Gå til innhold

Venninna mi fikk ei jente med spalte/hareskår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min venninne fikk denne uken ei jente med hareskår... Jeg skal besøke henne imorgen på føden. Lurer på hva jeg skal si/ikke si? Ikke komentere det i det hele tatt? (Hun visste det ikke før fødsel)

Jeg har brukt kvelden på å lese meg litt opp på emnet, men kanskje hun synes det er too much at jeg har satt meg slik inn i det... Jeg vet ikke hvorfor, men når hun sendte meg melding med bilde idag har jeg ikke klart å slutte å tenke på henne og begynte å Google.... Jeg fikk så vondt på hennes vegne, da hun tidligere har uttalt seg (når hun var gravid) "heldigvis har ikke barnet hareskår, da hadde jeg gidd fra meg babyen" etter at hun hadde vært på 3D ultralyd... Men den viste vel ikke alt (husker navlestrengen lå foran akkurat hodet, eller det var noe i ansiktet på ul bildet)

Jeg vil ikke at hun skal gi fra seg barnet...

Anonymous poster hash: 7f027...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du ikke på at det er stor sjanse for at venninnen din er her inne og leser det du skriver og at det er lett gjenkjennbart?

Hva man sier om noe i teorien og hva man gjør når man plutselig står i situasjonen er to vidt forskjellige ting.

Jeg sa en gang "jeg kan takle hva som helst, bare ikke...." - under en uke senere lå jeg på sykehuset med en mye verre skade enn det jeg hadde snakket om. Og vet du - det brydde meg ikke i det hele tatt at utseendet mitt hadde endret seg, jeg var bare glad for at jeg kunne stå på egne ben igjen og bruke mine egne hender.

Når man plutselig er i din venninnes situasjon så må man bare forholde seg til det. Nå har hun fått barnet, og jeg vil tro at hun til tross for sjokket sikkert er akkurat like glad i babyen sin som alle andre mødre er. Kanskje er hun i sjokk, kanskje er hun i en benektelsesfase fremdeles. I så fall får hun hjelp.

Heldigvis er de i dag veldig dyktige til å reparere hareskår/ganespalte, så din venninne og babyen kommer til å få god hjelp.

Jeg har siste ukene hatt med en person å gjøre som jeg først etter noen ganger oppdaget hadde hareskår. Og da hadde jeg stått og sett på personen på nært hold flere ganger i godt lys.

Jeg synes det er bra du setter deg inn i hva det vil si, da kan du trolig være en bedre støtte for venninnen din. Ikke minn henne på hva hun sa mens hun gikk gravid, det blir nok bare vondt for henne å bli minnet på.

Vær der, se babyen hennes, ikke bare hareskåret. Man blir gjerne så fokusert på hareskåret, men hvis man ikke fokuserer på det, så ser jo babyen ut akkurat slik andre gjør i hele resten av ansiktet. Etter hvert som de blir opererte så blir det nesten ikke merkbart.

Anonymous poster hash: 741b3...da5
Skrevet

Hvis du har lest så mye om dette, så er det merkelig at du fremdeles omtaler det som "hareskår"; dette er et utdatert begrep altså. Leppespalte (evt m/ganespalte) heter det.

Og jeg er sikker på at venninnen din vil sette pris på at du først og fremst fokuserer på at hun har fått en BABY, ikke en baby med leppespalte...

Anonymous poster hash: 2a1b3...96e

Skrevet

Du kan da ikke bare late som om du ikke ser det! Du trenger jo ikke buse ut med alt du kan om temaet med en gang, men si at hun er søt, spør hvordan det går, og så kan du nærme deg forsiktig inn på temaet, eller aller helst la moren nevne det først, og kanskje spørre om de har sagt noe om tidspunkt for korrigeringen.

Anonymous poster hash: 13799...58d
Skrevet

Både du og venninnen din høres rimelig kokt ut i hodet.

"Jeg gir fra meg babyen hvis"..

Tillater meg å rope : TROLL

Anonymous poster hash: 8510c...f01
Skrevet

Både du og venninnen din høres rimelig kokt ut i hodet.

"Jeg gir fra meg babyen hvis"..

Tillater meg å rope : TROLL

Anonymous poster hash: 8510c...f01

Enig! Hvor gamle er dere? 12???

Anonymous poster hash: 26b08...932

Skrevet

Dere er begge for fjortiss til å være mødre. La veninna di gi bort ungen til voksne folk da ...

Anonymous poster hash: 6954b...665

Skrevet

Vis at du er det og støtter henne. at hun kan prate med deg hvis hun vil. fokuser på at babyen er nydelig uansett.

De er så flinke i dag, at det kommer til å bliveldig bra til slutt, men de har helt sikkert en del tøffe stunder foran seg med operasjoner o.l.

mitt barn hadde noe annet som ble oppdaget etter fødsel. det var en tung start, men en liten ting i forhold til utfordringer mange andre barn har. detville jeg tenke om dette også - og barnet elsker hun uansett.

Anonymous poster hash: b2d50...dd7

Skrevet

Jeg ville snakket litt om det og spurt litt, men ikke latt spalten bli hovedfokuset. Kos med barnet, spør hvordan fødselen gikk osv og la det være litt opp til mammaen hvor mye snakk det blir om spalten. Men det blir jo også litt rart å ikke nevne det, jeg ville sikkert spurt om barnet klarte å spise greit, om det var kun leppe eller også ganespalte hvis det var min venninne.

Skrevet

Har selv en sønn med spalte og vi visste det ikke på forhånd. Jordmoren skremte oss ved å si at det var noe galt med babyen og vi ble vettskremte. Men så var det bare spalte.

Ja for det er BARE en spalte. Her i Norge så er det en filleting, så sant ungen ikke har noen tilleggs sykdommer.

Både svigermor og ei venninne gruet seg for å se på gutten min og det sa de også. Det er helt greit å si det, men husk å se forbi spalten og si at du synes at babyen er søt også. Selv om du kanskje ikke mener det.

Min søster har i etterkant sagt at hvis hun fikk vite under ul at hennes baby hadde spalte så ville hun tatt abort. For meg er ikke det sårende, for det bare beviser hvor dum hun er. Nå sitter hun med to barn uten spalte, men den ene har et syndrom og de sliter med at hun er så etter jevnaldrene på alle måter. Ja jeg gosser meg litt pga det med tanke på hva hun har sagt ang spalte.

Kos deg på barselbesøk du, din venninne vil helt sikkert elske babyen sin like høyt som andre elsker sine barn. Det beviser hun ved at hun har sendt deg bilde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...