Gå til innhold

Rap som lukter avføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt litt vondt i magen i natt, og raper plutselig mye. Rapen lukter avføring og smaker helt grusomt.
Er gravid i 2. trimester.
Burde jeg gå til legen? Har aldri opplevd dette før. Vet ikke om det bryter ut i omgangssyke.
Var litt svimmel og uvel i går, og er egentlig det i dag også.

Anonymous poster hash: ba880...a79
Skrevet

Er du forstoppet? Det hender at avføringen kommer opp dersom du er veldig forstoppet! Da får man ånde som lukter avføring, bla.

Anonymous poster hash: d719a...aac

Skrevet

Ohh, der kom frokosten nesten i retur.

Anonymous poster hash: dc957...5af
Skrevet

Beklager så mye :(

Anonymous poster hash: ba880...a79

Skrevet

Smakte det avføring? :D

Anonymous poster hash: 7ef01...11d

Skrevet

Er du forstoppet? Det hender at avføringen kommer opp dersom du er veldig forstoppet! Da får man ånde som lukter avføring, bla.

Nei, nei, nei. Det er ikke mulig. Uansett hvor forstoppet du er så kaster du ikke opp tarminnholdet!

Anonymous poster hash: 668e5...6da

Skrevet

Jeg tror ikke det er nødvendigvis det som er problemet ditt, fordi det skjer i ekstreme tilfeller, men jeg hadde kontakte fastlegen, evt bare ringt legevakten for å høre hva de sier. De pleier å være greie. Har selv ringt et par ganger da jeg var usikker på noe.

Nå fant jeg ikke noe på nettet ang avføring som kommer opp i systemet. Men jeg hadde det på undervisning en gang.

Hilsen sykepleierstudent :)

Skrevet

Nei, nei, nei. Det er ikke mulig. Uansett hvor forstoppet du er så kaster du ikke opp tarminnholdet!

Ok. Da tok skolen min feil. De viste til og med bilder av røntgen som ble tatt av en pasient. De fortalte om symptomene. Jeg husker det godt fordi det gjorde etter sterkt inntrykk på oss.

Skrevet

Joda, det er fullt mulig, men uhyre sjeldent. Mamma som har vært hjelpepleier på sykehjem hele sitt voksne liv har fortalt at hun opplevde det hos en pasient en gang....

Anonymous poster hash: 4b3f9...de0

Skrevet

Joda, det er fullt mulig, men uhyre sjeldent. Mamma som har vært hjelpepleier på sykehjem hele sitt voksne liv har fortalt at hun opplevde det hos en pasient en gang....

Å FY FLATE :-o

Anonymous poster hash: 421ed...4ac

Skrevet

:hakeslepp:

Skrevet

En bekjent av meg hadde en ødelagt lukkemuskel eller noe sånt, og ånden luktet avføring....

Anonymous poster hash: 878ae...6ed

Skrevet

her fant jeg det vi hadde på undervisningen. men klarer ikke å legge til bilder her...

Skrevet

Giardia Lamblia? (Parasitt som gir råtten ånde)

Anonymous poster hash: 87da7...d39

Skrevet

Tror det kan være omgangssyke på vei. Jeg hadde det slik en gang. Generelt litt uvel, "urven" i magen og rapet mye som "smakte"/luktet ekkelt... Og i fjor hadde min gutt en hel dag med småvondt i magen og "rap som smakte råttent egg" som han sa.. På kvelden var han i gang med oppkast og diare. Slik som jeg hadde vært. Vi hadde ikke dette samtidig altså. Og tror at begge gangene var det bare en i husstanden som var syk. SÅ er du heldig blir det du berger med litt diare i løpet av dagen, og resten av familien kommer seg unna. Tror ikke graviditet har noe og si..

Anonymous poster hash: b203c...9d9
Skrevet

her fant jeg det vi hadde på undervisningen. men klarer ikke å legge til bilder her...

Men der står i ihvertfall:

ØObservasjoner
lAvføring < 2 g/uke
lKrevende å presse, slitsomt
lPåkjenning, ikke minst sosialt
lAkutt eller kronisk?
Vurdere: Signal sykdom eller ikke
lTotalt forstoppelse livstruende
lSmerte, kvalme, BT, hodepine,

matlyst, oppblåsthet

ØSykepleietiltak
lSe tømming av tarm, vurderes

Skrevet
ØObservasjoner
lLangvarig obstipasjon
lKonstant avføringstrang
lAvføringen hardere fordi reabsorberingen av væske forts.
lSprutlignende, vanntynn avføring i små mengder
lOfte etterfulgt av små, faste avføringsknoller
lEvt fekalt oppkast
l
ØSykepleietiltak

Skrevet

ØObservasjoner
lLangvarig obstipasjon
lKonstant avføringstrang
lAvføringen hardere fordi reabsorberingen av væske forts.
lSprutlignende, vanntynn avføring i små mengder
lOfte etterfulgt av små, faste avføringsknoller
lEvt fekalt oppkast
l
ØSykepleietiltak

Og her var bildet...

post-42-0-24666800-1394613396_thumb.jpg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja det er faktisk mulig... ;)

Skrevet

Jeg vet jeg ikke burde la meg lure til å legge ut om slikt, men altså, jo fekalt oppkast er faktisk en kjent, om noe ubehagelig og lite appetittelig tilstand, som rett og slett betyr oppkast av avføring. Det kan bla komme av tarmslyng og forstoppelse (total). Hvorvidt det er HI's problem vet jeg ikke, men guhjælpemeg så irritert jeg blir når slike som #6 skal mene og tro noe som #6 absolutt ikke har peiling på. 

HI: med mindre du her store smerter og/eller er svært forstoppet ville jeg sett det an. Også ved inntak av div matvarer eller ved omgangssyke kan tarmluft og innhold forandre lukt, og det trenger ikke være alvorlig. Men ta kontakt med legevakt om smertene øker og du ellers kjenner økende ubehag. 

Skrevet

Jeg har hørt om en liten baby som var forstoppet, hun ble lagt inn fordi avføringen kom i retur. Hun har kronisk forstoppelse og må gå på medisiner. Kommer avføring i retur må man nok legges inn, blir en forgiftning.

Anonymous poster hash: 5af6e...315

Skrevet

Min samboer hadde det som du forteller for noen mnd siden. Kvalme, raper som stinket død og fordervelse, oppkast ol. Det gav seg etter rundt 24 t. Fant ikke ut hva det var, men tenkte matforgiftning siden han hadde spist noe kjøttpålegg ingen andre hadde spist av..

Anonymous poster hash: f2e78...777

Skrevet

Tydeligvis mulig å kaste opp avføring i sjeldne tilfeller. 

Men kanskje vi kan konkludere med at dette trolig ikke er tilfellet for HI, og la den diskusjonen ligge? Hun hadde vel vært mye dårligere om det sto slik til.

Anonymous poster hash: 66b83...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...