Gå til innhold

Urolig baby

FirstAidKit

Anbefalte innlegg

Ja, her kommer enda et innlegg om urolige babyer. Men jeg må bare få luftet ut litt før jeg blir sprø. Lillebror på 4 uker er egentlig en drøm - når han først sover. Og han sover mye - når han først sover. Det er bare det at å FÅ han til å sovne - DET er litt av en kamp. Fra kl 00-10 roer puppen han helt, men etter kl 10, og frem til midnatt, så er det så krevende å være tobarnsmor at jeg av og til vil hoppe ut av vinduet og rømme. Det eneste som holder meg igjen, er minnet om at han i det minste for tiden sover om natta/tidlig på morgenen. Saken er at han blir overtrøtt. Det virker i allefall sånn. Han begynner å tulle ved puppen. Gaper høyt, kaster seg mot den, tar et sugetak, slipper, hyyyyyler, laver, kaster seg mot puppen, vrenger seg vekk fra den, hyyyyyyler osv, osv. Et typisk tegn på det jeg mener er at han er overtrøtt. Så da begynner kampen mot søvnen. Byssing, trappegåing, trilling, kosing, hysjing, knebøy, ja - alle knep i boka. Klarer han å sovne, så tar han helt fint puppen når han våkner igjen. Troooor ikke det er noe kollikk, for han er ikke utrøstelig slik jeg føler man hører alle kollikkbarn er. Men han kan gråte heftig, og det en god stund. Roer seg riktignok ofte hvis han ligger oppå skulderen eller svøpes. Men nekter å sove!

Uff, nå falt jeg helt ut av innlegget mitt. Sorry. Lurer egentlig på om noen for det første husker hvor lenge disse små babyene er urolige på ettermiddagen/kvelden, og om dere har noen gode tips til meg når det kommer til å unngå at han blir overtrøtt. Han kan sove i 2 timer, våkne for å få mat, og så hylgrine og virke overtrøtt etter en halvtime.

Er det kanskje kollikk likevel?

Sorry rotete innlegg, det skyldes en sliten mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye svar til deg, men ville bare si at jeg føler med deg!! Er tøft å stå oppi det der og da.. Det første som slo meg når jeg leste dette var om han er sjekket for låsninger? Min var prikk lik innimellom, han hadde litt låsninger, fikk opp de og han ble noe bedre... Ikke helt, men skal sier han har melkeallergi så slet med å ammes oga mye vondt i magen hele tia....

Uansett, ville sjekka for låsninger... Om du ikke har gjort det vel og merke :) vi gikk til manuell terapi, gratis :) dog kiropraktor også har god virkning, men koster jo litt...

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Jeg har tenkt litt på dette med låsninger. Det ble en tøff fødsel som endte med keisersnitt pga at han var stjernekikker og kom aldri ned i bekkenet til tross for at jeg var i fødsel til jeg hadde full åpning, så han fikk stanget hodet godt mot bekkenet frem til fornuften tok jordmødrene og legene. Så om han har fått noen låsninger etter dette, ville ikke vært overraskende. Vet du om det er vanskelig å få time hos manuell terapeut? Og må man ha henvisning? Og er det gratis over alt, eller bare hos kommunale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med ammingen? Høres ut som det er vanskelig eller er det bare "tulling" ved puppen? Legger han godt på seg? Funker det med smokk? Kan det være for mye mat? For lite mat? 

Min erfaring er at mye roer seg etter 10-12 uker. Det med dagsoving har dog latt vente på seg. Med elste begynte han å sove på dagen mer enn 30 minutter rundt 9 mnd (enormt krevende frem til det) og med andremann har det ikke enda ornet seg (10 mnd) så er fremdeles enormt overtrøtt, men dette er spesielt utover dagen og ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 24374...71a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt opp og ned med den ammingen. Det er vel ikke en eneste dag hvor ammingen er 100% plettfri uten noe kaving eller tulling. Jeg har masse melk, han legger godt på seg, og teknikken sitter som støpt. Likevel hender det at jeg sitter og griner fordi ammingen ikke fungerer som det gjorde med førstemann. Hadde en tøff start med brystbetennelse, der jeg måtte la det vonde brystet hvile i 2 uker, mens jeg lot han amme fra det friske brystet. Det har ført til at det friske brystet har, pardon my french, shitloads av melk, mens det brystet som hadde betennelse har mindre fordi det kun har blitt diet på i 1,5 uke etter betennelsen. Mistenker at jeg har kanon-utdrivingsrefleks i tillegg, melken regelrett skytes inn i munnen til stakkaren, og han svelger unna det han makter. Skjønner jo at det også kan få han til å kave og "tulle", jeg hadde også blitt dritforbanna hvis noen skøyt væske inn i munnen min på den måten.

Så det er nok ganske sammensatt, dette her. Vet liksom ikke i hvilken ende jeg skal starte å nøste inn problemene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start hos kiropraktor.

Min var også slik, og etter to behandlinger gikk han fra å sove 8 timer (sov også kun om natt) til 18 timer.

Anonymous poster hash: 1eaeb...62f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk time neste dag pga det er en baby det er snakk om, kan ikke drøy for lenge da sa de her hvertfall! Manuell terapi skal være gratis for barn under 12 år, uansett! Det jeg både fikk forklart der og leste meg opp på nett.. Prøvde først kiropraktor med han her, men null virkning, måtte manuell terapi til.... Men med flrstemann var to timer his kuropraktor alt vi trengte fra å ha hylibg hele dagen til en strålende blid gutt :) er io så mye forskjellig på markedet nå, men ville absolutt gått for kiro eller manuell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi oppdaget at ungen var urolig på kveldstid pga for lite melk. Hu begynte å pumpe på morgenen og gi flaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...