Gå til innhold

Når er det mest hektisk å ha barn? (barns alder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konklusjonen er altså at alle aldre er travle? Oi oi hva har jeg gjort.. Skjønte plutselig at jeg har BARN! 😜 Tror vi møter utfordrende perioder alle sammen, og at det er en viss rettferdighet sammenlagt 😉

Skrevet

Er enig med den perfekte mor, det er travelt på en annen måte. Nå er mine 3, 5 og 7 klassinger. Det er travelt med kjøring, henting, lekser, dugnader, foreldremøter på fotball, håndball, i hver klasse osv. De trener ca hver dag, sånn at klesvasken bare vokser og vokser. Gutter på snart 11 og 13 lukter ikke godt lenger for å si det sånn! Men fordelen med at de er så store er jo at de kan være alene hjemme når det kræsjer med mlter, jobb og trening. Jeg var sliten på en helt annen måte når de var 0, 2 og 4 år.

Men de som tror det er lett å ha store unger kommer til å bli overrasket når de kommer der!

Skrevet

Er det babystadiet?

Toddleren?

Barnehagebarnet?

Småskolebarnet?

Ungdommen?

mine barn er 9 mnd, 4 og 7 år og jeg synes det er fryktelig hektisk og tror og håper det blir bedre når de vokser seg til og blir skolebarn,men er det egentlig slik?

Anonymous poster hash: 6cbb0...8a8

Mine tre har omtrent samme alder som dine, og jeg synes også det er temmelig travelt om dagen! Og som deg håper jeg og tror at det blir litt bedre når de vokser seg til. Eldste er en drøm å være sammen med bare oss to, selv om hun har temperament og vi to kan diskutere og krangle masse. Hun har masse artige tanker, er omtenksom og hjelpsom samt kosete innimellom. 4- åringen har faktisk også kommet seg massevis sammenlignet når minste kom og hun var full av trass og sjalusi. Tror jo aldri det blir stille og rolig med tre unger (og var jo heller ikke derfor jeg fikk 3 stk) men baby og smårollinger krever deg jo 100%, ofte døgnet rundt. Så jeg tenker at det vel blir travelt på en litt annen måte med 3 skolebarn:) For min del lengter jeg etter å gå på do alene, sove en hel natt, sove lenger enn til 06:00 i helgene, spise en middag uten avbrekk til å skifte bæsjebleie eller tørke rumpe, til å kunne gå turer uten pulk eller meis etc etc. :P

Mine tre har ca samme aldersforskjell som deres, men er noen år eldre. Eldste er nå 11, mellomste blir 8 og yngste blir 5. Det har vært noen travle, herlige, morsomme og slitsomme år :-) Nå har det roet seg synes jeg. Alle tre finner mye glede og selskap i søsknene sine, og de har jo alltid noen å være sammen med selv om aldersforskjellen enda gjør at de er opptatt av ulike ting. Nå kan jeg f.eks ta meg en dusj selv om alle tre er oppe, og jeg slapper mye mer av! Den tiden dere er i nå husker jeg som den mest slitsomme, spesielt siden mellomste var veeeeeeeeeeeldig aktiv av seg og var oppe i alt mulig mens jeg ammet yngste....

Nå bare nyter jeg livet, får til og med sove lenger enn til 6 i helgene :-D

Anonymous poster hash: 0336f...eb4

Skrevet

Jeg synes 7 - 13 år er mest hektisk i forhold til tiden. Du skal rekke lage mat, kjøre på trening, gjøre lekser etc etc etter jobb. De er jo selvstendige og det er deilig men har minst fritid nå føler jeg

Anonymous poster hash: 5ce68...e6f
Skrevet

Jeg har hele tiden ment at alderen mellom 1 og 2 år er den mest slitsomme. For da skal de utforske verden, men vet ikke konsekvenser. 

Jeg har tre på 2, 5 og 8 år nå. Og jeg må ærlig innrømme at jeg synes han mellomste er mest slitsom, uansett hvilken alder han er i. Synes han har trasset hele livet, og han driver fortsatt med det (selv om han er verdens mest sjarmerende også). 

Så jeg tror det er veldig personavhengig også. 

Håper og tror ting blir bedre når de blir eldre, for jeg synes livet med barn er temmelig slitsomt for tiden... 

Skrevet

Fra 1 til 2 år er den travleste tiden. Da er det full fart og lite vett ;)

Og akkurat det samme gjelder fra 14-20. Bare at da kan du ikke bære dem med deg under armen om de nekter.

Skrevet

Små barn små utfordringer, store barn større utfordringer. :)

Anonymous poster hash: 401d1...414

Hehe, du mener det ja! Greit nok at større barn kan svare for seg og finner på mye rart, men små barn er en stor utfordring ikke liten, bla pga man er gjerne så underernært på søvn at man ser firdobbelt og så er det gryyy tidlig start på dagen med full rulle helt til kvelden. Alt skal utforskes og alt skal testes.

Alle aldre har sine utfordringe, men syns helt klart 0-4 år er den mest hektiske

Anonymous poster hash: 953c9...574

Skrevet (endret)

Fra ca 8-12 år, når de trenger mye oppfølging og kjøring. Ingen alenetid på kvelden, alltid noe skjer i helgene. Savner ofte småbarnstiden og barnehagetiden, da var det jeg som bestemte... Anonymous poster hash: 60a16...bdb

Ser den. Men jeg liker samtidig den alderen, de er flinke til ting og kan være med på mye. Kan ta dem med på kjøkkenet uten at det blir bare søl osv. Det er vel den perioden de er billigst i drift også, etter at barnehage og Sfo er unnagjort og før de skal ha dyre klær og jakker i fleretusenkronersklassen.... ;)

Endret av Hjertefru
Skrevet

Med eldste syns jeg babyperioden var mest slitsom. han sov aldri, skikkelig aktiv, problemer med å spise, lite søvn.. Ble mye bedre når han nærmet seg 2år. Minste sin babyperiode var en drøm, men nå fra 1-2 er det slitsomt. Våkner tidlig, i hundre hele dagen, trassanfall og viljesterk liten rakker..

Hver alder har sin sjarm da, og hver periode er nok slitsom på sin måte. Må innrømme at jeg gleder meg til han er nærmere 3år og det roer seg litt, men samtidig nyter jeg denne tiden med han.

Anonymous poster hash: 800b7...120
Skrevet

Tror det har endel og si om man sover om natta.

De som har småbarn som er mye våkne blir fullstendig utslitt, og slik har det vært med begge her.

Klart det kommer andre og større utfordringer etterhvert, og i motsetning til i småbarnsåra er det ikke

så lett å "fikse" problemer på skolen, i venneflokken eller kjærlighetssorg når den tid kommer!

Mine er 1,5 og 6 og jeg kjenner det er deilig med størsta som kan være oppe alene, som nå sover om natta og som tilogmed kan være hjemme alene mens jeg er ute en liten snartur.

Skrevet

jeg har en på 6 og to på 4 så jeg kan jo ikke si så mye om det å ha eldre barn enn det. Men jeg synes jo det blir enklere og enkler.

Da vi hadde en 2 åring og to babyer, var det vel i grenseland til hva vi hadde kapasi tett til å fikse, litt umenneskelig til tider nesten følte vi.

Også da vi hadde to 1 åringer som ikke gikk, og en 3 åring som skulle i bhg, var det fryktelig slitsomt.

Men etter 3 år og oppover har jeg barre følt det blir lettere og lettere. Litt mere krangling fra eldstemann nå. Men ikke noe mere enn hva man fint kan takle.

Skrevet

Har tre barn på 14,12 og 9, og savner barnehagetiden ENORMT!!

Jeg er stort sett utslitt, er så mye jobb og følge opp lekser og aktiviteter.

Alle tre er aktive innen idrett, og bare oppfølging av treninger og kamper er en fulltidsjobb..

For ikke å snakke om foreldremøter, kioskvakter og dugnader...

Nyyyyyt snåbarnsalderen! Jeg trodde det var en hektisk tid, men det er INGENTING i forhold til nå.......

Anonymous poster hash: af34e...a76

Skrevet

Hver alder har sin sjarm og sine utfordringer. Det er selvsagt hektisk når man må løpe etter en aktiv 1,5-åring uten vett. Og det er veldig slitsomt å ha så små barn at man mister nattesøvnen.

Likevel ble det desidert mest hektisk hos oss fra eldste begynte på skolen. Så lenge man har barnehagebarn har man større mulighet til å styre hverdagen og helgene selv. Men det stilles nå skyhøye krav til skolebarna. Her gjøres det lekser i minst en time daglig, og jenta går i andre klasse. I tillegg er det div fritidsaktiviteter og treff med venner. Mye mer å holde orden på for oss. Vi planlegger, organiserer og henter og bringer til den store gullmedaljen. Minste her går fortsatt i barnehagen, og jeg lurer veldig på hvordan hverdagen blir når vi får to barn med lekser og fritidsaktiviteter.

Anonymous poster hash: 15e10...0ce

Skrevet

Nå er eldste kun 5 år da, så kan bare utale meg om småbarnsperioden.

Men fra krabbestadiet til 1,5 år syns jeg er den desidert mest stressende tiden. Gale unger uten frykt for noe, som må passes på 24/7 og overhodet ikke aner følgene av handlingene sine, og lite klarer de å kommunisere og forklare for seg.

Leser at mange skriver at det er stress med skolebarn også, og det tror jeg helt klart på, men for meg tror jeg det vil bli stress på en anderledes måte. Jeg velger ihvertfall å tro det :P

Skrevet

Nå er eldste kun 5 år da, så kan bare utale meg om småbarnsperioden.

Men fra krabbestadiet til 1,5 år syns jeg er den desidert mest stressende tiden. Gale unger uten frykt for noe, som må passes på 24/7 og overhodet ikke aner følgene av handlingene sine, og lite klarer de å kommunisere og forklare for seg.

Leser at mange skriver at det er stress med skolebarn også, og det tror jeg helt klart på, men for meg tror jeg det vil bli stress på en anderledes måte. Jeg velger ihvertfall å tro det :P

Enig! Har vært gjennom alle epoker, 7-18 mnd. må passes 24/7, hvilke aktiviteter/ hvor mye som skal følges opp når de begynner på skolen kan man selv styre til en viss grad. Overgangen fra barnehage til skole husker jeg imidlertid som relativt travel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...