Lessismore Skrevet 10. mars 2014 #1 Del Skrevet 10. mars 2014 Vår lille gutt på 3,5 mnd har til nå kun fått mm. På sist kontroll hos hs hadde vekten flatet ut. Hs mente at det kunne ha vært fordi han var syk i 9 dager. Den siste uka har han krevd puppen konstant, og jeg har tenkt at han prøver å ta igjen det tapte. Men, etter 5 netter der jeg har blitt vekket hver eneste time, begynner jeg å tro at jeg ikke har nok. Hva bør jeg gjøre? Starte med mme som tillegg, eller litt forsiktig med velling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MamsenMedToSmå Skrevet 10. mars 2014 #2 Del Skrevet 10. mars 2014 Jeg ville hvertfall ha ventet litt med velling, da magen til barn ikke er klar for annet enn mm/mme før tidligst ved 4 mnd. Men om du venter litt for så å begynne med tynn grøt/velling kanskje? Jeg delammet fra gutten min var 3 mnd pga dårlig vektoppgang. Delammet frem til han var 9 mnd. Det gikk veldig fint, men jeg var hele tiden veldig bevisst på å amme nok til å ikke miste melken. Jeg startet med veldig lite mme, og økte veldig sakte etterhvert. Har ingen gode tips, annet enn at det går fint å delamme så lenge man er obs på å jobbe aktivt for å ikke miste melken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 10. mars 2014 #3 Del Skrevet 10. mars 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er ikke uvanlig med en heftig økeperiode i 3-4 mnd alder. "Heftig" kan her betyr et par uker heller enn et par dager. Utrolig slitsomt! Pass på å spise og drikke godt (særlig om du ikke er sulten), og du kan gjerne prøve med bukkhornsfrø o.a. som er kjent fra folkemedisinen for å gi mer melk. (Se http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk) At vekta stagnerer litt pga sykdom er helt normalt, både fordi barnet gjerne spiser mindre, og fordi kroppen bruker energi på å bli frisk i stedet for på å vokse. I tillegg blir vektøkningen mindre i perioden 3-6 mnd sammenliknet med 0-3 mnd - faktisk omtrent halvparten så stor. Vekt er heller ikke det eneste målet på vekst - også lengde og hodeomkrets er viktig. Ofte vokser barnet i to av de tre retningene (vekt, lengde, hodeomkrets) man måler. Frem til 4 mnd er det alltid MME som anbefales som supplement til morsmelk dersom det er behov for det. Fra 4 til 6 mnd anbefales fullammede barn å starte med fast føde dersom de har behoiv for mer enn morsmelk, fordi dette ikke gir sugeforvirring (slik flaske KAN gi) og fordi fast føde i denne alderen sjelden går ut over ammingen. Det er mye lettere å gi så mye MME at det går ut over melkeproduksjonen, altså slik at det fungerer som erstatning heller enn tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 10. mars 2014 Tusen takk for svar, lillenims! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå