelig ut..Vi er avhengig av tilkallingsvaktene våre, men de får jo alltid spørsmål, de blir aldri bare sittet opp på vaker og forventet at de kommer.. Det der hadde jeg aldri giddet..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Tusen takk! Jeg har enda til gode å si nei til en vakt og er alltid igjen i butikken etter at min vakt er over dersom det trengs. Jeg har også informert han om at jeg kan jobbe i ALLE andre ferier og høytider, men han mente at dersom han sa ja til meg så måtte han si ja til alle i påsken.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Vi kaller det ikke tilkallingsvikar i butikken min, vi kaller det ekstrahjelp. De har ingen vakter fast på vaktlisten men får spørsmål om å jobbe når noen er syke, skal ha ferie eller vil ha fri pga andre ting. Nå er f.eks den ene fast ansatte sykemeldt og da har den ene ekstrahjelpen sagt ja til å ta alle hennes vakter i mars og er blitt satt opp på disse på vaktlisten. Når jeg satte opp vaktlisten for påsken spurte jeg begge ekstrahjelpene om de ville jobbe i påsken, den ene svarte at hun ville jobbe mest mulig og den andre at hun skulle til utlandet. Da setter vi opp vaktlisten etter det... Sjefen din høres veldig rar ut, var jeg deg ville jeg ganske enkelt sagt at siden du ikke har noen faste vakter i din kontrakt kan han heller ikke tvinge deg til å jobbe påsken. Si du dessverre ikke kan jobbe påsken i år, så de vaktene får han fylle på andre måter. Det er ingen menneskerett for de andre ansatte med påskeferie heller, jeg får ikke ferie i påsken i år nettopp fordi jeg ikke har noen å sette inn på mine vakter. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2014 #18 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Man har ikke tilkallingsvakter ofor at de faste ansatte skal få avviklet planlagt ferie. Dette er ferievikarer - altså vikarer og skal ha en kontrakt på er vikariat over en bestemt periode (f.eks ferieperioden). Tilkallingsvakter har ingen faste vakter, men kan bli ringt opp på kort varsel og kan selv velge om de vi ha vakten eller takke nei. Tilkallingsvakter brukes fir å dekke ufrutsett fravær, f.eks sykdom. Planlagt fravær skal dekeks av ordinære vikarer og ikke tilkallingsvakter. Hvis leder setter opp vakter 5-6 uker i forveien, regnes du som vikar og skal ha kontrakt på tilsvarende!den fulle perioden du skal jobbe. Anonymous poster hash: aeb94...c5e Det fungerer ikke helt sånn i små butikker. Jeg kan ikke ansette en ferievikar og ta opplæring på denne hver gang noen skal ha ferie. Så en ekstrahjelp med kanskje en eller to lørdager fast på vaktlisten fungerer også som ringevikar og ferieavløser. Det er helt vanlig å gjøre det sånn... Vi er i min butikk en fast ansatt på full tid (sjefen), en i 80% stilling, to i 50% stilling og to ekstrahjelper. De som ikke jobber full tid hjelper til ved sykdom og ferieavvikling. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5
rytme Skrevet 16. mars 2014 #19 Skrevet 16. mars 2014 Sjefen din har ikke forstått hva en tilkallingsvakt er... Hvis sjefen din er så dum, så ville jeg sett meg om etter en ny jobb. Hvis det ikke står en stillingsprosent i kontrakten, så betyr det at han ikke kan forvente at du jobber i det hele tatt hvis du ikke ønsker. Men hvis du velger å stå i mot han har du ingen rettigheter nei, han kan bare slutte å gi deg vakter, så har du ikke jobb.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. mars 2014 #20 Skrevet 16. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Tusen takk! Jeg har enda til gode å si nei til en vakt og er alltid igjen i butikken etter at min vakt er over dersom det trengs. Jeg har også informert han om at jeg kan jobbe i ALLE andre ferier og høytider, men han mente at dersom han sa ja til meg så måtte han si ja til alle i påsken.. HI Anonymous poster hash: e816a...af1 Han skal da ikke si hverken ja eller nei til deg! Han skal spørre, og DU skal si ja eller nei. Hvis han mener du må velge mellom jobb eller ferie så får han jo i det minste tilby deg en stilling da... Den sjefen er nok ikke av de skarpeste knivene i skuffen...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #21 Skrevet 17. mars 2014 Som tilkallingsvikar velger du selv hvilke vakter du sier ja og nei til, du har jo ingen faste vakter. Men det er jo selvfølgelig sånn at de som stiller opp får flest spørsmål om å ta ledige vakter, og en av grunnene til å ha tilkallingsvikarer er jo at de fast ansatte skal få avviklet sin ferie. Likevel er det ikke noe problem at selv tilkallingsvikarer er på ferie av og til altså.. Den ene ekstrahjelpen vår skal på ferie til utlandet 1,5 uke i påsken dette året, jeg ser absolutt ikke på henne som en "dårlig" tilkallingsvikar for det, hun jobbet tross alt hele jula og skal jobbe i hele juli. Hilsen butikksjef. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Man har ikke tilkallingsvakter ofor at de faste ansatte skal få avviklet planlagt ferie. Dette er ferievikarer - altså vikarer og skal ha en kontrakt på er vikariat over en bestemt periode (f.eks ferieperioden). Tilkallingsvakter har ingen faste vakter, men kan bli ringt opp på kort varsel og kan selv velge om de vi ha vakten eller takke nei. Tilkallingsvakter brukes fir å dekke ufrutsett fravær, f.eks sykdom. Planlagt fravær skal dekeks av ordinære vikarer og ikke tilkallingsvakter. Hvis leder setter opp vakter 5-6 uker i forveien, regnes du som vikar og skal ha kontrakt på tilsvarende!den fulle perioden du skal jobbe. Anonymous poster hash: aeb94...c5e Det fungerer ikke helt sånn i små butikker. Jeg kan ikke ansette en ferievikar og ta opplæring på denne hver gang noen skal ha ferie. Så en ekstrahjelp med kanskje en eller to lørdager fast på vaktlisten fungerer også som ringevikar og ferieavløser. Det er helt vanlig å gjøre det sånn... Vi er i min butikk en fast ansatt på full tid (sjefen), en i 80% stilling, to i 50% stilling og to ekstrahjelper. De som ikke jobber full tid hjelper til ved sykdom og ferieavvikling. Anonymous poster hash: 7afb2...ab5 Jeg har da aldri skrevet at du skal ta inn en ny vikar og ha opplæring på denne hver gang du har noen ferie! Du kan gjerne bruke samme personen flere ganger. Men denne personen skal faktisk da ha en kontrakt som viser hva han/hun skal jobbe i den spesifikke perioden. Det du beskriver med en ekstrahjelp med et par faste dager i måneden og som så stepper inn som ferievikar er altså helt grei. Du må bare huske på å skrive en ekstra kontrakt for den perioden vedkommende faktisk har utvidet sin arbeidstid som ferievikar. Det er ulovlig å gjøre det HI her beskriver. Slik jeg ser det forsøker leder her å omgå AML's krav om fast ansattelse eller ansettelse som vikar. Det er et klart brudd på loven å ansette folk på tilkallingskontrakter desom det er et reelt behov for arbeidkraft i butikken. man kan ikke ansette på tilkalling og så sette de opp på vakter flere uker i forveien og mene at de har arbeidsplikt! Anonymous poster hash: aeb94...c5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå