Gå til innhold

Hvor ofte bør et barn på 2-3 år bade/dusje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de er skitne eller svette. Min 3-åring bader/dusjer minst annenhver dag. Vasker ikke håret hver gang og noen ganger er det en 30 sekunders dusj det dreier seg om. Det samme gjelder for 5- og 8-åringen.

Anonymous poster hash: e25ca...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn svetter ikke?

Min 6-åring svetter i håret og nakke/rygg når han er f.eks på fotballtrening. Slik var han da han var yngre også. Masse fysisk aktivitet så svettet han mye i hode/nakke og ble klam på kroppen om feks sommeren når han var veldig aktiv.

Så jo, barn kan absolutt svette.

Jeg skrev på samme måte som voksne. Ikke at de ikke svetter i det hele tatt. De fleste begynner ikke stinke før de blir litt eldre. Det er grunnen til at skolen her ikke tilbyr dusjing etter gymmen før i 4. klasse. Jeg er ikke bekymret for mine barns fremtidige hygiene, siden de allerede nå vaskes med klut 2 ganger om dagen. Når håret viser tendens til å bli fett eller lukte, og når kroppen begynner å lukte, skal jeg selvfølgelig øke antall ganger i dusjen. Sønnen min på straks 8 år lukter virkelig ikke svette etter aktiviteter, og oftest holder det med klutvask.

Kjøper ikke helt det at barn ikke stinker, for mange småbarn i guttens bhg lukter utrolig surt, særlig gutter i 3-5 års alderen. Jeg og mannen kaller det for sur småbarnslukt. Når det gjelder gutten vår, kjenner vi at han lukter etter en dag (føttene hans stinker mer enn mine!) og klutvask tar gjerne like lang tid som en kort dusj dersom man skal få bort lukten.

Vi praktiserte bad 1-2 ganger i uken når han var barn som anbefalt, men merker at han setter seg veldig imot å bli dusjet oftere, i motsetning til våre bekjente som har innarbeidet dusj/bad hver dag fra eller annenhver dag begynnelsen av. Så om detø kommer et barn til, vil vi bade oftere fra dag 1.

Anonymous poster hash: d4517...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...