Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Dette innlegget er ikke frekt ment, jeg er oppriktig nysgjerrig. Gitt at dere stopper halvveis i setningen og tenker "vent nå litt, skrives dette i ett eller to ord?", hva er det som får dere til å lande på at det skal være to? Eller tenker dere ikke over det, det bare blir sånn? Eller er det påvirkning fra engelsk? Har alltid lurt på hva som gjør at noen velger å dele opp ord. Anonymous poster hash: 98018...5cb
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Hvilket ord? Jeg skjønte ikke spørsmålet. Og ja, jeg irriterer meg grønn over orddelingsfeil. Anonymous poster hash: 98dbf...b2e
høstbaby2011 Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Å dele ord som egentlig skal være i ett er særskriving, ikke orddelingsfeil. Bare et ps
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Jeg sliter ikke med det, men jeg ser mannen min gjør det. Han har dysleksi, men er ikke sterkt rammet. Så man merker det ikke i det daglige, men akkurat når det kommer til hvilke ord som skrives i ett og hvilke som deles sliter han. Og det kan kanskje være årsaken hos flere? Han forklarer det med at han blir usikker og safer, selv om han vet at vi ikke deler ord i Norge. Det er bare det at han selv ikke klarer å lese eller høre forskjell på bildeler og bil deler. Anonymous poster hash: 6cbad...095
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Jeg sliter ikke med det, men jeg ser mannen min gjør det. Han har dysleksi, men er ikke sterkt rammet. Så man merker det ikke i det daglige, men akkurat når det kommer til hvilke ord som skrives i ett og hvilke som deles sliter han. Og det kan kanskje være årsaken hos flere? Han forklarer det med at han blir usikker og safer, selv om han vet at vi ikke deler ord i Norge. Det er bare det at han selv ikke klarer å lese eller høre forskjell på bildeler og bil deler. Anonymous poster hash: 6cbad...095 Dumt spørsmål, sikkert, men hvorfor safer han ikke da heller ved å skrive ordene i ett ord, hvis han vet at det stort sett skrives i ett ord i Norge? Anonymous poster hash: 53789...2e5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Jeg sliter ikke med det, men jeg ser mannen min gjør det. Han har dysleksi, men er ikke sterkt rammet. Så man merker det ikke i det daglige, men akkurat når det kommer til hvilke ord som skrives i ett og hvilke som deles sliter han. Og det kan kanskje være årsaken hos flere? Han forklarer det med at han blir usikker og safer, selv om han vet at vi ikke deler ord i Norge. Det er bare det at han selv ikke klarer å lese eller høre forskjell på bildeler og bil deler. Anonymous poster hash: 6cbad...095 Dumt spørsmål, sikkert, men hvorfor safer han ikke da heller ved å skrive ordene i ett ord, hvis han vet at det stort sett skrives i ett ord i Norge? Anonymous poster hash: 53789...2e5 Nå er jeg på litt tynn is, men slik jeg har forstått det på han så klarer han ikke å se forskjell på ord som ikke har sammenheng og ord som har sammenheng. Så om han skulle safet med å skrive alt sammen hadde han risikert å skrive "alle" ord sammen, feks "kjørebil/kjøre bil" og "våtasfalt/våt asfalt". Klarer ikke å forklare det bedre. Men han deler også ord som han leser i ett, fordi de blir for lange for han. Han sleit feks med et stykke tekst som jeg til slutt måtte lese høyt for han, og der sto et ord ala "katalysator". Han ba meg til slutt om hjelp, og når jeg kom til katalysator gikk det opp et lys for han. For selv om han har hørt ordet tusen ganger så ble det til kat a lys a tor, med morsomme "svonger" inni hodet hans når han leste. Og han forsto aldri hva det var. Selv om han arbeider med det daglig. Men når jeg leste det høyt skjønte han det. Han forsøkte å lese det selv etterpå, høyt, og det ble kat a lys a tor da og, enda han da hadde stavet, lest, fått det lest og pugga det. Anonymous poster hash: 6cbad...095
