Gå til innhold

Hvordan få ettermiddagene til å gå i hop?

kmama

Anbefalte innlegg

Vi har to av verdens skjønneste barn, på hhv 3 år og 8 mnd. Men sliter med å få ettermiddagene til å gå i hop.

Eldstejenta går i barnehage, og som oftest er det pappa som kjører, siden barnehagen ligger et stykke unna og vi bare har en bil. De er hjemme i fire-halv fem tiden, og så skal det lages og spises middag (foreløpig har jeg mulighet til å lage middag før de kommer -hvis vi har handlet på forhånd- men det blir jo heller ikke aktuelt når vi begge skal i full jobb igjen om ikke mange måneder), være tid for lek/tid med mamma og pappa, kvelds, kveldsstell av to små, helst inkludert bad, og legging i skapelig tid. Treåringen er i trassalderen, og det medfører også at enkelte ting kan ta mye lenger tid enn strengt tatt nødvendig, f.eks bleieskift/klesskift etc. Ideelt sett burde vi også klare å presse inn et par dobesøk mhp. bleieavvenning, men mer enn ett før hun legger seg blir det ikke tid til.

Det er stort sett meg som tar leggingen av dem begge. Som oftest er minstemann i seng i syv-halv åtte tiden, og storesøster sovner typisk ikke før nærmere halv ni. Dermed blir også morgenene sene, noe som går hardt utover pappas arbeidstid. Voksentid om kvelden blir det lite av - etter halv ni følger en halvtime med å rydde kjøkkenet som vi har latt vente etter middagen, og senere må ofte pappa jobbe for å ta igjen timer. Småen har i flere måneder sovet dårlig, så mitt overskudd er også litt frynsete til tider.

Skulle gjerne hatt babyen i seng til kl. 19 og treåringen til 19.30, men jeg klarer ikke å få det til. Hvordan får dere andre ettermiddagene til å gå i hop? Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kan du ta litt lengre morgener, trille eller sykle avgårde og levere selv? Alltid vite hva som skal på middagsbordet samme dag? Avtale med barnehagen om bleieslutt/avvenning, og følge det opp på hver sin kant og sammen? Det virker som om dere er litt for godt innlåst i deres egne rutiner, tenker nå jeg.

Løsne litt opp, prøv nye ting, det pleier å hjelpe på;) 

V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja, vi sitter kanskje litt fast i hverdagen, men delvis pga rammebetingelser. Det tar vel en halvtime å gå til barnehagen, på en lite barnevennlig vei. Og ja, jeg skal jo innrømme at jeg hegner litt om den stunden jeg har mens småen tar morgenlur, fordi han de siste månedene har vært våken 5-10 ganger per natt. Det hender selvfølgelig at jeg leverer/henter f.eks fordi jeg trenger bilen, men da bruker min mann en time hver vei på offentlig transport (mot halve tiden med bil), så det er ikke slik vi ønsker å gjøre det hver dag. Uansett har vi samme/større utfordringer så snart vi begge går i full jobb igjen.

Godt tips om å snakke med barnehagen om bleieavvenning, det skal jeg gjøre.

Ellers - noen som vil fortelle litt om sine ettermiddager og hvordan dere legger opp disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ha middag som siste måltid og heller ha noe enklere rett etter bhg og jobb, f eks brødskive, youghurt, frukt og grønt- dette kan jo ordnes veldig kjapt.  Så er det 2 voksne som har tid til ungene og utpakking av bhg-sekker og middagslaging.. Ungene kan kanskje dusje innimellom istedet for å bade - går kjappere. Og kanskje at en voksen steller og pysjer ungene før middag, mens den andre lager middag, og så kan dere legge hver deres unge rett etter middag, og rydde opp sammen på kjøkkenet etterpå samtidig som matpakker (og evt frokost) til dagen etter smøres.

Ettermiddager er litt hurramegrundt ja, så guri så godt det er å lande i sofaen når ungene (forhåpentligvis) er i seng kl 19-1930 :)

Anonymous poster hash: adce5...ee4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert om de har råd til to bilar om vegen til bhg blir for lang. Eg har også nattevåk, men opplever større overskot når eg får levert toåringen ca 9 og henta før 15, då dde ikkje blir til at fleire timars aktivitetar må skvisast inn på 2-3. Ikkje minst er ho meir opplagt og enklare å samarbeide med.

Har natta blitt ekstra urolig blir ho med pappaen og leverast ca kl 8, utan at eg har dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på snart 3 år og en på 8 mnd, og vi er i gradert permisjon (jobber 2/3 dager hver). Den som jobber henter og leverer største, mens den andre lager middag. Når vi begge begynner på jobb for fullt leverer jeg i bhg og går videre til jobb (evt buss). Pappa henter i bhg mens jeg lager middag (har bhg ganske nært). Her begynner vi kveldsstellet slik at han er i seng klokka 19, vi voksne må også ha alenetid. Sjelden vi har mer enn 2,5 timer sammen på ettermiddagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips!

Jeg skulle ønske at vi også delte på matlagingen, men slik er det ikke. Min mann gjør store deler av husarbeidet, men maten er det jeg som har ansvaret for (med unntak av et par helgeretter). Synes det er vanskelig å klage på denne arbeidsfordelingen siden min mann gjør så mye annet, men det ville klart ha gjort det lettere om ettermiddagene om det ikke alltid var meg som måtte lage middag, uansett om jeg kommer fra jobb og henter i barnehagen eller ikke.

Den første utfordringen om ettermiddagen er for øvrig å få jenta til å gå fra barnehagen, noe som ikke alltid er så lett. Veldig kjekt at hun trives J, men… Jeg prøver å være tydelig og bestemt, evt. også å lokke med noe kjekt vi skal hjemme, men ofte snakker jeg for døve ører, og alt tar tid. Skjønningen vår er en veldig bestemt liten dame. I går ville jeg hente henne et kvarter tidligere enn vanlig, men nei – da skulle hun ikke gå før bestevenninnen. Kunne selvfølgelig satt hardt mot hardt til slutt og tatt en hylende unge under armen, men siden vi strengt tatt ikke hadde dårlig tid fant jeg ut at det ikke var verdt det. Dermed kom vi hjem like sent som vanlig (over halv fem), og så fortsatte kvelden i vante spor.

Håpet mitt nå er at sommertiden skal få en positiv innvirkning på leggetiden. Egentlig synes jeg sommertid/vintertid er noe herk…, men akkurat denne gangen kan det kanskje bli bra, siden vi nå har legging ca. en time senere enn vi ønsker. Det forutsetter selvfølgelig at vi klarer å få gjort unna alt før legging slik at leggingen ikke blir forskjøvet igjen….

Er for øvrig veldig enig i at voksentid er viktig – kjenner at det går utover mye når det blir så lite av dette.

Endret av kmama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår løper rundt i hele barnehagen jevnlig fordi han ikke vil hjem, men som oftest kommer han hvis vi ikke jakter på han. Skjer allikevel ofte at vi må bære han til klesbytte. Når yttertøyet er på er det aldri noe problem her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...