Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Skal straks begynne å drikke 4 l Laxabon. Gruer meg både til det og undersøkelsen i morgen. Erfaringer? Både bra (gode blir vel litt feil her ) og dårlige erfaringer. Gikk det bra å drikke guffa, var det veldig vondt osv. Anonymous poster hash: 31e8d...209
HvittHus Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Har ikke erfaring selv, men moren min gjør dette titt og ofte. Hun anbefaler å kjøle ned drikken så den blir skikkelig kald, og drikke den av vinglass. Lykke til med tømmingen
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Har gjort det mange ganger. Jeg syns det er lettest å bare helle innpå hele glasset i ett uten stopp. Da slipper jeg å tenke på smaken før jeg har fått det i meg og så er det 10 min til neste runde. Jeg bruker ned telleren på ovnen så vet jeg når det er tid for neste glass. Jeg liker best å være alene når jeg skal gjøre dette. Du kan drikke klare vesker etter du du er ferdig med tømmingen og da kan du lage avsilt havresuppe med sukker ( det holder unna den verste sulten) det sammen med klar buljong. Selve undersøkelsen er vond, men til å holde ut. Bare si fra til legen at du gruer deg og at de må være snille med deg Selve undersøkelsen tar 30-40 min. Så må du få i gang maven igjen. Begynn forsiktig med lettfordøyelig mat. Det går så bra. Lykke til. Anonymous poster hash: 4246a...b13
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Har ikke erfaring selv, men moren min gjør dette titt og ofte. Hun anbefaler å kjøle ned drikken så den blir skikkelig kald, og drikke den av vinglass. Lykke til med tømmingen Ja ha den så kald som mulig. Jeg bruker ikke vinglass, men glass som er lett å holde i når jeg vil helle med ca.2 dl så fort som mulig. Anonymous poster hash: 4246a...b13
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 Tømmingen var ikke noe problem egentlig. Undersøkelsen var det så som så med Jeg måtte ha morfin, mye morfin. Anonymous poster hash: 14685...b14
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #6 Skrevet 9. mars 2014 Går nok bra. Er bare så redd for at jeg blir kvalm og må kaste opp (det verste jeg gjør). Har også hørt at man kan føle at man nesten sprekker. Får beroligende i morgen, og håper det gjør susen Anonymous poster hash: 31e8d...209
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Bare brukt Citrafleet, noe som kun er 2 glass med 6 timers mellomrom! Veldig greit! Selve undersøkelsen var ikke det beste jeg har vært med på. Hadde ikke tatt beroligende først, men fikk fentanyl iv ved behov. Syns smertene minnet meg veldig om å føde egentlig 😜 Anonymous poster hash: 76fed...b2d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #8 Skrevet 9. mars 2014 Bare brukt Citrafleet, noe som kun er 2 glass med 6 timers mellomrom! Veldig greit! Selve undersøkelsen var ikke det beste jeg har vært med på. Hadde ikke tatt beroligende først, men fikk fentanyl iv ved behov. Syns smertene minnet meg veldig om å føde egentlig Anonymous poster hash: 76fed...b2d Ikke alle som kan bruke det. Jeg har Ulcerøs Kolitt og kan ikke bruke det. Hadde vært mye enklere, men men slik er det nå. Jeg vet ikke hvorfor HI ikke kan bruke det, men det er nok legen hennes som har sagt hva hun skal bruke. Anonymous poster hash: 4246a...b13
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #9 Skrevet 9. mars 2014 Bare brukt Citrafleet, noe som kun er 2 glass med 6 timers mellomrom! Veldig greit! Selve undersøkelsen var ikke det beste jeg har vært med på. Hadde ikke tatt beroligende først, men fikk fentanyl iv ved behov. Syns smertene minnet meg veldig om å føde egentlig Anonymous poster hash: 76fed...b2d Ikke alle som kan bruke det. Jeg har Ulcerøs Kolitt og kan ikke bruke det. Hadde vært mye enklere, men men slik er det nå. Jeg vet ikke hvorfor HI ikke kan bruke det, men det er nok legen hennes som har sagt hva hun skal bruke. Anonymous poster hash: 4246a...b13 Her gis som regel laxabon til pasienter som skal inn til colonoskopi. Grunnen til det er at tarmen blir renere` med laxabon kontra andre tømmingsmidler, og det blir mer oversiktlig og legen får mer ut av undersøkelsen. Kun i unntakstilfeller gis andre midler til tømming, f.eks om pasienten ikke klarer å få i seg så mange liter. Og så har vi de som ikke kan tømme seg med Citrafleet, det er jo en hel drøss med kontraindikasjoner på den. Anonymous poster hash: 11142...67d
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 Ha så kaldt vann som mulig og bland det med saft, det gjorde jeg, ellers hadde jeg seriøst aldri klart å drikke det. Det er også lurt å ha vaselin lett tilgjengelig for å smøre på i stumpen etterhvert som du har begynt tømmingen. (om du blir sår da). Vil anbefale deg å si ja takk til beroligende først, og om du føler sterkt ubehag under undersøkelsen så vær flink til å si ifra at de må ta det roligere eller eventuelt stoppe undersøkelsen. For meg var det veldig vondt og måtte be legen om å avslutte halvveis inn, fikk så tatt neste på sykehuset der jeg fikk beroligende og smertestillende intravenøst. Undersøkelsen gikk da som en drøm! Om du klarer å slappe av så går det helt fint
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #11 Skrevet 9. mars 2014 Ha så kaldt vann som mulig og bland det med saft, det gjorde jeg, ellers hadde jeg seriøst aldri klart å drikke det. Det er også lurt å ha vaselin lett tilgjengelig for å smøre på i stumpen etterhvert som du har begynt tømmingen. (om du blir sår da). Vil anbefale deg å si ja takk til beroligende først, og om du føler sterkt ubehag under undersøkelsen så vær flink til å si ifra at de må ta det roligere eller eventuelt stoppe undersøkelsen. For meg var det veldig vondt og måtte be legen om å avslutte halvveis inn, fikk så tatt neste på sykehuset der jeg fikk beroligende og smertestillende intravenøst. Undersøkelsen gikk da som en drøm! Om du klarer å slappe av så går det helt fint Det skal ikke tilsettes annet enn vann. Tilberedning: Løs opp posens innhold i ca. 0,5 liter lunkent vann, og rør ordentlig til alt pulveret er løst. Hell i ytterligere 0,5 liter vann og rør om slik at væsken blandes. Bruk f.eks. et 1-liters husholdningsmål. Ferdig tilberedt oppløsning inneholder: Natrium 125 mmol/liter, klorid 35 mmol/liter, sulfat 40 mmol/liter, hydrogenkarbonat 20 mmol/liter, kalium 10 mmol/liter, polyetylenglykol 17,6 mmol/liter. Oppløsningen smaker bedre når den er kald. Oppløsningen må ikke tilsettes andre stoffer som f.eks. smaksstoffer, saft, juice o.l. Anonymous poster hash: 4246a...b13
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 9. mars 2014 #12 Skrevet 9. mars 2014 Ha så kaldt vann som mulig og bland det med saft, det gjorde jeg, ellers hadde jeg seriøst aldri klart å drikke det. Det er også lurt å ha vaselin lett tilgjengelig for å smøre på i stumpen etterhvert som du har begynt tømmingen. (om du blir sår da). Vil anbefale deg å si ja takk til beroligende først, og om du føler sterkt ubehag under undersøkelsen så vær flink til å si ifra at de må ta det roligere eller eventuelt stoppe undersøkelsen. For meg var det veldig vondt og måtte be legen om å avslutte halvveis inn, fikk så tatt neste på sykehuset der jeg fikk beroligende og smertestillende intravenøst. Undersøkelsen gikk da som en drøm! Om du klarer å slappe av så går det helt fint Det skal ikke tilsettes annet enn vann. Tilberedning: Løs opp posens innhold i ca. 0,5 liter lunkent vann, og rør ordentlig til alt pulveret er løst. Hell i ytterligere 0,5 liter vann og rør om slik at væsken blandes. Bruk f.eks. et 1-liters husholdningsmål. Ferdig tilberedt oppløsning inneholder: Natrium 125 mmol/liter, klorid 35 mmol/liter, sulfat 40 mmol/liter, hydrogenkarbonat 20 mmol/liter, kalium 10 mmol/liter, polyetylenglykol 17,6 mmol/liter. Oppløsningen smaker bedre når den er kald. Oppløsningen må ikke tilsettes andre stoffer som f.eks. smaksstoffer, saft, juice o.l. Anonymous poster hash: 4246a...b13 Jeg spurte legen og han sa det gikk greit. Snakket med andre som også hadde gjort dette før jeg gjorde det selv, ellers hadde jeg aldri gjort det. Tarmen tømte seg normalt
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Har også gjort dette og det jeg ikke var forberedt på hva de sinnsyke luftsmertene i etterkant. De blåser jo inn luft underveis og den skal jo ut igjen etter endt undersøkelse. Fikk beroligende og i en lettere dopet tilstand merket jeg at det ble ekstra mye håndtering med meg når slangen skulle igjennom "svingen" øvers til venstre på magen. Det var litt ubehagelig. Ellers så syns jeg undersøkelsen gikk greit. Anonymous poster hash: b0ba8...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå