bondefrøken Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 Har vært så heldig at jeg har fått diagnosen svangerskapsdiabetes. Det å kutte ut karbohydrater til middag, er ingen problem. Men det er alle de andre måltidene jeg sliter med. Spiser jeg knekkebrød til frokost, er jeg sulten igjen etter 1,5 timer. Ganske frustrerende. En gang spiste jeg to grove skiver med leverpostei på, to timer senere var blodsukkeret mitt 8.2, altså over grensen. Det kjennes ut som det er like før jeg bryter sammen. Jeg vil jo mine to små i magen kun det beste. Slutta med snus, røyk, alkohol, alt det gode kjøttet vi ikke kan spise - uten problem. Drikker mindre kaffe, lett som bare det. Men når jeg ikke kan spise normal mat da blir jeg sprø. !! Gråter av småting og tåler nesten ikke å være i samme rom som andre, fordi jeg føler meg som en bombe som kan eksplodere når som helst. Synes litt syns på meg selv, og siden jeg er kun i uke 24, så lurer jeg på hvordan i alle dager dette skal gå.
TanteTroll Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Uff, det hørtes ikke noe greit ut! Skjønner du er fortvilet, for jeg hadde nok slitt jeg også om jeg måtte kutte kraftig ned på karbohydrater. Høres ut som du reagerer veldig på karbohydrater pga de grove brødskivene? Eller kan det være at de ikke er så grove som du tror? Hvis det er kjøpt brød altså. Har du prøvd å lage deg feks omelett til frokost eller lunsj? Egg, magert kjøttpålegg, litt ost og grønnsaker. Knekkebrød og litt salat ved siden av? Nøtter (ikke ristet og saltet) og avocado er kaloririkt men med gode fettsyrer. Kan du spise litt av det for å holde på metthetsfølelsen? Om gravide kan spise cottage cheese kan du ta noen ss til dessert med nøtter og noen bær. Før jeg ble gravid med førstemann kjøpte jeg boka "spis deg gravid" (nei jeg spiste meg ikke gravid..). Der fant jeg en oppskrift på en frokostblanding som var god (nøtter, frø, kokos og tørket frukt. Jeg droppet frukten da). Om du er interessert kan jeg prøve og finne boka i flytteeskene mine og gi deg oppskriften. Holdt meg lenge mett på en liten porsjon av den.
Mor.til.3.jenter Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Eg overlever på store mengder nøtter og bær mellom måltider. Avokado er også gull! Eg tykte også at det var verst i starten, det gikk seg litt til etterkvart. Eg følte meg sur, slapp og på slanking - var pyton... Har du målt langtidsblodsukkeret? Eg hadde for høge verdiar på glukosebelastningane, men fine langtidsmålingar...forstå det den som kan. Med andre ord kan eg slappe av litt meir på inntak, men prøver å halde på dei gode vanane eg tilegna meg. Lukke til:)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 På butikken så selger de en brødmixpose med lavkarbo brød. Kanskje det kunne ha vært noe Anonymous poster hash: d1136...ee3
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 søk etter lavkarbo oppskrifter, det er masse godt du kan spise http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/frokost/ Anonymous poster hash: 11601...426
bondefrøken Skrevet 9. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2014 Har spist lavkarbo, med stort hell, tidligere. Men jeg orker ikke den sure smaken som er på brødet. Vet at det er mye god mat på lavkarbo-fronten, men jeg får det ikke til nå. Føler meg skikkelig mislykket, fordi jeg orker ikke prøve engang. Beklager negativiteten, jeg klarer ikke snu hodet mitt nå. Har lenge brukt mat som trøst, tror jeg, og nå går alt litt i stå.
