Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Er det babystadiet? Toddleren? Barnehagebarnet? Småskolebarnet? Ungdommen? mine barn er 9 mnd, 4 og 7 år og jeg synes det er fryktelig hektisk og tror og håper det blir bedre når de vokser seg til og blir skolebarn,men er det egentlig slik? Anonymous poster hash: 6cbb0...8a8
MrsMilla Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Synes det er mest travelt fram til treårsalderen, helt klart. Alle aldre har sine utfordringer, men en 18 mnd gammel luring som løper rundt og utforsker toalett, sluk og elektriske apparater er helt klart i toppsjiktet på travelmålingen.
ærlig talt Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Min eldste er 6 år, og hittil synes jeg det er mest slitsomt med ettåringer i hus. Veldig mobile av seg, men ikke så mye vett
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Perioden fra de blir aktive med venner og fritidsaktiviteter, men før de selv klarer å følge opp, komme seg i mellom på egenhånd og delta på div uten følge. Kan ikke sammenlignes med småbarnsperioden. Anonymous poster hash: e3c79...c9f
Superdolly Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Alle aldre har sin utfordring, selvfølgelig. Det var veldig travelt da yngste var liten og jeg hadde to som var eldre å passe på, lite nattesøvn og et aktivt barn som ikke forsto farer og jeg knapt kunne sitte ned et eneste minutt. Nå er det travelt på en annen måte. Nå er det skole, lekser og fritidsaktiviteter og vi sjonglerer med å kjøre og hente unger her og der. Enkelte dager kommer jeg hjem fra jobb, kaster innpå en hastverksmiddag før vi må ut og kjøre igjen. Her vi bor er det ikke bare å sende ungene på sykkel til venner og aktiviteter, både pga farlig vei og lang avstand. Hver alder har sin sjarm, og hver alder har sine utfordringer. Det er ingen grunn til å lage en konkurranse av det. Personlig synes jeg de fire første årene med yngste var tunge, fordi dette barnet ikke sov en hel natt igjennom før det ble fire år. Og da var det krevende å komme seg gjennom dagene med så lite nattesøvn og tre barn og jobb. Nå får jeg sove om nettene, og da går det meste greit.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Eldste av tre er 11 år og jeg synes fra de blir mobile (krabber) til ca 4 år er den mest hektiske tiden. Anonymous poster hash: e0dc5...404
Edelweis Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Fra 1 til 4 år er mest travel men også den perioden de er på sitt søteste og morsomste :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Fra 1,5 til ca 3 år er den mest hektiske og tyngste perioden syns jeg. Anonymous poster hash: 0e66e...eb0
me_87 Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 babystadiet! Nå er han 2.5 år å syns ikke det er så veldig hektisk egentlig. Men nå bor jeg bare 2 minutter å gå til barnehagen da,så slipper stresset med å ta med ungen på bussen osv.
*Miss Marple* Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Fra 1 til 2 år er den travleste tiden. Da er det full fart og lite vett
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Nå er barnet 3.5 år, og synes dette er den mest krevende tiden så langt. Starta veldig bra med en rolig baby som sov mye, og har nå en hyper 3 åringen som ikke kan sitte i ro 5 minutter av gangen, Det er rett og slett fullt kaos fra morgen til kveld. Har bare blitt værre og værre, så håper det snart snur og blir bedre. Anonymous poster hash: 57951...a3c
Ugl@ ruger... Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Kommer helt an på barnet. Mest irriterende er i hvertfall tenåringen! Små barn, små problemer, store barn, SVÆRE problemer! Enhver alder har sine utfordringer, jeg personlug synes at selv om spedbarn og småbarnstiden på en måte er travel og krevende, så er den også på visse områder enklere, skolebarn er travelt, mye å følge opp, mye kjøring hit og dit.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Små barn små utfordringer, store barn større utfordringer. Anonymous poster hash: 401d1...414
*Smiley* Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Synes det er mest travelt fram til treårsalderen, helt klart. Alle aldre har sine utfordringer, men en 18 mnd gammel luring som løper rundt og utforsker toalett, sluk og elektriske apparater er helt klart i toppsjiktet på travelmålingen. Samme her!!Hun er19 mnd og har vært turbo i 6 mnd nå... Fra 3 år går alt så meget bedre:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har både tenåringer og småbarn. Helt klart småbarn som er travleste. Deilig med tenåringer.... Anonymous poster hash: 537e6...90c
jentemamma Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Er det babystadiet? Toddleren? Barnehagebarnet? Småskolebarnet? Ungdommen? mine barn er 9 mnd, 4 og 7 år og jeg synes det er fryktelig hektisk og tror og håper det blir bedre når de vokser seg til og blir skolebarn,men er det egentlig slik? Anonymous poster hash: 6cbb0...8a8 Mine tre har omtrent samme alder som dine, og jeg synes også det er temmelig travelt om dagen! Og som deg håper jeg og tror at det blir litt bedre når de vokser seg til. Eldste er en drøm å være sammen med bare oss to, selv om hun har temperament og vi to kan diskutere og krangle masse. Hun har masse artige tanker, er omtenksom og hjelpsom samt kosete innimellom. 4- åringen har faktisk også kommet seg massevis sammenlignet når minste kom og hun var full av trass og sjalusi. Tror jo aldri det blir stille og rolig med tre unger (og var jo heller ikke derfor jeg fikk 3 stk) men baby og smårollinger krever deg jo 100%, ofte døgnet rundt. Så jeg tenker at det vel blir travelt på en litt annen måte med 3 skolebarn:) For min del lengter jeg etter å gå på do alene, sove en hel natt, sove lenger enn til 06:00 i helgene, spise en middag uten avbrekk til å skifte bæsjebleie eller tørke rumpe, til å kunne gå turer uten pulk eller meis etc etc.
Monica Skrevet 10. mars 2014 #17 Skrevet 10. mars 2014 Stor forskjell på barna. Med første var det fra 1-3 år, det barnet lærte seg aldri å gå, men startet bare å løpe. Var ekstremt aktiv og trassig. Hadde ikke frykt for noen verdens ting heller. Med minste så er jeg ikke sikker ennå, han har foreløpig vært lite trassig, og rolig. Flink til å aktivisere seg selv og.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 Er det babystadiet? Toddleren? Barnehagebarnet? Småskolebarnet? Ungdommen? mine barn er 9 mnd, 4 og 7 år og jeg synes det er fryktelig hektisk og tror og håper det blir bedre når de vokser seg til og blir skolebarn,men er det egentlig slik? Anonymous poster hash: 6cbb0...8a8 Mine tre har omtrent samme alder som dine, og jeg synes også det er temmelig travelt om dagen! Og som deg håper jeg og tror at det blir litt bedre når de vokser seg til. Eldste er en drøm å være sammen med bare oss to, selv om hun har temperament og vi to kan diskutere og krangle masse. Hun har masse artige tanker, er omtenksom og hjelpsom samt kosete innimellom. 4- åringen har faktisk også kommet seg massevis sammenlignet når minste kom og hun var full av trass og sjalusi. Tror jo aldri det blir stille og rolig med tre unger (og var jo heller ikke derfor jeg fikk 3 stk) men baby og smårollinger krever deg jo 100%, ofte døgnet rundt. Så jeg tenker at det vel blir travelt på en litt annen måte med 3 skolebarn:) For min del lengter jeg etter å gå på do alene, sove en hel natt, sove lenger enn til 06:00 i helgene, spise en middag uten avbrekk til å skifte bæsjebleie eller tørke rumpe, til å kunne gå turer uten pulk eller meis etc etc. Amen til det! HI Anonymous poster hash: 6cbb0...8a8
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #19 Skrevet 10. mars 2014 Før skolealder er perioden fra 10 mnd til 2 år mest slitsom, da er de høyt og lavt uten å skjønne hva som er lurt og ikke så lurt å gjøre, må passes på hele tiden. Men jeg har nå 3 stykker i småskolen og har aldri hatt det så travelt før. Har en i 1.klasse, en i 4.klasse og en i 7.klasse. Alle skal følges opp med lekser, vennebesøk, fritidsaktiviteter, bursdager osv, også kommer foreldremøter, konferansetimer, dugnader osv. Når en unge trener fra 17-18, en fra 17.30 til 19 og en fra 19-20, alle sammen på forskjellige steder, så blir ettermiddagen travel altså, skal jo helst ha litt middag, leksetid osv også. Når alle klassetrinnene har juleavslutning på samme uke, og jeg jobber en kveld eller to i uka, og det i tillegg kommer en innbydelse eller to til et barneselskap blir det litt av en kabal å få til logistikken, kalenderen blir temmelig full... Av og til tar jeg meg i å savne barnehagetiden hvor vi hentet barna klokken fire, reiste hjem og lagde middag, var hjemme med ungene til de skulle legge seg og hadde flere timer rolig voksentid i stuen etter at de hadde sovnet. Nå som eldste er tenåring blir det mindre og mindre voksentid i stuen også Men hver alder har sin sjarm, og det er selvfølgelig deilig at de vokser til og blir mer selvhjulpne. Men en periode er de veldig aktive og vil være med på mye, uten å være gamle nok til å farte rundt på egenhånd. Sommerstid er det ikke noe problem å sykle 3 km til fotballtreningen, men på vinterstid, med snø og glatte, stupmørke veier og ganske sene treninger velger jeg å kjøre dem. Anonymous poster hash: 16bd5...245
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #20 Skrevet 10. mars 2014 Fra ca 8-12 år, når de trenger mye oppfølging og kjøring. Ingen alenetid på kvelden, alltid noe skjer i helgene. Savner ofte småbarnstiden og barnehagetiden, da var det jeg som bestemte... Anonymous poster hash: 60a16...bdb
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. mars 2014 #21 Skrevet 10. mars 2014 Perioden fra de blir aktive med venner og fritidsaktiviteter, men før de selv klarer å følge opp, komme seg i mellom på egenhånd og delta på div uten følge. Kan ikke sammenlignes med småbarnsperioden. Anonymous poster hash: e3c79...c9f enig!!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #22 Skrevet 10. mars 2014 Hvis du mener aktivitetsnivået på barnet og ikke det hektiske med tanke på henting/bringing, leksehjelp, dugnader for barnas idrettsforeninger etc så syns jeg at det var vanskelig å sitte i ro på rompa i met enn ett minutt rundt 18 mnd alder. Mellom sånn ca. 1 og 2 år er det høyt aktivitetsnivå i heimen. Litt lettere rundt 2.5 års alder og oppover da de kan sitte mer i ro og msn kan kommunisere lettere med dem. men aktivitetsnivået kan fortsatt være høyt, men de er mer selvstendige og stødige da. De ramler ikke like lett, ikke like interessert i å rive i dukene og spise av plantene.. Anonymous poster hash: ceca5...bea
Fru vims Skrevet 10. mars 2014 #23 Skrevet 10. mars 2014 0-3 år. Syntes ting blir lettere når de nærmer seg 4 år. Tror det også har litt å si på barnet. Gutten her var mest krevende mellom 1-2 år. Og jenta var mest krevende på babystadiet, men mye lettere etter 1 års alderen.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #24 Skrevet 10. mars 2014 Nå er bare min 3 og noen måneder. Men til nå har 0-1 vært tungst. Og perioden 0-3 måneder var forferdelige. Men etter 1 år har alt vært utrulig lett. Men vet jeg har en veldig enkel unge. Anonymous poster hash: e15f7...bba
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. mars 2014 #25 Skrevet 10. mars 2014 Vanskelig å svare på, for det er hektisk på en annen måte med eldre barn. Barn i alderen 1-3 er svært mobile, men mangler mye vett og sperrer. De må fotfølges hele tiden, og kan ikke være uten tilsyn et minutt engang uten at man må ha kontroll på at de er forsvarlig plassert. (seng, grind, seler e.l.). Nå har jeg barn på 7 og 10, og det er hektisk ved at de hele tiden skal noe. De må følges opp med lekser, skal kjøres til fritidsaktiviteter, de maser mer. Men de kan være alene. Med barn i alderen mine er nå trenger man aldri å lure på hva man skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå