Gå til innhold

Flere som lager all babymat selv?

To ute! :)

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre litt hvordan andre gjør det! :)

Grøt:

Hvilke grøt gir dere og hvor mye varierer dere? Tilsetter dere mme?

Jeg gir foreløpig kun hirsegrøt (kokt av flak) og tilsetter aprikosmos. Hun elsker dette. Jeg har ikke trappet ned amming,så har kun kokt med vann til nå. Nå er hun 6mnd og jernbehovet har økt, så lurer på om jeg bør tilsette mme også. Jeg kommer ikke til å trappe ned på ammingen før hun er oppe i 3 måltider. Spiser 1,5 måltid nå (grøt og middag).

Middag:

Hva begynte dere med at kjøtt/fisk? Noen gode tips? Gir foreløpig kun et grønnsaksmåltid..

Er jo egentlig veldig lettvint å lage selv, så håper jeg klarer å fortsette med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp! :-) har ikke fått kommet skikkelig i gang enda da, for hun  er bare straks 4 måneder, men har så vidt begynt å smake på grøt, og jeg kommer alltid til å lage hjemmelaget mat.

Jeg  har ikke fått tak i hirseflak enda, så her har jeg kun brukt sammalt speltmel (grov) som jeg har siktet og knust havregryn som jeg har siktet.

koker opp grøt med vann og lagrer i kjøleskap og varmer opp med mme når hun skal smake.

søter med aprikosmos, sviskemos og eplemos. knust banan går også ned. :)

har ikke begynt med middag, da vi så vidt har smakt litt på grøt, men når den tid kommer så kommer jeg nok til å begynne med søtpotet, potet, gulrot etc. blandet med mme og en dæsj kokosolje for å øke fettinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alt denne gangen også, det er tredje gang! :)

Jeg gir først avokado og bananmos.

Deretter introduserer jeg grønnsaker og frukt: gulrot, potet, brokkoli, blomkål, eple, pære, svisker osv

Gir deretter fisk, kjøtt og most kyllinglever (pga det høye jerninnholdet)

Grøt introduserer jeg til sist. Pleier å gi hirsegrøt laget av fullkorn hirsemel. Blander med aprikosmos (laget av tørket aprikos) som også har bra jerninnhold.

Gir mos i begynnelsen, men går raskt over til å bare knuse med gaffel. Da kan jeg bare ta av fra maten vår. Veldig lettvint.

Anonymous poster hash: 03306...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...