Gå til innhold

Severs sykdom (betennelse i hælen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med severs sykdom? Midterste her har fått dette, har slitt med hælene (spesielt høyre) ganske lenge nå. Men vi har ment at dette er noe han vokser av seg, det har ikke skjedd enda. Men vi vet ar det kommer til å skje. Har prøvd med sånne hæl såler, men da føler han at han går utav fotballskoen. Har også kjøpt noen gele avlastnings såler, men da ble skoene for små så han må få nye sko. Har massert og tøyd i akillesen, men ingenting ser ut til å hjelpe. Har det noe effekt med type ibux gel å massere det inn? Dette er en gutt som absolutt blr trene, både med tanke på vekt og han er mye hyggeligere å ha i hus når han får brukt energien sin.

Noen med noen gode tips?

Er det noe vits å ta han til fysioterapaut/kiropraktor?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jøss, jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme. Eldste på 9 har betennelse i senefeste i helen... utrolig frustrasjon på henne når hun ikke kan løpe eller spille fotball. Klarer knapt å gå på det... følger tråden for tips!

Skrevet

Det er "godt" å se at det er flere barn som sliter med det samme. Han er forresten 10 år han her ;-)

Skrevet

Ja har hatt alvorlig grad og operasjon var et alternativ.

Så var jeg hos en dyktig fotterapeut og løsningen var enkel.

Senen som er betent MÅ få avlastning og ikke utsettes for trykk. Gel såler og andre såler fortsetter å utsette senen for press og derfor blir man ikke bedre.

Hun laget en enkel såle til meg og jeg var mye bedre etter en uke.

Dere kan lage disse selv. Kjøp en tynn skumgummisåle. De kommer kun i to størrelser. Barn og voksen. Sett foten på sålen og tegn opp foten og klipp de til.

Så sliper du en kile i sålen på hælen der den betente senen er. Senen min som var betent var i ytterkant av hælen. Hun slipte en bred kile fra hælen til midt på foten slik at det ikke presset direkte på senen. Det var utrolig som dette hjalp. Nå lager jeg bare nye såler selv hvis det blusser opp.

Har du ikke noe å slipe med så klipp en kile i sålen.

Verdt å prøve.

Anonymous poster hash: a1e89...ec0

Skrevet

Den sålen hørtes ut til å være verdt å prøve. Men jeg skjønte ikke helt forklaringa på hvordan den skulle lages.

Skrevet

Du må lage en "lomme med luft" i sålen der den betente senen er.

Regner med dere klarer lokalisere hvor det nøyaktig er vondt?

Dere klipper ut en remse i sålen fra hælen til ca der fotbuen begynner.

Lettest på deg selv for du vet jo hvor det er vondt. Er det barnet blir det litt trykking for å lokalisere hvor det gjør vondt.

Det er bedre å klippe en for bred kile enn for smal.

Du klipper altså sålen i to deler på hælen så den ser jo litt frynsete ut. Det er derfor best å slipe de nesten helt ned gjennom sålen slik at det blir en senkning i sålen. (Bruk pussemaskin til føtter om du har det)

Jeg har altså klippet i de jeg lager og det fungerer fint.

Anonymous poster hash: a1e89...ec0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...