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Jeg sliter ikke med det, men jeg ser mannen min gjør det. Han har dysleksi, men er ikke sterkt rammet. Så man merker det ikke i det daglige, men akkurat når det kommer til hvilke ord som skrives i ett og hvilke som deles sliter han. Og det kan kanskje være årsaken hos flere? Han forklarer det med at han blir usikker og safer, selv om han vet at vi ikke deler ord i Norge. Det er bare det at han selv ikke klarer å lese eller høre forskjell på bildeler og bil deler. Anonymous poster hash: 6cbad...095 Dumt spørsmål, sikkert, men hvorfor safer han ikke da heller ved å skrive ordene i ett ord, hvis han vet at det stort sett skrives i ett ord i Norge? Anonymous poster hash: 53789...2e5 Nå er jeg på litt tynn is, men slik jeg har forstått det på han så klarer han ikke å se forskjell på ord som ikke har sammenheng og ord som har sammenheng. Så om han skulle safet med å skrive alt sammen hadde han risikert å skrive "alle" ord sammen, feks "kjørebil/kjøre bil" og "våtasfalt/våt asfalt". Klarer ikke å forklare det bedre. Men han deler også ord som han leser i ett, fordi de blir for lange for han. Han sleit feks med et stykke tekst som jeg til slutt måtte lese høyt for han, og der sto et ord ala "katalysator". Han ba meg til slutt om hjelp, og når jeg kom til katalysator gikk det opp et lys for han. For selv om han har hørt ordet tusen ganger så ble det til kat a lys a tor, med morsomme "svonger" inni hodet hans når han leste. Og han forsto aldri hva det var. Selv om han arbeider med det daglig. Men når jeg leste det høyt skjønte han det. Han forsøkte å lese det selv etterpå, høyt, og det ble kat a lys a tor da og, enda han da hadde stavet, lest, fått det lest og pugga det. Anonymous poster hash: 6cbad...095 Ah! Makes sense. Anonymous poster hash: 53789...2e5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Jeg irriterer meg grønn over dette selv, da det er så vann vittig mange som gjør de samme sær skriving feilene. Jeg var på butikken i stad. Kjørte på motor veien. Kom frem til kjøpe senteret, hvor jeg skulle på mat butikken. Der kjøpte jeg ananas ringer, tunfisk biter, pølse brød og litt potet gull. Bak kassa satt kassa dama som jeg kjenner fra ungdom skolen. Hun var blitt kjempe feit. Jeg er en to barns mor som lever i et godt ekte skap. I kveld skal mannen min og jeg ha kose kveld mens gutt ungen og minste mann sover i køye senga. Det skal bli sinn sykt digg. Vi skal sitte ved vårt fine spise bord og spise raspe baller. Kom på nå at jeg har glemt å kjøpe toalett ruller. Kanskje jeg må ta sparke sykkelen til mat butikken. Jeg har jo drukket rød vin og er ikke kjør bar. God natt Anonymous poster hash: 813fc...713
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 HI her. Syntes det var litt drøyt at dette ble en sånn "la oss le av de som deler opp ord"-tråd, det var overhodet ikke det som var min hensikt. Jeg er bare genuint interessert i hvorfor det blir sånn, spesielt siden "å safe" (som det diskuteres lenger opp) for MEG ville være å skrive ordene i ett. Interessant tema siden svært mange sliter med det. Anonymous poster hash: 98018...5cb
Elina Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Hehehe, jeg tror jeg sliter endel ja. Har flere språk å forholde meg til Når noen av de er veldig like så er det vanskelig å skille og jeg skriver feks det andre språkets skrivemåte istedenfor den norske da ordet er det samme på begge språkene Må ofte google skrivemåten for å se om der er Norske sider jeg får opp, irritert på meg selv ja.
PintSizedDictator Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Jeg har lagt meg til en vane å Google ord jeg er usikker på. Det gjelder norsk og engelsk. Tar to sec. og neste gang så husker jeg det. Jeg har forresten stave program her i chatten. Er det andre som har det? Jeg får en rød strek under slurvefeil og slikt. Har det i Facebook chatten også.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Jeg har lagt meg til en vane å Google ord jeg er usikker på. Det gjelder norsk og engelsk. Tar to sec. og neste gang så husker jeg det. Jeg har forresten stave program her i chatten. Er det andre som har det? Jeg får en rød strek under slurvefeil og slikt. Har det i Facebook chatten også. Staveprogram mener du? Anonymous poster hash: f1205...0b3
det er berre mordi Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Eg er lærar og eg har merka meg at i Word blir det ein raud strek under mange av dei orda som skal skrivast i eitt ord - sikkert fordi der er uendeleg mange kombinasjonar, og ikkje alle har blitt registrert, vil eg anta. Deler ein derimot opp orda, så forsvinn raudestreken, (dessverre). Eg skal faktisk ha om dette i norsktimane i morgon - fordi eg er ein ihuga samskrivingsentusiast. (Dette hadde garantert blitt streka under i Word(!)) - men i norskboka vår er temaet dessverre eit ikkje-tema. Samskriving og særskriving har fått 7 linjer i heile norskboka, og orddeling, som eigentleg ikkje er eit aktuelt tema lengre, har fått ei side.
