Gå til innhold

Dere med barn som har fått ADHD diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste innlegget i går om at en dansk lege mente diagnosen ikke fantes. Grunn: Han hadde funnet ut at dårlig syn, hørsel og jernmangel var den egentlige årsaken i noen av tilfellene.

Jeg kjenner at dette sjokkerer meg, og irriterer meg! Er det slike slurvete  BUP-er i andre land (og kanskje Norge?) som er årsake til at vi med barn som faktisk HAR denne diagnosen (og som har effekt av medisin) blir uglesett som dårlige foreldre som ikke klarer å håndtere barna våre?

Dermed ble jeg veldig nysgjerrig på en ting:

Hvordan foregikk diagnostiseringen av akkurat ditt barn?

I vårt tilfelle måtte barnet vårt først innom PPT og få evnetest, ulike lesetester osv. først. Deretter måtte legen foreta en grundig undersøkelse der syn, hørsel, reflekser osv. ble testet. I tillegg ble det tatt omfattende blodprøver for å utelukke bl.a. jernmangel. Vi ble også oppfordret til å gå til optiker, noe vi gjorde. Først etter alt dette var det i det hele tatt aktuelt å henvise til BUP, her i vår by (Bergen) nekter de å ta inn barn som ikke har vært igjennom dette først.

Hos BUP var det selvsagt mange skjema å fylle ut for oss foresatt og for skolen, men barnet selv ble også observert i flere ulike situasjoner, samtalet med og det ble tatt en spesiell test som spesifikt tester konsentrasjon, aktivitet og impulskontroll. Videre ble barnet sendt til MR og søvn-EEG for å utelukke at det kunne være fysiske ting som hjernesvulst, epilepsi eller andre ting som var årsaken bak problemene. Også på BUP tok de legeundersøkelse, og da en ekstremt grundig en der de tester koordinasjon, øye-hånd motorikk osv. Etter det jeg skjønte skal barnet ha avvik her for at det skal være snakk om ADHD.

Kort oppsummert. Barnet vårt ble svært grundig testet fysisk før det i det hele tatt var snakk om å tenke på noen diagnoser. Absolutt alt annet som kanskje muligens kunne forårsake problemene ble ekskludert. Inkludert å se på vår oppdragelse og måte å håndtere barnet vårt på. 

Er det slik deres barn ble testet også, eller er de mindre grundig andre steder i landet? Ev. utlandet dersom noen bor i et annet land.

Anonymous poster hash: 8d164...d73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt halvannet år på utredning,testing,observasjon,ppt,barnevern,dagenhet 6-12 år... syntest,evnetest...skoleobservadjon etc..,

Kort sagt.. vi har gjort alt,tatt alt av tester ...barnet har adhd og går på medisiner og har en bedre hverdag

Skrevet

Vi har brukt halvannet år på utredning,testing,observasjon,ppt,barnevern,dagenhet 6-12 år... syntest,evnetest...skoleobservadjon etc..,

Kort sagt.. vi har gjort alt,tatt alt av tester ...barnet har adhd og går på medisiner og har en bedre hverdag

Det høres ut som det er like nøye som hos oss. Vi hadde mer utredning enn det jeg nevnte i HI, men det er fordi barnet vår hadde flere og uklare symptomer i tillegg og dermed måtte være innlagt på BUP sin post i flere uker til observasjon. Sikkert samme type sted der din var på dagpost.

Og så kommer noen og skal fortelle at barna våre sikkert ikke har ADHD likevel...grrr... Det virker som om noen tror det bare er å møte opp hos legen og så får man en diagnose samme dag. Eller at man medisinerer for å "dope" ned viltre barn. Vår barn er en av de roligste i klassen (har mer indre uro) og har ingen atferdsvansker, han får medisin for å klare å konsentrere seg og henge med på skolearbeidet.

HI

Skrevet

I noen andre land settes ADHD-diagnosen mer lemfeldig enn her.

Her ble ADHD satt som diagnose etter 5 år med PPT, BUP, og assistenthjelp i barnehage og skole. Selve utredningen bestod av flere nevrologiske undersøkelser, flere praktiske tester utført av psykologspesialist, EEG, EKG, hørselstester, synstester, utvidete blodprøver, observasjonsskjemaer, dybdeintervjuer og observasjoner på skolen, hjemmet og fritidsaktiviteter.

Det var en lang prosess.

Medisinering ble igangsatt et år etter at diagnosen ble satt, etter at vi prøvde ut flere psykososiale tiltak, tilrettelegging og diett.

Medisiner har forøvrig gitt barnet er helt nytt liv.

Anonymous poster hash: d09ab...1c8

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg trodde innlegget i går bare var ironi og ikke fra en person som hadde ønske å spre usikkerhet om ADHD diagnosen. Som nevnt har jeg erfart en lærer som på eget initiativ fant opp alternative behandlinger på ADHD på skolen og påvirket andre til å følge ham. Det ble et veldig ustabilt miljø, selv ble jeg usikker på mine egne observasjoner og ikke minst redd for å bli stemplet som en person som påvirket andre negativt.

Om dere som har ADHD barn opplever stigmatisering som at dere bare propper barna deres med farlig medisin når dere burde bruke terapi på dere selv er jeg skremt! Etter denne opplevelsen tenkte jeg at det var nok et engangs tilfelle det denne læreren gjorde. Trodde ærlig at alle lærere var så pass stabile at de ikke lot seg påvirke av bedrevitere i media. 

Må si at det er viktig at alternative stemmer kommer til ordet i media og at man kan forske på andre og bedre behandlinger. At voksne mennesker av egen fri vilje velger vekk medisinsk behandling tenker jeg er en rettighet vi alle og man må da ta konsekvensene selv av at man gjerne ikke blir frisk. Men å eksperimentere med barn som har fått en diagnose og medisin av legen sin er noe ingen mennesker med respekt for autoriteter kan tillate seg å gjøre.

Dere må overse bedrevitere og når barna deres blir voksne kan det være de finner andre løsninger som passer de, men om dere har et fint familieliv slik alt er nå, så skal ingen andre stille seg til doms over det. 

Lykke til! 

Anonymous poster hash: 65b87...4fb
Skrevet

Veldig mange tester som du her nevnte! Bup sa en gang at ADHD var den "psykiske" (elle hva jeg skal kalle det,) diagnosen som var mest omfatennde å stille, derav mange mange tester pga å få SIKKER diagnose! Dessutenne er det lett å se når de evt får mexikamenter, barn uten ADHD vil få motsatt effekt og nærmest henge i taklampen! Det er jaggu ikke bare bare og ha ett barn med ADHD og det provesere meg veldig når folk skal stille spørsmål om diagnosen. Det er ikke mange andre diagnoser folk til enhver tid skal så tvil om, det er ikke lett for oss som står oppi det :-( hele tiden måtte "forsvare" diagnosen!

Anonymous poster hash: a1bee...5d5

Skrevet

Ja er ikke vanskelig...adhd barn som blir roligere av medisin har adhd...enkelt og greit

Skrevet

Jeg svarte før jeg leste ditt innlegg og kunne ikke si meg mer enig. Er så lei av å forsvare diagnosen ovenfor bedre vitere som ikke aner hva de snakker om! De aner feks ingenting om utrednings prosessen som er VELDIG OMFATTENDE! I tillegg svært nedsettende om medisinering, det er foldrenes valg etter vurderinger for å gjøre det beste for ungene sine!

Må ærlig innrømme at jeg trodde innlegget i går bare var ironi og ikke fra en person som hadde ønske å spre usikkerhet om ADHD diagnosen. Som nevnt har jeg erfart en lærer som på eget initiativ fant opp alternative behandlinger på ADHD på skolen og påvirket andre til å følge ham. Det ble et veldig ustabilt miljø, selv ble jeg usikker på mine egne observasjoner og ikke minst redd for å bli stemplet som en person som påvirket andre negativt.Om dere som har ADHD barn opplever stigmatisering som at dere bare propper barna deres med farlig medisin når dere burde bruke terapi på dere selv er jeg skremt! Etter denne opplevelsen tenkte jeg at det var nok et engangs tilfelle det denne læreren gjorde. Trodde ærlig at alle lærere var så pass stabile at de ikke lot seg påvirke av bedrevitere i media. Må si at det er viktig at alternative stemmer kommer til ordet i media og at man kan forske på andre og bedre behandlinger. At voksne mennesker av egen fri vilje velger vekk medisinsk behandling tenker jeg er en rettighet vi alle og man må da ta konsekvensene selv av at man gjerne ikke blir frisk. Men å eksperimentere med barn som har fått en diagnose og medisin av legen sin er noe ingen mennesker med respekt for autoriteter kan tillate seg å gjøre. Dere må overse bedrevitere og når barna deres blir voksne kan det være de finner andre løsninger som passer de, men om dere har et fint familieliv slik alt er nå, så skal ingen andre stille seg til doms over det.  Lykke til!  Anonymous poster hash: 65b87...4fb

Skrevet

Veldig mange tester som du her nevnte! Bup sa en gang at ADHD var den "psykiske" (elle hva jeg skal kalle det,) diagnosen som var mest omfatennde å stille, derav mange mange tester pga å få SIKKER diagnose! Dessutenne er det lett å se når de evt får mexikamenter, barn uten ADHD vil få motsatt effekt og nærmest henge i taklampen! Det er jaggu ikke bare bare og ha ett barn med ADHD og det provesere meg veldig når folk skal stille spørsmål om diagnosen. Det er ikke mange andre diagnoser folk til enhver tid skal så tvil om, det er ikke lett for oss som står oppi det :-( hele tiden måtte "forsvare" diagnosen!

Som sagt så har jeg jobbet med forskning og det er mange som vil hevde at man lager nye sykdommer for å selge mer medisiner. Slikt ser jeg på som rene konspirasjoner etter å vite hvor mye jobb man må gjøre for å lage en medisin. Det finnes forskere som klart aldri burde ha jobbet med forsking da de prøver å skule feil men det er mange kontroller man må igjennom før en medisin er ferdig. Har ikke jobbet med å utvikle medisiner selv, snakker kun om hvordan jeg vet det gjøres.

Når det gjelder meg selv bruker jeg aldri forskning på å behandle barna mine eller meg selv. Snakker med legen vår, om jeg har lest om en alternativ behandling spør jeg om det. Ofte kan legen om behandlingen pga andre pasienter har lest det samme som meg. Kan fortelle hva de har erfart. 

Å sette fagfolk til side og hevde at man vet best selv huff, besserwissere tenker jeg!  

Skrevet

Jeg svarte før jeg leste ditt innlegg og kunne ikke si meg mer enig. Er så lei av å forsvare diagnosen ovenfor bedre vitere som ikke aner hva de snakker om! De aner feks ingenting om utrednings prosessen som er VELDIG OMFATTENDE! I tillegg svært nedsettende om medisinering, det er foldrenes valg etter vurderinger for å gjøre det beste for ungene sine!

Må ærlig innrømme at jeg trodde innlegget i går bare var ironi og ikke fra en person som hadde ønske å spre usikkerhet om ADHD diagnosen. Som nevnt har jeg erfart en lærer som på eget initiativ fant opp alternative behandlinger på ADHD på skolen og påvirket andre til å følge ham. Det ble et veldig ustabilt miljø, selv ble jeg usikker på mine egne observasjoner og ikke minst redd for å bli stemplet som en person som påvirket andre negativt.Om dere som har ADHD barn opplever stigmatisering som at dere bare propper barna deres med farlig medisin når dere burde bruke terapi på dere selv er jeg skremt! Etter denne opplevelsen tenkte jeg at det var nok et engangs tilfelle det denne læreren gjorde. Trodde ærlig at alle lærere var så pass stabile at de ikke lot seg påvirke av bedrevitere i media. Må si at det er viktig at alternative stemmer kommer til ordet i media og at man kan forske på andre og bedre behandlinger. At voksne mennesker av egen fri vilje velger vekk medisinsk behandling tenker jeg er en rettighet vi alle og man må da ta konsekvensene selv av at man gjerne ikke blir frisk. Men å eksperimentere med barn som har fått en diagnose og medisin av legen sin er noe ingen mennesker med respekt for autoriteter kan tillate seg å gjøre. Dere må overse bedrevitere og når barna deres blir voksne kan det være de finner andre løsninger som passer de, men om dere har et fint familieliv slik alt er nå, så skal ingen andre stille seg til doms over det.  Lykke til!  Anonymous poster hash: 65b87...4fb

Hei,

selv har jeg ikke erfaring annet enn med andres barn som har ADHD. Veldig takknemlig for å ha fått den erfaringen som jeg fikk selv om det var meget ubehagelig da det stod på å være rundt denne læreren. Selv ble jeg redd da barn kom og fortalte meg: du er så snill nå har jeg og droppet ADHD medisinen. Det var som å være med på en religiøs vekkelse på offentlig skole, tro det den som kan, kan nesten ikke tro det selv nå!

Det er svært synd å høre at dere med diagnoser blir bedt om å ikke tro på de som kan hjelpe dere, det jeg jeg lurer på nå er at noen prøver å tjene penger på alternativ behandling, om man gjør det på barn så er det veldig alvorlig. Forstår at du blir stresset. Opplever selv å bli kontaktet av folk som vil "hjelpe" men det er bare for å tjene penger på min egen usikkerhet, ikke godt!

Skrevet

vår sønn fikk diagnosen etter BUP hadde henvist oss til NEVROSPYKOLOGISK ENHET PÅ SOGN. Det er et dagsenter hvor han var "innlagt" nesten hver dag i 3-4 uker med masse tester og møter med han og oss som foreldre hver for oss. 

PPT kan ikke stille en slik diagnose og jeg mener at BUP heller ikke kans tille den, de kan ta noen av testene og henvise vidre.

Anonymous poster hash: f7e9b...283
Skrevet

vår sønn fikk diagnosen etter BUP hadde henvist oss til NEVROSPYKOLOGISK ENHET PÅ SOGN. Det er et dagsenter hvor han var "innlagt" nesten hver dag i 3-4 uker med masse tester og møter med han og oss som foreldre hver for oss. 

PPT kan ikke stille en slik diagnose og jeg mener at BUP heller ikke kans tille den, de kan ta noen av testene og henvise vidre.

Anonymous poster hash: f7e9b...283

Det er i hvert fall feil. Henvisninger der ADHD-utredning er sentralt, er en av de største enkeltgrunnene til oppstart på BUP. Psykologer og leger samarbeider om utredningen og diagnosene settes ukentlig. Ingen grunn til å henvise til tredjelinjehelsetjenester ved vanlige ADHD-utredninger. Slike utredninger er ikke enkle, men de er heller ikke så kompliserte at man normalt sett henviser videre fra BUP.

Skrevet

Samme her, hadde bare ikke barnevernet og vet ikke hva dagenhet er

Anonymous poster hash: 0501c...4a8

Skrevet

Samme her, hadde bare ikke barnevernet og vet ikke hva dagenhet er Anonymous poster hash: 0501c...4a8

Hadde bv inne i bildet pga adferdsvansker..dagenhet er ett sted barna er 3 dager i uken,min var der i 11 uker.. blir som skole,bare testing underveis,samtaler,veiledning osv...

Skrevet

Jeg ser at det later til at Norge er nøyaktig på å stille diagnose, og da er det ekstra trist at forskning og uttalelser fra andre land skal få ødelegge på denne måten! Prøver å ikke la meg provosere av meninger fra folk som ikke vet bedre, men det er jammen ikke like lett alltid...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...