Endeligmamma<3 Skrevet 11. mars 2014 #1 Del Skrevet 11. mars 2014 Jeg har slitt mye med amming både nå og ved forrige barn. Problemet er ekstreme smerter de første minuttene når babyen tar tak og begynner å suge .. Smertene er verre jo fullere brystet er og det hjelper litt å håndmelke før amming. Smertene varte hver amming i 4-5 mnd med forrige barn og nå er minsta 2 uker og det er så vondt! Smertene er så vonde at jeg må virkelig puste meg gjennom det.. Noen ganger så ille at tårene spretter og jeg gruer meg til hver amming. Smertene går heldigvis over etter noen minutter. Babyen har riktig sugetak i følge helsesøster. Er dette vanlig? Hvis ikke, hva kan det ha seg? Kan det være trange melkeganger, så babyen må suge hardt?Jeg har prøvd denne nesesprayen og den hjelper litt.. Men fremdeles er det vondt. Ødelegger mye av kosen når det er sånn.. Råd anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 13. mars 2014 #2 Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg har slitt mye med amming både nå og ved forrige barn. Problemet er ekstreme smerter de første minuttene når babyen tar tak og begynner å suge .. Smertene er verre jo fullere brystet er og det hjelper litt å håndmelke før amming. Smertene varte hver amming i 4-5 mnd med forrige barn og nå er minsta 2 uker og det er så vondt! Smertene er så vonde at jeg må virkelig puste meg gjennom det.. Noen ganger så ille at tårene spretter og jeg gruer meg til hver amming. Smertene går heldigvis over etter noen minutter. Babyen har riktig sugetak i følge helsesøster. Er dette vanlig? Hvis ikke, hva kan det ha seg? Kan det være trange melkeganger, så babyen må suge hardt?Jeg har prøvd denne nesesprayen og den hjelper litt.. Men fremdeles er det vondt. Ødelegger mye av kosen når det er sånn.. Råd anyone? Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Dette høres ut som utdrivingssmerter. Har du lest http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter ? Det står en del tips der som du kan forsøke: "Noen kvinner opplever smertelindring ved å bruke varmepute/varme omslag, både før og etter amming. Det kan også lindre hvis hun forbereder brystene til ammingen ved å stimulere området rundt brystknoppen slik at utdrivingen er kommet i gang før barnet legges til. Har mor mye melk/melkespreng kan det også være avlastende hvis hun håndmelker før barnet legges til. Enkelte kvinner har også opplevd en bedring hvis de hadde drukket svart te (vanlig te som for eksempel Earl Grey eller lignende, ikke urte-te) før amming. Svart te inneholder tein som kan virke krampeløsende." Jeg lurer også på om du opplever at brystknoppene skifter farge til hvit og evt blå? Dette kan skyldes Raynauds femomen (samme som forårsaker "likfingre", men ikke nødvendigvis sånn at man har begge deler). Se http://ammehjelpen.no/artikkel/89/hvite-brystknopper-raynauds-fenomen Som du ser er tipsene mye av det samme for begge problemene, men det er nok viktigere med varme for å forebygge/lindre Raynauds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå