Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ligger egentlig livmoren i første trimester?

Hvordan kjennes den ut når en kan kjenne den? Er den hard? Er den myk? Hvordan kan en kjenne den hvis den er myk?

Hvor begynner babymagen? Kommer den langt nede først? Eller mer midt på det en får mage når en har spist litt for mye?

Lurer på om magen begynner så smått å komme her men vet ikke om det er babymage eller bare klart å legge på meg litt.

Noen som har vært gravid før som vet? Noen som har begynt å få mage?

Jeg er i uke 10.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært gravid før, men svarer likevel. :P Er 12 uker i dag, og begynte vel å kunne kjenne livmoren for 2-3 uker siden. Først var det bare så vidt jeg kunne ane "noe" bak symfysen, fikk liksom ikke ordentlig tak på det med fingrene, men merket at noe var annerledes der. Jeg hadde ikke kjent det hvis jeg ikke hadde begynt å kjenne etter noen uker tidligere, altså, så jeg hadde visst hvordan det kjentes ut fra før!

Nå kjenner jeg livmoren helt tydelig noen cm over symfysen. Hvis jeg stikker fingrene skikkelig inn i magen, litt under navlen, og jobber meg nedover kommer jeg til et punkt hvor det er litt ømt og som føles annerledes enn resten. For bare en ukes tid siden var det liksom ikke noen klar avgrensning der, men nå er det en tydeligere "kant" øverst, og jeg kjenner at det er en klump som ligger der. Ganske fast - men igjen, jeg hadde hatt problemer med å kjenne forskjell hvis jeg ikke hadde kjent hvordan det føltes før livmoren dukket opp. Var forresten på ultralyd i går, både utvendig og innvendig, og utvendig fant han jo fosteret akkurat der hvor jeg kjenner livmoren.

Hvordan magen ser ut utvendig kommer vel an på hvor mye fett du har der osv. Jeg er slank, men har til vanlig en liten "pute" nederst på magen, denne har nå blitt dyttet litt oppover og ser spissere ut. Legger seg så flott over buksekanten ... :sprettoy: Når jeg har spist buler hele magen mer ut enn før, men det ser jo ikke ut som en babymage.

Skrevet

I første trimester ligger limora helt nede i bekkenet, så da er det veldig vanskelig å kjenne den. Jeg er førstegangsgravid, og kjente først livmora når jeg var 14 uker, den kjentes ut som en litt hard "ball" rett over symfysen. 

Nå er jeg 16+3 og kjenner lett livmora når jeg ligger på ryggen, den stikker litt ut også. Min ligger ihvertfall et sted mellom symfysen og navlen :) Om morran når jeg våkner er livmora helt skjev, hehe, så det virker som at når blæra er full så presser den livmora oppover og ut. Det er litt morsomt å se på, men etter jeg har vært på toalettet, så er magen normal igjen. 

Jeg syns ikke det er vanskelig å kjenne forskjellen på vanlig "mage" og babymagen, den er mye mer fast enn resten av magen også kjennes den litt øm ut. 

Så du kjenner nok livmora om noen uker tenker jeg, plutselig popper den ut ! :) 

Skrevet

Selv om livmoren ligger nedi der, og ikke titter frem før senere så har jeg i begge svangerskap fått en karakteristisk tut på magen allerede rundt uke ni-ti. En hard tut, ikke myk kosemage. Kan umulig være at jeg har lagt på meg..har lagt på meg før, men da blir det ikke den samme tuten. Vet ikke hva som gjør det i og m at livmoren er liten så tidlig, men formen er der utvilsomt og den har begge gangene fortsatt å vokse i den samme fasongen. Er ni uker i dag og så at den samme formen begynner å skimtes :)

Skrevet

Det ser ut som om jeg er 5-6 mnd på vei, men egentlig er jeg bare 4+5 :P men sånn har jeg sett ut de siste 3-4 åra.

Skrevet

Synes jeg har litt mage innimellom men er nok bare luft i magen og sånn... Om morgenen er det veldig lite. Gleder meg til den kommer!!

Skrevet

Synes jeg har litt mage innimellom men er nok bare luft i magen og sånn... Om morgenen er det veldig lite. Gleder meg til den kommer!!

Det er veldig vanlig at magen "vokser utover kvelden, men ja, det er bare luft. Men det er jo lov å late som littegrann da :P stå foran speilet i smug og stryke over bollemagen :D

Skrevet

Det er veldig vanlig at magen "vokser utover kvelden, men ja, det er bare luft. Men det er jo lov å late som littegrann da :P stå foran speilet i smug og stryke over bollemagen :D

Hehe. Ja jeg gjør ofte det =P

Skrevet

Hehe. Ja jeg gjør ofte det =P

Du er ikke alene ;)

Skrevet

Magen min er også blitt stooor. Jeg er egentlig ganske tynn, så kanskje det er derfor det syns ekstra godt? Jeg syns liksom at den er like stor på morgenen også. Ikke vet jeg om livmoren er over symfysen, for jeg vet helt ærlig ikke hvor det er! MEN jeg skal på første ultralyd i morgen, så da finner jeg fort ut av slikt :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...