Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Har aldri vært veldig glad i slik suppe og kan ikke lage det. Nå bare MÅ jeg ha kremet fiskesuppe hele tiden. Vil du dele din gode oppskrift med meg? Anonymous poster hash: 0a2db...989
PrinsesseHengepupp Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Har ingen oppskrift, men lager på gefylen med fløte, melk, rømme, minimais, purre, potet, gulrot, og div fisk som måtte være for hånden, evt reker om vi har det (de må ikke koke og has i rett før servering) og krydder etter smak. Du kan jo også jukse med en ferdigsuppe, og spe på med ekstra fisk og grønnsaker, hender vi gjør det på tur feks.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Har ingen oppskrift, men lager på gefylen med fløte, melk, rømme, minimais, purre, potet, gulrot, og div fisk som måtte være for hånden, evt reker om vi har det (de må ikke koke og has i rett før servering) og krydder etter smak. Du kan jo også jukse med en ferdigsuppe, og spe på med ekstra fisk og grønnsaker, hender vi gjør det på tur feks. Lager du en litt tynn hvit saus? Jeg kan hvit saus men er ikke suppe litt anderledes? Kanskje starte med hvit saus og tynne med en kraft/buljong? Jeg er SÅ dårlig på kjøkkenet. Har forsøkt noen ferdigsupper men de falt ikke i smak. Fisken smakte gammelt. Uansett, kan ikke fortsette å hente take-away suppe. Kniiiis. :-D Anonymous poster hash: 0a2db...989
PrinsesseHengepupp Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Nei, aldri hvit saus, selv om det kanskje kunne fungert. Basic: hakk løk og surr blankt i en stor kasserolle. Kok ut panna med fiskekraft (buljong-type funker om du ikke har hjemmelagd) og spe på med en pakke fløte, evt fløte og melk. Ha i grønnsaker, begynne med de som trenger lengst koketid først, feks potet/gulrot først, purreløk sist. La putre på middels varme til grønnsakene nærmer seg møre. Dersom suppa er tynn kan du blande i litt maisenna før du tilsetter fisken. Urter som dill, persille og gressløk er godt i suppa. Ha fisken i terninger og tilsett når grønnsakene er nesten ferdige. La trekke 3-4 minutter til fisken er gjennomkokt. Smak til med salt og pepper. Rett før servering kan du ha reker over. Selv foretrekker jeg laks (akkurat der er jeg som unger flest), men de fleste fiskesorter fungerer godt i suppe. Kveite feks er en undervurdert fiskesuppefisk.
Gustav Klitt Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 7 dl vann 1 fiskebuljongterning 4-6 poteter (litt størrelsesavhengig) 3-4 gulrøtter (samme avveining) 5-10 frosne spinatkuler 1 beger lett creme fraiche En fire-pakk med laksefilet, evt tilsvarende mengde fra alternativ kilde (kan også bruke frossen fisk, men den kan bli litt tørr) 1 bunt frisk dill 1 bunt frisk gressløk (Vi pleier å bruke kryddervarianten av urtene, blir godt fordiom) Skrell poteter og gulrøtter og del i skiver / biter. Kok i buljongvann i tjue minutter. Tilsett resten av ingrediensene og rør. La surre på svak varme til spinaten er tint og fisken er ferdig (ta opp en bit og sjekk). Kan godt hive oppi noen reker helt på slutten. Supergod suppe, og latterlig enkel å lage!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #6 Skrevet 9. mars 2014 Tuuuusen takk. Skal prøve i morgen. :-D Anonymous poster hash: 0a2db...989
Barbarella og froskebarna Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Et tips er å ha oppi litt appelsinjuice og fennikelrot. Kjempegodt som variasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå