Gå til innhold

Hvordan skiller man kraftig hodepine og migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spenningshodepine kan komme fra spenninger i hode (fordi man tenker for mye, eller hever øyenbrynene eller lignende), men det kommer oftest fra spenninger i nakke, skuldre eller rygg. Derfor kan man sjekke seg selv litt, og se om man har smerter/stivhet eller i nakkeområdet. Dersom man har det er sannsynligheten stor for at det er spenningshodepine, hvis man da ikke har begge deler. Det er verdt å merke seg at spenningshodepine er den aller vanligste formen for hodepine.

En behandlingsform som har vist seg å fungere både med migrene og spenningshodepine er akupressur (Det finnes svært mange former, men massasje og akupunktur er de vanligste.) Det er alt for lite utforskning av østlige behandlingsformer i Norge. Spesielt i forhold til spenningshodepine fungerer disse teknikkene nesten alltid. 

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kaster opp når jeg får anfall så skiller de veldig lett her nå. Og ensidig hodepine i tinningen. Kjennes ut som jeg står inni en kirkeklokke. Får synsforstyrrelser og blir veldig kvalm...

Anonymous poster hash: c4de6...b68

Skrevet

Migrenen "min" ligger bak det ene øyet, noen gang begge. Vanlig smertestillende virker ikke,- men den er ikke kjempevond,-bare veldig slitsom. Som om noen står og presser rundt øyeeplet. Har hatt så vondt at jeg kastet opp to gang, ellers så kan jeg være på jobb, men det går sent.

Siste to år har jeg dessuten hatt "aura" og fått lysforstyrrelser i synsfeltet 2-3 gang,- men IKKE fått hodepine i ettertid. Migrenen fikk jeg etter fylt 20, og var tilfeldig at jeg nevnte denne "irriterende" hodepinen til min mor. Jeg skjønte ikke hvor den kom fra,- var så utrolig utmattende, og slitsom, får ikke sove med den og paracet hjelper ikke.  Og som flere her inne tror,- så trodde jeg også at migrene er nærmest invalidiserende om det er det man har. Men fikk prøve migrenetablett av min mor som jeg skulle ta neste gang,- og må si det gikk et lys opp for meg. Så dro til legen,- og fikk etter beskrivelse av mine symptom,- egen resept. Har testet migrenemedisin på vanlig, kraftig hodepine (som for meg kan være verre enn de migreneanfall jeg har),- og da funker den ikke!

Nå har jeg heller ikke anfall så ofte! Jeg jogger ofte, og dette holder min i sjakk. Opplevde det året jeg skulle trene til halvmarathon at jeg ikke hadde migreneanfall på over 8 mndr den perioden...Så nå er ikke distansen nødvendigvis like lang, men mange joggeturer hver uke har jeg tro på for MEG...Andre blir verre av trening, noen fungerer best med styrketrening,- så dette er ikke et råd som jeg mener hjelper alle,-  annet enn at det kan prøves ut om man sliter mye. Test trening, utholdenhet,- og styrke. Hjelper det, er det både billigere og bedre enn medisin!

Anonymous poster hash: 4f93e...6b3
Skrevet (endret)

Nå har jeg heller ikke anfall så ofte! Jeg jogger ofte, og dette holder min i sjakk. Opplevde det året jeg skulle trene til halvmarathon at jeg ikke hadde migreneanfall på over 8 mndr den perioden...Så nå er ikke distansen nødvendigvis like lang, men mange joggeturer hver uke har jeg tro på for MEG...Andre blir verre av trening, noen fungerer best med styrketrening,- så dette er ikke et råd som jeg mener hjelper alle,-  annet enn at det kan prøves ut om man sliter mye. Test trening, utholdenhet,- og styrke. Hjelper det, er det både billigere og bedre enn medisin!

Ja, trening kan absolutt hjelpe. Det er gjort mye forskning som tyder på at trening i perioder man ikke har anfall ruster en for periodene med anfall. Bare husk å strekke ut. Uttøyninga er nesten viktigere enn selve treninga, spesielt når det gjelder spenningshodepine. Jeg vil også dele med dere et eksempel på forskning utført av den Amerikanske regjeringen som viser at thai-massasje reduserte migreneanfall betraktelig: www.bli-kvitt-migrenen.no/migrene-guiden

Endret av Bill Makatowicz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...