Gå til innhold

For ett MAAAAS.........jeg har ikke lyst å jobbe fulltid!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja ja, vi har alle ulike ambisjoner og arbeidskapasitet. Jeg var hjemmeværende i 16 mnd med første barnet. Da andremann begynte i barnehagen ved ett års alder jobbet jeg litt redusert for at dagene skulle bli litt kortere. Barna går fortsatt i barnehage, men nå jobber jeg fullt og studerer 50 % etter at de har lagt seg. Jeg har masterutdanning fra før og tar noe tilleggsutdanning for å sikre karrieren. For meg er det viktig å tenke framover og jobbe for å oppnå mål karrieremessig.

Hvis dere som jobber deltid har en plan for pensjon og for økonomien hvis dere skulle splitte opp med mannen så er det jo greit, hvis ikke så synes jeg dere er naive. Ser mange eksempler på damer som har levd på mannen og som blir avhengig av stønader hvis det blir skilsmisse. Må være særlig tøft for de som aldri har hatt noen ambisjoner for egen karriere og som må gå ut i jobb i lavtlønnsyrker, og som får redusert levestandarden betraktelig.

Anonymous poster hash: 5239d...758
Skrevet

Det er ikke nødvendig å jobbe full tid fra man er 20 til man blir 65 år for å få en god pensjon altså, å bruke en liten brøkdel av livet på å jobbe redusert er for de fleste helt greit.

Poenget med redusert levestandard om man blir skilt gjelder jo de fleste uansett om man jobber 60 eller 100% også, det er veldig få i dette landet som er 100% hjemmeværende uten noen som helst utdanning eller arbeidserfaring å falle tilbake på.

Har en venninne som alltid har jobbet fullt, høyskoleutdannet og tjener rundt 400.000,- i året. Når hun nå ble skilt fikk hun er tøff overgang altså, for mannen hun var gift med tjente minst 1,5 mill i året i tillegg til div andre goder, utbytter, bonuser o.l. fra 3-4 egne selskaper. Det er klart hun vil få et solid barnebidrag fra han, men uansett må hun starte et helt nytt liv hvor hus i størrelsesordenen slott og biler i millionkronersklassen, utallige luksusferier til utlandet i året, bare merkeklær osv ikke lenger blir en del av hverdagen.

Anonymous poster hash: cafd7...fea
Skrevet

Problemet er at alle har lyst til å leve godt ha nok penger men det er ikke så mye mange som har lyst til å jobbe for det.

Man ser det spesielt på unge idag, de vil gjerne ha sommerjobb men de skal ha fri hele fellesferien samt kun jobbe når det er stygt vær.

Anonymous poster hash: d3062...692

Skrevet

Greit, du vil bidra litt mindre fordi du synes det er slitsomt.

Går utifra at du da ikke klager og er helt enige i at:

Bomstasjoner er en fin måte å få inn penger til fellesskapet på.

Barn skal ha med seg matpakke på skolen, ikke noe prioritering å prøve å få frukt eller varm mat inn i skolen.

Prisene på helsetjenester bør økes, altså egenandelen.

Eldre kan gjerne dele rom på sykeheim.

Mindre bemanning på sykehus, sykeheim og alle offentlige institusjoner samt mindre lønn til de som jobber der.

Mindre politi, brannfolk og andre offentlige ansatte, og mindre lønn på disse.

Legge ned fødeavdelinger, de er superdyre i drift.

Få ned antall keisersnitt, det er alt for dyrt for oss.

Mindre barnehageplasser.

Etc....

For det er jo til denne felleskassa de ekstra skattekronene dine skulle gått - og de andre som helst vil dulle heime istedet for å bidra med det de kan til felleskassa.

Anonymous poster hash: 4fcd1...4ab
Skrevet

Hvem er det som maser om det?

Kunne aldri falt meg inn å legge meg borti andres valg, hvis de ønsker å være hjemme eller jobbe redusert og har mulighet til å klare det på mannens inntekt så må de gjerne gjøre det for meg. Jeg hadde gått på veggen selv, men det er meg.

Det eneste man må være klar over er redusert pensjon, så man risikerer å sitte med skjegget i postkassa hvis man blir alene...

Pensjonen regnes ut ifra inntekt, ikke stillingsprosent.

Jobber selv 80 % og tjener mer enn mannen min som jobber 100 %.

Ei som jobber 60 % kan tjene bedre enn fulltidsarbeidere.

Anonymous poster hash: 38784...2ce

Helt korrekt, men poenget er at man bidrar så godt man kan med de forutsetninger man har til felleskassa. Altså taper samfunnet mer på at du med god lønn går ned til 80% enn den med dårlig lønn. Ikke noe argument for å jobbe mindre.

Skrevet

Greit, du vil bidra litt mindre fordi du synes det er slitsomt.

Går utifra at du da ikke klager og er helt enige i at:

Bomstasjoner er en fin måte å få inn penger til fellesskapet på.

Barn skal ha med seg matpakke på skolen, ikke noe prioritering å prøve å få frukt eller varm mat inn i skolen.

Prisene på helsetjenester bør økes, altså egenandelen.

Eldre kan gjerne dele rom på sykeheim.

Mindre bemanning på sykehus, sykeheim og alle offentlige institusjoner samt mindre lønn til de som jobber der.

Mindre politi, brannfolk og andre offentlige ansatte, og mindre lønn på disse.

Legge ned fødeavdelinger, de er superdyre i drift.

Få ned antall keisersnitt, det er alt for dyrt for oss.

Mindre barnehageplasser.

Etc....

For det er jo til denne felleskassa de ekstra skattekronene dine skulle gått - og de andre som helst vil dulle heime istedet for å bidra med det de kan til felleskassa.

Ja fy skamme oss som vil ta vare på de ungene vi har satt til verden på en skikkelig måte, og ikke la barnehageassistenter og sfoarbeidere oppdra ungene for oss. FY skam.

Når det er sagt tjener jeg såpass selv om jeg jobber redusert, at jeg neppe bør ha skyldfølelse når det kommer til skatt. Faktisk tjener jeg mer enn mannen min, som jobber fullt. 

Anonymous poster hash: bde5c...a92

Skrevet

Høres herlig ut! Drit i hva andre sier, har du anledning og lyst til å jobbe redusert, så kos deg med det :) Har selv tatt 20% permisjon et år etter endt barselpermisjon... Fint å ha litt bedre tid i hverdagen :)

Anonymous poster hash: 8f7ae...608

Skrevet

Så la vær, bare ikke klag på manglende støtte, dårlig økonomi eller liknende. Og ikke fremstille deg seg som bedre mor enn oss som jobber fult. Jeg har ikke noe mot at noen jobber lite, bare at de klager (og serverer overpynta cupcakes som ikke smaker godt ;))

Anonymous poster hash: 20774...b84

Ikke klager jeg og ikke er jeg bedre enn deg. Alt jeg sa er at jeg er lei mas om at alle må jobbe fult.

Anonymous poster hash: 3a6e8...827

Skrevet

Jeg har ikke noe mot at noen jobber lite, bare at de klager (og serverer overpynta cupcakes som ikke smaker godt ;))

Akkurat dette er et _stort_ problem, synes jeg. Når kjerringene har massevis med tid på å perfeksjonere baksten sin, så presterer de likevel å servere tørre cupcakes som er nedlessa av kjøpe-nonstop!? Ikke rart det er krig i verden, sier nå jeg!

Anonymous poster hash: 4b701...f3a

Skrevet

Enig!

Anonymous poster hash: f6646...816
Skrevet

Jeg jobber også deltid, orker rett og slett ikke fulltid, både pga yrket og pga små unger. Ingen stønader, og jeg har egen spareordning med tanke på fremtidig pensjonstid. Håper det blir en frivillig ordning, statlig støttet, som gjør det mulig for folk å jobbe noe redusert, uten å miste poeng, mens ungene er små. Og dessuten er det ikke kjønnsavhengig om folk blir ledere eller ei i disse dager, det har med personlighet og interesse å gjøre. 

Anonymous poster hash: 46e29...3d6

du vil ha i pose og sekk hva...full pensjonsuttelling for å jobbe redusert i en periode på mellom 5-10 år per arbeidsfør kvinne? Er du klar over prislappen på et slikt forslag, da er du vel for å øke skatter og avgifter da,for å finansiere dette?

Nei vet du hva, om jeg sår korn - høster det - tresker - maler til mel og baker uten at du er med å hjelper meg, da tenker jeg å spise kaken uten å dele med deg!

