Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 For min del er det lett. Jeg får migrene med aura, og da ser jeg tåkete og mister sidesynet. Jeg blir svimmel og går som om jeg er småfull. Men så er det de som sier de har migrene, men fungerer likevel sosialt/på jobb under selve migrenen. Jeg skjønner ikke det da jeg fungerer veldig dårlig selv under migrene. Jeg har vel da enten lav smerteterskel eller så har jeg kraftig migrene. Men hva skiller egentlig hodepine og migrene? Anonymous poster hash: 840de...362
Gjest lemon-aid Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Migrenen klarer jeg ikke å sove med, og ingen vanlige smertestillende fungerer. Jeg fungerer heller ikke, på noen måte, hvis jeg får migrene. Hva som skiller det, det vet jeg ikke riktig. Men kraftig hodepine ville jeg kanskje kalt for migrene. Tror migrene kommer i flere grader.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Jeg fungerer ikke med migrene.. Får først synsforstyrrelse , hvitt lys som blender så jeg ikke ser noe rett frem, som om jeg har ei sol rettfrem ig bare ser rundt de , så kommer hodepinen ig den dunker og svir , så kaster jeg opp. Med en gang jeg får denne syns greiene må jeg bare komme meg hjem og legge meg på en mørkt kaldt rom. Paracet funker ikke, har migrene tabletter. Heldigvis lenge siden siste anfall!:) Anonymous poster hash: 2caa7...8cd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 For min del er det dunkingen, og hvor den sitter i hodet. Migrenen sitter på den ene siden og den dunker, hvert pulsslag dunker som et sleggeslag mot hodet. Den forverres også veldig ved (brå) bevegelser, sitter jeg f.eks i sofaen og reiser meg opp er det som å få et balltre mot hodet og de første 4-5 pulsslagene etter bevegelsen er så hinnsides vonde at jeg må stå helt rolig med øynene knepet igjen og overleve. Kraftig hodepine er en mer jevn smerte, ikke den sinnsyke dunkingen. Men sterke smertestillende, f.eks pinex forte, tar toppen av begge typene (selv om jeg enda ikke har funnet smertestillende som fjerner smerten helt) og jeg klarer å fullføre dagen på jobb selv med migrene. Anonymous poster hash: 7ae0b...0ab
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Jeg merker fort om det er migrene eller vanlig hodepine. Når migreneanfallene kommer er det en helt annerledes smertefølelse, svimmelhet og kvalme samtidig. Vanskeligheter med å fokusere blikket, øynene blir liksom "urolige". Vanlige smertestillende som ibux og paracet virker ikke. Hvis jeg er raskt ute med å ta migrenetablett når jeg merker at det begynner, kommer ikke toppen på anfallet. Ofte er dette på jobb, og da klarer jeg faktisk å gjennomføre arb.dagen. Ikke veldig godt, men er for "frisk" til å føle at jeg kan dra hjem. Noen få ganger våkner jeg med migrene. Da er det som regel for seint å ta tabletten, og jeg må bli hjemme med spybøtta.... Anonymous poster hash: a55ef...9d8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 For min del er det dunkingen, og hvor den sitter i hodet. Migrenen sitter på den ene siden og den dunker, hvert pulsslag dunker som et sleggeslag mot hodet. Den forverres også veldig ved (brå) bevegelser, sitter jeg f.eks i sofaen og reiser meg opp er det som å få et balltre mot hodet og de første 4-5 pulsslagene etter bevegelsen er så hinnsides vonde at jeg må stå helt rolig med øynene knepet igjen og overleve. Kraftig hodepine er en mer jevn smerte, ikke den sinnsyke dunkingen. Men sterke smertestillende, f.eks pinex forte, tar toppen av begge typene (selv om jeg enda ikke har funnet smertestillende som fjerner smerten helt) og jeg klarer å fullføre dagen på jobb selv med migrene. Anonymous poster hash: 7ae0b...0ab Jeg har ofte hodepine, da med den dunkingen du beskriver. Ibux tar det, men ikke paracet. Det hjelper ikke å ignorere det, drikke mye eller med frisk luft, kun en neve ibux. Har jeg da migrene eller hodepine?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 Når jeg har migrene, er den bare på halve siden av hodet, og vanlig smertestillende hjelper ikke. Anonymous poster hash: 563b3...ca1
Gjest Pusikatt Skrevet 8. mars 2014 #8 Skrevet 8. mars 2014 Jeg får sterk hodepine innimellom . En gang annenhver måned ca. Da ligger jeg hele dagen og kaster opp, er lyssky, får diaré, og er generelt sett ute av drift. Men tror ikke det er migrene. Tror bare det er stress. Jeg får ingen "forvarsler", intet tåkesyn. Venninnen min er plaget med migrene. Vi merker når hun nærmer seg anfall. Hun blir tøvete i praten, distré, tuller med ord og sånn. Tror ikke noen kan gå på jobb med migreneanfall. Hodepine ja, men ikke migrene.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Migrene er halvsidig hodepine hvor halve ansiktet også kan være preget av smerter. Spesielt rundt øyet for min del. Tåler ikke lyd, lyd og klarer ikke ligge flatt. Heller ikke prate, så umulig å jobbe. Tror ikke man kan si man har migrene hvis man klarer det Anonymous poster hash: 88bef...f7f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Migrene er halvsidig hodepine hvor halve ansiktet også kan være preget av smerter. Spesielt rundt øyet for min del. Tåler ikke lyd, lyd og klarer ikke ligge flatt. Heller ikke prate, så umulig å jobbe. Tror ikke man kan si man har migrene hvis man klarer det Anonymous poster hash: 88bef...f7f måten du beskriver smertene på er slik mine er. Men ibux tar dem, selv om jeg må ta endel om jeg ikke tar de tidlig nok...
Serepta Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Jeg har også migrene med aura, så det er lett å skille. Har alltid migrene tabeletter tilgjengelig, og om jeg tar det mens jeg enda har synsforstyrrelser, klarer jeg fungere på jobb.
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 Jeg har både migrene og kronisk hodepine. Det er lett og skille, men noen ganger har jeg faktisk begge deler på en gang. Migrene sitter bare på ene siden. Liksom i hjørnet fremme på ene siden. Jeg er ofte kvalm, sliter med lys, lyd og lukter. Det er vondt å snakke og jeg har ikke matlyst. Vil helst bare ta migrenetablett som jeg blir litt trøtt av, og så sove i 2 timer til neste tablett skal inntas. Noen ganger får jeg hyppige anfall og jeg kan få anfall 3 dager på rad. Hadde en litt lenger periode uten nå for en stund siden. Da var anfallet så hardt og langvarig + at tablettene tok det ikke skikkelig. Da vil jeg nesten heller ha 3 dager på rad med vanlig anfall. Hodeverken sitter mer i hele hodet. Løst hår og ro hjelper da også. Er ofte tørst når jeg har vanlig hodepine. Jeg går hver dag på 3 gram paracet. Så om jeg har vondt i hodet tar jeg noen ganger 4 gram, det hjelper av og til, men ikke alltid. Jeg kan ikke ta ibux nå når jeg går på naproxen E, så det er ingen alternativ her dessverre. Det skal ikke veldig hard hodepine til hos meg før jeg er redusert og ikke kan jobbe. Noen ganger går det utover både dagen med anfallet og dagen etter når jeg har migrene. Det tapper kroppen for krefter. Spesielt om jeg ikke kan ligge i senga til det er over.
Tromsøprinsen Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 Min migrene er bankende og jeg får veldig vondt i kjeve/tinning og bak øyet samsidig. Selv ikke paralginforte tar den. Maxalt hjelper noe, men som regel ikke før andre tablett. Får noen ganger lett tåkesyn.
