Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på gudfar/gudmor og fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å dåpssammenheng.

Anonymous poster hash: a2ecf...adb

Skrevet

Gudmor /far bærer barnet til dåpen- utemom det ingen forskjell,

Luemor/luegutt er den som løsner og tar av lya ved døpefonten dersom dåpsbarnet har lue på.

Anonymous poster hash: a5ecc...776
Skrevet

Dialekt.

Skrevet

Jeg bor i nord og her sier vi gudmor og gudfar om fadder, slik de gjør mange steder i Sverige.

Anonymous poster hash: 44721...7e5
Skrevet

Jeg er gudmor til min niese. Hun ble bært til dåpen av meg.

Skrevet

FADDER: De står ved døpefontet og er vitner.

GUDMOR/GUDFAR: De er også vitner men i tilegg BÆRER de barnet frem til døpefonten.

Skrevet

GUDMOR/GUDFAR: De er også vitner men i tilegg BÆRER de barnet frem til døpefonten.

Det er ulikheter i dialekt og her jeg bor sier vi ikke fadder, men kun gudmor og gudfar. Ordboka sier også det: Gudmor:  kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder

Gudfar: mann som bærer et barn til dåpen, mannlig fadder

Det kan altså være begge deler.

Skrevet

Absolutt ingenting. Bortsett fra at gudmor/gudfar er et begrep som ikke eksisterer i kirkelig sammenheng. En fadder er dn fadder. En er ikke mer eller mindre viktig enn de andre.

Anonymous poster hash: 209a4...28a

Skrevet

Absolutt ingenting. Bortsett fra at gudmor/gudfar er et begrep som ikke eksisterer i kirkelig sammenheng. En fadder er dn fadder. En er ikke mer eller mindre viktig enn de andre.

I følge kirken skal heller ikke mor være med på dåpen. I gamle tider var kvinnene urene etter at de hadde født barn. Skulle de inn i kirken, måtte de gjennom en renselses-prosess først. Men det var uaktuelt rett etter fødselen, dermed fikk ikke moren være med i barnedåpen og barnet ble båret inn av en stedfortreder - det er det vi kaller gudmor, gudfar eller fadder i dag.

Sånn, om man skal følge kirken til punkt og prikke :D

Skrevet

Gudmor eller gudfar er den som bærer barnet frem til dåp. Denne personen er ikke automatisk fadder.

Tradisjonelt var det den eldste i familien som bar barnet til dåp.

Anonymous poster hash: d5d74...a52

Skrevet

Man kan også være gudmor/gudfar uten å være fadder. :)

Skrevet

Det er ulikheter i dialekt og her jeg bor sier vi ikke fadder, men kun gudmor og gudfar. Ordboka sier også det: Gudmor: kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder

Gudfar: mann som bærer et barn til dåpen, mannlig fadder

Det kan altså være begge deler.

Signerer denne.

Anonymous poster hash: 63a54...2e0

Skrevet

Det er vel store forskjeller fra hvor man bor? Der samboeren min kommer fra er det vanlig med gudmor/gudfar. Der kaller barna gudforeldrene sine gudmor/gudfar isteden for navnet og. Her jeg kommer fra er det vanlig med fadder! Det virker ofte som om slik de gjør det der min samboeren kommer fra er "riktig", og det vi gjør her er feil! Irriterer meg litt :-p

Anonymous poster hash: 5f695...200

Skrevet

I den protestantiske kirke er det ingenting som heter gudmor/gudfar, det er et begrep man har i noen dialekter og det henger igjen fra den gangen vi var katolikker alle mann i dette landet.

Katolikkene har nemlig gudmor og gudfar, i vår kirke er det ingenting som heter det for der er alle faddere.

Men noen steder i landet bruker man ordet gudmor/gudfar om den fadderen som bærer barnet til dåpen.

Anonymous poster hash: 9fbe2...ed3
Skrevet

I følge kirken skal heller ikke mor være med på dåpen. I gamle tider var kvinnene urene etter at de hadde født barn. Skulle de inn i kirken, måtte de gjennom en renselses-prosess først. Men det var uaktuelt rett etter fødselen, dermed fikk ikke moren være med i barnedåpen og barnet ble båret inn av en stedfortreder - det er det vi kaller gudmor, gudfar eller fadder i dag.

Sånn, om man skal følge kirken til punkt og prikke :D

Svaret ditt har jo ingenting med mitt å gjøre. Jeg snakker om kirkens regler idag, du snakker om kirkens regler tidligere. Tidligere brukte forøvrig kirken også begrepet gudmor/gudfar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...