PintSizedDictator Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Jeg har lagt meg til en vane å Google ord jeg er usikker på. Det gjelder norsk og engelsk. Tar to sec. og neste gang så husker jeg det. Jeg har forresten stave program her i chatten. Er det andre som har det? Jeg får en rød strek under slurvefeil og slikt. Har det i Facebook chatten også. Staveprogram mener du? Anonymous poster hash: f1205...0b3 Herregud, ja -.- Der kan du se hvor mye hjelp det var i det programmet.
PintSizedDictator Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 (endret) Eg er lærar og eg har merka meg at i Word blir det ein raud strek under mange av dei orda som skal skrivast i eitt ord - sikkert fordi der er uendeleg mange kombinasjonar, og ikkje alle har blitt registrert, vil eg anta. Deler ein derimot opp orda, så forsvinn raudestreken, (dessverre). Eg skal faktisk ha om dette i norsktimane i morgon - fordi eg er ein ihuga samskrivingsentusiast. (Dette hadde garantert blitt streka under i Word(!)) - men i norskboka vår er temaet dessverre eit ikkje-tema. Samskriving og særskriving har fått 7 linjer i heile norskboka, og orddeling, som eigentleg ikkje er eit aktuelt tema lengre, har fått ei side. Det var det som nettopp skjedde med meg når jeg skrev staveprogram. Det er rød strek under og det plager vettet av meg for jeg har ulidelig lyst til å rette på det så streken forsvinner! Endret 11. mars 2014 av MiipYou
det er berre mordi Skrevet 11. mars 2014 #16 Skrevet 11. mars 2014 Eg er lærar og eg har merka meg at i Word blir det ein raud strek under mange av dei orda som skal skrivast i eitt ord - sikkert fordi der er uendeleg mange kombinasjonar, og ikkje alle har blitt registrert, vil eg anta. Deler ein derimot opp orda, så forsvinn raudestreken, (dessverre). Eg skal faktisk ha om dette i norsktimane i morgon - fordi eg er ein ihuga samskrivingsentusiast. (Dette hadde garantert blitt streka under i Word(!)) - men i norskboka vår er temaet dessverre eit ikkje-tema. Samskriving og særskriving har fått 7 linjer i heile norskboka, og orddeling, som eigentleg ikkje er eit aktuelt tema lengre, har fått ei side. Det var det som nettopp skjedde med meg når jeg skrev staveprogram. Det er rød strek under og det plager vettet av meg for jeg har ulidelig lyst til å rette på det så streken forsvinner! Då seier eg til deg som eg seier til elevane mine - Du kan meir enn ei maskin. Stol på deg sjølv. Høyrest det ut som om det skal skrivast i eitt ord, skal det mest sannsynleg skrivast i eitt ord.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #17 Skrevet 11. mars 2014 Knis. Det er ett minefelt å bevege seg inn på tråder som dette. Alle skal få. :-D Anonymous poster hash: 13508...061
PintSizedDictator Skrevet 14. mars 2014 #18 Skrevet 14. mars 2014 Eg er lærar og eg har merka meg at i Word blir det ein raud strek under mange av dei orda som skal skrivast i eitt ord - sikkert fordi der er uendeleg mange kombinasjonar, og ikkje alle har blitt registrert, vil eg anta. Deler ein derimot opp orda, så forsvinn raudestreken, (dessverre). Eg skal faktisk ha om dette i norsktimane i morgon - fordi eg er ein ihuga samskrivingsentusiast. (Dette hadde garantert blitt streka under i Word(!)) - men i norskboka vår er temaet dessverre eit ikkje-tema. Samskriving og særskriving har fått 7 linjer i heile norskboka, og orddeling, som eigentleg ikkje er eit aktuelt tema lengre, har fått ei side. Det var det som nettopp skjedde med meg når jeg skrev staveprogram. Det er rød strek under og det plager vettet av meg for jeg har ulidelig lyst til å rette på det så streken forsvinner! Då seier eg til deg som eg seier til elevane mine - Du kan meir enn ei maskin. Stol på deg sjølv. Høyrest det ut som om det skal skrivast i eitt ord, skal det mest sannsynleg skrivast i eitt ord. Hehe takk frøken Jeg vet det jo, men det er en automatisk handling når en rød strek dukker opp. Tenkte ikke over at jeg delte opp et ord en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå