Gå til innhold

Droppe jobb i staten til fordel for privat sektor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i NAV, lei av å jobbe ræva av meg for lommerusk. Har mange positive egenskaper og kunnskap som kan være nyttige i ft privat sektor, og lukter på muligheten å skifte jobb. Nå er det dukket opp en jobb adm.som jeg vil ha gode muligheter til å være kandidat for. Begynnerlønn ligger 60. 000 over det jeg har i dag. Søke??

Anonymous poster hash: 6732f...5c9

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorfor ikke? regner med at du har mange år igjen i arbeidslivet, og du har vel ikkje lyst til å være i nav så lenge?

det skader jo ikke å søke.

om du kommer til intervju og får et tilbud må du huske på å sjekke pensjonsordningen, den er ofte bedre i staten. sjekk andre goder også - jeg jobber i privat sektor og har feks rabatt på en rekke ting, firmahytter og nesten en uke ekstra ferie hvert år.

Anonymous poster hash: 95217...185

Skrevet

Egentlig trives jeg veldig godt i nav også. Gjør en god jobb og fornøyde brukere. Samtidig synes jeg at lønna er elendig i forhold til innsatsen jeg legger ned. Men så er jo staten en trygg arbeidsplass osv. Det er første gang det har dukket opp en stilling jeg faktisk virkelig kunne tenke meg å søke på. Ironisk nok er det første gang denne populære bedriften velger å faktisk direktemelde stilling til nav.(Det betyr at nav velger aktuelle kandidater, den lyses altså ikke ut direkte) Var vel egentlig ikke for at vi som jobber der skulle søke da men... Med en gang jeg så stillingen tenkte jeg: Dette kan jo jeg gjøre med glans! Og lønna frister jo veldig! Men litt ambivalent samtidig også da. Skader vel uansett ikke å søke ;)

Skrevet

Egentlig trives jeg veldig godt i nav også. Gjør en god jobb og fornøyde brukere. Samtidig synes jeg at lønna er elendig i forhold til innsatsen jeg legger ned. Men så er jo staten en trygg arbeidsplass osv. Det er første gang det har dukket opp en stilling jeg faktisk virkelig kunne tenke meg å søke på. Ironisk nok er det første gang denne populære bedriften velger å faktisk direktemelde stilling til nav.(Det betyr at nav velger aktuelle kandidater, den lyses altså ikke ut direkte) Var vel egentlig ikke for at vi som jobber der skulle søke da men... Med en gang jeg så stillingen tenkte jeg: Dette kan jo jeg gjøre med glans! Og lønna frister jo veldig! Men litt ambivalent samtidig også da. Skader vel uansett ikke å søke ;)

jeg jobber kommunalt og pleide å tro at jeg hadde skutt gullgåsa og hadde verdens tryggeste jobb.

nå står vi midt i en virksomhetsoverdragelse der kommunen har lagt ut min arbeidsplass og alle oss ansatte på anbud.

fremtiden min virker veldig usikker og uforutsigbar.

Anonymous poster hash: 3483f...4d9

Skrevet

Er den virkelige lønna så mye høyere?

Hva med pensjonsparingen

Hva med rettigheter/goder (de offentlige godene er litt "kjedelige", men akk så nyttige når de trengs!)

Anonymous poster hash: a26c1...a8b
Skrevet

Jeg byttet ut jobb i staten med jobb i privat sektor, og har ikke angret et sekund.

Bedre lønn, lengre ferie og kjekkere jobb.

Anonymous poster hash: db16d...d26

Annonse

Skrevet

Er den virkelige lønna så mye høyere?

Hva med pensjonsparingen

Hva med rettigheter/goder (de offentlige godene er litt "kjedelige", men akk så nyttige når de trengs!)

Ja det er jo dette da. Skal vel litt å veie opp for 60.000 mer i året uansett da hvor gode ppensjonsordninger det er, muligheter for å spare mer pensjon selv er jo bedre ned mer lønn. Dessuten er det jo gode ordninger i denne bedriften såpass vet jeg. Alle vil dit og ingen vil slutte.... :P

Anonymous poster hash: a26c1...a8b

Skrevet

De offentlige pensjonsordningene og "lettvinthet" med og faktisk få sine rettigheter mtp svangerskap, permisjon eller ved sykdom fulgt opp, er unik i det offentlige. Man antar at 80% av alle kostnadene en kommune har, går til lønn og pensjonsforpliktelser, mye skyldes svindyr pensjonsavtaler, som de ansatte nyter godt av. I tilegg er offentlig AFP et gullbrev, levert på diamantfat, og det koster flesk og være med i ordningen og det blir dyrere for hver ansatt som begynner og ta den ut.

En offentlig ansatt er sikret en bestemt avkastingsprosent på all pensjon som innbetales for de. Det vil si at om avkastingen på de pengene som er satt inn IKKE er høyere enn den prosentsats de ansatte til enhver tid er lovet, så vil kommunene måtte betale inn det mellomlegget. I fjor var det "etterslepet flere titalls millioner i min kommune. Det var i fjor, akkumulert over flere år er det snakk om enorme summer i "gjeld"... Om du går over i det private så vil en prosentandel av din lønn bli satt inn(skal minimum være 2%, maks 6 prsoent, men da må du selv betale inn deler av den) og avkastingen, altså det du ender opp med utbetalt den dag du går av med pensjon er helt og holdent prisgitt den avkasting de ulike fond pensjonspengene er satt inn på har gitt. Men denne ordningen er forutsigbar og langt fra så kostbar for arbeidsgiver som den offentlige.

Man antar at bare pensjonsfordelene i offentlig sektor er verd mellom 50' og 100 000 i økte årslønn. Så har man alle de andre godene mtp 5ukers ferie (selv om det er det mest vanlige også i det private, så er det kun 4uker som er lovpålagt), betalt permisjon og beregnet feriepenger av HELE perioden ved fødsel osv osv.. SÅ om man trives i jobben i offentlig sektor, anbefales man og tenke seg om før man bytter. Har man vært ansatt i 30 år, kan man derimot jobbe noen år i det private, bare man passer på og ta de tre siste årene i arbeidslivet i det offentlige. Sånn kan man få maks utbytte av privatmarkedslønn som pensjonsberegning,- og maks uttelling for offentlig pensjonssparing i TILLEGG. (var et regnestykke jeg ble vist, så husker det ikke helt. Var kurs om pensjon og andre ytelser man er pliktig til eller KAN gi sine ansatte..)

Men kjære vene, om du ikke trives veldig, og ser for deg en jobb som kan gjøre livet ditt i dag både lysere, letter og friere økonomisk, så hvorfor ikke? Man skal ikke leve HELE livet sitt for pensjonsalderen heller :) Hva som er viktig for deg, vet du best. Og med ny farge i politikken så skal man ikke ser bort fra at pensjonene,- også i det offentlige, blir mer og mer vridd mot og bli eget ansvar for hver og en av oss. Så kanskje man ikke skal tenke så mye på det?

Anonymous poster hash: d6e57...8ee
Skrevet

Hei,

Man angrer mest på de tingene man ikke prøvd, så jeg ville helt klart søkt.

Anonymous poster hash: 0a32c...74f
Skrevet

Jeg syns du skal søke jeg. Det koster deg jo ingenting å gjøre, om du ombestemmer deg i etter tid, so what!? Det er bedre å angre på det man har gjort enn ikke gjort ;)

Anonymous poster hash: a3d45...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...