Gå til innhold

Medarbeidersamtaler - er dette urimelig ?

Anbefalte innlegg

Vi har samtaler to ganger i året, og hver samtale varer fra 30-60 minutter.

Arbeidsplassen er et sted der de som er på vakt trengs tilstede hele tiden, og disse samtalene legges derfor til før eller etter arbeidstid.

Samtalene er selvfølgelig betalt, men skjer altså ikke midt i selve vakten.

Er dette helt urimelig ?

Det er vanskelig og utrolig klønete å få inn noen som kun skal jobbe en time midt i en vakt for å dekke inn dette.

Er det urimelig å få ansatte til å komme 30-60 minutter før vakten begynner for å ta en samtale to ganger i året ?

Har en som synes det nemlig - de andre 35 synes det er helt ok.

Hva mener dere ?

Anonymous poster hash: 46ee7...fc2

Fortsetter under...

Medarbeidersamtaler er jo helt frivillig så da kan jo den ansatte gi F.

Hos oss har vi også medarbeidersamtaler utenfor arbeidstid da det er turnusjobbing - og alle forstår at det må være slik.

Anonymous poster hash: 99bf7...13a

Så lenge den ansatte syns dette er urimelig er det det.

Jeg har i alle fall tatt den jobben jeg har siden det er de timene som passer inn i mitt liv. Jeg får ikke levert ungen i bhg en time før åpningstid selv om det kun er to ganger i året. De i bhg vil ikke åpne en time før for meg bare på grunn av at arbeidsgiver vil ha meg inn tidligere.

Jeg syns slikt skal tas i arbeidstiden.

Anonymous poster hash: d9b39...fee

Jeg syns det kommer an på hvor ettergivende man er tilbake. Er man regelrytter og vanskelig selv forstår jeg arbeidstakeren. Da jeg jobbet i kommunen var det ikke snakk om å prøve å hjelpe eller tilrettelegge noe som helst så lenge det ikke var lovpålagt, så da ble lysten til å være raus tilbake mindre.

Annonse

Så lenge den ansatte syns dette er urimelig er det det. Jeg har i alle fall tatt den jobben jeg har siden det er de timene som passer inn i mitt liv. Jeg får ikke levert ungen i bhg en time før åpningstid selv om det kun er to ganger i året. De i bhg vil ikke åpne en time før for meg bare på grunn av at arbeidsgiver vil ha meg inn tidligere.Jeg syns slikt skal tas i arbeidstiden. Anonymous poster hash: d9b39...fee

Er det mulig..?! Man kan jo evt ta det etter vakt, barnehager er som regel åpne til fem. Eller du kan sende barna med familie eller venner de TO gangene i året. Litt fleksibilitet må være mulig å utvise.

Anonymous poster hash: a15ce...b42

Jeg mener det ikke er urimelig. En gang eller to i året må man kunne greie å være fleksibel, for slike medarbeidersamtaler er jo også avtalt på forhånd. Dvs, det kan legges til et tidspunkt når det passer for alle.

Siden det bare er en som mener dette er uakseptabelt, så kan jo et alternativ være å la medarbeidersamtalen avslutte vakten til denne personen, og at personen som kommer på vakt etter denne begynner en halvtime-time tidligere. Blir ikke økte utgifter for arb.giver siden det ellers ville blitt betalt overtid for den som måtte ha medarbeidersamtale etter ordinær arbeidstid.

Anonymous poster hash: 1211a...8d0

Så lenge den ansatte syns dette er urimelig er det det. Jeg har i alle fall tatt den jobben jeg har siden det er de timene som passer inn i mitt liv. Jeg får ikke levert ungen i bhg en time før åpningstid selv om det kun er to ganger i året. De i bhg vil ikke åpne en time før for meg bare på grunn av at arbeidsgiver vil ha meg inn tidligere.Jeg syns slikt skal tas i arbeidstiden. Anonymous poster hash: d9b39...fee

Er det mulig..?! Man kan jo evt ta det etter vakt, barnehager er som regel åpne til fem. Eller du kan sende barna med familie eller venner de TO gangene i året. Litt fleksibilitet må være mulig å utvise.

Og du vet hvor langt jeg pendler?

Nei jeg har ikke annen familie her.

Jeg er for tiden drittlei av en arbeidsgiver som hele tiden mener det er greit å sette opp ting utenfor arbeidstiden.

De er så stolte over den gode jobben jeg gjør at de vil jeg skal snakke om det til andre og ha opplæring på andre utenfor min arbeidstid. De er livredde for å minste meg.

Det de ikke forstår. Selv om jeg har prøvd å fortelle det det at fortsetter de slik vil de miste meg ganske så snart.

Hold arbeidstiden

Vi har samtaler to ganger i året, og hver samtale varer fra 30-60 minutter.

Arbeidsplassen er et sted der de som er på vakt trengs tilstede hele tiden, og disse samtalene legges derfor til før eller etter arbeidstid.

Samtalene er selvfølgelig betalt, men skjer altså ikke midt i selve vakten.

Er dette helt urimelig ?

Det er vanskelig og utrolig klønete å få inn noen som kun skal jobbe en time midt i en vakt for å dekke inn dette.

Er det urimelig å få ansatte til å komme 30-60 minutter før vakten begynner for å ta en samtale to ganger i året ?

Har en som synes det nemlig - de andre 35 synes det er helt ok.

Hva mener dere ?

Nei, det må jo være helt greit, det er jo betalt. Men mulig medarbeideren kan kreve det betalt som pålagt overtid.

Jeg er for tiden drittlei av en arbeidsgiver som hele tiden mener det er greit å sette opp ting utenfor arbeidstiden.

De er så stolte over den gode jobben jeg gjør at de vil jeg skal snakke om det til andre og ha opplæring på andre utenfor min arbeidstid. De er livredde for å minste meg.

Det de ikke forstår. Selv om jeg har prøvd å fortelle det det at fortsetter de slik vil de miste meg ganske så snart.

Hold arbeidstiden

Hjelpes meg. HI spør ikke etter din personlige opplevelse med arbeidsgiver. Hun spør om den situasjonen hun beskriver er urimelig. Da bør du jo svare ut i fra det hun spør om, ikke ut i fra din egen subjektive situasjon, som jo er noe helt annet. De fleste klarer å ordne sik at de kan hente barn en halvtime/time seinere to ganger i året. Hvis de ikke har partner eller familie i nærheten, så har de fleste venner,  eler barna deres har venner som de kan være med hjem. I HI sitt eksempel er det slik at de må være på ti stede når de er på jobb, da er det gjerne litt urimelig at en ansatt nekter dette. 

Er gjerne lurt av arbeidsgiver  å være litt medgjørlig og fleksibel tilbake så ordner det seg som oftest.

Anonymous poster hash: 899cd...6dd

Hold arbeidstiden

Hjelpes meg. HI spør ikke etter din personlige opplevelse med arbeidsgiver. Hun spør om den situasjonen hun beskriver er urimelig. Da bør du jo svare ut i fra det hun spør om, ikke ut i fra din egen subjektive situasjon, som jo er noe helt annet. De fleste klarer å ordne sik at de kan hente barn en halvtime/time seinere to ganger i året. Hvis de ikke har partner eller familie i nærheten, så har de fleste venner,  eler barna deres har venner som de kan være med hjem. I HI sitt eksempel er det slik at de må være på ti stede når de er på jobb, da er det gjerne litt urimelig at en ansatt nekter dette. 

Er gjerne lurt av arbeidsgiver  å være litt medgjørlig og fleksibel tilbake så ordner det seg som oftest.

Ja du har helt rett

Føler meg ganske sint og irritert på arbeidsgiver for tiden og ser meg om etter ny jobb.

Synd for de. De kommer til å slite, men slik blir det når de ikke vet å sette pris på det de har fått og vil dele meg med alle.

Jeg orker ikke det nå mens barna er små og livet ikke går opp om jeg hele tiden skal jobbe overtid på noe som ikke er en del av den jobben jeg sa ja til.

Nå skal jeg kose meg i helgen :)

Annonse

Jeg tenker at det ikke er urimelig å be de ansatte om å ha medarbeidersamtalen rett før eler rett etter vakt, men likevel er det urimelig å kreve dette dersom det medfører stor ulempe for den enkelte ansatte. De fleste vil sikkert fint kunne sjonglere en ekstra time arbeidstid en sjelden gang, men for noen vil denne ekstra timen kunne være en stor belastning. Dette kan være pga henting/bringing i bhg, lang reisevei, eller rett og slett den enkeltes arbeidskapasitet. I perioder der man er veldig sliten vil en ekstra time på jobb kunne oppleves som en stor belastning.

Du sier det er vanskelig å få inn noen til å jobbe en time midt i en vakt for å dekke inn for den medarbeideren som er til samtale. Det sier seg selv at det er en dårlig løsning å ta inn ekstra personell dersom du kun skal ha en slik samtale på en dag. Men kan du klare å rydde en hel dag på din egen kalender, så tar du inn en ekstra person denne dagen, og tar inn de som er på jobb den vakten til samtale etter tur. Siden du har 36 ansatte må det jo nødvendigvis være en del tilstede på hver enkelt vakt.

Det koster deg ikke noe mer å betale en person for å jobbe 7 timer, enn å betale 7 personer for en time ekstra hver..

