Gå til innhold

Redd for å gi baby brødskive og andre ting med store biter i.

Gjest Trulte med to små

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små

Jeg må bare innrømme at gruer meg til å gi babyen min på snart 8 mnd brødskive eller fruktbiter, grønnsaker mm som hun selv kan tygge på.

Jeg er livredd for at hun skal sette i halsen og lurer på hvordan jeg bør gå frem for å venne henne til dette.

Jeg har sluttet å amme nå så hun får mme, grøt og middag på glass, Hun brekker seg hvis hun får middag med store biter i selv om hun i utgangspunktet bør kunne ha det nå.

Vi må kjøre det i blender slik at det blir finmost, det er eneste måten å få i henne denne middagen.

Jeg syns det er litt flaut dette, men må bare innrømme at jeg er skikkelig redd for å gi henne en brødskalk ol å bite på.

Har noen noen gode tips eller erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi henne en skalk eller noe, slik at hun får vent seg til å tygge. Babyer pleier å like d. Da klarer hun ikke å få i seg hele biter i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulte med to små

Gi henne en skalk eller noe, slik at hun får vent seg til å tygge. Babyer pleier å like d. Da klarer hun ikke å få i seg hele biter i starten.

Takk, det skal jeg prøve! Hun har begynt å få de to tennene nede så det er nok fint for henne å få tygge på noe med motstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med brød 6 mnd, bitte små terninger...de tygger med gummen. Å husk at brødet blir vått. Hun elsker skalk og skorpe, spiser mer av det enn biter brød. Fruktbiter får hun fremdeles i babyfeeder. Hun er 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med brød og mat med klumper rundt 7-8 mnd, men det er ikke før nå (12 mnd) at han faktisk klarer å svelge det uten problemer. Det tok med andre ord laaaang tid før han sluttet å brekke seg av hver minste klump. Men plutselig en dag var han klar for det og spiste brød og biter uten noen problemer.(Tror ikke det er vanlig at det tar så lang tid altså.

Jeg forstår godt at du synes det er skummelt. Det syntes jeg også i starten. Men prøv å husk på at barn brekker seg og kaster opp om det er nødvendig (større biter enn de klarer).

BAre prøv deg frem med små biter. Du kan evnt dyppe brødskive i fruktmos, da blir det lettere å svelge. Myke klumper er nok lettest i starten. Hva med banan biter som du måser litt? Grøt med litt myke fruktklumper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør biter av noe de liker. Min brekker seg fort av brød, men når bestemora sneik til han en bollebit gikk den angivelig rett ned (ikke at jeg anbefaler bolle, men hvis de f.eks er gla i en frukttype kan man gi litt av den i noe større biter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulte med to små

Ja det er nok litt lurt å prøve seg på noe de liker. Jeg ga jenta mi litt hard ( tykk ) lefse i går og lot henne sutte på den brede kanten. Hun fikk noen små biter i seg for de løser seg jo opp. Jeg ville ikke prøve mer den dagen for syns det er greit å starte forsiktig.

Jeg stresser ikke så med det nå for jeg tror det kommer når hun er klar, bare man prøver og er tålmodig. Jeg prøver å være bevisst på hva hun får og gir ikke noe med sukker i, med få unntak når hun smaker litt på krem o.l om vi baker kake ;) 

Tror de har godt av å få smaksprøver av mye forskjellig, men jeg ønsker ikke at hun skal bli så glad i sukker som det jeg er. kremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...