Anonymous poster hash: ec511...14b

Skrevet

Her er det mas om at jeg jobber fulltid! Akkurat som folk forventer at jeg som kvinne skal jobbe deltid siden jeg har fått barn! Spesielt fra de uføretrygdede, deltidsjobbende folka rundt meg. "Du skal vel ikke jobbe full uke nå?" spørte de meg om på slutten av permisjonstiden. Jo, det skal jeh! Elsker jobben min, er midt i den beste karrieremuligheten i mitt liv, utfordringene, lønna og alt med det å jobbe 100 %! Betyr ikke at jeg er noe dårligere mor for det. Men det mener tydeligvis mange av disse folka som lever livets glade dager på statens regning. Slutt å døm sier jeg bare!

Anonymous poster hash: 496b7...194

Skrevet

.Slutt å døm sier jeg bare!

Anonymous poster hash: 496b7...194

Beit du deg selv i rompa nå eller? Gjorde det vondt?

Anonymous poster hash: bde5c...a92

Skrevet

Jeg har ikke noe mot at noen jobber lite, bare at de klager (og serverer overpynta cupcakes som ikke smaker godt ;))

Akkurat dette er et _stort_ problem, synes jeg. Når kjerringene har massevis med tid på å perfeksjonere baksten sin, så presterer de likevel å servere tørre cupcakes som er nedlessa av kjøpe-nonstop!? Ikke rart det er krig i verden, sier nå jeg! Anonymous poster hash: 4b701...f3a

Enig! Men de fleste som er hjemme baker vel ikke muffins (som jeg kaller det)???

Anonymous poster hash: c325a...4d5

Skrevet

Jeg jobber 50 prosent. Ikke fordi jeg vil lage cupcakes og stelle hjemme. Men fordi jeg er evig student :) elsker å studere og blir stresset av tanken på å skulle jobbe fulltid igjen. Anonymous poster hash: 8b60c...c70

Det er en livsstil jeg synes du bør tåle å få tyn for. Staten burde ikke godta å bruke store ressurser på utdanninger som ikke blir brukt.Anonymous poster hash: 20774...b84

jeg er sykepleier og har tatt videreutdanning i pediatri og holder nå på med videreutdanning i kreft. Jobber på en barneavdeling med onkologiske barn. Så vil ikke si utdanningene mine bortkastet :)Anonymous poster hash: 8b60c...c70

Det er iallefall trist at du med din kompetanse ikke jobber mer siden sykehusene skriker etter sykepleiere. Det er veldig mange sykepleiere som enten ikke jobber som sykepleiere eller så jobber de deltid. Jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig med full jobb som sykepleier kombinert med familie og hjem når kvinnelige leger jobber fullt og gjerne mer til uten å sykemelde seg i så stor grad som sykepleiere, i tillegg håndterer de også hus og hjem som andre. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så stor forskjell i holdninger og motivasjon mellom kvinnelige leger og sykepleiere.

Anonymous poster hash: 8fe0e...09d

Skrevet

Jeg jobber 50 prosent. Ikke fordi jeg vil lage cupcakes og stelle hjemme. Men fordi jeg er evig student :) elsker å studere og blir stresset av tanken på å skulle jobbe fulltid igjen. Anonymous poster hash: 8b60c...c70

Det er en livsstil jeg synes du bør tåle å få tyn for. Staten burde ikke godta å bruke store ressurser på utdanninger som ikke blir brukt.Anonymous poster hash: 20774...b84

jeg er sykepleier og har tatt videreutdanning i pediatri og holder nå på med videreutdanning i kreft. Jobber på en barneavdeling med onkologiske barn. Så vil ikke si utdanningene mine bortkastet :)Anonymous poster hash: 8b60c...c70

Det er iallefall trist at du med din kompetanse ikke jobber mer siden sykehusene skriker etter sykepleiere. Det er veldig mange sykepleiere som enten ikke jobber som sykepleiere eller så jobber de deltid. Jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig med full jobb som sykepleier kombinert med familie og hjem når kvinnelige leger jobber fullt og gjerne mer til uten å sykemelde seg i så stor grad som sykepleiere, i tillegg håndterer de også hus og hjem som andre. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så stor forskjell i holdninger og motivasjon mellom kvinnelige leger og sykepleiere.

Anonymous poster hash: 8fe0e...09d

Jeg kjenner faktisk to kvinnelige leger, ene jobber på sykehuset og den andre er fastlege. Begge to har full jobb og to barn, men også vaskehjelp hver uke i tillegg til au-pair som leverer og henter i barnehagen, lager middag og ellers bidrar i huset ved behov, DET har ikke en sykepleier råd til altså....

Anonymous poster hash: cafd7...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...