Gå til innhold

USA-tur med 8-måneder gammel baby..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til meg? Hvordan reise enklest, hva vi bør kjøpe, tidsforskjellen hvordan gjøre det enklest for oss selv og for baby?

Takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 857f7...903
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal selv til USA om 4 uker men min blir da 4 mnd.skal reise med klm fly som har babybag så slipper å holde baby. bæresele er et must. når det gjelder tiden så har jeg hørt at de justere det fort/lettere en voksne så får håpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært i USA en måned med 8 mnd gammel baby. Spør gjerne om det er noe konkret du lurer på.

Når det gjelder babymat har de et enormt utvalg og de ha masse kjekke ting som du ikke får hjemme. Middag og fruktmos er omtrent som hjemme og du vil nok finne masse babyen liker. De har også Ellas kitchen så det er også kjent smaker der om du vil ha noe kjent. 

Jeg ammer så brukte ikke mme, men vet at den de har i USA ikke er lik vår og de har ikke de merkene vi har her (med unntak av hvis du bruker Nutramigen eller Enfamil) så jeg vil anbefale å ta med mme dersom du bruker det. Dette gjelder også grøt. Den grøten de har der (på pakken står det cereal) er beregnet på de aller minste barna og skal blandes med mm eller mme. Den er nok ganske smakløs sammenlignet med den grøten de fleste bruker i Norge og inneholder nesten ikke fett. Dersom babyen er åpen for andre smaker, kan jeg imidlertid anbefale den grøten blandet med vann/ fruktmos og ha i litt olje. Vi bruker det her hjemme faktisk (kjøpte med oss en del hjem). 

Det gikk utrolig bra med tidsforskjell for oss (begge veier) men det var fordi barne sov veldig lite på reisen så da vi kom frem var de så trøtte at de stupte i seng og sov til neste dag. Helt supert! Flyreisen gikk ellers strålende, foruten at vi ikke fikk sovet da... 

Hvor i USA skal dere? Det kan være ganske stor forskjell på hvor lang reisen. En direkte tur til New York vil jo være ganske annerledes enn en tur til California med flere flybytter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en annen ting er de maten som oftest ikke er merket med alder (f.eks fra 4 mnd, 6 mnd osv). Ofte er det steg 1, 2, 3 og 4 eller "supported sitter", "sitter", "crawler" eller "toddler". Steg 2 og 3 funket bra på middag. Steg 3 har litt klumper, men ikke store klumper. På fruktmos brukte vi alle - også de som det står steg 4 eller toddler på (det er ikke klumper i disse altså :)) De har også en del "snacks" som de kan få. favoritten her er såkalte puffs (som er mer som puffet ris med tilsatt vitaminer, mineraler osv) de smelter i munnen og er god underholdning. Det finnes også masse babykjeks og andre ting som falt i smak. Prøv f.eks babykjeksene til Ellas kitchen. Supre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips, 2010 mammaen!

Vi skal først til Charlotte (mellomlanding i Newark), via Housten. Slitsom omvei.. Deretter retur til Housten etter ca. 4-5 dager. Resten av oppholdet skal vi være i Housten. Dette er dessverre en reiserute som mannens jobb har lagt opp for oss, så vi har dessverre ingen innvirkning på det valget..

Det høres ut som om jeg ikke behøver å bekymre meg for barnematen slik som grøt og det er jo bra! Gleder meg til å prøve ut Ellas Kitchen babykjeks :)

Jeg har hørt at amerikansk brød ikke er noe særlig og har tenkt til å ta med meg noen til babyen. Hvordan går dette i tollen? Kommer jeg meg gjennom tollen med brødene??

En annen ting, jeg har en niese som skal ha avsluttende ball i 10. klasse. Hvor er det best å handle/se på ballkjole?

Kjempeglad for flere tips, altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting; vi skal ha med bilsete på flyet, hvordan går det om vi ikke har bestilt ekstra sete evt. blir vi pålagt å bestille ekstra sete eller må vi sjekke det inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å få barnemat med gjennom tollen. Jeg tror imidlertid ikke jeg ville tatt med brød. Amerikanske brød er oftest ikke så grove som vi er vant til, men for en baby som ikke skal ha det aller groveste uansett er brødet helt supert. Synes det var mye godt brød, og hvem vil vel ikke ha ferskt, nybakt brød? :) Eneste jeg ville unngått (med mindre du vet at babyen tåler det godt) er brød med egg. Det er ganske vanlig med egg i brødet, men alt er meget godt merket i USA så les på posen.

Hvorfor har du med bilsete om du ikke skal bruke det på flyet? Jeg tror du må sjekke det inn hvis du ikke har ekstra sete fordi det er for stort til å være godkjent som håndbagasje. Det kan nok variere for de ulike selskapene så ville tatt en telefon og hørt om det ikke står noe på nettsiden deres om det. Vi leide bil med barnesete og det fungerte veldig bra og vi slapp mer bagasje enn nødvendig :) Det blir jo mer enn nok å dra på med barn ;) Bleier, våtservietter, nok barnemat til turen, kleskift, toalettsaker, leker til turen, kanskje en dvdspiller eller iPad er kjekt å ha, men det blir fort fullt i håndbagasjen og tungt!

Jeg har ikke vært på utkikk etter ballkjoler så det aner jeg egentlig ikke... Men det går kanskje an å Google ballkjoler og ball og Houston så vil jeg tro du kan finne en del tips :)

Bare spør om det er mer jeg kan svare på :)

Du må regne med maaaange kommentarer om babyen når du er der. "Alle" kommenterer hvor søt osv babyen er og vil snakke og dikkedikke. Litt uvant i begynnelsen, men for all del veldig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, var bare redd for at amerikansk brød ikke smakte noe særlig godt og at det ville være masse rart de hadde oppi det.. Men, da tar jeg sjansen på at det både er sunt og smaker godt :)

Leiebil står klar til oss når vi ankommer Charlotte, men uten bilsete.. Dette er ikke noe mannen har bestilt, men jobben som har gjort og betaler. Vi vil derfor trenge bilsete i Charlotte men også i Housten som vi skal være resten av oppholdet. Istedenfor å måtte fly rundt å lete og å leie et bilsete tenkte vi å ta med vårt eget. Jobben har dessverre ikke sponset oss med ekstra sete på flyet, de mener at jeg kan sitte med babyen i fanget fra Oslo til Newark også videre til Housten.... Jeg ser for meg at det kan bli ganske slitsomt... Det blir nok til at vi tar det med som innsjekket bagasje om vi ikke får det med oss på flyet..

Hehe, jeg kan tro at det blir mye for oss å bære på, ja...

Og vi snakket tidligere idag om at vi nærmest må ha en lastebil når vi returnerer hjemover fra Gardermoen med all pikkpakket som vi har klart å shoppe i USA! :P

Har du noen gode forslag til hva vi kan handle der til baby som er verdt å ta med hjem evt. til oss selv om kan være nyttig i hverdagen? Hva handlet du?

Og Neen: Ja, jeg har huket av for bæresele! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppet for det meste klær og sko. Både til med selv, samboeren og barna. Det ble også en del sminke og apotekprodukter. Barna fikk litt leker. Samboeren og jegkjøpte også hver vår IPad. Vi kjøpte en svæææær bag og en koffert ekstra. Vi hadde mellom 50 og 60 kilo ekstra med hjem. Hadde forresten med en del barnemat som man ikke får i Norge. F..eks. Babysnacks tilsatt jern og andre mineraler og vitaminer og fruktblandinger tilsatt jern (min gutt har lett anemi så jeg prøver å gi mye jern og det var lettere i USA der det er lov å tilsette dette i barnemat og ellers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av turen vår går også til Houston. Kommer påskeaften dit da brodern til min samboer bor der.

Brød i USA smaker ikke bra! Jeg har tidligere tatt med knekkebrød. Mulig jeg tar med makrell på tube til min 2 åring og kaviar. Jeg har alt kjøpt inn 4 mnd grøt for å ha med samt bleier. Bleier er billigere i Norge og har plass over da mer tom koffert. USA har masse mer utvalg av kjoler men bare gå å se på kjøpesenteret så finner du nok.

Har familie over alt vi reiser så bilstol og senger er i boks. iPad med masse filmer til 2 åringen skal vi fikse.

Du vet at du må hente all bagasjen i Newark? for å ta gjennom tollen så sjekke på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Jeg syns brødet i usa er godt.

Men så er ikke jeg den som kjøper ekstra grovt brød osv heller. Liker lette, luftige brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...