Gå til innhold

Er det noen her som har hatt pårørende innlagt på Manifestsenteret i Røyken (rus)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn som skal legges inn der på behandling for avhengighet.

Lurer på om det er et bra sted?

Noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: a3f55...267

Fortsetter under...

Skrevet

Ei venninne var der, og hun har fortsatt rusproblemer. Om det er bra eller ei vet jeg ikke, men hun ble iallefall ikke rusfri da hun var der.

Skrevet

Nå er det vel ikke de pårørende som legges inn, men pasienten?

Anonymous poster hash: d4f15...82b

Skrevet

Ei venninne var der, og hun har fortsatt rusproblemer. Om det er bra eller ei vet jeg ikke, men hun ble iallefall ikke rusfri da hun var der.

Jeg må egentlig bare kommentere dette kjenner jeg... Siden jeg nå jobber innen rusomsorgen og sånn.

Det er ikke nødvendigvis sånn at man blir rusfri av å være inne på institusjon. Man er for så vidt avruset før man kommer inn på institusjon, og så er man jo (som oftest) rusfri mens man er inneliggende. Men hvis ikke ettervernet etter en innleggelse er god nok (for eksempel oppfølging på en ruspoliklinikk osv), så er det lett å havne på kjøret igjen kort tid etter at man kommer ut.

Hvorvidt en institusjon er bra eller ikke er også utrolig vanskelig å svare på, fordi de alle har forskjellig behandlingsopplegg og forskjellige filosofier for hvordan de utøver behandling. Et behandlingsopplegg som er perfekt for en person blir helt feil for en annen. Derfor er det slik at noen kommer ut fra en institusjon med full uttelling mens andre overhodet ikke hadde noe utbytte av oppholdet.

Og så er det jo det aller viktigste: Uansett hvor pasienten blir innlagt så må motivasjonen til å bli rusfri være der. Hvis ikke er det meste dødfødt. Rett og slett.

Anonymous poster hash: d8acd...318

Skrevet

er ikke det for de som har både rus og psykisk lidelse?

Anonymous poster hash: ada37...4df
Skrevet

Det er vel egentlig svært få med rusproblemer som ikke også har et element av psykisk lidelse inne i bildet også. Det er en grunn til at for eksempel ruspoliklinikker er organisert inn under divisjon psykisk helsevern på sykehusene for å si det sånn...

Annonse

Skrevet

Jøss, jeg bor rett ved siden av og visste ikke om dette senteret. Har sett bygningen flere ganger, men trodde den tilhørte Avinor.

Anonymous poster hash: dcb38...dfb

Skrevet

Det er vel egentlig svært få med rusproblemer som ikke også har et element av psykisk lidelse inne i bildet også. Det er en grunn til at for eksempel ruspoliklinikker er organisert inn under divisjon psykisk helsevern på sykehusene for å si det sånn...

Det er jeg veldig klar over. Men Maifest har vært et sted for de med to alvorlige diagnoser, og de har tatt inn de som får avslag på andre behandlingssteder, gjerne på grunn av psykoselidelser eller alvorlige personlighetsforstyrrelser inkl. atferdsproblemer. Derfor har ventetiden her vært lang, og prognosene dårligere enn mange andre behandlingsteder. Man må ha en utredet og kjent ROP lidelse etter retningslinjenene for å få plass der, ikke bare  angst, rusutløst psykose eller depresjon kombinert med rus

Skrevet

Det er jeg veldig klar over. Men Maifest har vært et sted for de med to alvorlige diagnoser, og de har tatt inn de som får avslag på andre behandlingssteder, gjerne på grunn av psykoselidelser eller alvorlige personlighetsforstyrrelser inkl. atferdsproblemer. Derfor har ventetiden her vært lang, og prognosene dårligere enn mange andre behandlingsteder. Man må ha en utredet og kjent ROP lidelse etter retningslinjenene for å få plass der, ikke bare  angst, rusutløst psykose eller depresjon kombinert med rus

Men jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre egentlig? Hvis denne vennen til HI har fått plass der, så tilfredsstiller vel pasienten inntakskravene...?

Skrevet

Jeg må egentlig bare kommentere dette kjenner jeg... Siden jeg nå jobber innen rusomsorgen og sånn. Det er ikke nødvendigvis sånn at man blir rusfri av å være inne på institusjon. Man er for så vidt avruset før man kommer inn på institusjon, og så er man jo (som oftest) rusfri mens man er inneliggende. Men hvis ikke ettervernet etter en innleggelse er god nok (for eksempel oppfølging på en ruspoliklinikk osv), så er det lett å havne på kjøret igjen kort tid etter at man kommer ut. Hvorvidt en institusjon er bra eller ikke er også utrolig vanskelig å svare på, fordi de alle har forskjellig behandlingsopplegg og forskjellige filosofier for hvordan de utøver behandling. Et behandlingsopplegg som er perfekt for en person blir helt feil for en annen. Derfor er det slik at noen kommer ut fra en institusjon med full uttelling mens andre overhodet ikke hadde noe utbytte av oppholdet. Og så er det jo det aller viktigste: Uansett hvor pasienten blir innlagt så må motivasjonen til å bli rusfri være der. Hvis ikke er det meste dødfødt. Rett og slett. Anonymous poster hash: d8acd...318

Det er jeg fullt klar over, og jeg er ganske sikker på at det er nettopp derfor det ikke fungerte for henne.

Skrevet

Ja, det er et bra behandlingssenter, og som hun over sier er det ikke senteret sin feil at hun ikke ble rusfri ;) 

Anonymous poster hash: b0c48...2bf
Skrevet

Generelt tror jeg at det er omtrent 80-90% som har et eller flere tilbakefall, og i våre dager ser man vel på det som en del av prosessen.

Om den som blir innlagt ikke har noen egen motivasjon for å bli sober så funker det selvsagt ikke. 

Anonymous poster hash: 15980...26e
Skrevet

Er fullstendig klar over det som skrives over her. Ja, er snakk om en dobbeltdiagnose, rus og psykiatri..

Lurte bare på om noen kjenner til noen som har vært der, og om de var fornøyd med behandlingen.

Jeg vet at det store flertall ikke klarer å holde seg nykter etter endt behandling..

Jeg tenkte mer på om det er et bra sted med god kompetanse..

HI

Anonymous poster hash: a3f55...267

Annonse

Skrevet

Det er kjent for å være bra ja, de jeg vet om som har vært der har vært fornøyde. Lykke til med den du kjenner! 

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg er innlagt på Manifestsenteret nå... Jeg har vært innlagt 3 ganger tidligere på andre institusjoner, og Manifestsenteret er det stedet jeg har hatt mest misnøye. Nedlatende holdninger fra ansatte og unødvendige regler. Så jeg har bedt om overflytting til en annen institusjon... Reglene på Manifest er slik at man motiveres til isolasjon på rommet. Anbefales IKKE. Jeg skal heldigvis bli overflyttet til et annet sted om 1 uke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...