Anonymous poster hash: cadfd...528

Hold arbeidstiden

Ja du har helt rett

Føler meg ganske sint og irritert på arbeidsgiver for tiden og ser meg om etter ny jobb.

Synd for de. De kommer til å slite, men slik blir det når de ikke vet å sette pris på det de har fått og vil dele meg med alle.

Jeg orker ikke det nå mens barna er små og livet ikke går opp om jeg hele tiden skal jobbe overtid på noe som ikke er en del av den jobben jeg sa ja til.

Nå skal jeg kose meg i helgen :)

Da er det sikkert lurt å skifte til en annen jobb. Ikke bra å være så irritert på jobben, lett å ta med seg frustrasjonen hjem og da går det jo ut over hele resten av livet ditt og fritiden din med familien. DET er ikke en jobb verdt.:-)

Eller, be om et møte med arbeidsgiveren din hvor du ønsker å diskutere arbeidsoppgavene dine. Vær tydelig, på at det er blitt for mye for deg og at dette ikke går, skriv gjerne ned noen punkter. Lag også et forslag til hvordan det kan løses på best måte. Det er jo verdt et forsøk..

Jeg tenker at det ikke er urimelig å be de ansatte om å ha medarbeidersamtalen rett før eler rett etter vakt, men likevel er det urimelig å kreve dette dersom det medfører stor ulempe for den enkelte ansatte. De fleste vil sikkert fint kunne sjonglere en ekstra time arbeidstid en sjelden gang, men for noen vil denne ekstra timen kunne være en stor belastning. Dette kan være pga henting/bringing i bhg, lang reisevei, eller rett og slett den enkeltes arbeidskapasitet. I perioder der man er veldig sliten vil en ekstra time på jobb kunne oppleves som en stor belastning.

Du sier det er vanskelig å få inn noen til å jobbe en time midt i en vakt for å dekke inn for den medarbeideren som er til samtale. Det sier seg selv at det er en dårlig løsning å ta inn ekstra personell dersom du kun skal ha en slik samtale på en dag. Men kan du klare å rydde en hel dag på din egen kalender, så tar du inn en ekstra person denne dagen, og tar inn de som er på jobb den vakten til samtale etter tur. Siden du har 36 ansatte må det jo nødvendigvis være en del tilstede på hver enkelt vakt.

Det koster deg ikke noe mer å betale en person for å jobbe 7 timer, enn å betale 7 personer for en time ekstra hver..

Å rydde en hel dag hadde fungert om jeg skulle ta mange samtidig. Men for at jeg skal være mest mulig "opplagt" og klar i hodet - har vi bare 2-3 samtaler på en dag. Det er mest retterdig ovenfor de som kommer på samtale også, siden man fort får litt bomull i hodet etter 6,7,8 samtaler på en dag.

Det er tross alt de ansattes samtale dette her, og de som skal få komme med ønsker, innspill og ideer - og få noen tilbakemeldinger fra meg også.

HI

Det spørs jo litt på hvordan arbeidstiden er da. og hvor lang tid i forveien man får vite det, samt om man får ha en innvirkning på tidspunkt selv.

Anonymous poster hash: ad05b...cdc

Arbeidstiden er sånn typisk 10-17 - da tar vi det kl 9. Eller 0600.1300, da tar vi det etterpå. 

De får minimum 2 ukers varsling.

HI

Siden de ansatte jobber hver 2 eller 3 helg, har de noen fridager i ukedagene. Fordi jeg vil unngå at de må komme inn på fridagen sin (den er hellig) har vi brukt å gjøre det på den måten jeg skisserer i hovedinnlegget, før eller etter en vakt.

HI

Det spørs jo litt på hvordan arbeidstiden er da. og hvor lang tid i forveien man får vite det, samt om man får ha en innvirkning på tidspunkt selv.

Anonymous poster hash: ad05b...cdc

Arbeidstiden er sånn typisk 10-17 - da tar vi det kl 9. Eller 0600.1300, da tar vi det etterpå. 

De får minimum 2 ukers varsling.

HI

Kaller du bare inn, eller har dere en kommunikasjon om hva som passer best på forhånd? For min del hadde det vært mye verre å måttekomme kl 9, hvis jeg skulle jobbe til 17, enn å være en time lengre fra 13-14. Hvis jeg hadde vært ferdig kl 14.00 hadde jeg hatt tid til å ta det litt rolig, sette meg med en kopp kaffi og avisen en liten stund før jeg måtte ta fatt på resten av dagen. Ferdig kl 17 kunne jeg ikke unnet meg den luksusen, og med en time ekstra arb. dag i forkant hadde jeg syntes det var hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...