Gå til innhold

Legemidler, f.eks allergimedisin. Kan man ta det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser pakningsvedlegget og blir forvirret. Det står: Som for andre legemidler bør bruk av cetirizin unngås hos gravide. Utilsiktet bruk burde okke gi skadelige bivirkninger på fosteret. Bruk av legemidlet bør likevel avsluttes.

Makan altså :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra felleskatalogen: 

Graviditet, amming og fertilitet: 

Graviditet: Utilstrekkelig erfaring. Forsiktighet bør utvises ved graviditet. Amming: Går over i morsmelk. Forsiktighet bør utvises ved amming.

Man har altså ikke nok erfaring for å si at det er ufarlig for fosteret, men det er foreløpig ikke noe som tyder på at det er farlig. 

Anonymous poster hash: 86167...351
Skrevet

Jeg gikk på det i mitt forrige svangerskap og fikk beskjed om å slutte. Det kommer jo an på hvor mye plaget du er av allergien, men jeg hadde sluttet :-/

Skrevet

Jeg går på cetrizin som gravid og har det klarert med fastlegen. Tror det er andre generasjons allergimedisin, men det er kun første generasjon som er ansett som "helt trygt". (Men bivirkningene fra første generasjons allergimedisiner suger.)

Man skal forøvrig IKKE slutte på medisin før det er klarert med legen. Særlig allergimedisin er en av de typene der det å ha jevn god medisinering er viktig for å få god effekt.

Anonymous poster hash: ea537...276
Skrevet

Ved all medisin bør man ta en gjennomgang med lege når man blir gravid. Mange ganger står det ting i pakningsvedlegget eller på felleskatalogen som indikerer at man bør slutte, men samtidig vil det være en avveining legen gjør i forhold til effekt og ulempe både for mor og barn. Så hør med legen din du. 

Skrevet

Min allergispesialost sa at det var viktigere for fosteret at jeg hadde det levelig/bra med medisiner enn at jeg skulle være helt utslitt og plaget fordi det var en mindre enn mikroskopisk sjanse for at allergimedisinene kunne skade fosteret. Han sa at siste forskning viste at cetrizin var tryggest, men siden den ikke fungerer på meg sjekket han om kestine var trygg og, og etter et par uker hadde han fått forskningsresultatene hittil, og der var ingenting som viste faretegn med de. Eneste endringene av medisiner jeg måtte gjøre var å kutte nuelin og reduserere ene virkestoffet i seretide-dosen for astma siden de var skadelige.

Men kestine og livostin var helt greit å bruke i hele svangerskapet. Nå er førstemann litt over året, og han har ikke tatt skade av medisinene. Han både rulla, krabba og gikk lenge før normalen, og er en rolig, harmonisk unge

Skrevet

Ble så jeg fikk snakket med legen min om dette (tlfkonsultasjon), og siden keg egentlig er bare sånn moderat plaget så syntes han at jeg skal prøve meg uten denne våren. Er bjørkepollen i mai jeg reagerer på, og tar ikke medisin hele året, bare et par mnd før sesongen starter og til den er over.

Leste også et sted at man kan bli litt beskyttet av hormonene faktisk, slik at plagene ikke blir så voldsomme under graviditeten. Satser på at det stemmer jeg ; D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...