lioness* Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Åh, bondefrøken - you and me both. Jeg sliter med det samme. Er permanent sulten. Brød går ikke, det skyter blodsukkeret mitt opp i skyene - selv om det er skikkelig grovt. Knekkebrød av 100 % fullkorn går såvidt, men metter jo null og niks... Prøvde havregrøt med masse kli i til frokost i dag - blodsukker på 7,2 etter to timer så det er også for høyt. Jeg sliter med de samme måltidene som deg. Middag er ganske ok. Men etter frokost, lunsj og kveldsmat er jeg like sulten igjen etter veldig kort tid. Får rett og slett ikke i meg nok kalorier. Spiser jo masse nøtter, avocado, cottage cheese og grønnsaker, men det metter ikke og jeg er møkk lei alt sammen etter bare halvannen uke på lavkarbodiett... og altså permanent sulten. 25 uker på vei i morgen og føler jeg har fryktelig lenge igjen jeg også. Har bakt lavkarboknekkebrød i dag da, det er jo godt (men ikke spesielt mettende når en har to voksende babyer i magen). Legger meg sulten hver kveld, tom for ideer til hva jeg kan spise. Litt selvmedlidende om dagen, men dette er så nytt for meg. Diagnosen kom som en bombe, ikke har jeg vært overvektig og ikke har jeg diabetes i familien heller. Æsj altså.
bondefrøken Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2014 Åh, bondefrøken - you and me both. Jeg sliter med det samme. Er permanent sulten. Brød går ikke, det skyter blodsukkeret mitt opp i skyene - selv om det er skikkelig grovt. Knekkebrød av 100 % fullkorn går såvidt, men metter jo null og niks... Prøvde havregrøt med masse kli i til frokost i dag - blodsukker på 7,2 etter to timer så det er også for høyt. Jeg sliter med de samme måltidene som deg. Middag er ganske ok. Men etter frokost, lunsj og kveldsmat er jeg like sulten igjen etter veldig kort tid. Får rett og slett ikke i meg nok kalorier. Spiser jo masse nøtter, avocado, cottage cheese og grønnsaker, men det metter ikke og jeg er møkk lei alt sammen etter bare halvannen uke på lavkarbodiett... og altså permanent sulten. 25 uker på vei i morgen og føler jeg har fryktelig lenge igjen jeg også. Har bakt lavkarboknekkebrød i dag da, det er jo godt (men ikke spesielt mettende når en har to voksende babyer i magen). Legger meg sulten hver kveld, tom for ideer til hva jeg kan spise. Litt selvmedlidende om dagen, men dette er så nytt for meg. Diagnosen kom som en bombe, ikke har jeg vært overvektig og ikke har jeg diabetes i familien heller. Æsj altså. Skal inn og snakke med diabetessykepleier idag. Er veldig spent. Knekkebrød er jo egentlig bare tull. Tidsfordriv å sitte og knaske for å så bli sulten igjen etter null komma niks Om det ikke blir insulin så må jeg begynne å spise "middag" til alle måltider. Det blir dyrt, tidkrevende og rett og slett unødvendig. Er lei av å vær så negativ! Vil kose meg med sprell fra magen, og være fornøyd med tilstanden !
lioness* Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Lykke til med samtalen i dag. Fortell gjerne hva de sier. Jeg skal ikke inn igjen før onsdag neste uke, får leve på omelett og salat frem til det. Godt jeg er sykemeldt, størstedelen av dagen går med til å planlegge og forberede måltider. Ellers prøver jeg å tenke at dette er den komplikasjonen som er best tross alt, hadde vært verre med feks. svangerskapsforgiftning eller premature rier. Kanskje det går seg til når maten blir en vane, hvis jeg bare finner en vane der jeg får i meg nok... Det er ikke bare bare å være gravid alltid. Sist syntes jeg det gikk kjempegreit, det er litt tyngre denne gangen. Ser frem til å ha babyene ute av magen og trygt i armene våre.
bondefrøken Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2014 Svangerskapsdiabetes er slettes ikkje det værste som kan skje, sånn sett er det ko bra Diabetessykepleieren hadde ikke så mye å si. Langtidsblodsukkeret mitt hadde gått fra 5,6 sist, til 5,4 nå. Så jeg spiser riktig vertfall. Fikk et nytt måleapparat pga noen merkelige målinger og hun ordna samtale med ernæringsfysiolog til meg - om to uker. Så planen min er å spise mye egg. HEHE. Kjøpte karbonader og kylling også. Så får jeg bare prøve videre. Kålrabi og gulrot kjøpte jeg også, så jeg kan knaske litt på det om sulten plager. Litt bedre humør idag. Får trøste meg med at vekta står stille
L-8 Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Gresk yoghurt med hjemmelaget nøttemusli, cottage cheese med kanel og sukrin, egg i alle varianter, hjemmelaget lavkarbobrød, mange alternativer som metter lenge og som ikke føles som middag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå