Gå til innhold

Du som begynte å strikke i voksen alder, hvor mye strevde du i starten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe galt med meg og fingernemt arbeid. Jeg har bare prøvd å strikke et helt enkelt rett skjerf bare for å lære meg teknikken. Det ser ikke helt bra ut. Litt hullete og veldig ujevnt. Jeg vil gi opp. Er det bare meg?
Ser noen som starter med både sokker og kjoler og det ser så fint og jevnt ut som bare det. Eller har de strikket i skjul først??    Kjoler, jakker og gensere står også oppført som nybegynneroppskrifter enkelte steder. Nybegynner??   Hva meg helt amatørmessig elendig, dårlig nybegynner-oppskrift?? Jeg kan ikke kan strikke et skjerf egang....

Føler meg håpløs og negativ akkurat nå!!  Jeg har kjempelyst til å lære å strikke når jeg ser så mye fint barnestrikk, men ser ikke akkurat lyst på det.

Flere enn meg som følte at det var håpløst i starten??

Anonymous poster hash: d66a9...e31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Jeg synes det gikk veldig greit egentlig jeg. Ble rett og fint med en gang. Det kan jo virke som at du strikker med ujevn fasthet. Vær ekstra oppmerksom på det fremover :)

Anonymous poster hash: 7c837...a98
Skrevet

det er det sikkert, men det var da mye å konsentrere seg om med engang.

Noenting er man kanskje ikke ment for å gjøre, akkurat som jeg trodde på forhånd. ;-)

Skrevet

Er (dessverre) av dem som startet rett på ei kåpe og en genser. Det gikk finfint, men har hatt god hjelp av internett for å finne ut hvordan man feller av etc. Jevnt og fint blir det også. Er det det at du mister masker underveis? Eller skifter du mellom løs og fast strikkefasthet?

Øvelse gjør mester og det er bare tapere som gir opp.

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid"

Anonymous poster hash: 128c4...b79
Skrevet

Du må bare være tålmodig, la hendene dine bli vant til å strikke. Etterhvert begynner du å strikke jevnere, og da er du klar til å begynne på et litt mer vanskelig prosjekt. Slapp av i hendene og i skuldrene når du strikker så du ikke strikker for hardt. Pass på så du ikke mister masker (høres ut som du har gjort det). 

Jeg kløna masse i starten (strikka teppe, kun rettstrikk), i dag er det ikke den ting jeg ikke kan strikke. Øvelse gjør mester :)

Anonymous poster hash: 66d6a...768
Skrevet

Lurt å ha en i nærheten som kan hjelpe deg, hvis du har muligheten til det. Du får det helt sikkert til etterhvert, men i begynnelsen er det fort noen "barnesykdommer". Lykke til!

Skrevet

Skjerf er gørrkjedelig. Prøv deg på en lue, hals eller liknende. 

Anonymous poster hash: 0b4de...171
Skrevet

Jeg hadde noen ved siden av meg som hjalp meg litt. Men har muligens mista masker, vet ikke hva jeg gjør når jeg ser at de har falt av.

Har også brukt nettet til å lære felling, men mister ofte masker der og uten å vite hvordan jeg plasserer dem tilbake.

Har dere en link som viser hva noe av det første dere strikket var, av dere som tittet der???

Jeg har ikke tenkt å gi opp. Føler meg bare litt udugelig akkurat nå

Skrevet

Om jeg og mamma strikker med samme garn og samme tykkelse på strikkepinnene ser det helt forskjellig ut, og str blir forskjellig. Jeg strikker hardt, så mitt blir fast og fint men må ofte bruke større pinne enn anbefalt på garnet. Mamma må bruke en str mindre siden hun strikker så løst. Hos henne ser det hullete ut når hun strikker med for store pinner utifra hvordan hun strikker.

Så lurt å prøve seg litt frem med ulikt garn og ulik str på pinnene, ikke bare følge det som står på garnet.

Jeg liker ikke å strikke med vanlig garn, det eier jeg ikke tolmodighet til. Så skal jeg strikke må jeg ha litt tykkere garn. Da går det lekende lett. Jeg er ingen reacer til å strikke, men får til litt. Gensere osv har jeg prøvd meg på, men når jeg må legge ut og inn, og få armene like stopper det opp for meg. Da bør jeg evt begynne med begge armene, strikke like mye på begge slik at jeg slipper å knote på arm nr 2. Bolen går greit igrunn, men sy og montere må jeg få mamma til å ordne, det kan jeg ikke. (Sikkert enkelt, men enklere å levere den hos mamma)

Anonymous poster hash: eb2ae...1e5

Skrevet

Jeg begynte nettopp å stikke på en genser,og det eneste jeg har strikka før det var grytekluter da jeg var 10 år og et babyteppe for 7 år siden.

Synes det går greit.Klart det er ujevnt,men man må jo lære seg ¨strikke jevnt.

Håper virkelig genseren blir fin..!

Anonymous poster hash: 63428...4d2
Skrevet

Jeg hadde noen ved siden av meg som hjalp meg litt. Men har muligens mista masker, vet ikke hva jeg gjør når jeg ser at de har falt av.

Har også brukt nettet til å lære felling, men mister ofte masker der og uten å vite hvordan jeg plasserer dem tilbake.

Har dere en link som viser hva noe av det første dere strikket var, av dere som tittet der???

Jeg har ikke tenkt å gi opp. Føler meg bare litt udugelig akkurat nå Anonymous poster hash: d66a9...e31

Når du mister en maske må du sette den inn på pinnen igjen. Det er bare å stikke pinnen inn i masken, hvis du oppdager det med en gang. Hvis masken har raknet noen omganger nedover i strikketøyet pleier jeg å bruke en heklenål og hekle masken oppover igjen, og så sette den inn på pinnen.

Stopp jevnlig og tell over, så holder du kontroll på at du har riktig antall masker. Strikk i rolig tempo, så er ikke sjansen så stor for å miste masker.

Det er ingen grunn til at du skal føle deg udugelig. Du skal heller være stolt av deg selv som går inn for å lære noe nytt. :)

Skrevet

Å miste en maske som ikke er raknet er ok...har den raknet aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Blir bare forvirret. Tråd og knuter har alltid forvirret meg. Jeg er en tråddysletiker :P

Takk for tilbakemeldinger. Skal fortsette og prøve og ha mer tålmodighet. Skal fokusere mer på strikkefastheten. Er litt dårlig på å regulere det jevnt ser det ut som. Har perioder med perfekt strikk og perioder hvor det ser ut som et virrvarr.

har vært innom garnstudio sine videosnutter. Noen som kan tipse meg om enkle strikkevideoer??

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Har prøvd meg på nytt og fokusert litt på å strikke jevnt og det ser mye bedre ut. Har lest på strikkeskolen sine sider og sett litt flere videoer og skjønner en del mer. Nå ser jeg litt lysere på det igjen. Nå gjelder det bare å få til å strikke et produkt. Men jeg troa ;)

Hilsen HI

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Har prøvd meg på nytt og fokusert litt på å strikke jevnt og det ser mye bedre ut. Har lest på strikkeskolen sine sider og sett litt flere videoer og skjønner en del mer. Nå ser jeg litt lysere på det igjen. Nå gjelder det bare å få til å strikke et produkt. Men jeg troa ;)

Hilsen HI

Så bra :)

Ikke gi deg! Du får det til, det er bare å øve.

Anonymous poster hash: d0184...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...