Gå til innhold

Har arbeidgiver lov til dette?(Personalmøte)

Anbefalte innlegg

Det står i arbeidsmiljøloven:
§ 10-8.
Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

Vi har fått vite om personalmøtet 8 dager før møtet.Jeg jobber til 2330 kvelden før og arbeidsgiver skal ha møtet klokken 0830.
Det er altså 9 timer etter endt vakt.Dette er jo betalt personalmøte og jeg regner med at dette går under to hovedarbeidsperioder.
Har han lov til dette?Det er jo utenfor loven?
Kan man få sparken for å ikke dukke opp?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: abcfd...a6b

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan reglene er, eller om personalmøte regnes som arbeid.

Men du er i hvert fall veldig vanskelig hvis du lager problemer av dette.

Anonymous poster hash: a3a53...561

Det er jo uansett 9 timer i mellom og begge deler er jo betalt.

Hvorfor er jeg vanskelig?Og hvorfor problemer?

Der jeg jobbet tidligere, så var det slik at om du hadde tidligvakt og så måtte komme tilbake på kvelden for personalmøter el, så fikk vi noe som het "deltvakt-tillegg" til overtidsbetalt. Du kan jo undersøke om det er noe slikt hos dere.

Anonymous poster hash: 4e418...bf0

Det passer aldri for alle uansett.og personalmøte er til for personalet og til deres beste. Regner med det ikke skjer hver mnd ?

Eneste grunnen til at det er på dette tidspunktet er fordi da har vi ikke åpnet enda.

Det er en sjelden gang personalmøte..Jeg har vært på 1! på 2,5 år og det var virkelig ikke til noen nytte.

Annonse

Ganske sikker på at dersom du skal ha kort tid mellom vakter så er det noe du må ha skrivd under på når du begynner, når turnusen er ferdig. Men kan jo hende det er annerledes med møter...?

Anonymous poster hash: c1484...d7c

Der jeg jobbet tidligere, så var det slik at om du hadde tidligvakt og så måtte komme tilbake på kvelden for personalmøter el, så fikk vi noe som het "deltvakt-tillegg" til overtidsbetalt. Du kan jo undersøke om det er noe slikt hos dere.

Anonymous poster hash: 4e418...bf0

Okei.Noe sånt er det ikke hos oss,men de burde kanskje delt opp slik at de som skal på tidligvakt har det før jobb og de som jobber senvakt tar det rett før vakt.

Jeg jobber nattevakt og går av vakt 07.30. Men om det skal være personalmøter eller avdelingsmøter kl.11.30 så må vi komme uansett, siden møtene er obligatoriske.

Det sliter jeg med å akseptere, da jeg kun kan sove 3 timer før jeg da må tilbake på jobb for å dra på møte...og rekker da mest sannsynlig ikke å sove mer før evt.nattevakt. Men disse møtene må vi komme på uansett.

Anonymous poster hash: d05f4...2f4

Vet ikke ang loven, men sånn praktisk sett så ja, du må komme :)

Siden du jobber kveld, regner jeg med at det er natte vakt og dag vakt i tillegg. På ett personal møte legger man opp til at alle skal komme. Da vil det jo bli umulig om det skulle bli minst 11 timer etter at alle var ferdig på jobb... Siden dere har en jobb som er åpent/blir drevet hele døgnet må jo noen komme tidligere en 11 timer. Nattevakten går sikkert av vakt 07.30? Så kanskje sjefen har tenkt at det var bedre å møte tidlig slik at nattevakten rekker en kaffe og litt frokost før møte, men slipper å reise hjem og sove ett par timer å så komme tilbake.

Uansett, det er sikkert ikke personal møte så ofte. Gå på møte, ta med en pose twist og kom med mange gode ideer!!!

Det er jo ikke 11 timer mellom en vanlig kveldsvakt og dagvakt engang, så hvordan løser dere det? Hos oss går kveldsvakten til kl 22, mens dagvakt starter kl. o7.30..... Og som regel, i vår turnus, har vi kvelds- og dagvakt dagene etter hverandre....

Anonymous poster hash: d91f4...0c5

Annonse

Du får nok ikke sparken for å ikke møte opp.

Men hvis den eneste måten å få samlet alle ansatte på, er å holde møtet før åpningstid, synes jeg du er litt vrang dersom du lager en sak ut av dette. Og hvis det er 2,5 år siden sist møte, så er det jo ikke akkurat noe som skjer ofte.

Du får nok ikke sparken for å ikke møte opp.

Men hvis den eneste måten å få samlet alle ansatte på, er å holde møtet før åpningstid, synes jeg du er litt vrang dersom du lager en sak ut av dette. Og hvis det er 2,5 år siden sist møte, så er det jo ikke akkurat noe som skjer ofte.

Helt enig!

Personalmøte er IKKE en hovedarbeidsperiode. Så det er ikke utenfor loven nei.

Det er pliktig, og også innbakt som en del av arbeidstiden din. Hvis du ikke møter uten å ha et gyldig fravær blir det trekk i lønn.

Anonymous poster hash: 82756...b60

Det er pliktig, og også innbakt som en del av arbeidstiden din. Hvis du ikke møter uten å ha et gyldig fravær blir det trekk i lønn.

Trekk i lønn?Kan du utdype?

På denne arbeidsplassen er det ikke konsekvenser for noenting.

Det sies at det gies skriftlige advarseler om rutiner ikke utføres+++

men det skjer aldri.

De møtene som har vært har det i snitt dukket opp 3 stykker av 30 pers!

Det er så synd å måtte ødelegge hele formiddagen.Må opp grytidlig for å rekke tog og styr..og da har jeg endelig fri etter MYE jobbing.

men det skjer aldri.

Det er så synd å måtte ødelegge hele formiddagen.Må opp grytidlig for å rekke tog og styr..og da har jeg endelig fri etter MYE jobbing.

#17 her.

Jeg trekker det antall timer som personalmøtet varer hos ansatte som ikke har gyldig fravær.

Vi kjører også ei "hard" linje på at disse får ei skriftlig anmerkning i personalmappen - der blir den liggende i 2 år.

Skriftlige advarsler på rutiner som ikke følges har ingenting med persmøte å gjøre.

Å ikke møte opp på personalmøte uten gyldig grunn er skulk av pålagt arbeidstid. Som regel ligger personalmøtene innbakt i lønnen til ansatte.

Hvis det kun har møtt opp 3 av 30 på persmøter vil jeg si ledelsen rett og slett ikke gjør jobben sin. Kan love deg at en ansatt som får trekk i lønn ved ikke å ha møtt opp og uten gyldig fravær, deretter begynner å møte opp  :)

men det skjer aldri.

#17 her.

Jeg trekker det antall timer som personalmøtet varer hos ansatte som ikke har gyldig fravær.

Vi kjører også ei "hard" linje på at disse får ei skriftlig anmerkning i personalmappen - der blir den liggende i 2 år.

Skriftlige advarsler på rutiner som ikke følges har ingenting med persmøte å gjøre.

Å ikke møte opp på personalmøte uten gyldig grunn er skulk av pålagt arbeidstid. Som regel ligger personalmøtene innbakt i lønnen til ansatte.

Hvis det kun har møtt opp 3 av 30 på persmøter vil jeg si ledelsen rett og slett ikke gjør jobben sin. Kan love deg at en ansatt som får trekk i lønn ved ikke å ha møtt opp og uten gyldig fravær, deretter begynner å møte opp  :)

"Skriftlige advarsler på rutiner som ikke følges har ingenting med persmøte å gjøre."

Det vet jeg, men det skjer jo ingenting med noenting uansett hva det er eller gjelder.

Stakkars svenskejentene som jobber en gang i blandt.Skal de komme til Norge for å sitte en liten time og høre på møl?Det kan han vel ikke kreve?

Det er ingenting seriøst som blir tatt opp.Ingenting blir gjort noe med.Det er ikke referat å få engang.

Hva mener du er en gyldig grunn da?

Det er jammen ikke sikkert.Trekkes det da en times lønn hos dere?

Det er jo ikke mange kronene....

men det skjer aldri.

#17 her.

"Skriftlige advarsler på rutiner som ikke følges har ingenting med persmøte å gjøre."

Det vet jeg, men det skjer jo ingenting med noenting uansett hva det er eller gjelder.

Stakkars svenskejentene som jobber en gang i blandt.Skal de komme til Norge for å sitte en liten time og høre på møl?Det kan han vel ikke kreve?

Det er ingenting seriøst som blir tatt opp.Ingenting blir gjort noe med.Det er ikke referat å få engang.

Gyldig grunn er egenmelding på at du selv er syk, sykt barn eller sykmelding fra lege.

Hos oss varer personalmøtet 6 timer, og det er jo noe helt annet enn en time  :)

Men slik som du beskriver det så høres det jo hele veldig useriøst ut. Virker kanskje mer som om arbgiver holder persmøte pga at det er lovpålagt, og egentlig ikke gidder å gjøre noe ut av det?! Referat skal jo skrives.

Du får neppe sparken, men det kan gis en advarsel og hvis turnusen er lagt opp sånn at møtet er innbakt i timene du får betalt for, kan du også trekkes for den tiden møtet varer. 

Når det er sagt, kjenner jeg at jeg er uendelig glad for å ikke ha personalansvar for folk som jobber i turnus lenger. Makan til sutregjeng altså! Klager over at ledelsen ikke er tydelig, at de ulike ikke får samme informasjon og at føringer ikke når frem til alle. Samtidig er det klin umulig å få folk til å møte på personalmøter uten sånne diskusjoner som du legger opp til her. Og du kan banne på at den ene som protesterte mest i forkant, "tilfeldigvis" er syk på tidspunktet personalmøtet finner sted. 

Det er jo ikke 11 timer mellom en vanlig kveldsvakt og dagvakt engang, så hvordan løser dere det? Hos oss går kveldsvakten til kl 22, mens dagvakt starter kl. o7.30..... Og som regel, i vår turnus, har vi kvelds- og dagvakt dagene etter hverandre....

En plass hvor jeg jobbet så hadde vi og ofte dagvakt etter kveldsvakt, og kveldsvakta var ferdig 22.30 og dagvakta begynte kl 7.30. Da sleit jeg med helsa mi og måtte si opp. Jeg fikk maks 4 timer med søvn da. For jeg var rastløs når jeg kom hjem kl 23 og sovnet aldri før kl 2, og måtte opp kl 6. Hadde jeg hatt barn da så måtte jeg ha stått opp enda tidligere.

Men ts møt opp på møtet, vis at du bryr deg om jobben. Er bare et møte, ikke en vakt på 7,5 timer.

Anonymous poster hash: 1b0d9...171

men det skjer aldri.

#17 her.

Gyldig grunn er egenmelding på at du selv er syk, sykt barn eller sykmelding fra lege.

Hos oss varer personalmøtet 6 timer, og det er jo noe helt annet enn en time  :)

Men slik som du beskriver det så høres det jo hele veldig useriøst ut. Virker kanskje mer som om arbgiver holder persmøte pga at det er lovpålagt, og egentlig ikke gidder å gjøre noe ut av det?! Referat skal jo skrives.

Ja, det er det jeg regnet med at var gyldig grunn.

Han var syk for noen uker siden, da det egentlig var.Jeg tviler sterkt på at han selv hadde sykmelding!

Jeg fikk heller ikke beskjed om at det var avlyst.

6 timer???Oj!Jeg har aldri vært borte i et så langt møte.....

Ut i fra når møtet starter til butikken åpner, så er det en halvtime.Så da vil han jo bare få med noen i en halvtime.Og det sier seg vel selv at det ikke er mye en rekker på den tiden.

Da er det jo bortkastet?

Det er jo derfor folk ikke kommer.

Ja, det er så useriøst at det gjør vondt.Jeg tror og han gjøre det bare fordi han må det.

Ingen skriver referat.Og tingene som blir tatt opp blir ikke tatt videre så folk gir bare opp.

Du får neppe sparken, men det kan gis en advarsel og hvis turnusen er lagt opp sånn at møtet er innbakt i timene du får betalt for, kan du også trekkes for den tiden møtet varer. 

Når det er sagt, kjenner jeg at jeg er uendelig glad for å ikke ha personalansvar for folk som jobber i turnus lenger. Makan til sutregjeng altså! Klager over at ledelsen ikke er tydelig, at de ulike ikke får samme informasjon og at føringer ikke når frem til alle. Samtidig er det klin umulig å få folk til å møte på personalmøter uten sånne diskusjoner som du legger opp til her. Og du kan banne på at den ene som protesterte mest i forkant, "tilfeldigvis" er syk på tidspunktet personalmøtet finner sted. 

Det KAN gis ja.I dette tilfellet så er det bare ord:

Hvordan da innbakt?

Hvis jeg trekkes for en halvtime, så blir jeg ikke akkurat ruinert! :) 

Men det er jo umulig og samle alle på et møte.Hvorfor skal man reise en halvtime+ i reisevei pr vei på morgenen for så å komme på vakt igjen til kl 16?Det er jo høl i huet!

Det er ikke rart man blir tilfeldig syk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...