Bill Makatowicz Skrevet 5. juni 2016 #14 Skrevet 5. juni 2016 Hei! De fleste former for hodepine er nevnt her: www.bli-kvitt-migrenen.no/forskjellige-typer-hodepine Det finnes også en link videre til NHI sine artikkel om migrene.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #15 Skrevet 5. juni 2016 Ved migrene får jeg først sølvpakke i synsfeltet i ca 30 sek. Blir ekstremt slapp, kvalm, svimmel, mister matlyst. Så får jeg sterke, sterke smerter på høyreside av hodet, mest bak øyet. Jeg må slå meg i hodet, klarer ikke la vær. Jeg takler ikke lys, må ha det helt mørkt. Paracet virker nada, ibux virker ikke, ikke engang en kombinasjon.mhar imigran som hjelper ok sammen med paralginforte. Jeg blir ikke vite smerten, men klarer å sovne, så blir jeg på en måte smertelindret av søvnen. Varer i 1-3 dager. Får det ca en gang i Mnd. NP er jeg gravid, har hatt andre synsforstyrrelser, svimmelhet, kvalme, pannehodepine (men ikke så kraftig). Synsforstyrrelsen er konstant, svarte og hvite prikker, pannehodepinen er konstant men laaaangt ifra like kraftig, 1 g paracet holder for å få det helt ok. Blør ofte neseblod.mhatt det slim over en uke. Dette virker ikke som migrene men jordmor vil ikke ha meg til kontroll, hun sier det er migrene. I går fikk jeg migrenehodepine og den overdøver denne stakkarslige pannehodepinen til de grader den migrenen jeg er vant med varte bare en dag, så nå kjenner jeg denne pannehodepinen. Skal til legen på tirsdag. Om dette er en svangerskapsforgiftning så blir jeg temmelig provosert på jordmor. Har proteiner i urin, går fort opp i vekt, drikker som en svamp og sf målet har flatet ut og baby er tynn. Får se hva legen ser på ultralyd på tirsdag Anonymous poster hash: 538f7...a05
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #16 Skrevet 5. juni 2016 For min del "kjennes det bare." Jeg har kronisk migrene, men også tidvis annen hodepine av kraftig art. Jeg kjenner forskjell, både på hvor det begynner og hvordan det utvikler seg. Forskjellen dokumenteres for så vidt av at migrenemedisin tar knekken på den ene arten, men ikke den andre. Ellers er migrene hos meg alltid ensidig, begynner i nakken og setter seg bak øyet, pulserende type smerte. Det er forøvrig bare tull dette med at man ikke har migrene om man f.eks kan være på jobb. Tar jeg medisin i tide kan jeg både jobbe og fungere sosialt også under anfall, selv om det er et godt stykke fra optimalt. Helt nødvendig er det derimot, tatt i betraktning at jeg i perioder har ti-tredve anfall ukentlig. Noen anfall er for kraftige, da går ikke det. Men det er nå slik at det finnes ulike typer migrene, den kan arte seg på ulike måter hos ulike mennesker og det finnes mange unntak fra vanligste presentasjon. Uten at det betyr at alle "uff, jeg haaaar så migreeeene i dag, altsåh! Tror jeg må ha en ibux!"-fjaserier man hører kommer fra folk som har faktisk migrene, selvsagt. Anonymous poster hash: 3066e...ab9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #17 Skrevet 5. juni 2016 For min del er det lett. Jeg får migrene med aura, og da ser jeg tåkete og mister sidesynet. Jeg blir svimmel og går som om jeg er småfull. Men så er det de som sier de har migrene, men fungerer likevel sosialt/på jobb under selve migrenen. Jeg skjønner ikke det da jeg fungerer veldig dårlig selv under migrene. Jeg har vel da enten lav smerteterskel eller så har jeg kraftig migrene. Men hva skiller egentlig hodepine og migrene? Anonymous poster hash: 840de...362 Vet du at du har vestibulær migrene? (Mange som ikke har hørt om det). Svimmelhet under migrene er vestibulær migrene. Det er lurt at du får forebyggende medisin mot vestibulær migrene for hvis ikke kan det bli kronisk. Legene trodde ikke på meg om svimmelheten min så det tok flere år for meg å få diagnosen og medisin så nå er det kronisk. Kronisk som i anfall hver dag og hele døgnet, aldri pause, det har jeg hatt i 15 mnd. Er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: b83c6...a03
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2016 #18 Skrevet 5. juni 2016 Jeg er en av dem som ikke klarer å skille det på meg selv. I følge legen er min form for migrene litt uvanlig. Jeg kan f.eks. få kun aura, men uten å bli dårlig i det hel tatt etterpå, eller jeg kan få kjempevondt i hodet hvor ikke noe smertestillende hjelper, være kvalm osv, men det er i hele hodet og ikke bare på en side. Migrenemedisinen tar det, så i følge legen er det da migrene, men jeg fungerer (om enn svært dårlig) under disse "anfallene". Altså jeg klarer å snakke, gå, ordne med mat til ungen også, men er veli sterkt redusert. Men så kan jeg oppleve samme type opptrapping til hodepine og helt like symptomer, bare med den ene forskjellen at vanlig smertestillende hjelper. Da er det visst bare hodepine. Derfor tar jeg alltid paracet eller ibux først, og hjelper ikke det tar jeg migrenemedisin (som da hjelper). Jeg har prøvd å gå rett på migrenemedisin også, men den hjelper da ikke er som det er vanlig hodepine. Konklusjonen er altså jeg ikke vet hva jeg har før jeg tar medisiner. Sønnen min på 9 år derimot ser vi forskjell på med en gang, og han kjenner forskjell selv. Ved "bare" hodepine har han vondt i hele hodet og er utilpass og det kommer over tid. Når han får migrene får han av og til aura først, men ellers kommer den som kastet på ham som regel og setter seg mest i magen og ene siden av hodet (magen er visst veldig vanlig hos barn). Han blir kritthvit i ansiktet, krøller seg sammen i smerter og kaster kraftig opp dersom han ikke får migrenemedisinen med en gang. Anonymous poster hash: 2b4a0...4ee
Uslipt diamant Skrevet 5. juni 2016 #19 Skrevet 5. juni 2016 Min migrene er alltid halvsidig med påfølgende stiv nakke. Smertene er mer intense enn ved vanlig hodepine, og varer lenger. Jeg blir sliten, og alt er et ork.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #20 Skrevet 6. juni 2016 Migrene er ensidig i hodet og gjør meg sjaber ellers i kroppen. Kan få brutale og lette anfall. Ved lette anfall får jeg til å gjøre nødvendige tibg, men da trekker det ut! Ved de værre anfallene ligger jeg og spyr i dagesvis med det hodepina. Så begge deler går fint. Anonymous poster hash: f6541...6b8
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #21 Skrevet 6. juni 2016 Tror kanskje det er som ved sterk forkjølelse, da sier mange de har fått influensa. På samme måte trur jeg mange som har kraftig hodepine kaller det for migrene. Anonymous poster hash: 8a0a9...048
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #22 Skrevet 6. juni 2016 Jeg har hatt hodepine mange ganger, og migreneanfall en gang. Forskjellen for meg var at ved anfallet så føltes det som om noen stakk en kniv i siden av hodet ved hvert pulsslag og jeg trodde jeg skulle dø. Hodepinen er mer jevnt fordelt og det hjelper med smertestillende. Anonymous poster hash: 03e50...dc8
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #23 Skrevet 6. juni 2016 I huset er det 3stk som har migrene og alle oppfører seg ulikt når de har det. Jeg har ikke migrene, men kroniske hodesmerter etter en ulykke. Jeg fungerte ikke det første året, men har tilpasset meg hodesmertene slik at fungerer i hverdagen. Ene ungen får migrene som kommer snikende, hun kan ta det med ro og dermed forhindre at hun får de værste anfallene. Det er lett å se på henne at hun har migrene, for hele ansiktet hennes ser dratt ut og hun ser skikkelig sliten ut. De værste anfallene hennes har ikke de verste smertene, men lys og lyd er hun fryktelig var for. Som hun sier så kjennes sollys ut som nåler i øyne hennes. Da forsvinner hun ned på soverommet vårt som er det soverommet som er kaldest, minst lyd og litt vekk fra alle. Hun kan ha en dag eller flere der hun bare ligger i senga, der hun ikke er istand til å gjøre noe. Blitt færre og færre anfall utifra hvor flink til er til å lese kropen sin heldigvis. Mannen kommer migrenen kastene på, i det ene øyeblikket er han veldig oppegående, i det andre er det såvidt han klarer å gå. Migrenen hans går også ganske fort over med medisiner og litt søvn. Siste barnet er ett kapittel for seg selv. Hun er den som er hardest rammet på alle mulige måter, men den som fungerer best med migrenen. Hun kan kaste opp, få feber, lysskyhet, miste synet nesten, få hodesmerter så hun skriker av smerte, bli lam i ulike deler av kroppen, men hun er samtidig den som fungerer når hun har dette. Hun hater å gi seg, hun vil gjøre det hun har satt seg som mål så det virker som hun klarer å konstenrere seg om målet hun satte seg og skyver migrenen litt lenger bak i rekken. Har hun en fotballkamp hun gleder seg til, men migrenen er ett faktum henter hun frem uante krefter og viljestyrke. Hun skjønner nå hvorfor jeg har vært en teit mamma som har sagt og lagt begrensninger på henne. For jeg ser kroppen hennes trenger hvile, hun må lytte til kroppen sin og ta varslene før bomba smeller. Det har hun skjønt nå og blitt veldig flink til. 11år og kartlegger uka hver søndag, slik at hun ikke går på en smell. Denne uka har hun bestemt at hun ikke skal ha flere planer enn fotballtreningene sine, for hun har hatt en aktiv helg. Hun kjenner selv hun trenger hvile. Hvile betyr ikke at hun må ligge i en seng og gjøre ingenting, men fritiden skal hun ikke legge planer. Har hun behov for å ligge på sofaen gjør hun det, er formen grei går hun ut i gata med noboungene. Men da er dette for at hun har lyst og kroppen tillater det, ikke pga at det er noe hun må. Anonymous poster hash: 2112d...469
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #24 Skrevet 6. juni 2016 Det kan være vanskelig å skille på migrene og en kraftig spenningshodepine. MEN som regel er det jo veldig enkelt for meg ihvertfall. Migrenen er ensidig. Jeg fungerer selv med den varianten migrene jeg har som voksen så lenge synsforstyrrelsene er over og jeg er ferdig med å kaste opp (det er jo sjelden nå da, for nå finnes det jo medisiner). Jeg har funnet måter å "skjerme" meg på i form av f.eks. bruk av solbriller, lukke øynene når jeg vet det blir en brå overgang lys/mørke osv. MEN jeg har hatt migrene hele livet, og det man får som barn er lettere å takle. Anonymous poster hash: 8e316...4b0
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2016 #25 Skrevet 6. juni 2016 Jeg har migrene med aura (dvs synsforstyrrelser), så det er lett å skille for meg. Heldigvis er hodepinen ikke så ille etterpå. Det verste med den er at den sitter i lenge (som om jeg er støl i hodet, liksom), men jeg fungerer fint med den. Akkurat når jeg har aura funker jeg ikke så bra, da, ser ikke så mye på dataskjermen for eksempel. Men det varer bare 20-30 minutter. Blir kanskje ikke helt i vater etterpå, men nok til å jobbe ihvertfall. Anonymous poster hash: e30a0...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå